Hvordan legger dere opp permisjonstiden?

Majo93

Forelsket i forumet
Februarlykke 2022❄️
✨Juniverse 2026✨
Hei!
Stusser veldig hvordan jeg skal gjøre det med permisjonstiden. Får barnehageplass mellom mai 2023-august 2023. Mest sannsynlig august. Syns også å gå flere mnd ulønnet høres trangt ut økonomisk. Jeg tenkte å ta ut de 6 ukene med foreldrepenger etter fødsel, 1 uke ulønnet, 4 nye uker med foreldrepenger, 1 uke ulønnet osv fremover til ukene er brukt opp. Tenker å ta ut 100 % istede for 80 %. Da tenker jeg en "lønning" blir fordelt på fem uker istede de for fire. Da kan jeg gå hjemme til januar 2023 og far tar sine uker videre. Flere som tenker slik eller er jeg helt på bærtur? Tenker det er mindre stress å gjøre det sånn enn flere mnd med kun en lønning. Jobber i helsevesenet og ønsker seff første jula med lille hjemme og det får jeg også ved å gjøre det slik:shy: hvordan løser dere andre dette? Innspill?:happy:

Jeg skal ta 80%, tipper det kommer til å merkes på lønna, men nekter å jobbe før januar 2023 :hilarious: Har 4 uker ferie fra i år som jeg tar ut sammen med alle 5 ukene for neste år. Så blir 9 uker sommerferie inni dette. Så tar jeg ulønna permisjon om det skulle gjennstå noen dager i desember. Men om baby kommer til termin skal det holde ganske akkurat til januar. Så tar mannen min ut sin del så begynner puslespillet frem til bhg plass :wacky:

Her ‘gambler’ vi på januar/februarplass i bhg 2023. Eg tar min og fellesperioden frem til 14.sept, deretter ferie i litt over 6 uker(har overført 9 dager fra i år), og så ulønnet ut året(ca 2mnd). Så tar papsen fra desember så vi får julen sammen(begge i helsevesenet her også).

Jeg har lyst til å være hjemme til 1. desember 2022 (baby ca 10 mnd). Min permisjon starter 7. januar. Og jeg har gått for 100 % utbetaling men 75% gradert etter baby er 6 uker. Dermed kan jeg gå til 1 desember med 100 % utbetalt. Jeg løser det med noen kvelder i uka hvor jeg har hjemmekontor noen timer. Det er flere momenter som har gjort at jeg lander på dette:
- glad i jobben min og ønsker ikke kobles av alt som starter opp nå
- har to permisjoner bak meg og litt erfaring med hvor mye kapasitet jeg har i permisjon.
- sparer over 80.000 (i tillegg til full feriepengeopptjening osv) på å slippe ulønna permisjon i 2 mnd, men får likevel vært hjemme med baby på dagtid så lenge jeg ønsker. Har tidligere startet å jobbe når babyer har vært 8,5 mnd og ønsket litt mer tid hjemme denne siste gangen

pappan tar også gradert perm som gjør at han blir hjemme fra 1. des til mai 2023. Så får vi smiske med besteforeldre frem til sommerferien :p belager oss på bhg fra august 23 og alt annet blir en bonus

Høres fornuftig ut! Vi trenger neppe å dra det så veldig langt ut, her er god barnehagedekning men vi er jo avhengig av å få plass i samme som storesøster, for noe annet er bare upraktisk. Velger likevel 100% dekning, og så får vi se da når vi får barnehageplass. Regner med vi vet det til våren alt, etter hovedopptaket. Må vi legge inn litt ulønnet etter hvert så gjør vi det. Jeg utsetter med 4 uker ferie til sommeren, og legger kanskje inn litt ulønnet, for å i hvertfall dra ut permisjonen til midten/slutten av Oktober. Jeg har for øvrig ikke full jobb å gå tilbake til, har bare 25% fast stilling, så søker ikke på jobber i hytt og gevær i permisjonen med mindre "the one" dukker opp. Da har jeg mulighet å ta kveld- og nattevakter mellom min og pappaen sin permisjon, for å utsette uten å tape for mye.

Her ‘gambler’ vi på januar/februarplass i bhg 2023. Eg tar min og fellesperioden frem til 14.sept, deretter ferie i litt over 6 uker(har overført 9 dager fra i år), og så ulønnet ut året(ca 2mnd). Så tar papsen fra desember så vi får julen sammen(begge i helsevesenet her også).
Vurderte noe sånn jeg også men tenker at jeg går glipp av litt penger i forhold til halv skatt i desember. Derfor jeg tenkte å dele opp slik får å få utbetaling i desember også. Håpløst å få fri i julen som helsepersonell så det gjør dere helt rett i!! :D Må njuuta mens man kan:p

Jeg har lyst til å være hjemme til 1. desember 2022 (baby ca 10 mnd). Min permisjon starter 7. januar. Og jeg har gått for 100 % utbetaling men 75% gradert etter baby er 6 uker. Dermed kan jeg gå til 1 desember med 100 % utbetalt. Jeg løser det med noen kvelder i uka hvor jeg har hjemmekontor noen timer. Det er flere momenter som har gjort at jeg lander på dette:
- glad i jobben min og ønsker ikke kobles av alt som starter opp nå
- har to permisjoner bak meg og litt erfaring med hvor mye kapasitet jeg har i permisjon.
- sparer over 80.000 (i tillegg til full feriepengeopptjening osv) på å slippe ulønna permisjon i 2 mnd, men får likevel vært hjemme med baby på dagtid så lenge jeg ønsker. Har tidligere startet å jobbe når babyer har vært 8,5 mnd og ønsket litt mer tid hjemme denne siste gangen

pappan tar også gradert perm som gjør at han blir hjemme fra 1. des til mai 2023. Så får vi smiske med besteforeldre frem til sommerferien :p belager oss på bhg fra august 23 og alt annet blir en bonus
Høres bra ut! Hadde jeg hatt mulighet for evt hjemmekontor et par timer og gradert hadde jeg også gjort det sånn :) men uaktuelt å jobbe på sykehuset gradert, venta i 10 år på denne tiden en får barn og ka gå hjemme i permisjon :hilarious:

Vurderte noe sånn jeg også men tenker at jeg går glipp av litt penger i forhold til halv skatt i desember. Derfor jeg tenkte å dele opp slik får å få utbetaling i desember også. Håpløst å få fri i julen som helsepersonell så det gjør dere helt rett i!! :D Må njuuta mens man kan:p

Dét har eg ikkje tenkt på!

Kan man dele opp? Er det enkelt å gjøre på søknaden? Typ ha ulønnet feks i august og oktober og ferie/permisjon/inntekt i desember?:hilarious: De kommer jo t å skjønne hva eg driver på med, haha

Edit: eg og far kan vel ikke ta ut foreldrepenger samtidig, så då må eg jo legge ferien til desember i sofall?

Kan man dele opp? Er det enkelt å gjøre på søknaden? Typ ha ulønnet feks i august og oktober og ferie/permisjon/inntekt i desember?:hilarious: De kommer jo t å skjønne hva eg driver på med, haha

Edit: eg og far kan vel ikke ta ut foreldrepenger samtidig, så då må eg jo legge ferien til desember i sofall?
Tar du ulønnet sammenhengende risikerer du å tape rettigheter ift sykepenger i den tiden og noen uker etter, bare, men man kan fint ta sammenhengende! Du kan også ta ulønnet i 8 uker (f.eks/om en ønsker) etter 3 mnd betalt foreldrepermisjon, og fortsette den betalte permisjonen etterpå. Det er uvesentlig for NAV og arbeidsgiver hvordan du legger opp kabalen, all den tid du uansett er borte så og så lenge uansett :)

Du og far kan ta maksimalt 150% foreldrepenger samtidig, altså må den ene jobbe 50% (eller ta ulønnet 50%?)

Vi velger 100% lønn, jeg tar all min permisjon (inkl fellesperioden først,)
Deretter tar far sine 16 uker.
Da har babyen blitt nærmere 1år, og jeg tar ulønnet perm frem til barnehageplass (som vi hååååper ordner seg i løpet av våren.)
Får jo kontantstøtte på 7500kr/mnd, så det hjelper jo LITT :shy: Har begynt å legge av 1000kr/mnd som sparing til den ulønnede perioden..

Høres bra ut! Hadde jeg hatt mulighet for evt hjemmekontor et par timer og gradert hadde jeg også gjort det sånn :) men uaktuelt å jobbe på sykehuset gradert, venta i 10 år på denne tiden en får barn og ka gå hjemme i permisjon :hilarious:
Ja det er jo helt avhengig av at jeg kan jobbe på kveld når pappan kommer hjem. Og at lynnet til ungen er nogen lunde likt som søsknene. Ellers vil det ikke la seg gjøre :p det er jo også fordi jeg har genuint lyst til å få med meg det som skjer på jobb og hadde nok ikke klart å la være å snoke uansett, så nå kan jeg legitimt logge meg på og pusle litt uten å ta hele byrden :)

Okei, ny plan:hilarious::

Eg tar min og felleskvoten som planlagt. Inni der tar eg 2mnd ulønnet, men IKKE sammenhengende(pga rettigheter ifht sykdom). Så si jeg tar ulønnet i juli, så foreldrepenger igjen og ny ulønnet feks oktober? Og så må jeg ha foreldrepenger en liten periode igjen før jeg tar ut ferien min fra midten av november og ut året. Det er tenkt at far begynner sin kvote i desember, så iom man ikke kan få 100% foreldrepenger x2, så må jo det gå bra om jeg da tar ut ferie der? Eller har jeg misforstått? Kan arbeidsgiver nekte meg å ta ferie i nov/des, helt på slutten for å forlenge permisjonen før jobb igjen i januar 23:)

Her tar vi 100 prosent og jeg tar min del og fellesen. Har to jobber, og tar ulønnet fra den ene fra oktober til februar, kan jobbe fullt i den andre hjemmefra når permisjonen er ferdig. Pappan tar sin gradert etter fellesen, hvor lenge er vi litt usikre på enda. Men kan styre dette selv :)

Eg tar min og felleskvoten som planlagt. Inni der tar eg 2mnd ulønnet, men IKKE sammenhengende(pga rettigheter ifht sykdom). Så si jeg tar ulønnet i juli, så foreldrepenger igjen og ny ulønnet feks oktober? Og så må jeg ha foreldrepenger en liten periode igjen før jeg tar ut ferien min fra midten av november og ut året. Det er tenkt at far begynner sin kvote i desember, så iom man ikke kan få 100% foreldrepenger x2, så må jo det gå bra om jeg da tar ut ferie der? Eller har jeg misforstått? Kan arbeidsgiver nekte meg å ta ferie i nov/des, helt på slutten for å forlenge permisjonen før jobb igjen i januar 23:)
Husk at rettighetene begrenses etter 14 dager og "stopper" opp etter 4 uker, så det kan være greit å vurdere 14 dager her og der :) Tror ikke man må jobbe opp rettighetene etter 2 uker, som ved 4 uker, men det kan du dobbeltsjekke med NAV Foreldrepenger på facebook for eksempel!

Ellers stemmer det, så lenge far ikke tar av fellesdelen men pappa-kvoten så kan mor gjøre hva hun vil i den perioden (utenom også fullt permisjonuttak :hilarious:).

Og husk, det beste er å legge frem permisjonsplanene som en plan, og ikke en forespørsel. Mange arbeidsplasser har som rutine at man sender inn permisjonssøknad, men det er bare en formel søknad og en kan ikke nektes permisjon om man glemmer/ikke vet om dette. Arbeidsgiver har liten til ingen styringsrett, men det er noen som prøver seg - og er man litt konfliktsky kan man fort komme i klem og gi etter, eller man kan føle at man skaper dårlig stemning ved å stå på rettighetene sine.

Jeg tar ut ferien min i slutten av fellesperioden, før far tar sin pappaperm :)

Her tar far hele permisjonen (jeg har ikke rett siden jeg valgte engangsstønad). Så da blir jeg hjemme de første 6 ukene før jeg skal tilbake i jobb (jobber delvis hjemme) :)

Barnehageplass er heldigvis ikke noe stress her jeg bor så regner med at baby får plass der når far er ferdig med permisjon.

Jeg kan ikke legge ferien min til helligdager eller andre offentlige fridager, så utsetter permisjonen min med 5 uker ferie i juli 2022. Kunne ikke lagt ferien til desember f.eks.

Jeg kan ikke legge ferien min til helligdager eller andre offentlige fridager, så utsetter permisjonen min med 5 uker ferie i juli 2022. Kunne ikke lagt ferien til desember f.eks.

Nei, er dette eg er litt redd for:/

Back
Topp