Hvordan fortelle sjefen?

Jeg fortalte det denne uken (7+0 i dag). Vi planlegger høsten nå, og da er det greit at sjefen vet at jeg forhåpentligvis mest sannsynlig ikke er der.
 
Jeg skal ha medarbeidersamtale med sjefen på torsdag, føler kanskje jeg bør si noe da? Gruer meg sånn siden jeg bare har hatt jobben et halvt år,..... :bag:
 
Måtte fortelle det i går da jeg ikke hadde sjans til å stå i jobb lenger. Hun tok meg ut av jobb umiddelbart og i dag har vi fylt ut søknad om svangerskapspenger. Stillingen min må lyses ut siden jeg forhåpentligvis blir borte i ett år, men hun er grei nok til å vente 4 uker til vi forhåpentligvis har hørt hjertelyd hos jordmor <3
 
Fortalte det til sjefen i dag er nå 11+3, hadde tenkt å vente til neste ul som er torsdag i neste uke men de skal få inn Corona vaksiner og jeg følte jeg måtte si i fra at de ikke skulle regne med meg. Startet i jobben 01.12.20 så veldig ny. Heldigvis har sjefen sakt fra første dag at hun regner med det kan komme flere barn hos meg og at det er helt fint og at hun hadde valgt meg uansett, det hjelper på. Så hun gratulerte, var positiv og interessert.
 
Jeg er usikker på hvordan jeg skal fortelle det på jobb selv. Er i ulønnet permisjon etter forrige fødsel, og skal etter planen tilbake i høst. Føller at jeg bør si noe snart, men har lyst å holde det hemmelig så lenge vi klarer:) er 12+2 idag.
 
Forresten. Hvis dere gruer dere til å si det til sjefen, og dere er sykmeldte/ har fravær. Så har jeg en god nyhet (som jeg ikke visste før nå), arbeidsgiver slipper å dekke noe av sykepengene når den ansatte er gravid. Hvis man jobber i en liten privat bedrift, vil jeg tro sjefen setter pris på å få vite at man er gravid og at sykdomsfraværet skyldes graviditeten.
 
Jeg fortalte det til sjefen forrige uke da jeg var 12 uker. Jeg spurte bare om en liten prat og fortalte det rett ut. Han er ganske ny som avdelingsleder og jeg kjenner han ikke noe godt, men det gikk over all forventning. Vi skulle ha et avdelingsmøte rett etter og han lurte på om jeg ville si det da. Så jeg motet meg opp og tok ordet på slutten av møtet da han introduserte meg som en siste sak på agendaen :p Kjempefint at alle bare vet det nå:p gikk jo over Teams så fikk masse koselige meldinger i etterkant av møtet :Heartred
 
Jeg tok sjefen til side å spurte om det var greit at jeg tok permisjon i august. Hu lurte på om det var hele august bare. Å da jeg sa uumm nei august til juni neste år, så skjønte hu lite. Før det plutselig gikk opp et lys for ho. Gikk over all forventning og var ikke no å grue seg til. Ho var gla på mine vegne å syns dette var bare Morro. :D
 
Forresten. Hvis dere gruer dere til å si det til sjefen, og dere er sykmeldte/ har fravær. Så har jeg en god nyhet (som jeg ikke visste før nå), arbeidsgiver slipper å dekke noe av sykepengene når den ansatte er gravid. Hvis man jobber i en liten privat bedrift, vil jeg tro sjefen setter pris på å få vite at man er gravid og at sykdomsfraværet skyldes graviditeten.
Er det sant? Så bra! Er det noe som går automatisk? Hvor finner jeg info om dette? Hadde vært fint å ha med seg når jeg skal fortelle sjefen det.. :)
 
Er det sant? Så bra! Er det noe som går automatisk? Hvor finner jeg info om dette? Hadde vært fint å ha med seg når jeg skal fortelle sjefen det.. :)
Sniker
Arbeidsgiver må søke om det :)
 
Er det sant? Så bra! Er det noe som går automatisk? Hvor finner jeg info om dette? Hadde vært fint å ha med seg når jeg skal fortelle sjefen det.. :)
Jeg fikk beskjed om å passe på at fastlegen skrev at det var svangerskapsrelatert fravær, for da slapp arbeidsgiver å betale arbeidsgiverperioden
 
Sniker
Arbeidsgiver må søke om det :)
Jeg fikk beskjed om å passe på at fastlegen skrev at det var svangerskapsrelatert fravær, for da slapp arbeidsgiver å betale arbeidsgiverperioden
Takk for svar!
Fastlegen har skrevet at det er svangerskapsrelatert fraogmed denne sykemeldingen (er 13+1), men jeg har vært sykemeldt siden innsett (har hatt IVF-behandling). Da skal jeg si det til arbeidsgiver - når jeg en dag gjør det - føler meg ikke trygg nok enda.. :shy:
 
Takk for svar!
Fastlegen har skrevet at det er svangerskapsrelatert fraogmed denne sykemeldingen (er 13+1), men jeg har vært sykemeldt siden innsett (har hatt IVF-behandling). Da skal jeg si det til arbeidsgiver - når jeg en dag gjør det - føler meg ikke trygg nok enda.. :shy:


ja, det er korrekt at legen må skrive det i sykemeldingen (det er fordi NAV skal godkjenne det). Men for at sjefen skal kunne vite det må du selv opplyse om det (sykemeldingen som arbeidsgiver ser, den er helt fri for dine helseopplysninger - du velger selv hva du informerer sjefen om)

og ja, enig med den personen som skrev at arbeidsgiver må søke om refusjon. Kan se om jeg finne link :)

lykke til med å fortelle sjefen :)
 
Last edited:
ja, det er korrekt at legen må skrive det i sykemeldingen (det er fordi NAV skal godkjenne det). Men for at sjefen skal kunne vite det må du selv opplyse om det (sykemeldingen som arbeidsgiver ser, den er helt fri for dine helseopplysninger - du velger selv hva du informerer sjefen om)

og ja, enig med den personen som skrev at arbeidsgiver må søke om refusjon. Kan se om jeg finne link :)

lykke til med å fortelle sjefen :)
Tusen takk!! ❤️
 
Back
Topp