Hvis du hadde hatt mulighet...

Ventet til nesten to år med yngste. Kunne gjerne vært hjemme med han lenger uten å bli bekymret for det sosiale. Vi var flinke til å være med på ting og møte andre barn!
Samtidig var det godt å begynne med studier, og se at språket hans utviklet seg mye fortere etter en liten stund i barnehagen, og se han begynne å knytte vennskap på en annen måte enn han gjorde med meg "på slep" :p

Nei, når hun var 1 år var vi begge veldig klar for barnehage :)

Ja det ville jeg så absolutt!!!!
Begge mine måtte starte i bhg når de var 11mnd.. Kunne hatt noen ekstra måneder hvertfall

Jeg synes bhg for ettåringer er helt greit, men ikke i 100%. Hadde jeg kunnet hadde jeg hatt ham i bhg 50%. Kortere dager og en dag fri hadde vært en mye bedre balanse. 100% synes jeg er for mye.
Den sosiale læringen de får i bhg er fantastisk. Han ser på de eldre barna og hermer etter det de gjør, og han aktiviseres på en helt annen måte enn det jeg klarer hjemme.

Vesla var 17-18 mndr da hun startet. Hun begynte 50 % . Jeg syns det var litt tidlig, men det gikk ganske greit.Drt var nok helst jeg som trengte det. Minsten blir hjemme til han er 2 år +.

Her vil nok vår snuppe begynne i barnehage neste august. Når hun er 1 år og 1 mnd. Må løse kabalen med noe ulønnet permisjon for mannen da han tydeligvis ikke får pappaperm :/ men skulle allerede ønske vi kunne ha henne hjemme til halvannet året minst,

Er hjemme uansett. Eldste var 1,5 når han begynte (skulle begynne å prøve på nr 2, og jeg hadde tidlig invalidiserende bekkenløsning med nr 1 så turte ikke ha han hjemme).
Nr 2 blir 22 mnd når han begynner.

Nr 1 hadde 60% første året, og nå 80%. Nr 2 vil også gå 80%.

Når jeg søkte kunne jeg ikke velge, men jeg føler at hun er klar for barnehagen :) resten av hennes venner gjør jo det. Hun startet når hun nesten var 22 mnd og glad jeg hadde mulighet for det :)
Hun går hver dag nå siden hun er ny men får fast 1 fridag i uken når hun er blitt vant med bhg.
Går fra 09:30-14:30 mandag-torsdag eller senere om jeg skal til legen. Og blir hentet i 13:00 tiden på fredag :)

For min del kunne jeg gjerne vært hjemme lenger, om vi hadde hatt den muligheten. Men for hans del så var det veldig fint med barnehage. Han begynte da han var rett over 12 måneder, og var kjempe klar for det! Trives super bra, og har egentlig aldri vært noe problemer. Da ble det litt enklere for meg å begynne i jobb igjen også :)

For min egen del kunne jeg godt ha ønsket det, men som pedagog ser jeg såpass stor forskjell på barn som har fått i barnehage og de som ikke har gått i barnehage. Erfaring tilsier også at et barn på 3 bruker nye lengre tid på å venne seg til barnehage enn ett barn på 1, så jeg velger som mor å ha oppstart i barnehage mellom 1 og 1,5 år.

Frøkna var hjemme til hun var 20 mnd (mamma passet henne mens jeg var på jobb) og hun var veldig klar for å starte i barnehagen. Hun kunne aldri ha gått hjemme til skolestart.

Lillebror starter når han er litt over året om han får plass.

Hadde hatt de lengre hjemme, men brukt åpen barnehage, svømming, sang, turn osv

Syns 18 mnd var en fin tid å starte på.

Hun skal være hjemem til hun er 2, for jeg har sjans :) Men jeg tror nok at hun da vil være klar for litt bhg og jeg tror hun har godt av det :)

Ville hatt i bhg på samme måte som vi hadde.
Korte dager
Fri 1-2dager i uken

Jeg har valgt å vente til iallfall 1,5 år så noe senere:)

Ville ha ventet til han var så stor at jeg kunne forklart hva barnehage er, og at jeg kommer tilbake på ettermiddagen :-)

Her begynte hun når hun var 2 år og 4 mnd, hun kunne godt begynt før, hun trengte mer sosial trening og hun kjedet seg nesten uansett hva vi gjorde.
Men alle barn er forskjellige og viktig å se ann barnet!

For min egen del kunne jeg godt ha ønsket det, men som pedagog ser jeg såpass stor forskjell på barn som har fått i barnehage og de som ikke har gått i barnehage. Erfaring tilsier også at et barn på 3 bruker nye lengre tid på å venne seg til barnehage enn ett barn på 1, så jeg velger som mor å ha oppstart i barnehage mellom 1 og 1,5 år.

Kan jeg spørre hvilke forskjeller du ser?

Selv har jeg en datter som bynte i bhg da ho var 3år å jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger ho ikke ville i bhagen.
Ikke noe særlig tilvenning var det heller. Ho er ei gla å sprudlende jente med mange venner fra bhg . Ho er òg flink til å leke alene :)

Back
Topp