Det er sjelden det dannes i første svangerskap og første gang man danner det er det visstnok sjelden farlig ogsåOki, kjente jeg ble litt bekymret. Men dette er jo mitt første svangerskap, så de vet jo ikke om danner antistoffer eller ikke. Skal ta blodprøve i uke 36 også. KAN det være farlig for mor OG barn eller bare en av oss? Verken lege eller jordmor har forklart meg ordentlig om dette egentlig..
Det er kun farlig for barnet da mine antistoffer kan reagere med at barnet blir blodfattig og får forhøyede bilirubiner. Om dette skjer tidlig i svangerskapet kan de skifte blod på babyen mens den er inni magen. Jeg ble forespeilet at babyen måtte det sist etter at han ble født, men han slapp unna, måtte bare ha en haug med lysbehandlinger, men det gjorde ingenting i forhold til det vi hadde sett for oss Får kjempegod oppfølging, så det går som regel veldig bra i dag
Men som sagt, veldig få som faktisk danner antistoffer. Fastleger og jordmødre opplever jeg ikke har allverdens kunnskaper om det heller, de er så lite bort i det (litt basiskunnskaper har de jo selvfølgelig da)
Bare pass på at du får en sprøyte i rompa etter fødsel (innen 72 timer tror jeg det er) om babyen er RH positiv. Det er som en slags vaksine mot at en danner antistoffer i neste svangerskap