Hvor lenge skal dere være hjemme i permisjon?

Pink_87

Blir kjent med forumet
Ikke lenge til man må tenke på å søke om foreldrepermisjon , hva er deres plan?:)

Her er planen å ta ut 100% permisjon i 39 uker, så har jeg 10 uker ferie( i år og til neste år).
Etter den betalte permisjon skal jeg ha 6mnd ulønnet perm. Sånn planen er nå så begynner permisjonen 4 Mai 2015, så tilbake i jobb 7 okt 2016.

Ikke lenge til man må tenke på å søke om foreldrepermisjon , hva er deres plan?:)

Her er planen å ta ut 100% permisjon i 39 uker, så har jeg 10 uker ferie( i år og til neste år).
Etter den betalte permisjon skal jeg ha 6mnd ulønnet perm. Sånn planen er nå så begynner permisjonen 4 Mai 2015, så tilbake i jobb 7 okt 2016.

Tenker å ta 80%. Husker ikke helt hvor mange uker det er, også evt ferie som du nevner i etterkant av dette. Jeg bare lurer på det du sier med ferie. Jeg har noen uker fra i fjor som jeg ikke har tatt ut også blir det jo fem uker neste år,men jeg var ikke klar over at man fikk fem uker i år også når vi går ut i permisjon i april. Er det tilfelle? Bare. Bra det altså hvis det er sånn:).

Tar 100% og resten ulønnet frem til august 2016. Er i vikariat der jeg er nå, så har ikke jobb når jeg går ut i permisjon. Så satser på å få ordnet ny jobb til barnehagestart :) Så får vi sommeren før jeg må begynne å jobbe.

Tenker å ta 80%. Husker ikke helt hvor mange uker det er, også evt ferie som du nevner i etterkant av dette. Jeg bare lurer på det du sier med ferie. Jeg har noen uker fra i fjor som jeg ikke har tatt ut også blir det jo fem uker neste år,men jeg var ikke klar over at man fikk fem uker i år også når vi går ut i permisjon i april. Er det tilfelle? Bare. Bra det altså hvis det er sånn:).

Vet ikke helt om jeg forstår hva du mener? Så lenge du har jobbet i 2014 så har du jo oppspart deg ferie for i år, altså 2015 uansett om du går ut i permisjon el ikke :)

Jeg lurer også på hvor mye ferie jeg klarer å tjene opp i 2015, før jeg må gå ut i permisjon i midten av april. Noen som vet?

Vet ikke helt om jeg forstår hva du mener? Så lenge du har jobbet i 2014 så har du jo oppspart deg ferie for i år, altså 2015 uansett om du går ut i permisjon el ikke :)

Ja det stemmer jo selvfølgelig det:). Har bare ikke tenkt på det. Bare håper jeg får overført det meste til neste år:). Arbeidsgiver kan vel egentlig kreve at man tar det ut som betaling hvis jeg har forstått det riktig. Tror man kan få overført inntil tre uker til neste år,men det er nok ulikt fra hvilke arbeidsgiver man har. Husker hvertfall at sist gang jeg gikk gravid med sønnen min måtte jeg ta noe ut som betaling.

Bare husk at NAV kun godtar at man bruker den lovfestede ferien 4uker +1dag inne i permisjonen. Uavhengig om arbeidsgiver forskuddsbetaler lønnen eller ikke.
Man trenger kun å få overført 4dager da som man tar som ferie rett etter permisjonen slutter

Så alt over det må man ta i etterkant av permisjon.

Jeg lurer også på hvor mye ferie jeg klarer å tjene opp i 2015, før jeg må gå ut i permisjon i midten av april. Noen som vet?

Sånn jeg har forstått det så har det noe å si om du får foreldrepenger utbetalt fra NAV eller rett fra arbeidsgiveren din.Jeg får betalt som vanlig fra arbeidsgiveren mens jeg er i permisjon, og får dermed opptjent ferie og feriepenger som vanlig for 2016.Men hvis du får utbetalt fra NAV så blir feriepengegrunnlaget kun de 10 første ukene av permen din (ved 100% ) Tror hvertfall det er slik, men er nok lurt å sjekke NAV.

Ja det stemmer jo selvfølgelig det:). Har bare ikke tenkt på det. Bare håper jeg får overført det meste til neste år:). Arbeidsgiver kan vel egentlig kreve at man tar det ut som betaling hvis jeg har forstått det riktig. Tror man kan få overført inntil tre uker til neste år,men det er nok ulikt fra hvilke arbeidsgiver man har. Husker hvertfall at sist gang jeg gikk gravid med sønnen min måtte jeg ta noe ut som betaling.

Er nok ulikt ut i fra hvor man jobber :) Hos oss får vi overført max 10 dager, har man mer så mister man de.

Er nok ulikt ut i fra hvor man jobber :) Hos oss får vi overført max 10 dager, har man mer så mister man de.

Mister de? Ja men da får du det vel utbetalt da?Får nok ikke overført alt jeg heller,men så lenge man ikke har mulighet til å ta ut ferien som feks hvis man er i permisjon så må man jo få det utbetalt.

Sist jeg var i permisjon tok jeg ut ferie i permisjonstiden..altså hadde permisjon så 4 uker ferie, så permisjon igjen.. husker ikke hvorfor men var en grunn.

10 uker ferie, permisjon med 100 prosent lønn, og så blir det litt ulønnet permisjon på slutten før Bhg-start i august 2016. Far skal ha sine tre mnd våren 2016. Jeg gjorde det likt sist. Har planer om å tilbringe en måned av permisjonstiden i Spania (høst 2015). Har begynt å spare til den ulønnede permisjonen allerede.

Årets fem ferieuker må også jeg ta i permisjonstiden (avbrudd i perm-dager), for å ikke miste dem. Dette fordi man på jobben ikke får overføre ferieuker til påfølgende kalender-år.

Huff, jeg forstår ingenting av permisjonsgreiene. Jeg vet ikke engang hva jeg lurer på :p

Sent from my iPhone using BV Forum

Håper å kunne vere heime til august 2016. Tar 100% og ulønna. Tar ut ferie og ulønna dei vekene far skal ha perm, han har ikkje mulighet til å ha fri lange periodar av gangen.

Vi sitter og tenker på det, planen er at jeg tar ut fra ca 10 april 15 til 10 januar 16. Inne i den perioden tar jeg og 4uker+1dag ferie. Så tar far permisjon fra ca 10 januar til 25 juni, da starter min sommerferie. 80% dekning. Skjønner ikke det der 100%+ulønna lønner seg regnestykket, vi taper da mye mer på 10 uker uten lønn.

Satser på barnehage fra august 16.

Vi sitter og tenker på det, planen er at jeg tar ut fra ca 10 april 15 til 10 januar 16. Inne i den perioden tar jeg og 4uker+1dag ferie. Så tar far permisjon fra ca 10 januar til 25 juni, da starter min sommerferie. 80% dekning. Skjønner ikke det der 100%+ulønna lønner seg regnestykket, vi taper da mye mer på 10 uker uten lønn.

Satser på barnehage fra august 16.

Jeg kommer også til å gå for 80% denne gangen da jeg vil være sikret lengst mulig tid hjemme med babyen:). Må nok kanskje også ta noe ferie inni permisjonen da jeg har 3uker til gode fra i fjor,fem uker i år og neste år som skal tas ut:). Det mange mener er vel at man totaltsett tjener på det om man velger 100% lønn for du mister jo inntekt når du velger 80% lønn.men du må jo sette vekk til de 10ukene du skal ha ulønna som du sier. Noe jeg syns var vanskelig å klare å sette av så mye som jeg ønsket. Men det lønner seg for de som tjener over et visst antall G fordi du får bare inntil så mange G dekket. Ikke satt meg så veldig inn i det da det ikke gjelder for oss:). Noe annet som er litt greit å være klar over er at når man går i ulønnet perm så har man ikke de samme trygderettighetene som når du går hjemme i permisjon så dersom du blir syk etter ulønna eller i ulønna perm så har du egentlig et problem for du må jobbe 4uker for å opparbeide deg nye rettigheter. Når du går i ulønnet perm går det jo også utover feriepengegrunnlag og pensjonsgrunnlag.

Det finnes arbeidsgivere som lar deg beholde en del goder og rettigheter ved ulønnet permisjon så lenge det er noen uker for å vente på barnehageplass. Det blir ca fire uker for min del, og der er jeg veldig heldig (og takknemlig) med min arbeidsgiver som lar meg beholde alt fra forsikringer til nett/telefon og bedriftshelsetjeneste (men ikke lønn, da). Derfor er det lurt at hver enkelt sjekker med jobben. Det er jo individuelt og ikke helt svart/hvitt som beskrevet ovenfor.

Vi blir nok å ta 100% dekning og ferie og ulønnet perm. Har tenkt nøye gjennom dette og vi satt i en del timer Igår (samboer er økonom) og regnet på begge alternativene:) jeg nektet å tro at det bedre var 100% dekning før jeg satt meg ned med mine tall selv og regnet. Det er et regnestykke man bør ta alvorlig og bruke tid på for å forstå. Vi ville tapt ca 30 000 på velge 80 % dekning.

Back
Topp