Hvordan legger dere opp permisjonstiden?

De begrunner med at det er de som utbetaler foreldrepengene og at planen kan gi rom for mange feilutbetalinger. De får igjen utbetaling fra nav. De sa også at ulønnet kan man bare ta rett etter foreldrepengene, ikke dele opp i flere omganger. Så vanskelige når jeg vet jeg kan men de nekter:sorry: Blir liksom tvunget til å velge 80 % utbetaling istede for at det skal gå opp..
Det er bare å sende søknaden til NAV, når den er godkjent så sender du den til dem. Send også linken jeg viste til som viser at reglene er endret og at du kan ta ut permisjon akkurat som du vil innen 3 år fra fødsel :)

Det står i loven at man har rett på 12 mnd ulønnet permisjon umiddelbart etter den lønnede permisjonen, det står ikke at all permisjon må være tatt ut før ulønnet permisjon benyttes, men at den må tas i umiddelbar forbindelse etter lønnet - altså kan man ikke blande ulønnet inn med delvis permisjon hvis det betyr at den ulønnede starter etter en periode med jobb. Ei heller kan den tas etter ferie, etter den betalte foreldrepermisjonen, da det er likestilt med arbeid.

Er du organisert anbefaler jeg at du tar dette med forbundet om du syns det er vanskelig å stå på ditt alene!

Det er bare å sende søknaden til NAV, når den er godkjent så sender du den til dem. Send også linken jeg viste til som viser at reglene er endret og at du kan ta ut permisjon akkurat som du vil innen 3 år fra fødsel :)

Det står i loven at man har rett på 12 mnd ulønnet permisjon umiddelbart etter den lønnede permisjonen, det står ikke at all permisjon må være tatt ut før ulønnet permisjon benyttes, men at den må tas i umiddelbar forbindelse etter lønnet - altså kan man ikke blande ulønnet inn med delvis permisjon hvis det betyr at den ulønnede starter etter en periode med jobb. Ei heller kan den tas etter ferie, etter den betalte foreldrepermisjonen, da det er likestilt med arbeid.

Er du organisert anbefaler jeg at du tar dette med forbundet om du syns det er vanskelig å stå på ditt alene!
Her er oppsettet jeg ønsker å få. Kan ikke skjønne det skal være så mye vanskeligere å ikke regne 5 uker ferie enn 4 uker med ulønnet permisjon? Fåe jo feriepengene i juni og de sa ingenting om at ferien må tas da, dvs ferien min blir ubetalt den mnd jeg tar den ut.. Alt er innenfor på planen i forhold til lovverk? Tror jeg bare søker til nav jeg også sender dette til arbeidsgiver. Så får de på lønnsavdelingen bruke hode litt for å finne riktig utbetalinger. Jeg ønsker halv skatt og ikke ulønnet i deaember av den grunn:)

Vedlegg

• 9100FB54-4460-4249-ACB0-6983640D22B1.jpg
    9100FB54-4460-4249-ACB0-6983640D22B1.jpg
    16,1 KB · Visninger: 39
  • EF37D744-48AF-44E5-9B7C-39C272981564.jpg
    EF37D744-48AF-44E5-9B7C-39C272981564.jpg
    15,1 KB · Visninger: 36
Jeg tar de obligatoriske 6 ukene etter fødsel, og så utsetter jeg resten av min permisjon til etter mannen er ferdig med sin permisjon. Han tar både fellesperioden + fedrekvoten som en gradert 60% permisjon mens jeg studerer tilsvarende ved siden av. (Vi er ikke avhengig av at jeg har inntekt, og studiene jeg tar kan jeg gjøre helt og holdent hjemmefra når det passer seg, så jeg er ikke bundet til noe på dagtid). Når han graderer permisjonen sånn, så får han faktisk et helt år (51,66 uker for å være korrekt) med permisjon der han har fri 3 dager i uka!! Og med antatt fødsel i midten av februar, så starter han da sin permisjon rundt 1. april og holder det gående til april året etter. Så har han også 5 uker ferie i 2022 som forskyver permisjonen, så da er vi vel egentlig i midten av mai 2023, med bare 6 uker til mannen skal ut i ferie igjen! :hilarious: På det tidspunktet har jo jeg fremdeles 6 uker jeg ikke har tatt ut også, så mulig jeg tar det i 50% over 12 uker, med deltidsstudier ved siden av. Da er vi i starten/midten av august, med perfekt overlapp til barnehagestart. :) Veldig glad for at vi får et så rolig år, der mannen også skal være hjemme så mye, dette er barn nr 3 og sistemann for oss, så dette halvannet-året skal vi bare ni-kose oss som familie! :Heartred
Sniker
Er det ikke krav til at mor jobber eller studerer minst 75% hvis far skal h av fellesperioden?

Sniker
Er det ikke krav til at mor jobber eller studerer minst 75% hvis far skal h av fellesperioden?

Nei, tror det er kun hvis far skal ha 100% permisjon, noe han ikke skal ha. Hentet fra nav.no under fellesperiode/aktivitetskrav til mor:

"Når mor arbeider deltid, blir foreldrepengene til far redusert tilsvarende mors arbeidstid. Hvis mors stillingsandel er på 75 prosent eller mer, regnes mor for å ha full stilling. Far kan da få utbetalt opptil 100 prosent foreldrepenger."

Jeg tolker dette slik at far kan ta ut like mange prosent permisjon som mor er i aktivitet, som i vårt tilfelle er 60%? Ikke noe problem å oppjustere prosenten på meg om det skal være nødvendig, men tror ikke det altså. :) Skal få sendt inn den søknaden så fort jeg har fått en terminbekreftelse fra legen, så får vi endelig svar på akkurat hvordan vi må gjøre det.

Last edited:
Nei, tror det er kun hvis far skal ha 100% permisjon, noe han ikke skal ha. Hentet fra nav.no under fellesperiode/aktivitetskrav til mor:

"Når mor arbeider deltid, blir foreldrepengene til far redusert tilsvarende mors arbeidstid. Hvis mors stillingsandel er på 75 prosent eller mer, regnes mor for å ha full stilling. Far kan da få utbetalt opptil 100 prosent foreldrepenger."

Jeg tolker dette slik at far kan ta ut like mange prosent permisjon som mor er i aktivitet, som i vårt tilfelle er 60%? Ikke noe problem å oppjustere prosenten på meg om det skal være nødvendig, men tror ikke det altså. :) Skal få sendt inn den søknaden så fort jeg har fått en terminbekreftelse fra legen, så får vi endelig svar på akkurat hvordan vi må gjøre det.

Trenger ikke noe terminbekreftelse for å søke permisjon.
Med mindre du har en annen grunn selvfølgelig som er et unntak, og noen unntak har jeg ikke fått med meg, men betyr ikke at de ikke finnes;)

Med mindre du har en annen grunn selvfølgelig som er et unntak, og noen unntak har jeg ikke fått med meg, men betyr ikke at de ikke finnes;)

Ok, så rart, jeg prøvde å søke om foreldrepenger i helgen, men fikk ikke gå videre i søknaden før jeg hadde lastet opp terminbekreftelse fra lege.

Ok, så rart, jeg prøvde å søke om foreldrepenger i helgen, men fikk ikke gå videre i søknaden før jeg hadde lastet opp terminbekreftelse fra lege.
Hvis man ikke har arbeidsgiver må man ha terminbekreftelse :)

Hei! Nå har jeg lest tråden to ganger men har fortsatt ikke skjønt hvordan det er med ulønnet permisjon i perioden med foreldrepermisjon. Var det slik at hvis ulønnet permisjonen er under 4 uker beholder jeg rett til minst 65% sykepenger? Eller skulle jeg heller kun legge in 14 dager om gangen? Og er det sånn at jeg kan legge ulønnet permisjonen midt opp i foreldrepermisjonstiden eller måtte den legges inn etter siste dag med foreldrepenger ble betalt ut?

Synes det finnes veldig lite og utydelig informasjon om dette på NAV sine sider.

Hei! Nå har jeg lest tråden to ganger men har fortsatt ikke skjønt hvordan det er med ulønnet permisjon i perioden med foreldrepermisjon. Var det slik at hvis ulønnet permisjonen er under 4 uker beholder jeg rett til minst 65% sykepenger? Eller skulle jeg heller kun legge in 14 dager om gangen? Og er det sånn at jeg kan legge ulønnet permisjonen midt opp i foreldrepermisjonstiden eller måtte den legges inn etter siste dag med foreldrepenger ble betalt ut?

Synes det finnes veldig lite og utydelig informasjon om dette på NAV sine sider.

Du kan legge inn så mange opphold du bare vil i permisjonen for nav sin del. De bryr seg ikke om det, men du må avtale med arbeidsgiver om at de evnt syns det er greit at du tar ut flere rundet med ulønnet da det sikkert skaper litt merarbeid for dem. Nav bryr seg heller ikke om hva du gjør etter endt foreldrepermisjon. Da er det arbeidsmiljøloven som styrer retten til ulønnet.

Jeg skal ha ulønnet fra 3. nov og til oppstart i barnehage. Tror ikke vi får i mars 2023, så tipper jeg går hjemme til august 2023. Ved å ha en skriftlig avtale med arbeidsgiver om oppstart etter ulønnet vil jeg få sykepenger fra nav etter de 15 første dagene hvis jeg skulle bli såpass syk at det kvalifiserer til sykemld. Tror ikke det er 100%, men husker ikke.

Back
Topp