Hvis bleiene

Poenget mitt er at barnet ikke MÅ "være klar" men foreldrene må være klar.

Det krever mer jobb å pottetrene et yngre barn, men det er fult gjennomførbart. Krever stor innsats og blir endel uhell bare. ;)
Barnet må også være klar, man kan ikke tvinge et barn til å sitte på do eller potte om det absolutt ikke vil.
Min erfaring er at det er mye lettere å lære ettåringer det enn to-treåringer. Sistnevnte har noe, som mange har kjennskap til , som heter egen vilje :p For ettåringer er som regel alt nytt og de møter som regel med åpent sinn, en treåring som er vant til å bæsje i ei bleie må først avvennes dette. Ikke alltid lett å vende gammel vane.

Selvfølgelig er alle barn forskjellige. Jeg regner med flere barn sluttet når de var 3-4 år på åttitallet også. Men at gjennomsnittsalderen har gått opp tror jeg ikke ene og alene kan skyldes at barn i dag lærer senere :) Da må nok læringsmiljøet få en del av skylden også, enten det er foreldrene som venter eller barnehagen som ikke har kapasitet eller pedagogikken som har endret seg i hvordan man legger til rette for at barn skal lære nye ting, eller hva det nå er. At noen barn er tidligere/senere ute en andre vil det alltid være.

Det er faktisk bevist at bleiene har mye med dette å gjøre. Fordi refleksen utvikles senere fordi de ikke kjenner at de blir våte.
Jeg har brukt tøybleier på min første og ja det er stor forskjell i bevisthet på barna når de gjør noe i en tøybleie . I en papirbleie så er barnet tørr hele tiden, de merker ikke at de bør våte.
Jeg hadde sikkert fått mine til å slutte før jeg også, tatt bleien å lat de gå på nederlag etter nederlag med uhell. Jeg er ganske sikker på at det er ikke bra for barna. Hvorfor tvinge frem noe som vil komme naturlig når de faktisk er klare? Trene på do/potte lære barnet at dette er gøy er jeg helt med på det gjør vi også.
Men jeg tvinger ikke av bleien fordi han ikke er klar.

Min erfaring er at det er mye lettere å lære ettåringer det enn to-treåringer. Sistnevnte har noe, som mange har kjennskap til , som heter egen vilje :p For ettåringer er som regel alt nytt og de møter som regel med åpent sinn, en treåring som er vant til å bæsje i ei bleie må først avvennes dette. Ikke alltid lett å vende gammel vane.
Det er nok noe i det du sier. Jenta vår har tisset på do/potte siden hun var baby og det var dermed naturlig for henne at tiss/bæsj gjøres der, likeså som i bleia. Ble dermed ikke noen kamp for å få henne til å bruke potta når vi skulle slutte med bleier.
...men nå, 2.5 år og nesten ett år siden bleieslutt kan hun brånekte å gå på do selv om hun tripper fordi hun er så tissatrengt, bare fordi hun ikke VIL! :P

Eldste sluttet når han var 3,5. Mellomste når hun var knapt 2 år. Altså når de var klare. Velger å tro de hadde fått styre det selv på 80-tallet også.

Det er faktisk bevist at bleiene har mye med dette å gjøre. Fordi refleksen utvikles senere fordi de ikke kjenner at de blir våte.
Jeg har brukt tøybleier på min første og ja det er stor forskjell i bevisthet på barna når de gjør noe i en tøybleie . I en papirbleie så er barnet tørr hele tiden, de merker ikke at de bør våte.
Jeg hadde sikkert fått mine til å slutte før jeg også, tatt bleien å lat de gå på nederlag etter nederlag med uhell. Jeg er ganske sikker på at det er ikke bra for barna. Hvorfor tvinge frem noe som vil komme naturlig når de faktisk er klare? Trene på do/potte lære barnet at dette er gøy er jeg helt med på det gjør vi også.
Ja bleiene er sikkert også en faktor ja!

Ang det siste så mener jeg heller ikke at man skal tvinge noen eller la de oppleve nederlag etter for stort forventingspress. Her tar jeg som voksen ansvar for dogåingen, forventer ikke at de skal ta ansvar selv før de klarer det. Som regel lærer barna dette ved normal positiv opplevelse på do - vil ikke engang kalle det trening :)

Hvorfor tror du at det er et nederlag at barnet blir vått? At de lærer å kjenne, og å bli bevisst, på sine behov for å urinere og ha avføring?

Vår jente gikk uten noe på underkroppen hjemme fra 20 mnd, og potta sto i stua. Hun gikk selv og satte seg når hun måtte tisse. Det ble noen dammer på gulvet, men det brydde ikke hun seg om og vi gjorde ikke noen sak utav det.

Vårt barn opplevde det iallfall ikke som nederlag å ha "uhell" fordi vi gjorde ingen sak utav det. Ingen bragd å tisse på potte, og dermed heller ikke noe nederlag at det ble litt vått. :)

Kan du da som kan dette så utrolig bra med alle unger, forklare meg hvordan jeg skal få ungen til å tisse og bæsje på do?
Her har vi sittet på potte etter alle måltider og etter søvn fra før han ble ett år. Nå er han 2,5 og fortsatt ikke gjort noe på den potten eller do. Er ikke det rart?
Rart det der at barn er forskjellige, jeg har gjort akkuratt det samme som min mor gjorde med meg. Hvorfor sluttet jeg når jeg var to og min fortsatt ikke er klar? Det kan altså ikke ha noe med bleiene, det har kun med late mødre som ikke gjør en innsats?
Ja, jeg ble faktisk litt provosert nå.
Du MÅ slutte å gang på gang legge påstander i mine innlegg og pålegge meg meninger jeg ikke har ytret. DET provoserer meg. Du gjør dette gang på gang i ulike tråder.

Jeg har IKKE sagt noe om late mødre, DET er dine ord!

Hvis du leser om eliminasjonskommunikasjon (Google it) så kan du finne svar på ditt eget spørsmål.

Det handler om å lese barnets signaler, om å se etter signaler. For selv spedbarn kan gi signaler på at de må tisse/bæsje.

Hvorfor tror du at det er et nederlag at barnet blir vått? At de lærer å kjenne, og å bli bevisst, på sine behov for å urinere og ha avføring?

Vår jente gikk uten noe på underkroppen hjemme fra 20 mnd, og potta sto i stua. Hun gikk selv og satte seg når hun måtte tisse. Det ble noen dammer på gulvet, men det brydde ikke hun seg om og vi gjorde ikke noen sak utav det.

Vårt barn opplevde det iallfall ikke som nederlag å ha "uhell" fordi vi gjorde ingen sak utav det. Ingen bragd å tisse på potte, og dermed heller ikke noe nederlag at det ble litt vått. :)

Så flott at din unge ikke reagerte på dette. Der er heller ingen barn like, når min førstemann hadde uhell så falt verden i fra hverandre for han.
Det var helt grusomt selv om vi voksene fortalte at det var ikke noe problem vi tar bare på en ren truse.
Man kan ikke sammeligne barn slik, det som fungerer for dere er ikke sikkert fungerer for andre. Flott å gi tips og råd, men ikke hver så bastant på at du har fasiten som gjelder alle barn.

Du MÅ slutte å gang på gang legge påstander i mine innlegg og pålegge meg meninger jeg ikke har ytret. DET provoserer meg. Du gjør dette gang på gang i ulike tråder.

Jeg har IKKE sagt noe om late mødre, DET er dine ord!

Hvis du leser om eliminasjonskommunikasjon (Google it) så kan du finne svar på ditt eget spørsmål.

Det handler om å lese barnets signaler, om å se etter signaler. For selv spedbarn kan gi signaler på at de må tisse/bæsje.

Jeg gjør dette gang på gang? Du skriver selv at barna ikke trenger å være klare, men foreldrene. Og da er vel foreldrene i dag late da som lar barna bruke bleier og skylde på at de venter til barna er klare?
Jeg vet om metoden og jeg vet også at det som fungerer for en ikke fungerer for en annen.
Du er ganske så bastant i dine innlegg fordi dere har fått det til. Og det er det jeg reagerer på.

Jeg holder en finger på at foreldrene ikke gir barna noe forventningspress. Det er en helt naturlig ting å gå på do - alle i familien gjør det uten noe styr og fokus på det. Blir det vått på gulvet eller i klærne, pytt sann da skifter vi uten å gjøre noe utav det. Sånt skjer.

Barnet må også være klar, man kan ikke tvinge et barn til å sitte på do eller potte om det absolutt ikke vil.
Hele poenget mitt er gjennom betingning kan barnet lære fra det er baby at tiss/bæsj og do/potte hører sammen.

Da handler det ikke om å tvinge, fordi en så liten baby ikke har like sterk vilje som en 2-3 åring.

Nei, man skal ikke tvinge barn. Men man kan tilrettelegge for å lære babyer at naturlige behov gjøres på potte.

Så, barnet MÅ ikke være klar dersom man begynner når de er baby. Jeg får hets og pepper for dette hver gang en slik bleiediskusjon kommer opp. Skjønner det er sårt for mange. Men det er frustrerende og også oppleve nærmest kjeft fordi det faktisk finnes teknikker for å få barn bleiefri tidligere dersom man ønsker det...

Hele poenget mitt er gjennom betingning kan barnet lære fra det er baby at tiss/bæsj og do/potte hører sammen.

Da handler det ikke om å tvinge, fordi en så liten baby ikke har like sterk vilje som en 2-3 åring.

Nei, man skal ikke tvinge barn. Men man kan tilrettelegge for å lære babyer at naturlige behov gjøres på potte.

Så, barnet MÅ ikke være klar dersom man begynner når de er baby. Jeg får hets og pepper for dette hver gang en slik bleiediskusjon kommer opp. Skjønner det er sårt for mange. Men det er frustrerende og også oppleve nærmest kjeft fordi det faktisk finnes teknikker for å få barn bleiefri tidligere dersom man ønsker det...
Men hvor tidlig er det du mener det bør innføres? Mini er 14,5 mnd og jeg prøvde sette henne på do, da vridde hun seg bare av i protest:p

Jeg holder en finger på at foreldrene ikke gir barna noe forventningspress. Det er en helt naturlig ting å gå på do - alle i familien gjør det uten noe styr og fokus på det. Blir det vått på gulvet eller i klærne, pytt sann da skifter vi uten å gjøre noe utav det. Sånt skjer.
Takk!

Godt det er flere enn meg som tenker slik. ;)

Her er det ikke noe potte med hurrasang eller dans for tiss i do. Men i perioder kan vi rose når hun husker på å sifra, for hun kan ha det for travelt til å huske dopause og da blir det lett lekkasje. Blir det vått så gjør vi ingen sak utav det, et klesskifte går fort. Virker iallfall ikke til å anfekte henne noe når det blir litt vått.

Ingen har hetset deg, men du er utrolig bastant i dine innlegg å får det frem som at dere gjorde det slik og det fungerte for dere derfor fungerer det for alle andre også. Det er liksom ikke rom for at barn er forskjellige, forskjellige følelser, forskjellige reaksjoner på ting.
Og man må få lov til da å si i mot deg at du dette stemmer ikke helt.
Jo barna må være klare for å slutte med bleie, noen er veldig tidlig klare, mens andre er ikke fullt så klare.
Jeg har en venninne med to barn, begge barna brukte tøybleier og begge ble satt på potte omtrent før de kunne sitte. Det ene barnet sluttet når hun var over 3 år og den andre når hun var 20 måneder. Hvorfor var det sånn når mor gjorde det samme med de begge? Jo fordi første var ikke klar før, selv om mor leser signaler.
Jeg leser også signaler og har flere ganger dratt av bleia når han skal bæsje, resultatet er at han kniper igjen og vil ikke. Vært sånn siden han var 12 måneder.
Ikke har vi hurra sang, ikke er det stort nummer, vi bare skifter bokser når han har tisset. Så vi gjør faktisk ikke stort andeledes enn deg.

Men hvor tidlig er det du mener det bør innføres? Mini er 14,5 mnd og jeg prøvde sette henne på do, da vridde hun seg bare av i protest:p
Hehe...ideelt sett bør man begynne i 6-8 månedersalderen for at betingning skal fungere. Da er det større sjanse for at barnet vil godta å sitte på potta/bli holdt over do/vask.

Hardcore eliminasjonskommunikasjonere starter når barnet er nyfødt. Men SÅ gira var ikke jeg :P Kanskje neste gang ;)

Tingen er at jenta vår sleit med å bæsje pga hard mage som baby. Jeg leste om EC/EK og kjøpte Babybjørn potte med rygg. Det viste seg at hun lettere fikk til å bæsje når hun satt på potte. Hun hadde også en tendens til å tisse idet bleia kom av (som mange babyer) og derfor var jeg kjapp å sette henne på potta ved bleieskift. Og jammen ble det både det ene og det andre i potta. Hun var også ganske rutinert tidlig mht dovaner og bæsj kom dermed morgen og kveld i potta fra 8-måneders alder.

Ingen har hetset deg, men du er utrolig bastant i dine innlegg å får det frem som at dere gjorde det slik og det fungerte for dere derfor fungerer det for alle andre også. Det er liksom ikke rom for at barn er forskjellige, forskjellige følelser, forskjellige reaksjoner på ting.
Og man må få lov til da å si i mot deg at du dette stemmer ikke helt.
Jo barna må være klare for å slutte med bleie, noen er veldig tidlig klare, mens andre er ikke fullt så klare.
Jeg har en venninne med to barn, begge barna brukte tøybleier og begge ble satt på potte omtrent før de kunne sitte. Det ene barnet sluttet når hun var over 3 år og den andre når hun var 20 måneder. Hvorfor var det sånn når mor gjorde det samme med de begge? Jo fordi første var ikke klar før, selv om mor leser signaler.
Jeg leser også signaler og har flere ganger dratt av bleia når han skal bæsje, resultatet er at han kniper igjen og vil ikke. Vært sånn siden han var 12 måneder.
Ikke har vi hurra sang, ikke er det stort nummer, vi bare skifter bokser når han har tisset. Så vi gjør faktisk ikke stort andeledes enn deg.
Du mener at barn må være klare.

Edit:
Jeg mener at dersom man bruker metoden Eliminasjonskommunikasjon så er det ikke er noe som heter at barn må være klare. Men det er en metode som ikke passer for alle, og det er helt greit. Det passet for oss, og fungerte for oss. Og jeg synes det er spennende og fascinerende at det er mulig. Hvis andre kanskje også synes det er spennende så er jo det bare fint. Og litt av poenget med forumet. ;)

Vi er forskjellige.

Ferdig snakka.

Last edited:
Hehe...ideelt sett bør man begynne i 6-8 månedersalderen for at betingning skal fungere. Da er det større sjanse for at barnet vil godta å sitte på potta/bli holdt over do/vask.

Hardcore eliminasjonskommunikasjonere starter når barnet er nyfødt. Men SÅ gira var ikke jeg :P Kanskje neste gang ;)

Tingen er at jenta vår sleit med å bæsje pga hard mage som baby. Jeg leste om EC/EK og kjøpte Babybjørn potte med rygg. Det viste seg at hun lettere fikk til å bæsje når hun satt på potte. Hun hadde også en tendens til å tisse idet bleia kom av (som mange babyer) og derfor var jeg kjapp å sette henne på potta ved bleieskift. Og jammen ble det både det ene og det andre i potta. Hun var også ganske rutinert tidlig mht dovaner og bæsj kom dermed morgen og kveld i potta fra 8-måneders alder.
Hehe ja da henger jeg litt etter!:o haha! Når var hun helt tørr da?

Hehe ja da henger jeg litt etter!:o haha! Når var hun helt tørr da?
Haha, aldri for seint å starte med å få ungen bleiefri da. ;) :P

Hun var helt tørr ved 22 måneder. Vi tok bort bleiene ved 20 måneder, sa holdt hun seg til vi tok henne på do men sa ikke med ord at hun måtte på do. Vi kunne likevel se på henne når hun måtte. Ikke like lett for barnehagen da, men de hadde henne på do til faste tider og det fungerte veldig bra. Overraskende få uhell og en fantastisk innsats fra barnehagens side. :)

Du mener at barn må være klare.

Edit:
Jeg mener at dersom man bruker metoden Eliminasjonskommunikasjon så er det ikke er noe som heter at barn må være klare. Men det er en metode som ikke passer for alle, og det er helt greit. Det passet for oss, og fungerte for oss. Og jeg synes det er spennende og fascinerende at det er mulig. Hvis andre kanskje også synes det er spennende så er jo det bare fint. Og litt av poenget med forumet. ;)

Vi er forskjellige.

Ferdig snakka.

Ja, det er litt av poenget med forumet! Det at du anbefaler denne metoden er vel heller ingen som har reagert på. Men det som blir reagert på er at du er veldig bastant på det at barn ikke må være klare. Når det sitter flere foreldre rundt å leser i denne tråden og har en helt annen erfaring enn deg.

Men ja, vi får være ferdig snakket. Så får jeg begynne å se på nick med hvem jeg diskuterer med slik at jeg ikke blir beskyldt for å legge ord i andres innlegg gang på gang.
Jeg har vært her i så mange år nå, bryr meg ikke om nick for jeg kan være enig med en person i ett innlegg og rykende uenig i ett annet.
Så jeg beklager veldig at du oppfatter meg slik, jeg har faktisk ikke registert det. Heretter lar jeg være å si i mot deg. Så slipper vi en slik misforståelse :)

Last edited:
Nei, barn MÅ ikke være klare.

Men slik de fleste ønsker å gjøre dette her til lands, så må de det. Men det finnes metoder, som ec fra nyfødt, som altså ikke forutsetter at barnet er klart. Det er bare veldig "alternativt" og ikke for de fleste.

Men hva med å godta da at ok, så kan unger slutte med bleie uten å være "klar ", elleregentlig heller at det er mulig å lære dem å bli klar. Ikke at man er lat om man ikke vil /kan /vet om det, men at det ikke passer for alle. Fordi foreldre er ulike

Back
Topp