Hvor smittsomt er svineinfluensaen?

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
Mistenker at sønnen til sambo har det.. og han skal være hos oss fra i dag til i morgen..
 
Frida kan ikke bli syk.. og regner med å rømme hjemmet for i natt.. hvis ikke sønnen kan være hjemme hos mor..
 
ORIGINAL: Fridasinmamma

Mistenker at sønnen til sambo har det.. og han skal være hos oss fra i dag til i morgen..

Frida kan ikke bli syk.. og regner med å rømme hjemmet for i natt.. hvis ikke sønnen kan være hjemme hos mor..


H1N1, samt alle areosol (<5 ug dråpestørrelse)-bårne sykdommer er ekstremt smittsomt. Det er egentlig misvisende å kalle det "dråpesmitte" ettersom vi snakker om dråper i areosol-form, altså dråper som er så små at de kan sveve fritt (og langt) i luften uten bakkekontakt.

En bedre klassifikasjon er luftbåren smitte (airborn), noe H1N1 er fullt i stand til, hvis ikke ville den manglet 1 av 3 helt nødventdige kriterier for å kunne utvikle seg til en pandemi. (De to andre er smitte menneske -> menneske, og kunne opprettholde / leve i verts-organismen lenge nok til å skape videre smittefare).

Kort sagt: Kommer sønnen til samboeren din og skal bo i samme hus i ett døgn, vil dere garantert bli smittet hvis det er H1N1 han har, og god håndhygiene vil ikke forhindre H1N1 smitte ettersom den er hovedsakelig luftbåren. (dog god håndgygiene er alltid bra med tanke på bakterieangrep som kan forverre en H1N1-tilstand kraftig.)
 
Så lenge hun ikke er i næørheten av han og dere er nøye med å desinfisere hender og slik så går det sikkert greit...
Mwen man vet jo aldri...
 
ORIGINAL: Mamsen til 2..

Så lenge hun ikke er i næørheten av han og dere er nøye med å desinfisere hender og slik så går det sikkert greit...
Mwen man vet jo aldri...


Det er desverre feil, og informasjonen fra FHI gjennom mediene når det gjelder dette med håndgygiene er misvisende, noe FHI begynner å innse. H1N1 er luftbåren smitte, og smitter hovedsakelig via dette. Hvis en person med H1N1 hoster mye i et rom, og du går inn i det rommet 3 timer senere - etter at personen med H1N1 har gått sin vei, så vil du allikevel bli smittet ettersom de luftbårne dråpene fra hosten hans kan sveve rundt i rommet i mange timer og dermed smitte deg når du puster inn disse.
 
ORIGINAL: Kal-El

ORIGINAL: Fridasinmamma

Mistenker at sønnen til sambo har det.. og han skal være hos oss fra i dag til i morgen..

Frida kan ikke bli syk.. og regner med å rømme hjemmet for i natt.. hvis ikke sønnen kan være hjemme hos mor..


H1N1, samt alle areosol (<5 ug dråpestørrelse)-bårne sykdommer er ekstremt smittsomt. Det er egentlig misvisende å kalle det "dråpesmitte" ettersom vi snakker om dråper i areosol-form, altså dråper som er så små at de kan sveve fritt (og langt) i luften uten bakkekontakt.

En bedre klassifikasjon er luftbåren smitte (airborn), noe H1N1 er fullt i stand til, hvis ikke ville den manglet 1 av 3 helt nødventdige kriterier for å kunne utvikle seg til en pandemi. (De to andre er smitte menneske -> menneske, og kunne opprettholde / leve i verts-organismen lenge nok til å skape videre smittefare).

Kort sagt: Kommer sønnen til samboeren din og skal bo i samme hus i ett døgn, vil dere garantert bli smittet hvis det er H1N1 han har, og god håndhygiene vil ikke forhindre H1N1 smitte ettersom den er hovedsakelig luftbåren. (dog god håndgygiene er alltid bra med tanke på bakterieangrep som kan forverre en H1N1-tilstand kraftig.)


Må bare få sagt at sønnen vår på 4 år har hatt svineinfluensaen nå og ingen av oss andre her hjemme har blitt smittet så akkurat det er vel ikke garantert [8|] Og han blei syk forrige torsdag!
 
ORIGINAL: panterinnen

Må bare få sagt at sønnen vår på 4 år har hatt svineinfluensaen nå og ingen av oss andre her hjemme har blitt smittet så akkurat det er vel ikke garantert [8|] Og han blei syk forrige torsdag!



Det kan være mange årsaker til at dere ikke har merket det, men hvis det virkelig var H1N1 han hadde, så ville dere blitt smittet hele gjengen hvis han hostet som man normalt gjør av en luftveisinfeksjon.

Det kan være at dere har hatt en før han, kanskje 1-2 uker før, det kan også være at dere har fått det og ikke fått noe utslag av det, noe som er fullt mulig. Hvis han ble syk forrige torsdag er det også stor mulighet for at dere har blitt smittet og at det vil begynne å slå ut i kveld/i morgen hos dere også. Det skal ekstremt mye til for å ikke bli smittet av H1N1 av noen man bor i samme hus som hvis de hoster mye. En annen ting som kan gjøre at man ikke merker (eller ikke får) H1N1 er hvis man allerede har eller nettopp har hatt en virus/bakterie-sykdom (forkjølelse/influensa) ettersom de nåværende virusene/bakteriene vil undertrykke H1N1-viruset i så stor grad at det ikke vil slå ut, samtidig som immunforsvaret da ofte er mere på "tå hev" og vil angripe enhver inntrenger mye raskere uavhengig av om det er nytt/ikke nytt.

Igjen, mange årsaker til at man ikke blir smittet eller ikke merker det, men å unngå det 100% med god håndhygiene er neppe en av de årsakene hvis man bor i samme luftrom over lengre tid.
 
ORIGINAL: Kal-El

ORIGINAL: panterinnen

Må bare få sagt at sønnen vår på 4 år har hatt svineinfluensaen nå og ingen av oss andre her hjemme har blitt smittet så akkurat det er vel ikke garantert [8|] Og han blei syk forrige torsdag!



Det kan være mange årsaker til at dere ikke har merket det, men hvis det virkelig var H1N1 han hadde, så ville dere blitt smittet hele gjengen hvis han hostet som man normalt gjør av en luftveisinfeksjon.

Det kan være at dere har hatt en før han, kanskje 1-2 uker før, det kan også være at dere har fått det og ikke fått noe utslag av det, noe som er fullt mulig. Hvis han ble syk forrige torsdag er det også stor mulighet for at dere har blitt smittet og at det vil begynne å slå ut i kveld/i morgen hos dere også. Det skal ekstremt mye til for å ikke bli smittet av H1N1 av noen man bor i samme hus som hvis de hoster mye. En annen ting som kan gjøre at man ikke merker (eller ikke får) H1N1 er hvis man allerede har eller nettopp har hatt en virus/bakterie-sykdom (forkjølelse/influensa) ettersom de nåværende virusene/bakteriene vil undertrykke H1N1-viruset i så stor grad at det ikke vil slå ut, samtidig som immunforsvaret da ofte er mere på "tå hev" og vil angripe enhver inntrenger mye raskere uavhengig av om det er nytt/ikke nytt.

Igjen, mange årsaker til at man ikke blir smittet eller ikke merker det, men å unngå det 100% med god håndhygiene er neppe en av de årsakene hvis man bor i samme luftrom over lengre tid.

 
Uff.. nå blir jeg bekymret.. vil ikke ha dette...
 
Han har fått vaksinen da.. på onsdag.. men er det sånn at det alikevel tar 20 dager før den virker?
 
Altså så kan han ha fått influensaen før han tok vaksinen..
 
Tror jeg skal rømme jeg altså... kan ikke bli syk nå..
 
så i følge deg da så trenger ingen av vi som bor her å ta vaksinen fordi vi alle har eller kommer til å få svineinfluensaen??[8|]
 
ORIGINAL: Fridasinmamma

Uff.. nå blir jeg bekymret.. vil ikke ha dette...
Han har fått vaksinen da.. på onsdag.. men er det sånn at det alikevel tar 20 dager før den virker?
Altså så kan han ha fått influensaen før han tok vaksinen..
Tror jeg skal rømme jeg altså... kan ikke bli syk nå..


Sjansen for å få alvorlige komplikasjoner i samme tidsrom er ca 3-4 ganger sjansen som å vinne toppgevinsten i lotto i forhold til antall smittede og befolkningstall i Norge.
Ergo, er sjansen for å dø av dette ekstremt liten - også i Norge.

I tillegg, hvis sønnen din er født etter 1. jan 2006 har han antageligvis fått pneumokokkvaksinen mot smittsom hjernehinnebetennelse. Det er samme vaksinen man også får mot bakterielle lungeinfeksjoner, noe som i veldig stor grad er den drepende faktoren ved H1N1-komplikasjoner, dvs. man får ofte en lungebetennelse av H1N1, immunforsvaret svekkes, og dermed er det full fest for alle bakterier i etterhånd, noe som resulterer i en ny og denne gangen bakteriell lungeinfeksjon som ofte er den drepende komplikasjonen.

Dvs. har man fått pneumokokkervaksinen, er sjansen for å overleve komplikasjoner etter H1N1 mye større.

Vaksinen er effektiv etter 14 dager ca. (pandemrix), selv om man er noe usikker foreløpig på om det er tilstrekkelig med en vaksinedose, vil man allikevel være styrket om man ikke er 100% immun.

Jeg anbefaler deg å se denne filmen hvis du har mange spørsmål, den besvarer mye FHI rett og slett ikke har satt på dagsordenen:
http://www.youtube.com/watch?v=OovyABosQiw
 
ORIGINAL: panterinnen

så i følge deg da så trenger ingen av vi som bor her å ta vaksinen fordi vi alle har eller kommer til å få svineinfluensaen??[8|]


Nei, nå leser du ikke det jeg skriver, og setter det på spissen. Jeg sa at det kan være mange årsaker til at dere enten ikke har merket det, eller at dere kanskje allerede har hatt det, eller at dere har ikke fått utslag ennå. Jeg sa også at det er ikke umulig å unngå smitte, f.eks hvis han ikke hoster så mye. Det er mange faktorer som spiller inn, men å belage seg 100% på at god håndhygiene skal beskytte 100% er naivt.

Hva angår vitsen/ikke vitsen med å ta vaksine er opp til enhver, ingen kan fortelle deg (eller noen andre) om dere skal / ikke skal ta vaksine. Det er et (vanskelig) valg hvor man må veie opp mange faktorer opp mot hverandre og avgjøre 100% på egen hånd desverre, noe som igjen er nettopp en av årsakene til at hele Norges befolkning er helt på tuppa for tiden: Det er vanskelig å bestemme seg, vanskelig å skille all informasjonen fra hverandra, hva som stemmer og hva som er hysteri osv.

Det er også et par andre muligheter til at dere ikke har det, men de er så sjeldne at det nærmest er banalt / ikke noe du kan regne med: Hvis han sprer viruet i huset, men relativt lite, og viruset blir liggende og svekkes slik at mengden og reproduksjonsevnen blir så svekket at hvis dere får i dere dette da så vil det fungere nøyaktig som en vaksine: Dere blir immune, men blir ikke syke. Men igjen - det er så sjeldent at skjer ved slumptreff, men er allikevel en faktor som er mulig.

Det er egentlig ganske enkel matematikk: H1N1 beregnes til å smitte opp mot 40% av befolkningen. Man vet at det smitter gjennom luften i over 90% av tilfellene, og man kan regne med at i løpet av en pandemi er 50% av befolkningen i kontakt med hverandre enten direkte eller indirekte i samme luftrom og tidsrom (kjedereaksjon). Dermed blir de 40% av befolkningen i realiteten 80%, dvs. 80% av de som er i kontakt indirekte/direkte via luftrom i et gitt tidsrom i en kjede-effekt.

Enkelt regnet er det dermed 80% sjanse for å bli smittet hvis man befinner seg i samme rom som en som er smittet av H1N1, men 50% sjanse for at man ved noe gitt tidsrom vil nettopp befinne seg i samme tidsrom som noen som er smittet og er smittsom. Legger man til faktoren at en som er smitter er kun smittsom ca. 50% av tiden, dvs. inkubasjonsperioden, så kan man nedjustere den 50%-sjansen for å befinne seg i samme luftrom til 25%, men den faktoren med 50/25% er ubetydelig hvis du VET at du bor i samme luftrom som en som er smittet i den personens inkubasjonsperiode, da er vi oppe i 80% smittefare via luft.
 
ORIGINAL: Kal-El

ORIGINAL: Fridasinmamma

Uff.. nå blir jeg bekymret.. vil ikke ha dette...
Han har fått vaksinen da.. på onsdag.. men er det sånn at det alikevel tar 20 dager før den virker?
Altså så kan han ha fått influensaen før han tok vaksinen..
Tror jeg skal rømme jeg altså... kan ikke bli syk nå..


Sjansen for å få alvorlige komplikasjoner i samme tidsrom er ca 3-4 ganger sjansen som å vinne toppgevinsten i lotto i forhold til antall smittede og befolkningstall i Norge.
Ergo, er sjansen for å dø av dette ekstremt liten - også i Norge.

I tillegg, hvis sønnen din er født etter 1. jan 2006 har han antageligvis fått pneumokokkvaksinen mot smittsom hjernehinnebetennelse. Det er samme vaksinen man også får mot bakterielle lungeinfeksjoner, noe som i veldig stor grad er den drepende faktoren ved H1N1-komplikasjoner, dvs. man får ofte en lungebetennelse av H1N1, immunforsvaret svekkes, og dermed er det full fest for alle bakterier i etterhånd, noe som resulterer i en ny og denne gangen bakteriell lungeinfeksjon som ofte er den drepende komplikasjonen.

Dvs. har man fått pneumokokkervaksinen, er sjansen for å overleve komplikasjoner etter H1N1 mye større.

Vaksinen er effektiv etter 14 dager ca. (pandemrix), selv om man er noe usikker foreløpig på om det er tilstrekkelig med en vaksinedose, vil man allikevel være styrket om man ikke er 100% immun.

Jeg anbefaler deg å se denne filmen hvis du har mange spørsmål, den besvarer mye FHI rett og slett ikke har satt på dagsordenen:
http://www.youtube.com/watch?v=OovyABosQiw

 
Er det sant? Det er jo i alle fall litt betryggende...
 
Men blir redd jeg.. nå ligger det flere barn på sykehus som ikke er i risikogruppene og kjemper for livet sitt[:(]
 
 
 
ORIGINAL: lykkelig..

ORIGINAL: Kal-El

ORIGINAL: Mamsen til 2..

Så lenge hun ikke er i næørheten av han og dere er nøye med å desinfisere hender og slik så går det sikkert greit...
Mwen man vet jo aldri...


Det er desverre feil, og informasjonen fra FHI gjennom mediene når det gjelder dette med håndgygiene er misvisende, noe FHI begynner å innse. H1N1 er luftbåren smitte, og smitter hovedsakelig via dette. Hvis en person med H1N1 hoster mye i et rom, og du går inn i det rommet 3 timer senere - etter at personen med H1N1 har gått sin vei, så vil du allikevel bli smittet ettersom de luftbårne dråpene fra hosten hans kan sveve rundt i rommet i mange timer og dermed smitte deg når du puster inn disse.


jeg har sittet på samme lege kontor med en som var smittet, han hostet som bare det, men jeg er ikke blitt syke, så alle må ikke bli syke...


Igjen, det er mange faktorer som kan spille inn, men sjansen for å bli smittet når man befinner seg i samme luftrom med en som er smittsom er veldig stor statistisk. Veldig stor betyr ikke 100%, men rundt regnet med et snev av gjetning vil jeg satse på 80% mulighet, blandet med en 1-10% mulighet for at man smittes svakt og dermed fungerer det som en immunisering istedet hvor man ikke blir syk og allikevel blir immun av pga. smitten (f.eks hvis man fikk i seg svakt / liten mengde virus som ikke kom langt ned i lungene).

Nå er ikke jeg "autoriteten" på hva som er 100% korrekt/ikke korrekt hva angår smittefaren, men i følge det jeg har fått med meg av statistikk er det foreløpig den logikken de fleste følger.
 
Jeg hadde det i somer, og har det visst nå og [8|] Men verken sambo elr han på 10mnder har fått det.
 
ORIGINAL: Agrestic1

Jeg hadde det i somer, og har det visst nå og [8|] Men verken sambo elr han på 10mnder har fått det.



Det er 100% umulig med mindre du har fått to forskjellige mutasjoner av H1N1, noe jeg tviler sterkt på. Alle myndigheter i alle land måler kontinuerlig mutasjonene hos H1N1 de siste månedene, og ingenting tyder på at H1N1 har mutert seg ennå i variasjoner som skulle tilsi at man ikke er 100% immun når man først har hatt det. Da har du i såfall en ekstremt sjeldent genetisk abnormalitet som gjør deg i stand til å få samme virusvariasjon to ganger uten å bli immun.

Fikk du bekreftet i sommer at det faktisk var H1N1 du hadde ved en blodprøve, og har du fått det bekreftet via blodprøve denne gangen?
Det er mange hissige viruser ute i omløp for tiden, og trenger ikke nødvendigvis være H1N1 du har hatt/har.
 
ORIGINAL: Kal-El

ORIGINAL: Agrestic1

Jeg hadde det i somer, og har det visst nå og [8|] Men verken sambo elr han på 10mnder har fått det.



Det er 100% umulig med mindre du har fått to forskjellige mutasjoner av H1N1, noe jeg tviler sterkt på. Alle myndigheter i alle land måler kontinuerlig mutasjonene hos H1N1 de siste månedene, og ingenting tyder på at H1N1 har mutert seg ennå i variasjoner som skulle tilsi at man ikke er 100% immun når man først har hatt det. Da har du i såfall en ekstremt sjeldent genetisk abnormalitet som gjør deg i stand til å få samme virusvariasjon to ganger uten å bli immun.

Fikk du bekreftet i sommer at det faktisk var H1N1 du hadde ved en blodprøve, og har du fått det bekreftet via blodprøve denne gangen?
Det er mange hissige viruser ute i omløp for tiden, og trenger ikke nødvendigvis være H1N1 du har hatt/har.

 
I sommer fikk jeg det bekreftet ja. Nå er det en mildere form jeg har av det jeg hadde i sommer, bare nå er det diare og kvalme inn i bildet og. Legen sier at det ikke er noe grunn til å teste nå for det er nok influensaen[8|] Er det noe rart en har vanskelig for å stole på helsenorge når vi har slike orakler av noen leger som kan sette diagnoser over tlf?[;)]
 
ORIGINAL: Agrestic1
I sommer fikk jeg det bekreftet ja. Nå er det en mildere form jeg har av det jeg hadde i sommer, bare nå er det diare og kvalme inn i bildet og. Legen sier at det ikke er noe grunn til å teste nå for det er nok influensaen[8|] Er det noe rart en har vanskelig for å stole på helsenorge når vi har slike orakler av noen leger som kan sette diagnoser over tlf?[;)]


Da hadde legen din rett i sommer, men han tar feil nå. (dvs. testen i sommer hadde rett, en test tar ikke feil, leger - som er mennesker derimot - tar ofte feil).

Det går ikke ann å ha H1N1 først, for så å få en "mildere" form senere som man da ikke er immun mot, hvis det hadde vært tilfelle ville det vært en verdenssensasjon og hele grunnlaget for å lage verdensomfattende vaksiner ville fallt helt bort ettersom det da ville vært 100% bortkastet å immunisere seg/vaksinere seg mot noe man allikevel kunne få på nytt igjen, og på nytt igjen, og på nytt igjen...

Hvis legen din har mer enn 5 i IQ, og han vet at du fikk det bekreftet via blodtest i sommer at du hadde H1N1, så burde han ha konkludert med at det ikke er H1N1 du har nå - med mindre han har tilgang til revolusjonerende informasjon ingen andre leger i verden har blitt informert om hittils.

Hvis du hadde H1N1 i sommer, og du fikk dette bekreftet 100% via en teknisk blodtest som viser svart på hvitt: H1N1-2009, så er du immun frem til H1N1 kommer igjen en gang i fremtiden i en sterkt mutert form som er helt annerledes.
 
HVIS vi kan få denne dritten flere ganger i løpet av noen måneder, hva skal vi da med vaksine???? Er ikke poenget med en vaksine at man ikke skal få den igjen?
Eller har jeg misforstått her? [8D]
 
ORIGINAL: Grete71

HVIS vi kan få denne dritten flere ganger i løpet av noen måneder, hva skal vi da med vaksine???? Er ikke poenget med en vaksine at man ikke skal få den igjen?
Eller har jeg misforstått her? [8D]



Har du hatt H1N1, så er du immun, punktum. Hvis derimot HN1N muterer seg kraftig, så vil du ikke være immun mot den nye varienten, kanskje litt styrket, men ikke immun. Sjansen for at det muterer seg kraftig med en ny verdensomfattende spredning er liten, ikke umulig - men liten.

En pandemi pleier å komme i 3 bølger, med alt fra 2-3 uker til 3-4 måneders mellomrom, hvorpå den første bølgen er svakest, mellomste er kraftigst, og en sluttbølge som er ca. like svak i spredning som den første. Vi er nå i starten/midten av bølge nr. 2 i Norge.
 
Back
Topp