Hvor mye har dere gått opp i vekt?

Gjekk på vekto på mandag, 6kg opp (24+5 då). Syntes da va heilt ok!:p
 
Dere som sier opp Max ti, pass på at babyene får det dem trenger. Slanking av babyer inne i magen er det verste jeg har hørt om....

Veldig uenig med deg! Altså enig i at man ikke skal slanke babyen, men babyen tar det den trenger uansett.
Hvis man er overvektig er det kjempe viktig å følge med på vekta og fint å prøve å holde et mål. Overvekt i svangerskap fører til mye mer helseproblemer for mor og barn enn sjansen for at baby skal få for lite næring. De sier jo tilogmed når man er kvalm i mange uker og nesten ikke spiser noenting så er det ikke fare for baby, for den tar det den trenger.
Viktig for normalvektige å følge litt med på vekta hvis de vet at det kan komme av kostholdet også.

Selv veide jeg 84,5 kg når jeg ble gravid og er dermed ganske overvektig(30 i bmi tror jeg). Har heldigvis ikke gått opp i svangerskapet enda og veier nå 83,1 (-1,4 kg fra start). Jeg håper jeg kan holde meg til å gå opp maks 5 kg fordi jeg er veldig sikker på at jeg ikke trenger mer enn det når jeg spiser sundt. Går jeg opp mer enn det så er det kostholdet og ikke babyvekt som er skylden(ja, jeg elsker godis).

Ellers er normal vektoppgang i svangerskapet fint å vite om, så man vet ca hva som er vanlig og noe man kan forvente seg.

For undervektige er det vel rundt 18 kg+
For normalvektige rundt 13 kg
For litt overvektige 7-10 kg
og for de med fedme(bmi over 30) er det 5-8 kg tror jeg
 
Norge har ikke egne anbefalinger for vektøkning i svangerskapet, men viser til amerikanske retningslinjer for vektøkning. Her anbefales vektøkning ut fra hvilken KMI den gravide har ved begynnelsen av svangerskapet. Det deles inn i undervektige som bør gå opp mellom 12.5 – 18 kilo, normalvektige som kan gå opp fra 11.5 – 16 kilo og overvektige som kan gå opp 7 – 11.5 kilo. De med fedme bør ikke gå opp mer enn 6 kg. Dette er kopiert fra babyverden
 
23+3 og opp 7 kg, plutselig. JM sa i dag at det har blitt anbefalt å gå opp 10 kg i løpet av svangerskapet, men hun mente det var for lite. Jeg tror det skal holde hardt å ikke legge på meg mer enn 3 kg frem til fødsel...
 
28 uker og har gått opp 9 kg.. håper å holde meg ubder 15 med nummer tre ;)
 
uke 28 et som en hest og opp 6 kilo.
 
29+4 gått opp 1 kg
 
Back
Topp