Hvordan kjenners UVI ut?

Forrige sjekk var på 8+2, nå er jeg jo 10+2.. Neste vanlige bare legetime er om to uker...
Jeg hadde ringt uten å nøle. Du er såpass langt også <3 Jeg har tissa litt blod hver gang jeg har hatt uvi altså, gravid og ikke gravid :)
 
Ja det holder. En urinprøve vil bekrefte Eller avbekrefte en Evt uvi. Er det utslag sender de den også til dyrkning
 
Det var 3+ (blod og protein?) på to av svarene, og 2+ på leu?
Fikk selexid.. Hvor lang tid tar det før det virker? Er dette farlig? Var bare enda mer rosa på papiret nå, og rødt blod tidligere... Er jeg teit om jeg ringer gyn når jeg kommer hjem og ber om en ny undersøkelse? Har panikk for å miste :(
Seleksid er antibiotika og vil begynne å virke umiddelbart og de symptomene du har hatt vil mest sannsynlig forsvinne raskt. Det er allikevel veldig viktig at du fortsetter å ta hele kuren, for bakteriene er ikke nødvendigvis borte selv om symptomene er borte.
Det er ikke uvanlig å blø ved uvi, men det er blod fra urinen du har ikke sant? Dette kommer til å forsvinne mens du tar Seleksid. Blør du fra skjeden ville jeg ringt gyn/lege for å få oppfølging. Satser på alt er bra og at du blir kvitt uvi'en fort! :)
 
Det var 3+ (blod og protein?) på to av svarene, og 2+ på leu?
Fikk selexid.. Hvor lang tid tar det før det virker? Er dette farlig? Var bare enda mer rosa på papiret nå, og rødt blod tidligere... Er jeg teit om jeg ringer gyn når jeg kommer hjem og ber om en ny undersøkelse? Har panikk for å miste :(

3+ på blod/erytrocytter betyr at det er blod i urinen. Det kan både skje av en liten blødning generelt, evt ser vi det stadig hos folk som har gått leeeenge med UVI, hvis infeksjonen har begynt å krype opp til nyrebekkenet.

2+ på leu (leukocytter). Leukocytter er hvite blodlegemer. Det er de blodlegemene som er krigerne i kroppen, og forekommer når det er en infeksjon. Når man har disse i urinen er det ofte et tegn på UVI.

3+ på protein tør jeg ikke uttale meg så mye om. Det skal jo egentlig ikke være proteiner i urinen. Hvertfall ikke som gravid. Det er dette de ofte kaller "eggehvite". For vanlige ikke-gravide har det ofte med sykdommer i nyrene å gjøre.

Personlig har jeg tatt maaange urinstix opp gjennom årene når jeg har jobbet her og der, og hatt tilgang til de, just for fun - og jeg får alltid utslag på proteiner. Og jeg har tatt mange blodprøver og div med tanke på nyrene i andre settinger, og de har aldri funnet noen avvikende resultater der (og jeg har aldri vært grav før).
 
3+ på blod/erytrocytter betyr at det er blod i urinen. Det kan både skje av en liten blødning generelt, evt ser vi det stadig hos folk som har gått leeeenge med UVI, hvis infeksjonen har begynt å krype opp til nyrebekkenet.

2+ på leu (leukocytter). Leukocytter er hvite blodlegemer. Det er de blodlegemene som er krigerne i kroppen, og forekommer når det er en infeksjon. Når man har disse i urinen er det ofte et tegn på UVI.

3+ på protein tør jeg ikke uttale meg så mye om. Det skal jo egentlig ikke være proteiner i urinen. Hvertfall ikke som gravid. Det er dette de ofte kaller "eggehvite". For vanlige ikke-gravide har det ofte med sykdommer i nyrene å gjøre.

Personlig har jeg tatt maaange urinstix opp gjennom årene når jeg har jobbet her og der, og hatt tilgang til de, just for fun - og jeg får alltid utslag på proteiner. Og jeg har tatt mange blodprøver og div med tanke på nyrene i andre settinger, og de har aldri funnet noen avvikende resultater der (og jeg har aldri vært grav før).

Det var dama som kunne sitt ;)
 
Tror proteiner kan slå ut når det er mye annet "grums", altså bakterier, leukocytter mm. For p være sikker på at det virkelig er proteiner i urinen må den mikrpskoperes. Der jeg jobbet før var det rutine at alle urinprøver som fikk mer enn 2+ på leukocytter og i tillegg blod skulle mikroskoperes. Du kan jo høre med legen din når du skal dit?
 
Tror proteiner kan slå ut når det er mye annet "grums", altså bakterier, leukocytter mm. For p være sikker på at det virkelig er proteiner i urinen må den mikrpskoperes. Der jeg jobbet før var det rutine at alle urinprøver som fikk mer enn 2+ på leukocytter og i tillegg blod skulle mikroskoperes. Du kan jo høre med legen din når du skal dit?
Det skal jeg gjøre ;)
 
Tror proteiner kan slå ut når det er mye annet "grums", altså bakterier, leukocytter mm. For p være sikker på at det virkelig er proteiner i urinen må den mikrpskoperes. Der jeg jobbet før var det rutine at alle urinprøver som fikk mer enn 2+ på leukocytter og i tillegg blod skulle mikroskoperes. Du kan jo høre med legen din når du skal dit?

Ja, har også hørt noe om dette med "grums". At hvis man f.eks har mye utflod og det kan ha kommet litt med i urinprøven kan det gi utslag osv. :)
 
3+ på blod/erytrocytter betyr at det er blod i urinen. Det kan både skje av en liten blødning generelt, evt ser vi det stadig hos folk som har gått leeeenge med UVI, hvis infeksjonen har begynt å krype opp til nyrebekkenet.

2+ på leu (leukocytter). Leukocytter er hvite blodlegemer. Det er de blodlegemene som er krigerne i kroppen, og forekommer når det er en infeksjon. Når man har disse i urinen er det ofte et tegn på UVI.

3+ på protein tør jeg ikke uttale meg så mye om. Det skal jo egentlig ikke være proteiner i urinen. Hvertfall ikke som gravid. Det er dette de ofte kaller "eggehvite". For vanlige ikke-gravide har det ofte med sykdommer i nyrene å gjøre.

Personlig har jeg tatt maaange urinstix opp gjennom årene når jeg har jobbet her og der, og hatt tilgang til de, just for fun - og jeg får alltid utslag på proteiner. Og jeg har tatt mange blodprøver og div med tanke på nyrene i andre settinger, og de har aldri funnet noen avvikende resultater der (og jeg har aldri vært grav før).
Jeg hadde L+4 på siste urin prøve. Legen sa at den hadde siden forje graviditet vært høy hos meg. Fikk kur mot uvi, men beskjed om å avvente med og ta den.
 
Jeg hadde L+4 på siste urin prøve. Legen sa at den hadde siden forje graviditet vært høy hos meg. Fikk kur mot uvi, men beskjed om å avvente med og ta den.

Merkelig. Leukocytter er jo infeksjonstegn. Men så skal det sies at jeg ikke har 100 års erfaring hva graviditet og barselfysiologi angår. Vet bare ved "vanlige folk". :)
 
Merkelig. Leukocytter er jo infeksjonstegn. Men så skal det sies at jeg ikke har 100 års erfaring hva graviditet og barselfysiologi angår. Vet bare ved "vanlige folk". :)
Legen sa at de skulle vente på svar fra dyrkningsprøven. Men der fant de ingenting.
 
Jeg tror at mye kan slå ut på prøven hvis man ikke tar selve urinprøven riktig, uten at jeg er skråsikker på det.
Leverte selv urinprøve for UVI i dag, og fikk inngående forklart hvordan jeg måtte ta den for at resultatet skulle stemme.
Fikk også en sånn fin kur, fordi legen mente at nivået var så i grenseland at det ikke var vits i å vente på svar fra dyrkning.

Skal nevnes at jeg oftest har stille UVI og dermed ender opp med heftige nyrebekkenbetennelser når det slår til, så her skal det ikke tas noen sjanser ;)
 
Var hos legekontoret idag med urinprøve. Litt utslag sa helsesekretæren, legen sendte ut resept til apotek. Mine symptomer var bare litt grumsete urin og oftere vannlating, idag har det vært normalt.
 
Back
Topp