Hvordan legger dere opp permisjonstiden?

Tar du ulønnet sammenhengende risikerer du å tape rettigheter ift sykepenger i den tiden og noen uker etter, bare, men man kan fint ta sammenhengende! Du kan også ta ulønnet i 8 uker (f.eks/om en ønsker) etter 3 mnd betalt foreldrepermisjon, og fortsette den betalte permisjonen etterpå. Det er uvesentlig for NAV og arbeidsgiver hvordan du legger opp kabalen, all den tid du uansett er borte så og så lenge uansett :)

Du og far kan ta maksimalt 150% foreldrepenger samtidig, altså må den ene jobbe 50% (eller ta ulønnet 50%?)
Hvor lenge sammenhengen ulønnet kan man ta før man mister rettigheter? Vet du om det er noe åpenlyst negativt med å ta fire uker foreldrepenger og en uke permisjon nesten et år?:p Om du vet.. Prøver å sette meg inn i hvordan alt fungerer men det burde også ha vært nav undervisning under svangerskapet f:shifty::hilarious:

Husk at man ikke mister all rett på sykepenger selv ved lengre ulønnet, men man får mye mindre og man må ha gjort skriftlig avtale med arbeidsgiver. Denne artikkelen gir noen gode tips selv om den er fra 2020 :)
https://www.dinepenger.no/forbruker/pensjon/9-tips-slik-fikser-du-uloennet-permisjon/24797806

Edit: også viktig å se at man oppfyller alle krav for å komme innunder disse reglene. Er vel noe om at det må tas rett etter egen permisjon og at man ikke kan ha hatt gradert hvor man jobber litt. Jeg har ikke satt meg helt inn i akkurat disse tingene da de ikke har betydning for meg siden samboer ikke kan ta ut sin del annet enn å fordele i ferier da han ikke kan være 100% borte fra jobb i egen bedrift...Han hadde gladelig vært hjemme hvis han kunne og jeg er veldig positivt til menn i pappaperm, men det passer ikke alle familier, så da taper jeg inntekt fordi jeg ikke sender ungen på under 1 år i bhg.... Hurra for likestillingen lissom...

Last edited:
Husk at man ikke mister all rett på sykepenger selv ved lengre ulønnet, men man får mye mindre og man må ha gjort skriftlig avtale med arbeidsgiver. Denne artikkelen gir noen gode tips selv om den er fra 2020 :)
https://www.dinepenger.no/forbruker/pensjon/9-tips-slik-fikser-du-uloennet-permisjon/24797806

Edit: også viktig å se at man oppfyller alle krav for å komme innunder disse reglene. Er vel noe om at det må tas rett etter egen permisjon og at man ikke kan ha hatt gradert hvor man jobber litt. Jeg har ikke satt meg helt inn i akkurat disse tingene da de ikke har betydning for meg siden samboer ikke kan ta ut sin del annet enn å fordele i ferier da han ikke kan være 100% borte fra jobb i egen bedrift...Han hadde gladelig vært hjemme hvis han kunne og jeg er veldig positivt til menn i pappaperm, men det passer ikke alle familier, så da taper jeg inntekt fordi jeg ikke sender ungen på under 1 år i bhg.... Hurra for likestillingen lissom...
Det stemmer! Men man må også være i så dårlig forstand at man ikke kan ta seg av barnet, altså at årsaken til den ulønnede permisjonen faller helt bort.

Men, det jeg stusser på er at jeg også har lest at man ikke kan ta gradert ulønnet. Men jeg leser også det motsatte støtt og stadig, hos NAV Foreldrepenger på facebook blandt annet, og fra folk som har gjort nettopp det. Nå er den ulønnede permisjonen regulert av arbeidstilsynet og ikke NAV, og hvorfor det skulle bety noe for arbeidstilsynet at man jobber delvis skjønner jeg ikke...? Ved å gjøre nettopp det opprettholder man jo sykepengerettigheter 100% (dog grunnlaget blir jo noe annet).

Ellers må det tas i umiddelbar forbindelse med betalt permisjon, men ikke rett etter lengre etter de nye reglene :D

Hvor lenge sammenhengen ulønnet kan man ta før man mister rettigheter? Vet du om det er noe åpenlyst negativt med å ta fire uker foreldrepenger og en uke permisjon nesten et år?:p Om du vet.. Prøver å sette meg inn i hvordan alt fungerer men det burde også ha vært nav undervisning under svangerskapet f:shifty::hilarious:
Ja fuck fødselsforberedende kurs! Gi meg et permisjonsforbredende kurs :hilarious: take my money!

Jeg aner virkelig ikke hvordan vi skal gjøre dette :bag:

Jeg jobber for meg selv i eget firma som ikke kan stenges, og har hatt med meg baby på jobb før.
Regner med å gjøre det fram til sommeren er over. Jeg skal bare ha åpent en dag i uka da, har jeg tenkt.

samboer er på aap pga vond rygg som kanskje eller kanskje ikke må opereres, og skal kurses framover etter jul.

Lurer på om han kan ha sin permisjon en dag i uka fra høsten av?
(Vi kommer til å søke om barnehageplass fra august 2023. Vår kommune har ikke rullerende opptak, kun i august hvert år)

Tror vi må ha en prat med nav om det

Last edited:
Jeg kan ikke legge ferien min til helligdager eller andre offentlige fridager, så utsetter permisjonen min med 5 uker ferie i juli 2022. Kunne ikke lagt ferien til desember f.eks.

Kunne man hart ferien i nov og halve desember og så hatt de to siste ukene i desember ulønnet? Det er jo der de røde er!:) Turnus her også..

Kunne man hart ferien i nov og halve desember og så hatt de to siste ukene i desember ulønnet? Det er jo der de røde er!:) Turnus her også..
Aner ikke! Kanskje man ikke har rett på ulønnet permisjon hvis man ikke tar det direkte etter lønnet? Derfor jeg legger ferien min midt i, bare for sikkerhets skyld.

Aner ikke! Kanskje man ikke har rett på ulønnet permisjon hvis man ikke tar det direkte etter lønnet? Derfor jeg legger ferien min midt i, bare for sikkerhets skyld.
Det stemmer, den må tas i umiddelbar forbindelse med den lønnede. Får du til å utsette den lønnede med ulønnet midt i i stedet, slik at du kan bruke av den lønnede i julen? Nå er det jo fritt uttak i inntil 3 år, kanskje det går ant å avvente to uker etc og legge de akkurat da? :)

Det stemmer, den må tas i umiddelbar forbindelse med den lønnede. Får du til å utsette den lønnede med ulønnet midt i i stedet, slik at du kan bruke av den lønnede i julen? Nå er det jo fritt uttak i inntil 3 år, kanskje det går ant å avvente to uker etc og legge de akkurat da? :)

For min del handler det om at eg og sambo vil være hjemne begge to i desember, og da kan vi jo ikke motta foreldrepenger samtidig. Må være ferie eller ulønnet for min del då.

Hvor finner dere informasjon om at den ulønnede permisjonen må tas umiddelbart etter den lønnende? :) Her så vi for oss at jeg tar først min del inkl. felles ukene, så tar far sin del, og får vi ikke barnehageplass i Jan/feb 23 så må jeg gå ulønnet frem til vi får barnehageplass.

Hvor finner dere informasjon om at den ulønnede permisjonen må tas umiddelbart etter den lønnende? :) Her så vi for oss at jeg tar først min del inkl. felles ukene, så tar far sin del, og får vi ikke barnehageplass i Jan/feb 23 så må jeg gå ulønnet frem til vi får barnehageplass.

"Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd."

AML spesifiserer ikke at man må ta den etter egen permisjon, så om far har sin permisjon etter din, og du gjenopptar permisjon når far går tilbake i jobb, skal det jo gå fint utifra AMLs lovtekst.

For min del handler det om at eg og sambo vil være hjemne begge to i desember, og da kan vi jo ikke motta foreldrepenger samtidig. Må være ferie eller ulønnet for min del då.
Åja, det var sånn ja :shy:

"Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd."

AML spesifiserer ikke at man må ta den etter egen permisjon, så om far har sin permisjon etter din, og du gjenopptar permisjon når far går tilbake i jobb, skal det jo gå fint utifra AMLs lovtekst.
Ah, ja. Sånn tenkte jeg ikke på det. Det burde det da. Takk :happy:

Står litt her, https://www.dinepenger.no/forbruker/pensjon/9-tips-slik-fikser-du-uloennet-permisjon/24797806 ,men som nevnt over er det arbeidsmiljøloven det står i.

Vi har landet på at jeg tar alt av fellesperioden, og med 8 uker ferie (3 overført fra i år) så er jeg da ferdig med permisjonen i midten av november. Tar så 3 uker med ulønnet perm, før samboer går ut i permisjon. Han må i enkelte perioder jobbe 50%, så håper vi får barnehageplass fra barnet er 12 mnd. Så i perioder må vi jobbe litt om hverandre, det bør gå fint siden jeg har en veldig fleksibel jobb :happy:

Vi legger bare til grunn at vi får barnehageplass fra barnet er 1 år. Det er full barnehagedekning her, meeen spørsmålet er hvor ubeleilig barnehagen ligger til (stor kommune, og tviler på vi får på de nærmeste, siden de er populære hvert år).

Tenkte å slenge ved en liten info her også som jeg fikk fra rådgiver i kommunen i dag (kommunal ansatt) - hvis man skal ta ulønnet perm i mer enn 4 uker, og dermed hadde mistet rettighetene til sykepenger hvis man tok disse ukene ETTER foreldrepengeperioden var over -- så kan man unngå dette ved å ta de ulønnede ukene midt i foreldrepengeperioden. Så lenge man mottar minst 4 uker med foreldrepenger etter den ulønnede permen, så har man tjent opp retten til sykepenger igjen, fordi foreldrepenger fra NAV er likestilt med å være i arbeid:)

Rådgiver viste til paragraf 8-2 i Folketrygdeloven

Back
Topp