Hvor mye bør far bidra...?

Luckie

Elsker forumet
Har en nyfødt og er oppe 3-4 ganger om natten og skifter bleie og mater... skal ærlig innrømme at jeg blir litt zombie..
Far sover... han skal jo på jobb...
Men i helgene... hvor mye kan man forvente at de bidrar..? Jeg står opp med lillemann etter han har fått mat 06.30 for da er han lys våken.... Mens far fortsatt sover... gjerne to-tre timer til...

Det er nok litt forskjell fra familie til familie hvordan man fordeler ansvar. Her tok samboer mesteparten av ansvaret lørdag og søndag morgen så jeg fikk sove. Han tok også bleieskift på natta i helger. Hvis jeg var helt utslitt i ukedagene tok han bleieskift da også.
Når han kom hjem fra jobb tok han med babyen på en kjøretur så jeg fikk hvile litt hvis jeg hadde behov for det.

Det er nok litt forskjell fra familie til familie hvordan man fordeler ansvar. Her tok samboer mesteparten av ansvaret lørdag og søndag morgen så jeg fikk sove. Han tok også bleieskift på natta i helger. Hvis jeg var helt utslitt i ukedagene tok han bleieskift da også.
Når han kom hjem fra jobb tok han med babyen på en kjøretur så jeg fikk hvile litt hvis jeg hadde behov for det.

Slik har vi og gjort det :)
Å ha baby døgnet rundt er tyngre en en fulltidsjobb, derfor hjelper far til så mye han kan når han er hjemme, for at jeg skal få hvilt :)

Et vennepar av oss bytter på hvem som får sove lenge i helgene :-) Den ene får lørdagen, og den andre søndagen. Ser ofte den ene av de på lekeplassen, sammen med barna. Synes det var en god idé!

Tror ikke dette handler om forventninger, men om at man tar den diskusjonen og blir enige om en fordeling. Er nok ikke så greit å la ansvarsfordeling komme automatisk, da kan det fort bli sure miner. Å være hjemme med baby er mye (!) mer jobb enn å slappe av på et kontor og drikke kaffe. Så snakk med han om at han tar baby når han kommer hjem fra jobb (eventuelt tar kveldsstellet) og en av dagene i helgen.

Tror det er lurt å snakke om det.

Her har jeg stort sett tatt natta alene, når amminga kom igang var det enklest rett og slett, og jeg tåler oppvåkninger bedre enn mannen. Første uka når vi måtte gi litt mme på natt etter amming byttet vi litt på da, men det ble bedre søvn på begge når jeg bare ammet og tok det selv. Trengte sjeldent bytte bleie på natt da, hadde flaks med at min foretrakk bæsjing på dag :p

Nå var min syvsover på morgenen ihvertfall det første halvåret, så sove ut kunne vi begge gjøre de første månedene. Etterhvert som lillemann begynte å stå opp tidligere og var mer uavhengig av puppen har vi annenhver dag i helga med mindre mannen har arbeidshelg. Veldig digg! På dagtid har vi alltid delt ca likt. Mannen har alltid vært tydelig på at baby er fulltidsjobb og vel så det, ikke noe sånn «fordi du allikevel er hjemme». Var selvsagt mer amming på meg i starten og da tok han heller litt mer bleieskift når han var hjemme da :) Andre huslige ting er og med i fordelinga sånn sett og. Han lager nesten alltid middag, jeg fikser bikkje og klesvask :p

Her har jeg tatt alt på natt pga amming, men jeg har aldri skifta bleie på natt med mindre det var bæsj.

Men han har alltid vært mer morgenfugl enn meg, så han står alltid opp først i helgene. Så han har alltid stått opp med ungene. Yngste sover lenger enn pappan da, så hun har han aldri trengt å stå opp med.

Men nå er begge så store at de klarer seg selv på morran.

Men som de andre sier, dette må dere snakke om, det kommer ikke av seg selv

Her hadde vi en samtale i går kveld fordi jeg føler meg mye alene med frøkna og veldig låst i sofaen. Han kommer hjem fra jobb og hiver seg rundt og gjør MYE husarbeid for at jeg skal slippe, fordi han vet det er mye jobb med baby. Snilt tenkt, men jeg trenger avveksling og at han tar henne. Han bruker også mer tid på hobby, og jeg har bedt ham være mer tilstede når hun er våken. Samtidig er det jeg som tar 90% av bleiene når vi begge er hjemme. Merker at han tar mer initiativ med henne idag Får se om det varer.

Om natta er det kun jeg som har henne. Jeg fullammer, og tåler i tillegg mindre søvn langt bedre enn han! Hvem som står opp først i helgene varierer. Forskjellen er bare det at om han står opp først, så står han opp alene... Tar ikke med seg frøkna selv om hun er våken og akkurat har fått mat... Ønsker meg en morgen alene i senga en gang i blant. Han har sagt at det blir lettere for han når vi kommer igang med pumping og han kan gi henne mat uavhengig av meg, for han ønsker ikke å vekke/forstyrre meg...

Hm, det ble rotete, men forhåpentligvis forståelig :p

Her har det alltid vært jeg som har tatt barna om
natta og morgen, selv om jeg har gitt flaske til begge. Tror nok som ei her skriver at man burde snakke og bli enige om dette på forhånd for merker det er for sent å si noe på det nå.

Jeg har tatt natt og mannen morningen. Funker best for oss sånn siden jeg er natteravn og han er morgenfugl

Han bør skjønne at han skal bidra han også. Har dere pratet sammen om dette? Kommunikasjon er lurt, isteenfor å klage her.

Hver familie må finne sin rytme tenker jeg.
Snakk med mannen om det?

Her har det alltid vært jeg som har tatt barna om
natta og morgen, selv om jeg har gitt flaske til begge. Tror nok som ei her skriver at man burde snakke og bli enige om dette på forhånd for merker det er for sent å si noe på det nå.
Samme her.

Jeg er kanskje er nokså kravstor og har såpass høye forventinger til oss som en familie så hadde jeg måtte fortelle mannen alt han skulle gjøre så hadde jeg ikke orket å leve i ett slikt forhold. Jeg mener at mannen skal bidra som mor gjør. Det er ikke kun mor som har fått baby.
Her har jeg ansvaret når mannen er på jobb, men vi deler ansvaret når han er hjemme fra jobb.
Det betyr at mannen på lik linje som meg bidrar natt og da, det er hardt å få barn.
Bleieskift natt er mannen sin jobb, mannen må også stå opp for å hente babyen til meg når barnet skal ha mat. Det er fordi at står jeg opp så kan jeg gi opp søvnen den natten, det gjelder ikke fot mannen som sovnet i det hodet treffer puta.
Altså utenom arbeidstid så er vi begge foreldre, det er ikke egentid på noen av oss før barna våre har vært større. Og jeg tror det er viktig at pappaen er såpass involvert fra førsten av, slik at overgangen blir ikke så stor for barnet når det er pappa sin tur å ta over persmisjonen.
Heldigvis har jeg sluppet å fortelle mannen at jeg forventer at han tar seg av våre barn.

Det viktigste er nok å snakke sammen om det, som flere over her nevner.

Hos oss følte jeg at vi fikk en god fordeling, der mannen tok mye av bleieskift, kontakt og lek når han kom hjem fra jobb (jeg stod jo for alt dette selv på dagtid), og min "pause"/avkobling ble da at jeg kunne lage middag. På natta kunne han jo ikke bidra med mating da jeg ammet (og guttungen nektet flaske), men han bidro mye i disse urolige periodene hvor minsten hadde utviklingssprang og bare gråt. Kan kunne gå frem og tilbake med ungen på armen og bysse i lang, lang tid, selv om han skulle på jobb morgenen etter. Vi var også ærlige overfor hverandre at nå måtte den andre parten ta over pga at man var for trøtt, for sliten, trengte et lite avbrekk osv. I helgene tok han ofte med seg lille opp etter amming, slik at jeg fikk 1-1,5 time ekstra søvn før det var tid for ny amming.
Han ble også bedre til å bidra med husarbeid i løpet av svangerskapet, og dette fortsatte bare :)

Jeg gjør alt på natta da jeg ammer. Blir derfor naturlig for min del å skifte bleier på natt og morgen. Samboer pleier å ha lillegutt noen timer alene i helgene så jeg kan sove. I dag ble det to timer hvor jeg fikk sove alene. Når samboer kommer hjem fra jobb så lar jeg han ta stort sett alle bleieskift frem til han må legge seg for kvelden. :) dette fungerer for oss.

Her er det foreløpig bare jeg som tar hun både på natt og morgen og helg etc:-) men han har tatt henne feks en gang jeg var mye våken på natten hun var syk og jeg ikke fikk sove, da tok han henne på morgen et par timer så jeg fikk sove ut litt.

Det er helt greit for meg at det er jeg som har mesteparten nå, og jeg forventer heller ikke at han skal gjøre noe mer spessielt i helgene for det er faktisk også hans eneste sjangse å sove litt frempå og slappe av litt etter en lang og tung arbeidsuke:-)

Men jeg legger meg ofte å sover endel dubber sammen med frøkna da om jeg føler behov:-)

Det fungerer veldig bra for oss nå. Men det er klart at når den dagen kommer og vi begge er i full jobb så må vi ta en ny prat på hvordan vi skal gjøre det:-)

Back
Topp