Hvor mye bør far bidra...?

Min mor lærte meg på førstemann for 16 år siden at bleieskift på natta var kun ved bæsj. Slik at man fikk inn nattrutiner raskt. Samsover og ammer når baby vil. Samboer tar nettene før og etter han har nattvakt. Han tar gjerne mye i ukedagene når han jobber helg og helgene når han jobber ukedagene. Bortsett fra ammingen da :)

Her synes jeg heller ikke at jeg har fått nok hjelp fra mannen med baby... Mannen var veldig utålmodig med henne og hun hadde kolikk, og jeg følte selv at jeg vil heller ta meg av henne mesteparten av tiden for jeg visste best hvordan jeg kunne roe henne ned. Hun ville ikke ligge, ikke trille i vogna, ikke sove på dagtid og gråt mye på grunn av magevond.. vi måtte gi henne flaske hver 3 time i begynnelsen på natta og det var han litt behjelpelig med (tok av og til en mating og bleieskift ila natten men var ikke ofte heller). Jeg var uansett våken da hun ville amme mye og hun sov urolig de første 4 mnd. Det som var bra er at han hjalp meg til med husarbeid, og etter hvert når hun ble større tok han henne med seg til svigerforeldre et par timer for å gi meg litt avlastning, så jeg klarte å ikke miste hodet helt i alt dette :) han flytta også fra soverommet til sofaen for å gi oss bedre plass i senga ;) men jeg synes at han kunne ha bidratt mer, tatt flere bleieskift og holdt henne litt innimellom sånn at jeg fikk puste/gå på do/sove en time ekstra.. Det var veldig frustrerende for meg fordi han var hjemme med meg mesteparten av tiden (jobbet kun i helgene), og likevel ville han sove sent selv om jeg hadde lite søvn på nettene og måtte stå opp så tidlig som i 6-7 tida enkelte dager. Så jeg forstår frustrasjonen. Men jeg mener det er viktig å snakke sammen, finne en måte han kan avlaste deg på. Om dere har flere barn bør han passe på disse, ta seg av noe husarbeid og la deg sove mer når du er helt utslitt. søvn er veldig viktig!!! her tok jeg noen dupper av og til på dagen når jeg var sliten og hun klarte å sovne (sov mye lengre når jeg var ved siden av), og om jeg går på underskudd av søvn legger jeg meg samtidig med henne til kvelden, i 7-8 tiden og prøver å sove så mye jeg kan. Amming og hormoner hjelper på å sovne raskt, det funker her :) og om du kan, prøv også å gå ut, møt venner og familie, ha de over på besøk sånn at de kan hjelpe litt. Jeg var innestengt med lille de første mnd da hun ikke ville trille turer og det føltes ikke noe bra. Lykke til

Det meste på natten tok jeg, fordi det tar så siiinsykt lang tid før han er våken nok til å gjøre noe som helst :laughing002 også var det gjerne amming, nå får vi nr. 2, og da er det naturlig for oss at han tar storebror, så får jeg ta babyen, om babyen våkner på morgenen, jeg ammer og han ikke vil sove igjen tenker jeg det er helt fair at pappa tar babyen med ned så jeg får sove om det er amming på natt, jeg pumpet også på kvelden med nr. 1 slik at om jeg trang å sove noen timer på morgenen, så kunne han stå opp å ha til en mating, håper denne også tar flaske så vi har det alternativet. Har ikke dårlig samvittighet for det da han kan sove gjennom et jordskjelv, så en baby fra eller til vil ikke ha noen påvirkning på hans nattesøvn, mens jeg gjerne våkner flere ganger om natten av hver minste lille lyd.

Min samboer har vært fantastisk iforhold til det å stå opp og ta morgenene. Først med førstemann som våknet 4-6 ganger hver natt, så jeg trengte å sove ekstra i helgene når det var mulig. Så tok han han HVER dag da jeg ble gravid og var helt utslitt hvis jeg fikk mindre enn 9-10 timers søvn hver natt. Og nå tar han også storebror hver morgen sånn at jeg og babyen kan sove lenger (så lenge det varer)
Jeg tenker at når jeg ikke nattammer mer og begge barna sover gjennom natten, at vi kan begynne å snakke om å stå opp hver vår dag i helgene :p
Sånn ellers tar jeg mye med babyen nå, men han bidrar mye, spesielt med storebror. Tenker det jevner seg ut etterhvert :)

Back
Topp