Hvordan legger dere opp permisjonstiden?

Tenkte å slenge ved en liten info her også som jeg fikk fra rådgiver i kommunen i dag (kommunal ansatt) - hvis man skal ta ulønnet perm i mer enn 4 uker, og dermed hadde mistet rettighetene til sykepenger hvis man tok disse ukene ETTER foreldrepengeperioden var over -- så kan man unngå dette ved å ta de ulønnede ukene midt i foreldrepengeperioden. Så lenge man mottar minst 4 uker med foreldrepenger etter den ulønnede permen, så har man tjent opp retten til sykepenger igjen, fordi foreldrepenger fra NAV er likestilt med å være i arbeid:)

Rådgiver viste til paragraf 8-2 i Folketrygdeloven

Takk for godt råd! Vet du om man mister retten om man tar ferie mellom to ulønnede perioder? Si 3 uker ulønnet, ferie også 3 nye uker ulønnet? Tolket som om at ulønnet over fire uker fører til at man mister retten på sykepenger?

Takk for godt råd! Vet du om man mister retten om man tar ferie mellom to ulønnede perioder? Si 3 uker ulønnet, ferie også 3 nye uker ulønnet? Tolket som om at ulønnet over fire uker fører til at man mister retten på sykepenger?
Etter 14 dager reduseres rettighetene, og etter 4 uker mister du det helt. Aner ikke hvordan det er med ferie i midten:pompus: men tar du 4 uker med foreldrepenger etter dette så vil du uansett ha tjent opp retten igjen..

Noen her som har erfaring med å jobbe feks 20 % under permisjonen for å forlenge den? :happy: Snakket litt med arbeidsgiver om dette i dag, da det hadde vært til stor hjelp for de. Jeg tenker det kanskje kan være en fin løsning, men vi ble enige om å se det an etter de 6 ukene etter fødsel er gått :anyone

Jeg føler jeg MÅ ta den ulønnede etter far tar sin permisjon, pga kontantstøtten (som ikke utbetales før barnet er 1år.) :bored: Ellers blir det brutalt økonomisk:banghead:

Tenkte å slenge ved en liten info her også som jeg fikk fra rådgiver i kommunen i dag (kommunal ansatt) - hvis man skal ta ulønnet perm i mer enn 4 uker, og dermed hadde mistet rettighetene til sykepenger hvis man tok disse ukene ETTER foreldrepengeperioden var over -- så kan man unngå dette ved å ta de ulønnede ukene midt i foreldrepengeperioden. Så lenge man mottar minst 4 uker med foreldrepenger etter den ulønnede permen, så har man tjent opp retten til sykepenger igjen, fordi foreldrepenger fra NAV er likestilt med å være i arbeid:)

Rådgiver viste til paragraf 8-2 i Folketrygdeloven
Korleis legg ein inn dette i søknaden? Altså ulønna perm 4 veker i til dømes juli, og så attende til foreldrepengar

Korleis legg ein inn dette i søknaden? Altså ulønna perm 4 veker i til dømes juli, og så attende til foreldrepengar

Utsettelse:) det kan du legge inn flere ganger!

For min del handler det om at eg og sambo vil være hjemne begge to i desember, og da kan vi jo ikke motta foreldrepenger samtidig. Må være ferie eller ulønnet for min del då.

Jeg jobber turnus i kommunen, og kan ikke ta ferie når det er helligdager. Så det blir ulønnet i desember neste år. Du kan kanskje spørre arbeidsgiver om å ta ut ferie, men uten helligdags tillegg feks iom at du kommer til å være borte uansett... Jeg har gitt beskjed som at jeg blir borte over jul neste år, men har ikke lagt opp kabalen enda. Gruer meg - synes det er skikkelig vanskelig :bored:

Jeg jobber turnus i kommunen, og kan ikke ta ferie når det er helligdager. Så det blir ulønnet i desember neste år. Du kan kanskje spørre arbeidsgiver om å ta ut ferie, men uten helligdags tillegg feks iom at du kommer til å være borte uansett... Jeg har gitt beskjed som at jeg blir borte over jul neste år, men har ikke lagt opp kabalen enda. Gruer meg - synes det er skikkelig vanskelig :bored:

Fikk et tvetydig svar fra en gebrokken dame på lønnsavdelingen, men oppsummert ser det ut som de lar meg ta ferie i medio nov/des:bookworm: i såfall er det kung!

Du har ikke en tillitsvalgt eller nærmeste leder du kan snakke med?

Jo, eg mailet tillitsvalgt og sjef og de har spurt lønnsdamen:). Eg fikk se korrespondansen mellom sjef og lønnsdamen og det var den som var noe tvetydig. Har bedt om presisering fra sjefen nå(om hun skjønner det bedre):hilarious:

Jo, eg mailet tillitsvalgt og sjef og de har spurt lønnsdamen:). Eg fikk se korrespondansen mellom sjef og lønnsdamen og det var den som var noe tvetydig. Har bedt om presisering fra sjefen nå(om hun skjønner det bedre):hilarious:

Ja, ikke sant. Det skal ikke være enkelt :hilarious:

Noen som ser noe feil med denne planen? Eller ser den grei ut?:) må få søkt asap.
Har til info fått ja på å ta ut ferie fra 17.nov og ut året(44 feriedager).

Tenkte egentlig ulønnet permisjon i juli og oktober, men er usikker på om eg kan gå fra ulønnet til ferie? Noen som vet?:)

Vedlegg

• BF843AEF-410B-41AB-95FF-966B7FE91192.jpeg
    BF843AEF-410B-41AB-95FF-966B7FE91192.jpeg
    894 KB · Visninger: 45
Noen som ser noe feil med denne planen? Eller ser den grei ut?:) må få søkt asap.
Har til info fått ja på å ta ut ferie fra 17.nov og ut året(44 feriedager).

Tenkte egentlig ulønnet permisjon i juli og oktober, men er usikker på om eg kan gå fra ulønnet til ferie? Noen som vet?:)
Er ikke dette bare såvidt 30 uker av foreldrepenge-kvoten?

Sniker. Det er mulig du har sett på denne muligheten -
Vil informere folk som jobber turnus om muligheten for å ta ferie en uke du har få vakter, ha permisjon i uker du har fullt med vakter og slik forlenge permisjonen. Jeg har fått forlenget permisjonen over 1 mnd med å gjøre det slik. Har første ferieuke i Mai og tar ut jevnlig utover i permisjonstiden. JA, det tar mye tid og finne ut av men det er det verdt for å forlenge permisjonen så lenge man kan uten bruk av ulønnet permisjon i første omgang:happy:

Om man tar ulønnet permisjon rett etter foreldrepenger og jobber feks 2-3 helgevakter, mister man da retten til sykepenger om den ulønnede perioden varer over 4 uker? Si 11 uker ulønnet der man jobber litt helg. De på jobb sa at planen min ble for komplisert i forhold til lønnsavdelingen:meh: Men liker ikke tanken på å miste sykepengerettigheter ved for lenge ulønnet permisjon.. Skummelt

Noen her som har erfaring med å jobbe feks 20 % under permisjonen for å forlenge den? :happy: Snakket litt med arbeidsgiver om dette i dag, da det hadde vært til stor hjelp for de. Jeg tenker det kanskje kan være en fin løsning, men vi ble enige om å se det an etter de 6 ukene etter fødsel er gått :anyone
Jeg skal jobbe 25 % etter de første 6 ukene etter fødsel :) så har ikke erfaring med det enda! Tror dette vil være beste løsning for meg i alle fall. Trikset er nok å være streng i definisjonen av hva man skal gjøre

Vær også obs på at en del arbeidsgivere, spesielt i det private, kompenserer for tapt lønn over 6G. Jeg får dette, men det får ikke samboer. Så hos oss lønner det seg at jeg tar så mye som mulig av permisjonen av denne grunn, og det vil få stor betydning for den totale inntekten i permisjonstiden ifht om vi hadde delt permisjonen 50/50.

Back
Topp