Kal-El
Forumet er livet
ORIGINAL: Andy Dufresne
Hvor lang er en fisk?
Poenget mitt er at det må baseres på noe mer absolutt, vertfall noe mer solid en det du nevner.
Vist utgangspunktet er feil så blir jo som kjent hele formelen missvisende, du konstruerer en matematisk fordeling på pandemien, en som ikke følger et reelt løp.
Det største smitte spredningene foregår i større forsamlinger(skole, barnehage, møter, kino, jobb, etc...), det vil si at spredningen ikke er lineær som din teori bygger på. Altså den vanligste smittemetoden er et kompleks forhold der X antall smittebære smitter X antall personer over X tid(eks. klasserom).
Jeg lurer også på hvordan du kan si noe om ekspoenringstiden ikke kan være en dempende faktor når formellen ikke tar hensyn til tid, altså 100% er ukjent.
Men jeg er enig i at smittefaren er relativ stor.[;)]
En fisk er <-- så --> lang. Men i kvantemekanikken kan den være <-- så --> lang og --->så<--- lang og ikke lang samtidig.
Altså, min logikk/mitt estimat er nettopp det som ligger i ordet: "estimat", dvs. det vil - som du sier - aldri nærme seg virkeligheten 100% annet enn ved 100% slumptreff/ren flaks, det blir litt som værmelding, man kan estimere til en viss grad, men det kan også vise seg å være totalt feil fordi universet, som jorden, og været befinner seg innehar en egenskap vi ikke kan beregne oss til: kaos.
Så ja, hvis utgangspunktet er feil / viser seg å være feil, så blir formelen 100% verdiløs, men den kan også vise seg 100% verdiløs selv om utgangspunktet er riktig, nettopp grunet kaos: I virkeligheten kan utgangspunktet helt uventet forandre seg underveis et ukjent antall ganger. For å sette det på tullespissen: Man vet heller ikke om det f.eks er en unik sammensetning av sukkerstoffer som virker oppløsende på HN1N RNA-biter i Snorremanns karamellsaus(TM) som man finner ut om 50 år fra nå at ved rent slumptreff gjorde at 0.0001% av befolkningen på Island var ute av stand til å bli smittet av H1N1.
Kort sagt: Alt er mulig i virkeligheten, og det er umulig å forutse alle uendelige kombinasjoner av banale særtilfeller som kan oppstå i naturen ved en slik pandemi, både totalt men også på hos enkeltindivider. Det hindrer meg allikevel ikke fra å gjette meg frem til med litt løs matematikk at smittefaren vil være 80%, om det vil vise seg å stemme er en helt annen sak.
Forøvrig hva angår eksponeringstid, noe jeg nevnte i en tidligere post i denne tråden: Lang eksponeringstid kombinert med virus som har ligget lenge (f.eks 4-5 timer, så lenge at de har minutter med levetid igjen bare) svekket (i teorien) i den grad at reproduksjonsevnen er skadet/ødelagt, kombinert med få virus på smittestedet, kan da føre til at mottageren av den kombinasjonen blir nærmest vaksinert i stedet for "smittet", dvs. de vil få nøyaktig samme virkning som vaksinen i nesespray-form som finnes i b.l.a USA. Igjen, banalt/far-out og sikkert uhyre sjeldent utfall, men med nok indiver vil en slik kombinasjon oppstå antageligvis noen ganger.
De fleste pandemier man har statistikk over, viser også at kun halvparten av de som blir smittet får noen som helst symptoner eller sykdom. Det er for tidlig å si om det er tilfelle i like stor grad/andel ved H1N1-2009, men de har allerede begynt å se indikasjoner på at H1N1-2009 ikke er noe unntak når det gjelder dette, noe som også kan forklare hvordan enkelte (også her inne)kan ligge å få intenst og langvarig hoste/spytt og smitte av sitt eget barn ved å ligge inntil dem kontinuerlig uten å få noen som helst symptoner selv i det hele tatt.
Jeg tar poenget ditt med fiskeanalogien: Selv om jeg vet at jeg får "mat" på McDonalds (ok, dårlig eksempel, og er ikke sikker på om det er faktisk mat man får der), så hjelper det lite å gå inn på McDonalds, gå bort til kassa og si: "Hei, jeg skal ha mat".