Hvor sliten er du...

Er litt sånn jeg føler og. Sovner om kvelden og sover hele natta, men våkner aldri uthvilt.
Har også slitt med vondt i ledd, nummenhet, akutt muskelsvakhet osv, men alt har vært bedre mens jeg har vært hjemme med barna i ca 5 år.

Nå har alt begynt å komme tilbake, og jeg jobber fast kun 50%, så stusser litt på hvor normalt det kan være...
Mer normalt enn man snakker pm vil jeg tro. Må tenke på at før i tiden var jobben vår å ta vare på hus og barn. Nå forventes det at vi skal jobbe 100% både ute av huset og på hjemmebane. Det sliter jo på en. Uansett om det er hjelp å få fra en partner så er det i de aller fleste hjem, mor som har all den mentale lasten og er «prosjektlederen» i hjemmet. Mye som må holdes styr på hele tiden, å da putte en jobb på toppen av det er selvfølgelig veldig slitsomt.

Er litt sånn jeg føler og. Sovner om kvelden og sover hele natta, men våkner aldri uthvilt.
Har også slitt med vondt i ledd, nummenhet, akutt muskelsvakhet osv, men alt har vært bedre mens jeg har vært hjemme med barna i ca 5 år.

Nå har alt begynt å komme tilbake, og jeg jobber fast kun 50%, så stusser litt på hvor normalt det kan være...
Ja, huff. Da burde du sikkert utredes for ett eller annet. Jeg hadde mye vondt i ledd og nakke problemer før sommerferien og det pågikk i flere mnd. Nå jobber jeg 70%, men er redd det også kommer tilbake siden jeg ikke slapper av og heller ikke er uthvilt etter natta

Ta vare på deg selv! Ingen takker deg for å presse deg til du møter veggen :Heartred (jeg hadde mye på privaten med sykdom, familiekonflikter osv, så fikk hjelp av psykisk helse med samtaler og klarte å sortere tankene. Det har hjulpet veldig!)
Ja, jeg har vært hos psykolog tidligere, men hun skulle pensjonere seg. Så fikk aldri noe ny. Jeg sliter også med å klare å åpne meg for ukjente og dele livet mitt generelt, å tanken på å starte på nytt med en annen person er vanskelig. Jeg har snakket litt med helserådgiver da. Men den «roen» klarer jeg ikke å finne, det skjer alltid noe som skaper «kaos» i livet mitt og jeg må være «på» hele tiden. Men samtidig vet at jeg må ta vare på helsen min. Men det er ett press på meg hele tiden så vet ikke hvordan jeg skal løse dette nå

Du har sjekket blodtrykket? Kan høres ut som om det er høyt kanskje... Ikke bra å gå med over tid i såfall! Uansett høres det ut som om du bør roe ned på noe, det er ikke bra å gå slik du beskriver.
Ja, har sjekket det ved flere ganger, samme med div blodprøver og EKG. Alt er normalt. Så vanskelig dette her

Blitt sjekket for mange ting tidligere, men når de ikke finner svar på prøver så gjør de ikke mer. Skylder på psykisk eller om jeg evnt har tatt et par øl e.l når jeg har fått låsninger. Har spilt liten rolle om jeg sier det skjer uansett...

Vært hos legen igjen nå da og blitt henvist til mr og Røngten. Det har de ikke gjort på 10-15 år... Men har ikke fått time før uti november
Mange av de plagene ligner på mine, og jeg har fibro..

Ja, huff. Da burde du sikkert utredes for ett eller annet. Jeg hadde mye vondt i ledd og nakke problemer før sommerferien og det pågikk i flere mnd. Nå jobber jeg 70%, men er redd det også kommer tilbake siden jeg ikke slapper av og heller ikke er uthvilt etter natta
Har slitt mye med ryggen den siste tiden, og skal til Røngten da legen min mente at ryggraden min er noe skjev. Men det er jo ikke så store skjevheter at noen ser det, og jeg syns liksom ikke det forklarer utmattelsen og fingerledd bl.a.

Har tatt alt av blodprøver, men må nok til spesialist av noe slag vil jeg tro for å komme til bunns i ting. For jeg føler ikke at det kan fortsette slik.

Mange av de plagene ligner på mine, og jeg har fibro..

Hvordan kom dere frem til det? Om du har lyst til å utdype litt på pm så gjerne det.

Har tenkt tanken at jeg mulig kan ha det. Kjenner til flere med fibro, og føler mange av de har mye mer overskudd enn jeg har :p
Har nå nevnt psoriasisartritt for legen min og da, pga historie med psoriasis og mange av plagene stemmer godt med det og.
Ikke alltid så lett når ingenting vises på blodprøver o.l, men er spent på om røngten og mr viser noe.

Etter en dag på jobb?

Dere som ikke har noen kroniske sykdommer e.l., hvor sliten er det vanlig å bli etter en dag på jobb, og i helger sammen med barna?

Hvor mye orker dere å gjøre og har dere overskudd til f.eks hobbyer/trening osv?

jeg er helt utslitt etter en dag på jobb, og gir siste rest i 3 timer til ungene. Da derimot er det slutt etterpå! Blir som regel sittende i sofaen etter at ungene er lagt og huset ryddet. Legger meg kl 21.30 hver kveld, og så opp kl 06. skulle ønske jeg fikk trent, for det gir normalt sett overskudd, men per nå er tidsklemma årsaken, men å trene etter de har sovnet er helt uaktuelt.
sosialt overskudd har jeg i helgene, men d er med barna på slep. Overskudd på helg har jeg derimot, men legger meg like sliten som på ukedager, men med mindre kaos i hodet :)
Eneste hobbyen er strikking per nå, men at blir bedre sier folk :)

Har stort sett overskudd etter jobb. Jobber bare deltid nå, men med min jobb hadde jeg uansett ikke blitt utslitt med fulltid. Da hadde hobby fått lide pga tidsklemma, ikke at jeg hadde vært for sliten. Ikke mye ansvar eller tunge tak, men periodevis travelt da.

Ingen overskudd nei. Etter 7,5t på føttene er det nokk for meg. Derfor blir alltid fridagene mine til vaskedager :p
Hvordan finner du overskudd til vaskingen? :p

jeg er helt utslitt etter en dag på jobb, og gir siste rest i 3 timer til ungene. Da derimot er det slutt etterpå! Blir som regel sittende i sofaen etter at ungene er lagt og huset ryddet. Legger meg kl 21.30 hver kveld, og så opp kl 06. skulle ønske jeg fikk trent, for det gir normalt sett overskudd, men per nå er tidsklemma årsaken, men å trene etter de har sovnet er helt uaktuelt.
sosialt overskudd har jeg i helgene, men d er med barna på slep. Overskudd på helg har jeg derimot, men legger meg like sliten som på ukedager, men med mindre kaos i hodet :)
Eneste hobbyen er strikking per nå, men at blir bedre sier folk :)
Når legger ungene dine seg? Og hvordan får du ork/tid til å rydde huset da?

Om jeg er heldig får jeg satt på en klesvask :/

Jeg er ikke frisk da, men jeg kan ikke gjøre noe den dagen jeg jobber. Da er det sofatjeneste resten av dagen, rengjøring av hus gjør jeg lite, det er mannen som må gjøre, men jeg tar noen skippertak når formen er bra :) Jeg tenker føler man seg unormalt mye sliten, ta en sjekk hos legen mangler du noe? Eller er alt som det skal?

Jeg er ikke frisk da, men jeg kan ikke gjøre noe den dagen jeg jobber. Da er det sofatjeneste resten av dagen, rengjøring av hus gjør jeg lite, det er mannen som må gjøre, men jeg tar noen skippertak når formen er bra :) Jeg tenker føler man seg unormalt mye sliten, ta en sjekk hos legen mangler du noe? Eller er alt som det skal?

Alle blodprøver er innenfor normal, men har hatt noe lavt jern og d-vitamin. Ble bedre da jeg spiste helt glutenfritt og melkefritt, men var visst ikke så lett å opprettholde etter at minste kunne spise det igjen. Jobber med det nå da, og spiser minimalt av det. Men ingen cøliaki e.l.

Alle blodprøver er innenfor normal, men har hatt noe lavt jern og d-vitamin. Ble bedre da jeg spiste helt glutenfritt og melkefritt, men var visst ikke så lett å opprettholde etter at minste kunne spise det igjen. Jobber med det nå da, og spiser minimalt av det. Men ingen cøliaki e.l.
Kan det være intoleranse eller at du har ibs?
Ibs kødder til mage og kropp hos meg og jeg også ble bedre med gluten og melkefritt kost, men jeg klarer ikke for jeg vet hva alt annet smaker...

Kan det være intoleranse eller at du har ibs?
Ibs kødder til mage og kropp hos meg og jeg også ble bedre med gluten og melkefritt kost, men jeg klarer ikke for jeg vet hva alt annet smaker...

Må nesten lage alt selv om det skal bli bra. Vi bruker ikke kumelk hjemme lenger, for etter at vi startet med gryr så ble alle bedre i magen Og vi syns det smaker bedre :) samme med smør på brød.
Baker vi brød, blir det glutenfritt da, og det smaker veldig godt. Nekter å kjøpe de glutenfrie i butikken.

Ang Ibs, så er de godt mulig, men mye som ikke stemmer og (som med alt)
Og tanken på å starte på fodmap dietten gjøre meg litt gal... :p

Må nesten lage alt selv om det skal bli bra. Vi bruker ikke kumelk hjemme lenger, for etter at vi startet med gryr så ble alle bedre i magen Og vi syns det smaker bedre :) samme med smør på brød.
Baker vi brød, blir det glutenfritt da, og det smaker veldig godt. Nekter å kjøpe de glutenfrie i butikken.

Ang Ibs, så er de godt mulig, men mye som ikke stemmer og (som med alt)
Og tanken på å starte på fodmap dietten gjøre meg litt gal... :p
Det skjønner jeg, kjøpte meg kokebok og var godt i gang. Men det ble med det, blir for mye for meg..
lykke til :)

Det skjønner jeg, kjøpte meg kokebok og var godt i gang. Men det ble med det, blir for mye for meg..
lykke til :)
Samboer her står for baking og ingredienser går mye i frø, bokhvete og havre.
Middager er som regel ikke noe vanskelig å få til, verre med frokost. Blir fort lei samme ting, og de glutenfrie frokostblandinger er ikke favoritt. Og overskudd til å bake brød hver dag er ikke-eksisterende. Var lettere før jeg begynte å jobbe igjen.

Takk :)

Jeg sover gjerne litt på sofaen etter jobb... Jeg har en jobb med MANGE mennesker til enhver tid, mye bråk og mye visuell stimuli... Noen dager er jeg helt finfin og andre er jeg helt ødelagt! Kommer helt an på hvem jeg har vært sammen med og hvor mye jeg har måttet være med andre på fellesområdet :)

Tar så mye jeg orker av husarbeid, men henger litt etter innimellom :)

Ungene får det de trenger av lek, men ikke alltid jeg er like entusiastisk, merker jeg...

Prøver å få gått meg noen turer i løpet av uka :)

Vanligvis er jeg ganske opplagt etter jobb. Jeg arbeider i barnehage og er så heldig å få være mye ute. Akkurat nå er jeg rimelig sliten når kvelden kommer og ungene er i seng, men det har ikke så mye med jobb å gjøre - snarere en kombinasjon av at det er mye som skjer for tida. Kombinasjonen jobb+ studier+tre unger som har ymse aktiviteter er nok til at jeg er rimelig segen i 21- tida :-p

I helgene har jeg mer energi, for da går det stort sett ikke i ett slik som i ukedagene. Hender jeg tar meg en strekk på ettermiddagen, men da er det av latskap, ikke fordi jeg egentlig har behov :-)

Jeg er også helt utkjørt. Hodepine og svimmelhet hver dag. Sliter med å sovne på kvelden, sover dårlig også - oppvåkninger hver natt.(tar sovepiller i ny og ned) Jeg har generelt en indre uro i meg. Jeg stresser hele tiden. Klarer så og si aldri å slappe av. Jeg er utålmodig, jeg glemmer mye og er ukonsentrert og blir lett irritert.
ingen kroniske sykdommer som jeg vet om, men begynner jo å lure… Kan umulig være normalt å ha det sånn…
Har du sjekket stoffskiftet ditt? Bare et lite tips:happy:

Back
Topp