Hvor lenge skal dere være hjemme i permisjon?

Nå er jeg ikke den helt rette til å svare.
Det avhenger av hvem som betaler lønn i permisjon.

Er det nav så får du feriepenger beregnet ut fra de 12/15 første ukene av permisjon.
Er det arbeidsgiver skal det bli akkurat det samme.
men om du har f.eks. 7 uker sammenlangt ferie , så vil det jo bli 'mindre' penger. For feriepengegrunnlaget er det samme og skal holde til ferien.
Jo lengre ferie du har, jo lengre periode skal feriepengene holde.

Men jeg er som sagt ingen ekspert på det området her.
Takk for svar! :-)

Men dersom man tar ferien etter permisjon, og blir syk etter ferien. Har man da mistet trygderettigheter pga ferie?
Man mister jo ingen rettigheter ved permisjon, men ved ulønnet permisjon mister man jo rettigheter. Lurer på hvordan det er om man blir syk etter ferie; er ferie likestilt med permisjon, eller ulønnet permisjon??? :-)

Takk for svar! :)

Men dersom man tar ferien etter permisjon, og blir syk etter ferien. Har man da mistet trygderettigheter pga ferie?
Man mister jo ingen rettigheter ved permisjon, men ved ulønnet permisjon mister man jo rettigheter. Lurer på hvordan det er om man blir syk etter ferie; er ferie likestilt med permisjon, eller ulønnet permisjon??? :)

Ferie er ferie, så trodde ikke man mistet noen rettigheter da :)

Men spør heller inne på generelt eller økonomi og rettigheter. Tror noen kan svare deg mye bedre enn meg :)

Tar 100% permisjon også må eg ta 60 dagar med ferie: 4 veker + 1 dag inni sjølve permen og resten etterpå.

Nå føler jeg meg veldig grønn på dette feltet med permisjon så lurer på om nien kunne tenkt seg og forklare for ei som trenger slike ting inn med t-skje :P

Først, når man velger mellom 49 og 59 uker permisjon, er det da totalen til både mor og far, eller er 49/59uker mor sine uker og far sine kommer oppå dette? Hvor mange uker har far? Og hvor mange uker ferie totalt får man og plusse på permisjonen i tillegg i 2016? Beklager mye spørsmål men skjønnte ikke helt dette med permisjon og fordelinger :)

Nå føler jeg meg veldig grønn på dette feltet med permisjon så lurer på om nien kunne tenkt seg og forklare for ei som trenger slike ting inn med t-skje :P

Først, når man velger mellom 49 og 59 uker permisjon, er det da totalen til både mor og far, eller er 49/59uker mor sine uker og far sine kommer oppå dette? Hvor mange uker har far? Og hvor mange uker ferie totalt får man og plusse på permisjonen i tillegg i 2016? Beklager mye spørsmål men skjønnte ikke helt dette med permisjon og fordelinger :)

49 eller 59 er totalen. Av disse må mor ta 14 og far ta 10. I tillegg går vel de tre ukene før fødsel av fellesperioden, slik at man sitter igjen med 22/32 uker å fordele som man vil.

Du har krav på erstatningsferie dersom du er i permisjon når du skulle ha ferie, tror alle har 4uker+1 dag? Har igrunn sett mest på det som er aktuelt for meg.. Vi overfører ikke ferie, jeg stopper permisjonen og tar ut ferie i 2015.( er lærer, så tar den ut når lærerferien er, altså juli). Jeg kunne også overført den til etter permisjon, men ser ikke behovet for det.

Årets fem ferieuker må også jeg ta i permisjonstiden (avbrudd i perm-dager), for å ikke miste dem. Dette fordi man på jobben ikke får overføre ferieuker til påfølgende kalender-år.
Nav godtar bare 4 uker ferie avbrudd i permisjonstiden leste jeg for litt siden på nav.no. så jeg tar 4 uker å fører 1 uke over til 2016. Man har ifl. Arbeidsmiljøloven rett til og føre over 1 uke ferie dersom man er i svangerskapsperm mer enn 6 mnd av året. Sjefen min har akurat sjekket dette opp.

For å gjøre det hele ennå litt vanskeligere er det også viktig å huske å undersøke dette med feriepenger. Hvem betaler deg når du er i permisjon? Et det arbeidsgiver (som senere får refusjon av NAV) eller får du penger direkte fra NAV? Det utgjør en forskjell i hvor mye feriepenger vi vil opptjene i 2015, og da få utbetalt i 2016. For min del har det ganske mye å si, spesielt med tanke på hvor mye ferie/ulønnet perm jeg har råd til i 2016. Jeg skal uansett være hjemme til sommeren 2016, og regner nå på hvordan jeg skal få mest mulig penger i denne perioden.

Jeg kommer til å ta 49 uker, og samboeren 8 +mine 4 uker med ferie :) han tar ferie sammen med oss. Jeg jobber på skole, så får fri fra midten av juni igjen og frem til bhgstart. Så blir i praksis 1,5 mnd i jobb før skoleåret er slutt igjen :) i den tiden tar han permisjon!

De to siste ukene hans sparer vi til jeg har høstferie, og vinterferie slik at vi kan ta en ferie utenom ferien :)

Back
Topp