Hvor strenge er dere mtp. mat?

Dette har forandret seg masse i løpet av årene og jeg husker faktisk ikke alt som er på den nei lista. Spiser bare vanlig kvitost eller smøre ost på skiver og er blitt hekta på fisk. Kjøpe fersk fra meny eller fra fryse disken. Spiste krabbe for ett par uker siden da eg faktisk ikke viste at det var nei mat også. Drikker litt kaffe og litt cola zero. Spiser ikke kjøttpålegg og steker/ koker all mat ordentlig. Alkohol drikk eg aldri uansett...
med så mange hormonelle kjerringer på en plass er det kjempe viktig og tenke over hva og hvordan en svare så en kan ha en hyggelig tone...
jeg har tru på at alle gjør det beste for deres små i magen og vil bli fantastiske mammaer.
 
Følger i utgangspunktet alle rådene, men i forrige svangerskap unnet jeg med medium biff hvis jeg var på fin restaurant osv (der man ikke kan velge mat selv. Gjennomstekt biff er ikke godt.). Dette etter å ha lest litt om temaet (risikoen er selvfølgelig aldri null). Blir nok ikke like aktuelt denne gang, spiser ikke biff like ofte etter vi fikk barn og det er få restaurantbesøk å skryte av. :p

Det verste blir å holde seg unna fenalåret i jula. Det var helt forferdelig sist også. :nailbiting:
 
Jeg sjekka forrige svangerskap og eneste fetaost jeg fant sist som holdt mål var Apetina sin i "pappeske" som du må klippe opp. Spiste bare av den samme dag som den ble åpnet og dagen etter. Restene gikk i søpla.

Jeg holder meg unna alt av nei-mat etter positiv test. Drakk litt alkohol på ferie, når jeg ble gravid, men det var ikke snakk om mange enheter. Tenker også å kose meg med en kopp Latte i ny og ned når formen er bedre. Fikk en pose med spekemat på føden av mannen sist, så jeg får nok bare vente til da i år også
Latte er vel ikke farlig?

Syns flere er litt hysteriske m kaffe og cola.. D er ikke farlig å ta seg noen kopper
 
Holder meg unna spekemat og myke oster, alkohol og det som de anbefaler at vi holder oss unna. Jeg kan være litt fæl med søtt og salt for det er lite som frister nå, men ellers holder jeg meg fra det som er anbefalt. Har fått cravings på servelat, men den er kokt og blir spist opp ganske raskt [emoji85]
 
Jeg holder meg unna alt av ost og kjøtt og sånn som ikke er bra.Men på kaffe har jeg ingen grenser. Drikker alt for mye kaffe. Glemmer nesten litt at det er noe man skal passe på. I går drakk jeg først en dobbel lattepå cafe til frokost. Og så tok jeg en cola til lunsj og en dobbel latte etter lunsjen igjen.. Tror jeg må begynne å skjerpe meg på det fremover, men det er jo ikke det verste å være slurvete på trorjeg
 
Noen som vet om listeria kan komme i drikkevarer? Oppdaget nettopp at juicen jeg drakk i går gikk ut på dato for to uker siden! :confused:
 
Dette har forandret seg masse i løpet av årene og jeg husker faktisk ikke alt som er på den nei lista. Spiser bare vanlig kvitost eller smøre ost på skiver og er blitt hekta på fisk. Kjøpe fersk fra meny eller fra fryse disken. Spiste krabbe for ett par uker siden da eg faktisk ikke viste at det var nei mat også. Drikker litt kaffe og litt cola zero. Spiser ikke kjøttpålegg og steker/ koker all mat ordentlig. Alkohol drikk eg aldri uansett...
med så mange hormonelle kjerringer på en plass er det kjempe viktig og tenke over hva og hvordan en svare så en kan ha en hyggelig tone...
jeg har tru på at alle gjør det beste for deres små i magen og vil bli fantastiske mammaer.

Krabbe kan su spise, bare ikke det brune som er i skallet.

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/
 
Jeg holder meg til rådene, men jeg drikker en liten boks Burn pr dag. Det er faktisk innafor i og med det er 112 mg koffein i den og grensen er på 200mg [emoji4]
 
Latte er vel ikke farlig?

Syns flere er litt hysteriske m kaffe og cola.. D er ikke farlig å ta seg noen kopper

Nei latte er ikke farlig sånn sett, men med tanke på at jeg nesten aldri får i meg koffein, tenker jeg at det ikke er noe jeg bør øke nå :) men også som sagt tidligere her, det er snakk om mengder med koffein :)
 
Jeg holder meg unna alt av ost og kjøtt og sånn som ikke er bra.Men på kaffe har jeg ingen grenser. Drikker alt for mye kaffe. Glemmer nesten litt at det er noe man skal passe på. I går drakk jeg først en dobbel lattepå cafe til frokost. Og så tok jeg en cola til lunsj og en dobbel latte etter lunsjen igjen.. Tror jeg må begynne å skjerpe meg på det fremover, men det er jo ikke det verste å være slurvete på trorjeg

Kaffe reduserer opptak av jern. Det er en av risikoene, at baby kan bli født med anemi. Usikker på om det er flere ting. Kan jo prøve kompansere med å spise noe jernrikt en stund etter kaffeinntak om man har glemt seg.
 
Kaffe reduserer opptak av jern. Det er en av risikoene, at baby kan bli født med anemi. Usikker på om det er flere ting. Kan jo prøve kompansere med å spise noe jernrikt en stund etter kaffeinntak om man har glemt seg.

Høyt koffeininntak er også assosiert med økt risiko for noen utviklingsfeil, lav fødselsvekt (og de risikoene det er assosiert med) og økt risiko for spontanabort.
 
Jeg drikker cola, men helst maks en halvliter :) Absolutt maks en liter. Men holder meg unna alt det andre, ser null grunn til å risikere
 
Høyt koffeininntak er også assosiert med økt risiko for noen utviklingsfeil, lav fødselsvekt (og de risikoene det er assosiert med) og økt risiko for spontanabort.

Vi skulle egentlig ikke bli gravide denne pp, så jeg drakk så mye kaffe je g nesten klarte for å bøte på de neste 9mnd :p
 
Høyt koffeininntak er også assosiert med økt risiko for noen utviklingsfeil, lav fødselsvekt (og de risikoene det er assosiert med) og økt risiko for spontanabort.
Kaffe reduserer opptak av jern. Det er en av risikoene, at baby kan bli født med anemi. Usikker på om det er flere ting. Kan jo prøve kompansere med å spise noe jernrikt en stund etter kaffeinntak om man har glemt seg.
Jada... men alt m måte. Folk skriver de kun kan drikke én kopp kaffe.. d er jo bare tull.
 
Alkohol og nikotin er jeg streng på, siden det er skadelig for foster!
Mat ellers- tror ikke jeg har spist noe jeg ikke skal! Er så enkelt, for har ikke lyst på mat, så unngår jo d meste ;) kun kjeks, brød med ost og kaviar og vann som kommer inn i munnen ;)
 
Jada... men alt m måte. Folk skriver de kun kan drikke én kopp kaffe.. d er jo bare tull.

Nja. Kaffe inneholder 50-60 mg koffein per dl. Altså en kaffekopp er kanskje 2-3 dl. Anbefalt mengde koffein for gravide er mellom 100-200mg per dag. Så en ril to kopper er max. Kommer ann på størrelsen på koppen.
 
Nja. Kaffe inneholder 50-60 mg koffein per dl. Altså en kaffekopp er kanskje 2-3 dl. Anbefalt mengde koffein for gravide er mellom 100-200mg per dag. Så en ril to kopper er max. Kommer ann på størrelsen på koppen.
Ja hvis man velger å følge alt til punkt og prikke...jeg må ha Pepsi når jeg er så kvalm. Teller ikke koppene, men drikker heller ikke litervis
 
Back
Topp