Hvor ofte skifter dere sengetøy?

Jeg liker rutiner. Hver lørdag skifter jeg (les: kommanderer barna) sengetøy på alle husets senger. Og siste lørdag i måneden vasker jeg enten foreldredyner/puter eller barnas dyne/pute. Nå er jeg nede for telling med hyperemesis på fjerde måned. Min mann og min mor har derfor overtatt mye av det som foregår på vaskerommet.

Problemet mitt er at de har begynt å klage over at vi skifter sengetøy for ofte, og at det er helt unødvendig å vaske dyner/puter så ofte. Jeg protesterer alt jeg orker. Vi sover jo ganske mange timer per natt i det sengetøyet, Og skifter klær vesentlig oftere enn en gang i uken. Dessuten er det herlig å legge seg i nyskiftet seng...

Så mitt spørsmål er da - hvor ofte skifter dere på sengene? Har jeg sengetøy på hjernen eller kan jeg banke i bordet og kommandere vaskeromsvikarene til å fortsette som før?
Jeg skifter 2 ganger i uka. På vinteren hiver jeg dyner og puter ut i minusgrader ofte, da drepes midd osv, så ikke så ofte dynevask på vinter, mer på sommeren. Jeg har tynn overmadrass/madrassbeskytter på overmadrassen den vaskes og skiftes hvee gang jeg skifter på senga.

Annenhver fredag ungene sine senger og annenhver fredag vår seng. Gubbens side trengs vel egentlig hver uke men...

Vasker dyner og puter et par-tre ganger i året. Slenger de ut på vinteren i minusgrader for å drepe bakterier og midd og slikt.

I hjemmesykepleien skiftet vi sengen til de som trengte hjelp til det hver 2.uke. Her hjemme blir det kanskje 1 gang i mnd.

Hver lørdag her for de voksene.
Gutten min har eksem og blir mye død hud og krem flekker i sengen. Så han får nytt sengetøy 2 ganger i uka.
Samboeren min er allergisk mot støv, samt har vi katter. Så veldig opptatt at i hverfall sengene er rene og uten hår eller støv. (Samt vi har katter) så renhold er viktig. Jeg stimer også sofaen 1 gang i uka.

Jeg skifter 2 ganger i uka. På vinteren hiver jeg dyner og puter ut i minusgrader ofte, da drepes midd osv, så ikke så ofte dynevask på vinter, mer på sommeren. Jeg har tynn overmadrass/madrassbeskytter på overmadrassen den vaskes og skiftes hvee gang jeg skifter på senga.

Madrassbeskytter har vi også. Skiftes sammen med lakenet, ja [emoji1303]

Skifter sengetøy hver uke :)

Skifter sengetøy (ideelt sett) hver uke, men hender det går to uker mellom. Dyner og puter vasker jeg to ganger i året.. Spørs med lillesnupp sine, det blir nok hyppigere om hun har uhell. Lufter dyner og puter ofte da, og lar det gjerne henge ute halve dagene når det er skikkelig kaldt om vinteren.

Ca. hver 10. dag. Oftere enn annenhver uke, sjeldnere enn hver uke.

Har vaskehjelp som skifter annenhver uke. Skulle gjerne hatt nytt annenhver dag, men det har jeg ikke ork til[emoji85] Noe av det beste jeg vet er å legge meg i nye sengklær.

Har ikke noe valg, så er ikke noe alternativ å ikke orke [emoji6]

Åh? [emoji28]

Tror nok vi hadde byttet oftere om vi hadde hatt tørketrommel da, styrere når alt skal tørke på stativ nå [emoji28]

Ca hver til 2 uke :)

Åh? [emoji28]

Tror nok vi hadde byttet oftere om vi hadde hatt tørketrommel da, styrere når alt skal tørke på stativ nå [emoji28]

Jeg er kroniker, og det går hardt utover både sengetøy og klær [emoji849]
Men sånn er det bare [emoji85]

Btw... det hjelper mye å riste og lufte dyna. Her vrenger jeg dyna over fotenden når jeg står opp, slik at innsiden av dyna (som har vært mot kroppen) og madrassen får luft. Setter vinduet på vidt gap (uansett årstid) mens jeg tisser og sånn, så går jeg å lukker vinduet etterpå. Riser dyna godt hver dag.

Altså mitt favoritt rom er ikke vaskerommet og jeg har mer enn nok vask om jeg skal skifte sengetøy en gang i uken[emoji46]
Og dyner og puter som vaskes så mye må bli fullstendig utslitte, ikke minst vaskemaskinen.
Dynetrekk bytter ca 2-3 uker, og dyner vaskes ikke. Jeg har ikke vaskemaskin som klarer å vaske dundynene, og dynene blir fullstendig ødelagte om de skulle vaskes slik. De luftes og ristes og holder seg da i mange år. De er aldri mot huden, ser ikke helt behovet[emoji5]

Back
Topp