Hvor strenge er dere mtp. mat?

Holder meg til rådene, det er en selvfølge for min del. De er for en grunn og det er jo egentlig veldig lite man ikke kan spise :) Og et glass vin? Det er i hvert fall helt utenkelig, det er helt uhørt spør du meg.

Drikker en del cola og Pepsi Max da, men innenfor anbefalingene som faktisk er ganske mye når det gjelder brus, så det er jo ikke noe problem :)
 
Jeg er litt som deg,hadde en SA i mars,svangerskapsuke 7 og da gjorde jeg alt riktig. Nå er jeg litt mer avslappa,alkohol holder beg meg unna men jeg drikker litt kaffe uten å telle kopper og jeg eter salami og koser meg :) jeg har ogsåen lege som sier at jeg kan spise det meste så lenge det er med måte og godt innafor holdbarhet men nå er det ikke alt av mat jeg orker enda.

Koffein er riktig at handler om mengde.

Toksoplasmose og listeria handler IKKE om mengder. Hvis legen din har sagt dette så sier h*n direkte feil. Fosteret kan dø om du får det i deg, og det handler ikke om mengde. Det er den ene infiserte salami-skiven eller den ene ostebiten.

Du burde lese dette fra Matportalen før du velger selv hva du vil gjøre, men legen din sier feil om h*n sier du kan spise alt innen holdbarhet:
http://www.matportalen.no/rad_til_s...ide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret

Om du leser den andre linken jeg la ut i et tidligere innlegg i tråden kan du lese om en mamma som spiste pasteurisert muggenost, fikk listeria og begge fostrene i magen døde. (https://www.aftenposten.no/norge/i/O3pdA/Ufodte-tvillinger-mistet-livet-etter-listeriasmitte)
 
Last edited:
Følger rådene for gravide, og alkohol er ihvertfall fy fy for det er skadelig for babyen uansett
 
Men skal innrømme at jeg ikke tenkte på at det er koffein i cola før ganske nylig, så har drukket det uten å tenke over mengde. Men har vært typ én kveld, så går nok bra, og nå drikker jeg helst annet :happy:
 
Koffein er riktig at handler om mengde.

Toksoplasmose og listeria handler IKKE om mengder. Hvis legen din har sagt dette så sier h*n direkte feil. Fosteret kan dø om du får det i deg, og det handler ikke om mengde. Det er den ene infiserte salami-skiven eller den ene ostebiten.

Du burde lese dette fra Matportalen før du velger selv hva du vil gjøre, men legen din sier feil om h*n sier du kan spise alt innen holdbarhet:
http://www.matportalen.no/rad_til_s...ide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret

Om du leser den andre linken jeg la ut i et tidligere innlegg i tråden kan du lese om en mamma som spiste pasteurisert muggenost, fikk listeria og begge fostrene i magen døde. (https://www.aftenposten.no/norge/i/O3pdA/Ufodte-tvillinger-mistet-livet-etter-listeriasmitte)
Syns den kommentaren din er ganske drøy og ufin! Fordi at jeg velger å spise noen skiver salami og drikker litt kaffe og har en lege som ikke er overhysterisk så betyr da ikke det at jeg eter alle oster som finnes og rødt kjøtt og alt som står på fy listen. Jeg er fullstendig klar over hva som er anbefalt og jeg vet også at vi bor i Norge hvor regler og krav til matproduksjon er ganske så høy og strengt og det er så liten sannsynlighet at jeg treffer på den ene salami skiva i en hel og nyåpnet pakke. Jeg trenger overhodet ikke no mammapoliti til å refse meg på den måten.
 
Syns den kommentaren din er ganske drøy og ufin! Fordi at jeg velger å spise noen skiver salami og drikker litt kaffe og har en lege som ikke er overhysterisk så betyr da ikke det at jeg eter alle oster som finnes og rødt kjøtt og alt som står på fy listen. Jeg er fullstendig klar over hva som er anbefalt og jeg vet også at vi bor i Norge hvor regler og krav til matproduksjon er ganske så høy og strengt og det er så liten sannsynlighet at jeg treffer på den ene salami skiva i en hel og nyåpnet pakke. Jeg trenger overhodet ikke no mammapoliti til å refse meg på den måten.

Da misforstod jeg ut fra kommentaren din, men utfra den var det ikke tydelig at du mente at legen ga deg råd om listeria eller toksoplasmose overhodet. Da synes jeg det er viktig å si ifra. Det er selvsagt fort gjort å misforstå med korte, skriftlige meldinger på forum, men jeg synes det er viktig at ingen tror det holder å spise: "med måte og innenfor holdbarhet", uten andre restriksjoner. Det gjelder jo alle andre enn deg som Googler denne tråden de neste ti årene. Så da synes jeg det er veldig viktig at det er svært tydelig hva rådene er.

Jeg beklager at det ble "mammapoliti" for deg. Etter flere aborter og assistert befruktning er jeg kanskje for opptatt av tydelig informasjon på forumet. Dette er jo på Google for alle og enhver.

Og om du leser på nytt så er det legen din jeg refset. (Utfra misforståelsen min.)
 
Jeg tøyet vel strikken litt på koffein mot slutten av forrige svangerskap (kaffe er null fristende foreløpig) og har ikke vært megastreng på fisk. Har spist kveite uten å vite om den er x antall kilo og rå tunfisk i sushi liksom. Men der er det vel heller store mengder som kan være farlig mtp tungmetaller og kvikksølv. Ellers spiser jeg kjøttpålegg om det lukter og ser bra ut uten å tenke for mye på dato (holder meg unna spekemat og «nei»-kjøtt). Drakk alkohol før jeg visste jeg var gravid men selvsagt ingen ting etter positiv test. Holder meg til rådene men er vel ikke spesielt stresset over det, så har vært noen uhell hvor jeg feks har spist oliven fylt med feta kjøpt på matmarked eller skjønt halvveis i pizzaen at spekeskinka var lagt på etter og ikke før steking. Hehe. Men prøver å være flink! Veier forhåpentlig opp med trening, stort sett sunn mat og lite mammastress for lille i magen ❤️
 
Er ganske streng på sånt, syns det er greit å høre på det de anbefaler, selv om jeg tror det ikke hadde skadet å spise enkelte av de tingene i små skala om man virkelig har lyst på:p
 
Da misforstod jeg ut fra kommentaren din, men utfra den var det ikke tydelig at du mente at legen ga deg råd om listeria eller toksoplasmose overhodet. Da synes jeg det er viktig å si ifra. Det er selvsagt fort gjort å misforstå med korte, skriftlige meldinger på forum, men jeg synes det er viktig at ingen tror det holder å spise: "med måte og innenfor holdbarhet", uten andre restriksjoner. Det gjelder jo alle andre enn deg som Googler denne tråden de neste ti årene. Så da synes jeg det er veldig viktig at det er svært tydelig hva rådene er.

Jeg beklager at det ble "mammapoliti" for deg. Etter flere aborter og assistert befruktning er jeg kanskje for opptatt av tydelig informasjon på forumet. Dette er jo på Google for alle og enhver.

Og om du leser på nytt så er det legen din jeg refset. (Utfra misforståelsen min.)
Det går helt fint :) jeg er littnærtagen og hormonell for tia også.
 
Jeg holder meg unna mat mann ikke skal spise. Tenker at 9 måneder skal jeg klare meg uten spekemat selv om jeg har uuuuutrolig lyst på det. :laughing002
 
Ja, derfor de endret anbefalingene mtp muggoster for alle gravide etter den fæle hendelsen der. :( Det er jo uflaks, selvsagt, men det er en risiko man kan unngå.

Dette er jo gjeldene anbefalinger nå:

Unngå:
Muggost som f. eks. brie, camembert, gorgonzola, chèvre, roquefort. Dette gjelder både for oster av rå melk (upasteurisert melk) og pasteuriserte melk.

Ferskoster og andre myke oster av upasteurisert melk.

Fetaoster av rå melk (upasteurisert melk).
Takk for opplysningen. Visste ikke dette. Og trodde feta ost var ok.
 
Takk for opplysningen. Visste ikke dette. Og trodde feta ost var ok.

Fetaost av pasteurisert melk er ok. :)

Det er muggostene man anbefaler å unngå selv med pasteurisert melk.
 
Takk for opplysningen. Visste ikke dette. Og trodde feta ost var ok.
Jeg sjekka forrige svangerskap og eneste fetaost jeg fant sist som holdt mål var Apetina sin i "pappeske" som du må klippe opp. Spiste bare av den samme dag som den ble åpnet og dagen etter. Restene gikk i søpla.

Jeg holder meg unna alt av nei-mat etter positiv test. Drakk litt alkohol på ferie, når jeg ble gravid, men det var ikke snakk om mange enheter. Tenker også å kose meg med en kopp Latte i ny og ned når formen er bedre. Fikk en pose med spekemat på føden av mannen sist, så jeg får nok bare vente til da i år også
 
Jeg sjekka forrige svangerskap og eneste fetaost jeg fant sist som holdt mål var Apetina sin i "pappeske" som du må klippe opp. Spiste bare av den samme dag som den ble åpnet og dagen etter. Restene gikk i søpla.

Apertina er ikke feta. Feta kommer fra geitemelk. Apertina sin ost er av kumelk

Betyr det at den er ok da?
 
Jeg holder meg til rådene, og tenker at det er bedre å være litt forsiktig enn å gjøre skade den ene gangen... :happy: Prøver å passe på lille så godt jeg kan!
 
Holder meg stort sett til rådene, men med et par små unntak. Noen dager når jeg er skikkelig dårlig og sliter med å få i meg nok drikke, går jeg nok over anbefalt inntak av koffein, da Cola Zero og svak te er det jeg klarer å få i meg. Tenker det er bedre med litt for mye koffein enn å bli dehydrert! Det har også vært samma tanke med lunsj på jobben et par ganger, heller rundstykke med egg og to skiver salami enn ingenting.

Det er forsåvidt sant som mange sier her, mengde har ingen ting å si, du kan være uheldig og få bakteriene den ene gangen du skeier ut. Men samtidig kjenner vi statistikk såpass godt at vi vet total sannsynlighet øker jo oftere du tar sjangsen. Mao. sannsynligheten for å bli truffet når du spiser "feil" innimellom er betydelig lavere enn om du hadde spist rått kjøtt, rakfisk og muggen ost til hvert måltid i 9 måneder.

Velger å tro jeg har brukt opp min uflaks med mitt første himmelbarn (helt annen diagnose), og skånes for det meste i dette svangerskapet:happy:
 
Back
Topp