Hvor ofte bleier med nr2?

Samme som her da, bortsett fra at hun ikke bæsjer oftere fordi om hun nå får litt grøt og grønnsaksmos hver dag. I dag er det 14 dager siden forrige bæsjebleie, så i dag håper jeg det kommer en monsterbleie! :p Aldri gått over 14 dager, så håper hun ikke gjør det nå heller.
Jeg gir sviskemos hver dag, da kommer den nesten hver dag ;) men som oftest annenhver dag.
 
Her har jeg begynt med chiafrø i grøten og mini har ikke hatt magetrøbbel siden vi begynte med det, verken luft eller "vanskelig" avføring.
 
Hvordan regulerer du det?
Etter anbefaling fra lege bruker vi lactulose, men holder nå på å redusere mengden med det. Går mer og mer over til sviskemos. Det er bare å prøve seg frem ang mengde som må til. Tror jeg ville prøvd å gi noe hvis det er 14 dager siden sist avføring og hun spiser en del mat. I følge lege burde det ikke gå mer enn maks 2 dager mellom avføring, helst hver dag. Men så spiser min gutt to hele måltider, og har tydelig hard avføring som han sliter med, så kan godt være at andre tåler bedre å ha skjeldnere avføring og mengden mat de spiser spiller jo også en rolle for hvor ofte det kommer.
 
Etter anbefaling fra lege bruker vi lactulose, men holder nå på å redusere mengden med det. Går mer og mer over til sviskemos. Det er bare å prøve seg frem ang mengde som må til. Tror jeg ville prøvd å gi noe hvis det er 14 dager siden sist avføring og hun spiser en del mat. I følge lege burde det ikke gå mer enn maks 2 dager mellom avføring, helst hver dag. Men så spiser min gutt to hele måltider, og har tydelig hard avføring som han sliter med, så kan godt være at andre tåler bedre å ha skjeldnere avføring og mengden mat de spiser spiller jo også en rolle for hvor ofte det kommer.
Er det dumt å gi for mye sviskemos?
 
I følge legen kunne sviskemos føre til diaré. det var da han var 3mnd og slet litt med avføring etter noen flasker med mme. Da ble vi anbefalt å bruke lactulose 1mnd etter oppstart med mme og 1mnd etter oppstart med fast føde. er vel enda en fare for diare vil jeg tro. Merker jo selv god effekt på min mage hvis jeg spiser mye svisker, så sikkert lurt at det ikke blir alt for mye. Jeg har fulgt rådet fra spebarnsboken og startet med ett par t-skjeer og så økt til passe mengde. Er jo også dumt med hard og vond mage.
 
Er det dumt å gi for mye sviskemos?
I følge legen kunne sviskemos føre til diaré. det var da han var 3mnd og slet litt med avføring etter noen flasker med mme. Da ble vi anbefalt å bruke lactulose 1mnd etter oppstart med mme og 1mnd etter oppstart med fast føde. er vel enda en fare for diare vil jeg tro. Merker jo selv god effekt på min mage hvis jeg spiser mye svisker, så sikkert lurt at det ikke blir alt for mye. Jeg har fulgt rådet fra spebarnsboken og startet med ett par t-skjeer og så økt til passe mengde. Er jo også dumt med hard og vond mage.
 
I følge legen kunne sviskemos føre til diaré. det var da han var 3mnd og slet litt med avføring etter noen flasker med mme. Da ble vi anbefalt å bruke lactulose 1mnd etter oppstart med mme og 1mnd etter oppstart med fast føde. er vel enda en fare for diare vil jeg tro. Merker jo selv god effekt på min mage hvis jeg spiser mye svisker, så sikkert lurt at det ikke blir alt for mye. Jeg har fulgt rådet fra spebarnsboken og startet med ett par t-skjeer og så økt til passe mengde. Er jo også dumt med hard og vond mage.
Takk for svar, greit å vite ;)
 
Etter anbefaling fra lege bruker vi lactulose, men holder nå på å redusere mengden med det. Går mer og mer over til sviskemos. Det er bare å prøve seg frem ang mengde som må til. Tror jeg ville prøvd å gi noe hvis det er 14 dager siden sist avføring og hun spiser en del mat. I følge lege burde det ikke gå mer enn maks 2 dager mellom avføring, helst hver dag. Men så spiser min gutt to hele måltider, og har tydelig hard avføring som han sliter med, så kan godt være at andre tåler bedre å ha skjeldnere avføring og mengden mat de spiser spiller jo også en rolle for hvor ofte det kommer.
Jeg gir sviskemos stort sett hver dag, enten sammen med grøten eller alene. Men ikke sikkert jeg gir nok.. Jeg vet ikke om jeg vil si hun spiser en del mat, hun spiser kanskje en kvart porsjon grøt og litt sviskemos eller aprikosmos, så det er jo ikke all verden. Fortsatt mest morsmelk.

Hun har helt siden hun var 1-2 mnd hatt avføring bare hver 10-14 dager, så det er jo normalt for henne egentlig. Hun virker ikke som hun plages eller har vondt i magen, aldri hatt hard avføring. Men synes 14 dager er lenge nå når hun ikke får bare mm, men tenker at så lenge hun er fornøyd og ikke virker å ha noen plager så kan jeg vente. Men skader kanskje ikke å gi litt mer sviskemos :)
 
Lurer litt på dette med avføringen. Koss skal den eigentleg sjå ut no når dei får fast føde? Vesla har innimellom avføring som ligner nugatti på tube når den blir skvist ut av tuben, berre litt meir gul i fargen :p
 
Lurer litt på dette med avføringen. Koss skal den eigentleg sjå ut no når dei får fast føde? Vesla har innimellom avføring som ligner nugatti på tube når den blir skvist ut av tuben, berre litt meir gul i fargen :p
Her er den mer "seig" og fast i konsistensen etter smaksprøve-starting
 
Huff! Nå har d gått 3 hele dager uten bommelom i bleia :eek: Merker på henne at hun ikke har d helt topp altså :( Har gitt masse svisker og tilbyr henne pupp ofte (men vil ikke ha så ofte da)..
 
Huff! Nå har d gått 3 hele dager uten bommelom i bleia :eek: Merker på henne at hun ikke har d helt topp altså :( Har gitt masse svisker og tilbyr henne pupp ofte (men vil ikke ha så ofte da)..
Eg pleie å masere magen til vesla kvar ettermiddag. 1-2 timer seinere då så kjem det ein kladd i bleia. Håpe jenta di får det ut i dag :)
 
D håper jeg og! Jeg begynner å bli litt smådesperat faktisk, for merker hun ikke er i toppform.
Jeg ringte til helsesøster i går fordi snuppa ikke hadde hatt bæsjebleie på 14 eller 15 dager. Det er forsåvidt normalt for henne, men nå får hun jo grøt og smaksprøver i tillegg til morsmelk, så jeg syntes det begynte å bli vel lenge. Fikk råd av helsesøster om å blande ei teskje med maltekstrakt i grøten ett par dager, og gi mer sviskemos, du kunne jo prøve det kanskje?
Innen sambo hadde kommet hjem med maltekstrakt hadde hun faktisk bæsjet da, så da trengte vi ikke å gi det likevel :D
 
Sniker fra april. Har fra mandag hatt 4 til 8 bæsjebleier til dagen :-O han som til nå har hatt 1 enten daglig eller annenhver dag. En sjelden gang 2 på en dag. Har begynnt med velling til han så tror det er det han reagerer på. Enten det eler tenner på vei. Da han har siglet MYE i flere uker allerede. Men virker ikke som han plages utenom alle bleiene. Bortsett fra at han ble litt sår. Men har smørt ved hvert bleieskift i går og i dag. Så nesten fin igjen.
 
Jeg ringte til helsesøster i går fordi snuppa ikke hadde hatt bæsjebleie på 14 eller 15 dager. Det er forsåvidt normalt for henne, men nå får hun jo grøt og smaksprøver i tillegg til morsmelk, så jeg syntes det begynte å bli vel lenge. Fikk råd av helsesøster om å blande ei teskje med maltekstrakt i grøten ett par dager, og gi mer sviskemos, du kunne jo prøve det kanskje?
Innen sambo hadde kommet hjem med maltekstrakt hadde hun faktisk bæsjet da, så da trengte vi ikke å gi det likevel :D

Hun har spist nesten et glass med sviskemos i løpet av dagen :eek:

Må evt kjøpe malt da, og se.
 
Back
Topp