Hvor mye bør far bidra...?

Om natten er det mest meg for det hun trenger et å ammes, men når hun ikke vil sove så tar mannen ofte over etter matingen er over, da er det vanligvis når det har gått et par forsøk på å få henne ned. Dettegjelderom det er helg eller ukedag, men jeg har høyere terskel for å be om hjelp når han skal opp om morgenen så klart. Mannen har bedre evne til å fungere på lite søvn enn meg så han tar henne gjerne om hun våkner når vi skal legge oss. Hvem som drar opp med henne på morgenen (når han r hjemme) kommer an på hvem som har hatt henne mest i løp av natten og hvem som er mest trøtt, vi bytter dermed på og det blir en rettferdig fordeling

Bleieskift unngås her med mindre hun bæsjer, og da er det den som har henne som gjør det

Ellers når han er hjemme så har vi ganske 50-50 fordeling, og det hender han tar henne ut for å trille om hun ikke vil sove så jeg får litt tid alene. Eller tar henne så jeg får litt alenetid. :)
Jeg må også si at man må gjøre det som passer seg best. Hvordan det fordeles må være avhengig av hvordan man takler lite søvn, andre barn, husarbeid, andre ansvar, husdyr osv. Med neste er det sikkert annerledes igjen for oss. Men man er to som får barn så da synes jeg ansvaret bør deles ganske likt, selv under permisjon

Syns man skal være litt forsiktige med å si «er da ikke slitsomt å være hjemme med baby for det var det ikke for meg» :P Min første var frisk, men jeg brukte en time på å få henne til å sove på dagtid og så sov hun maks en halvtime. Sur når hun stod opp. Strevde med amming og måtte styre med flaske. Mannen jobbet i Nordsjøen så var alene to uker i slengen. Måtte bysse i 1-2 timer hver kveld for å få henne til å sovne. Det er slitsomt, altså, og altoppslukende så er vel ikke galt å ønske at mannen må gjøre mer selv om han er i jobb. Ble ikke akkurat lettere når man hadde to.

Man takler ting på forskjellig måte. :)

Det bør deles likt synes jeg. Også på natt. Selv om han skal på jobb har du også en jobb som er hjemme med en baby. Den skal ha mat, stell, trille tur, osv. Han kan hvertfall stå opp minst en gang om natta. Hvis ikke har ikke du overskudd til å være mamma på dagtid. Din jobb hjemme er like viktig som hans, derfor trenger du også nok søvn

Jeg er uenig! -Synes den som skal på jobb, må få sove i fred. Man kan ikke ta seg en dupp på jobb. Mens det kan man hjemme mens baby sover. Man kan og hvile mellom bleieskift og mating på sofaen. I jobbene vi har er det aldri stillesitting, så de kan ikke likestilles!

Helgene kan man dele litt på det, det viktigste er vel at man blir enige i hva som fungerer best i din familie.

5 uker til termin her. Mitt 3. Barn Og samboer sitt 1.barn.
Han er veldig klar på at vi skal dele på alt, så lenge ungen ikke skal ha pupp da..
så får vi se når den tid kommer:hilarious:

member: 64744"]Jeg forstår mange ble irritert over innlegget mitt. Vil bare presisere at jeg selvfølgelig tenker det må gjøres anderledes dersom barnet eller mor er syk. Men da har man også velferdsordninger
Min datter var også utfordrende til tider, hun var oppe på natten hver 2-3 timer til hun var over året og sov ikke natten gjennom før hun var over 2 år. Og selvfølgelig var jeg veldig sliten i perioder, spesielt perioder med sykdom. Men nå mente jeg ikke det at far ikke skulle bidra noe, bare at den som et i jobb burde få sovet mest mulig ut i arbeidsuken. Og da kan han heller avlaste på ettermiddag og kveld, samt på natta i helgene.

Hva slags veldferdsordninger har man om barnet har kolikk eller mor takler dårlig våkennetter?[/QUOTE]
Hvis mor er syk, mente jeg.

De færreste slapper vel av og drikker kaffe på jobb. Ingen jeg kjenner, i hvert fall.

Jeg er forøvrig enig i at og være hjemme i permisjon er mye mer slitsomt.
Jeg ser mange som gjør det. De tar en timelang lunsj, flere kaffepauser iløpet av dagen og sitter i private samtaler på telefonen. Arbeidsmoralen er ikke akkurat høy hos mange. En tidligere kollega av meg irriterte vettet av meg ved å alltid sitte og spise ved pulten og se på kattunger på Internett. Dette gjorde hun 50% av tiden på jobb. Det er en av grunnene til at jeg sluttet der, orket ikke gjøre både min og hennes jobb.
Men uansett, du skal ha en ekstremt slitsom jobb for å nærme deg jobben med å være hjemme med baby/småbarn.

Jeg har en samboer som ikke kommer seg opp om morgenen engang til jobb (fleksitid som er litt vel god syntes jeg) så jeg kan glemme å få noe hjelp natt og morgen.

Jeg har vært ganske sur de siste ukene for etter nøyaktig 8 dager etter fødsel var han ferdig å bidra med noe; og da hadde han kun laget middag og gått med hundene og syntesh an var så flink. Så når jeg etter to uker var frisk nok til å gå litt mer så hadde jeg tre uker klesvask, og en leilghet som ikke så ut.
Og sånn har det vært. Samboeren min gjør utrolig lite hjemme, men jeg vet det er grunner for det. Selv om disse er realistisk og selv om han har hatt det tøft så endrer det ikke at jeg ramlet forrige uke da det svartnet for meg. 6 uker nå uten mer søvn enn 4-5 timer og når baby sover så har jeg prøvd å få støvsuget og annet.

Bestevenninnen min kom innom forrige uke etter at jeg ringte gråtende av fortvilelse til henne og hjalp meg å vaske og rydde ned hele leiligheten <3
I helgen skulle sambo brette klær og vaske bad. Ikke skjedd. Så her hjemme kan man vel si at jeg gjør 80% av arbeidet.

Jeg er uenig! -Synes den som skal på jobb, må få sove i fred. Man kan ikke ta seg en dupp på jobb. Mens det kan man hjemme mens baby sover. Man kan og hvile mellom bleieskift og mating på sofaen. I jobbene vi har er det aldri stillesitting, så de kan ikke likestilles!

Helgene kan man dele litt på det, det viktigste er vel at man blir enige i hva som fungerer best i din familie.

Ikke alle har babyer som sover på dagen uten at man nå trille eller bære. Mange har ikke mulighet til å hvile noe på dagtid hjemme eller sitte stille. Alle barn er forskjellig

Ikke alle har babyer som sover på dagen uten at man nå trille eller bære. Mange har ikke mulighet til å hvile noe på dagtid hjemme eller sitte stille. Alle barn er forskjellig
Ligger faktisk her med baby som har blott trillet eller båret i hele dag og jeg har forsøkt tre ganger å legge han ned uten suksess. Får gjort lite da.

Ligger faktisk her med baby som har blott trillet eller båret i hele dag og jeg har forsøkt tre ganger å legge han ned uten suksess. Får gjort lite da.

Funker det å legge seg sammen med ham da? Det gjorde jeg, da får man ihvertfall hvilt og får mer overskudd selv :)

Funker det å legge seg sammen med ham da? Det gjorde jeg, da får man ihvertfall hvilt og får mer overskudd selv :)
Ja det gjør det men kan ikke ligge å sove hele dagen xD pleier å bli med den morgen luren også er jeg rasende god på husarbeid med baby på slep eller i de 20 minuttene han kanskje ligger på egenhånd xD

Ja det gjør det men kan ikke ligge å sove hele dagen xD pleier å bli med den morgen luren også er jeg rasende god på husarbeid med baby på slep eller i de 20 minuttene han kanskje ligger på egenhånd xD

Det gjorde jeg lett hvis det ikke var noe spesielt, jobbet jo med nattamming hele natta tross alt :p Dvs, måtte jeg gjøre noe var lille i bæretøyet og sov der da, da var jo husarbeid, tur med hunden eller andre småtterier mulig :) Sove aleine gjorde ikke min før barnehagestart, så nød lærer naken dame etc :hilarious:

Det gjorde jeg lett hvis det ikke var noe spesielt, jobbet jo med nattamming hele natta tross alt :p Dvs, måtte jeg gjøre noe var lille i bæretøyet og sov der da, da var jo husarbeid, tur med hunden eller andre småtterier mulig :) Sove aleine gjorde ikke min før barnehagestart, så nød lærer naken dame etc :hilarious:
Hahah ja ikke sant xD

Jeg skal ikke bære for mye på han pga skjedeprolaps dessverre :/ veldig frustrerende!

Back
Topp