Hvis du hadde hatt mulighet...

Syn=)

22/10-13<3
Oktobermirakler 2013
VIP
Novemberlykke 2015
ville du hatt barna/barnet lenger hjemme da?

Ikke hatt de i barnehage i de hele tatt?
Eller er det viktig sosial trening her som barnet trenger før skolen begynner?

Jeg kunne tenkt meg å hatt dem hjemme til de var rundt to om vi hadde hatt muligheten, for så å begynne i barnehagen i for eksempel 60 %. Synes absolutt det er viktig, men det er også tiden hjemme med de nærmeste.

Hadde jeg kunnet hadde de vært hjemme til de var 2 år.

Nei, føler vi har funnet en god mellomting som fungerer for oss. Forsiktig barnehagestart ved halvannet års alder, korte dager, fri minst en dag pr uke. Gradvis mer etterhvert. 2,5åringen er nå i barnehagen fra 9-9.30 til 14.30-15 stort sett hver dag. Hun trives godt, og kjeder seg hvis hun er hjemme med meg uten planer. Har dog lav terskel for å ha henne hjemme hvis hun ikke er i form, eller hvis vi skal finne på noe spesielt.

Nå har ikke vår begynt i bhg enda riktig nok, hun starter når hun er 18 mnd. Da håper jeg (og regner med!) hun er klar. Hadde jeg hatt muligheten ville jeg heller hatt redusert plass med kortere dager og noen fridager i uka enn å ha henne hjemme på fulltid lenger, tenker jeg.

Nei. Hun var klar for barnehagen da hun var 1 år! :)

Hadde de hjemme til de var nesten 2 og 3 år gamle.
Da var de skikkelig klare for bhg :)

Nei, jeg kan ikke gi henne alt hun trenger av det sosiale og pedagogiske. Fikk være delvis med meg og delvis med besteforeldrene fram til bhg-start da hun var halvannet år. Synes det har vært veldig fint og bra for oss. :)

Skulle gjerne vært hjemme til han er 1,5 år (som jeg var med storesøster), men må nok ut i jobb før den tid denne gangen. Så antagelig Bhg fra 14 mnd.

Nå begynner han når han er 20 måneder (med mindre vi får plass før). Skulle gjerne vært hjemme til han var fylte 2 år men ikke råd til det. Men føler det er viktig med sosialisering i barnehage

Nei, han begynte når han var 14 måneder og for oss var det riktig. Var tydelig for oss at han kjeda seg hjemme den siste tida uansett om vi var flinke til å finne på ting som forskjellige lekeplasser, lekeland, badeland ol. Han har korte dager 09.00-14.30 og er ofte hjemme 1 dag i uka. Det sosiale klarer ikke vi å gi han på samme måte som barnehagen.

Vi har mulighet til å velge, og har valgt at barna begynner deltid i barnehage når de er ca 3 år. Ønsker at de skal gå i barnehage med framtidige klassekamerater et par år før skolestart.

Begge har vore veldig klar for bh ved eit års alder, men hadde me hatt økonomi til det hadde eg hatt lyst til å jobbe mindre, slik at dei fekk kortare og færre dagar i bh. Heldigvis har det gått fint sjølv om me må jobbe 100% begge to:)

I teorien ville jeg hatt henne hjemme ett halvt år lenger i allefall. I praksis så ville jeg nok ikke det. Hun begynte når hun var 1,5 år, jeg var veldig deprimert etter langt opphold på nyfødtintensiven, ett år med skjerming, store søvnproblemer ++, så det va best både for henne og meg at hun begynte i barnehagen når hun gjorde. Hvordan det hadde vært hvis alt hadde vært "normalt" aner jeg jo ikke, da jeg ikke har opplevd det.

Her teller jeg ned dager til minste skal begynne. Det blir godt for begge to!
Med eldste var det litt sårt når han begynte når han var ett.
De går i liten gårds bhg, så de får i pose og sekk med både sosial trening og nærhet til voksne.

Da ville jeg hatt henne hjemme til hun ble 2, kanskje også helst 3. Min mann hadde kjempelyst til å gå hjemme med henne, men økonomien sa stopp for det :(

Her har vi gjort det sånn at jeg har muligheten til å være hjemme. Men aner ikke når hu skal begynne. Hu er 2 år nå og lillebror kommer i januar. Så har det ikke travelt. Her fungerer desverre ikke bhg sånn at man kan begynne i den nærmeste og begynner på skolen med de man går med. Kjenner flere som reiser for langt unna til at det har noe å si for skolegang. Men hu er nesten for sosial og skremmer vettet av barn på sin egen alder. Hu finnes ikke sjenert og skal leke med alle. Men er såpass bedagelig at det ikke er noe problem å være hjemme. Hu kjeder seg lite og prater som en foss. Var dagmamma i fjor og da ble hu veldig sliten men det er en ganske stor jobb og skjønner de som ikke orker det også. Er jo ikke bare kos med å ha de hjemme, man må jo lære dem alt selv.

Back
Topp