Hvor strenge er dere mtp. mat?

Lilla2019

Flørter med forumet
Lurer på, hvor strenge er dere andre med tanke på mat nå under graviditeten? Jeg tenker på «ulovlig» mat og drikke for gravide, feks blåmuggost, skinke, kaffe, et glass vin osv?

Jeg hadde en BO tidligere i år, og i ukene før det ble oppdaget var jeg kjempestreng med meg selv og spiste bare riktige ting. Etterpå følte jeg at at jeg hadde kastet bort så mye tid og lyster på ingenting!

Nå er jeg gravid igjen og kjenner at jeg gir litt mer faen. Tillater meg både det ene og det andre av «guilty pleasures» en gang i blant. Selvsagt alt med måte.

Hva gjør dere, og hva tillater dere dere selv av guilty pleasures? :)
 
Prøver å unngå det meste. Eneste jeg drikker litt av er kaffe. Men nå er det heller ikke noe annet av det som frister så da er det enkelt å holde seg borte fra.
 
Jeg synder ikke noe bevisst. Eneste er at jeg ikke husker å ta folat hver dag. For meg har det blitt desto viktigere å gjøre det jeg kan riktig, etter at jeg har mistet fire ganger.
 
Holder meg til rådene. Spise kun nyåpnet kjøttpålegg meg god dato, og lar mannen spise resten. Drikker litt cola zero, drikker litt te, men innenfor normale grenser. Holder meg unna alkohol og alt av kjøtt jeg spiser er gjennomstekt etc. :)
 
Holder meg unna alt tror jeg, med mindre det er noe jeg ikke vet om :hilarious: Burde nok levd sunnere, men det er et annet kapittel.
 
Holder meg unna alt. Vet jo om noen av historiene hvor det har gått galt, og det handler jo ikke om mengder. Det kan være den 1 biten med ost eller den 1 skiven med spekeskinke som er infisert. Om man har uflaks. Så det tar jeg ingen sjanser på.

Den mest kjente historien om en norsk kvinne det gikk galt for var vel hun som fikk servert litt ost på Rikshospitalet og mistet sine ufødte tvillinger. Grusomt. https://www.aftenposten.no/norge/i/O3pdA/Ufodte-tvillinger-mistet-livet-etter-listeriasmitte

Jeg har mistet flere ganger, men ser ikke på det som tapt tid med utskeielser. Tvert i mot er jeg veldig glad for å vite at jeg hvert fall ikke gjorde noe bevisst "feil", og at jeg la forholdene så godt til rette som jeg kunne for spiren i magen. :Heartpink Selv med flere mislykkede IVF forsøk (da skal man også "leve som om man er gravid"), aborter og to forhåpentligvis fulle graviditeter så er det en veldig kort periode av livet jeg lever som gravid.

Det er selvsagt hvert sitt valg. :)
 
Jeg holder meg unna nei-mat og drikke, bortsett fra ca. En kopp kaffe for dagen. Er nøye på vitaminer i maten jeg spiser og diverse tilskudd. Tar folat, omega3 og jod hver dag. Skal til legen og sjekke om jeg trenger jern også. Jod er jo ekstremt viktig! Veldig mange gravide som går rundt for lave verdier av det. Men koser jeg med sukker og kos også da, spesielt i helger[emoji5]
 
Jeg holder meg unna, men ikke for at jeg må, men for at jeg ikke er noe glad i spekemat, eller slike oster.
Alkohol er fy. Kjøpte 1 cider dagen før jeg fikk positiv test, den er enda i kjøleskapet.. vanlig skinke kan man vell spise så lenge det er god dato på den?
 
Holder meg unna alt. Vet jo om noen av historiene hvor det har gått galt, og det handler jo ikke om mengder. Det kan være den 1 biten med ost eller den 1 skiven med spekeskinke som er infisert. Om man har uflaks. Så det tar jeg ingen sjanser på.

Den mest kjente historien om en norsk kvinne det gikk galt for var vel hun som fikk servert litt ost på Rikshospitalet og mistet sine ufødte tvillinger. Grusomt. https://www.aftenposten.no/norge/i/O3pdA/Ufodte-tvillinger-mistet-livet-etter-listeriasmitte

Jeg har mistet flere ganger, men ser ikke på det som tapt tid med utskeielser. Tvert i mot er jeg veldig glad for å vite at jeg hvert fall ikke gjorde noe bevisst "feil", og at jeg la forholdene så godt til rette som jeg kunne for spiren i magen. :Heartpink Selv med flere mislykkede IVF forsøk (da skal man også "leve som om man er gravid"), aborter og to forhåpentligvis fulle graviditeter så er det en veldig kort periode av livet jeg lever som gravid.

Det er selvsagt hvert sitt valg. :)
Og det var til og med pateurisert ost ser jeg! Det har jeg lest er trygt å spise. Holde seg helt unna brie da..
 
Og det var til og med pateurisert ost ser jeg! Det har jeg lest er trygt å spise. Holde seg helt unna brie da..

Ja, derfor de endret anbefalingene mtp muggoster for alle gravide etter den fæle hendelsen der. :( Det er jo uflaks, selvsagt, men det er en risiko man kan unngå.

Dette er jo gjeldene anbefalinger nå:

Unngå:
Muggost som f. eks. brie, camembert, gorgonzola, chèvre, roquefort. Dette gjelder både for oster av rå melk (upasteurisert melk) og pasteuriserte melk.

Ferskoster og andre myke oster av upasteurisert melk.

Fetaoster av rå melk (upasteurisert melk).
 
Er helt nazi, holder meg unna alt som er "nei-mat" :)
Syns ikke det er noen utfordring :)
 
Jeg holder meg unna alt nei mat. Har sluttet å drikke kaffe, men har tatt noen slurker cola i helgen når mannen har det. Mannen min kjøpte masse pålegg i dag, når jeg kikket over kan jeg ikke spise 4 av de.
 
Unngår all nei-mat, og drikker maks to kopper kaffe om dagen. Begrenser snop og søtt til en dag i uken.
Er immun mot toxoplasmose, så det er litt betryggende.
 
Der er jeg veldig streng, og synes egentlig ikke det er et problem å holde seg unna denne lille perioden. Toxoplasma og listeria er skummelt, og det handler jo ikke om mengde. Å spise slik mat én gang kan være én gang for mye. Man kan jo være uheldig, og stort sett går det bra. Men jeg tar ikke den sjansen!
 
Holde meg vekke fra alt ja.. men drikke litt kaffi.. ca en kopp
 
Holder meg unna alt som er nei mat og drikke. Kaffe og pepsi max kommer jeg nok til å drikke igjen når den verste kvalmen er over, men ikke over anbefalt mengde. Nå har jeg ikke lyst på.
Ellers spiser jeg generelt mer usunt enn jeg pleier pga kvalme, men satser på et bedre kosthold når kvalmen gir seg.
 
Lurer på, hvor strenge er dere andre med tanke på mat nå under graviditeten? Jeg tenker på «ulovlig» mat og drikke for gravide, feks blåmuggost, skinke, kaffe, et glass vin osv?

Jeg hadde en BO tidligere i år, og i ukene før det ble oppdaget var jeg kjempestreng med meg selv og spiste bare riktige ting. Etterpå følte jeg at at jeg hadde kastet bort så mye tid og lyster på ingenting!

Nå er jeg gravid igjen og kjenner at jeg gir litt mer faen. Tillater meg både det ene og det andre av «guilty pleasures» en gang i blant. Selvsagt alt med måte.

Hva gjør dere, og hva tillater dere dere selv av guilty pleasures? :)
Jeg er litt som deg,hadde en SA i mars,svangerskapsuke 7 og da gjorde jeg alt riktig. Nå er jeg litt mer avslappa,alkohol holder beg meg unna men jeg drikker litt kaffe uten å telle kopper og jeg eter salami og koser meg :) jeg har ogsåen lege som sier at jeg kan spise det meste så lenge det er med måte og godt innafor holdbarhet men nå er det ikke alt av mat jeg orker enda.
 
Back
Topp