Hvor ofte skifter dere sengetøy?

krølle...

Forumet er livet
August 2018
Utmarsj 2024
Jeg liker rutiner. Hver lørdag skifter jeg (les: kommanderer barna) sengetøy på alle husets senger. Og siste lørdag i måneden vasker jeg enten foreldredyner/puter eller barnas dyne/pute. Nå er jeg nede for telling med hyperemesis på fjerde måned. Min mann og min mor har derfor overtatt mye av det som foregår på vaskerommet.

Problemet mitt er at de har begynt å klage over at vi skifter sengetøy for ofte, og at det er helt unødvendig å vaske dyner/puter så ofte. Jeg protesterer alt jeg orker. Vi sover jo ganske mange timer per natt i det sengetøyet, Og skifter klær vesentlig oftere enn en gang i uken. Dessuten er det herlig å legge seg i nyskiftet seng...

Så mitt spørsmål er da - hvor ofte skifter dere på sengene? Har jeg sengetøy på hjernen eller kan jeg banke i bordet og kommandere vaskeromsvikarene til å fortsette som før?
 
Vi skifter ikke så ofte.... hadde blitt gal om det skulle vært rutine hos oss.. Vi skifter litt hipp som happ, tror ikke det går lenger enn tre uker hver gang, vanligvis to. Blir det skittent eller en av oss har svettet mye en natt kan det godt være vi skifter bare for å ha det gjort.
Vi har sånne madrasser og dyner og puter med noe allergi-vennlig fyll som også skal forebygge midd uansett....
Vet om flere som skifter ukentlig, og jeg synes ikke det er spesielt rart. Hos mamma skiftet vi hver 2.uke
 
Ca hver 2 uke. Men lufter bare dynene og putene.
 
Hver uke. Har ikke en fast dag, men blir ofte gjort om søndagene.
 
En gang i uka.
 
De fleste butikker som selger puter og dyner anbefaler å vaske putene minst 4 ganger i året, mens det holder å vaske dynen 1 gang per år - eller etter behov selvfølgelig :)

Jeg selv bytter sengetøy ca hver 14 dag, gjerne oftere i varm vær pga svette osv pluss lufting av dyner og puter :)
 
Hver annen uke, men blir ofte oftere pga gulping eller annet!
 
Annenhver uke skifter vi på senga. Har med den vanen fra barndomshjemmet. Får fnatt hvis det går lengre.
 
Vi skifter som regel sengetøy hver søndag. Har en katt som sover med oss og røyter ned sengetøyet.... [emoji85] Men dyne og pute har vi ingen rutine for å vaske, der har vi nok et stort forbedringspotensiale [emoji4]
 
«Skifter» ikke til et annet sengesett. Men vasker det vi har og tar det på igjen etter at det er tromlet. Vi vasker laken og putevar en gang i uka, en sjelden gang går det to uker. Dynetrekk vasker vi mye sjeldnere, kanskje så sjelden som én gang i måneden.

Selve putene vasker vi kanskje 2-3 ganger i året bare.

Men noe vi gjør hver morgen er å brette opp dynene til fotenden så de ikke ligger oppå der man ligger. Da får senga lufte seg og det blir mye mindre midd. Leste om det i en artikkel om midd for noen år siden, og siden da har vi brettet opp dynene, og vi sover bedre og er mindre tette i nesa osv. enn før :)
 
Shit ass, det var oftere enn oss [emoji23] jeg skifter annenhver uke på sengene, eller oftere om det er behov.

Dynene og putene lufter jeg som regel! Kanskje vasker putene med årstidene og dynene før de skal pakkes bort for sesongen :)
 
Hver 10.dag ca. Noen ganger bare en uke, noen ganger 14 dager i mellom.
Putene/dynene lufter jeg hver gang jeg skifter. Men vasker dem kanskje 4-5ganger i året :p
 
Noen ganger hver uke andre ganger kan det gå lenger, tar det når vi husker det[emoji23]
 
Vasker sengetøy en gang i uka og dyner/puter ca annenhver måned
 
Skifter ved behov, eldste har en del uhell, så hennes blir skiftet på gjerne flere ganger i uken.

Mellomste pleier jeg å skifte oftere på puten, siden han slever, ellers varierer det, lukter og ser på det, han har ny pysj og blir vasket hver kveld, så føler ikke det trengs å skiftes hver uke.

Mannen svetter mye, hannes seng skiftes på gjerne ett par ganger i uken.

Jeg samsover og glemmer gjerne å ta på bhen igjen etter amming, da skifter jeg dersom jeg har lekket :p

Så alt fra flere ganger i uken til noen ganger i mnd, gjøres etter behov! :)
 
Skifter etter ca 3-4 uker, eller etter behov
 
Back
Topp