Hvis bleiene

Det er soleklart i mine øyne at foreldrene kan påvirke barna til å slutte. Sålenge de har tid og ork til det. Mine slutta da de var litt før to og litt over to, og begge har sagt fra at de måtte på do for nr 2 lenge før det. Knapt bæsjebleier etter året. Men jeg har hatt dem hjemme og fulgt opp hele tiden. Når barn i snitt var tørre et år før på tidlig 80-tall, og enda tidligere på 60-tall så, så har jo ikke det fysiologiske forandret seg på den tida. Men foreldrenes tankegang og levemåte har. Og med en sånn bleiepris hadde det nok blitt tøybleier her også :)

Det hadde nok ikkje vore prisen på bleiene som hadde avgjort når vi skulle slutte med bleier. Hadde heller venta til ungen var meir klar:)

Farmora mi sier titt og ofte at pappa og onklene mine slutta før de var 2 år hu da :p Nå er visst alle unger trege. Begge mine har slutta når de har følt for det. Ene var 2.5 år og andre var 3.5 år. Har ikke tvunget noe på de.

Usikker på når jeg sluttet med bleie, men vet jeg brukte papirbleier. 82-modell. Min fetter sluttet da han var mellom 2 og 3 et sted og er 87-modell.

Jeg tror kanskje at en av grunnene til at alderen for slutt var gjennomsnittlig lavere pga det var flere hjemmeværende mødre på den tiden enn det er nå, og de hadde bedre tid til å jobbe med det. Samfunnet har vel generelt blitt mer stressende.

Usikker på når jeg sluttet med bleie, men vet jeg brukte papirbleier. 82-modell. Min fetter sluttet da han var mellom 2 og 3 et sted og er 87-modell.

Jeg tror kanskje at en av grunnene til at alderen for slutt var gjennomsnittlig lavere pga det var flere hjemmeværende mødre på den tiden enn det er nå, og de hadde bedre tid til å jobbe med det. Samfunnet har vel generelt blitt mer stressende.
Det tror jeg også er mye av årsaken. De fleste barn går i barnehage idag, og ikke alle barnehager er like positive til å "hjelpe" med bleieslutt.

Det er nok mye av grunnen vil jeg tru ja. Bestemor var hjemme med barna og det er 14 mnd mellom pappa og tante. Og hun skulle ha pappa bleiefri før tante ble født for hu gadd ikke å styre med bleier på 2 barn.

Han var da tidlig bleiefri, men ikke fordi han selv var klar for det. Det var jo fordi bestemor ikke ville styre med bleier på 2 stk.

Det tror jeg også er mye av årsaken. De fleste barn går i barnehage idag, og ikke alle barnehager er like positive til å "hjelpe" med bleieslutt.

og det er kanskje ikke alltid så lett for barnehagene å hjelpe med det heller, om de har 20 bleiebarn på en avdeling f.eks. det er vel flere enn 2 barn pr voksen også.

Det er soleklart i mine øyne at foreldrene kan påvirke barna til å slutte. Sålenge de har tid og ork til det. Mine slutta da de var litt før to og litt over to, og begge har sagt fra at de måtte på do for nr 2 lenge før det. Knapt bæsjebleier etter året. Men jeg har hatt dem hjemme og fulgt opp hele tiden. Når barn i snitt var tørre et år før på tidlig 80-tall, og enda tidligere på 60-tall så, så har jo ikke det fysiologiske forandret seg på den tida. Men foreldrenes tankegang og levemåte har. Og med en sånn bleiepris hadde det nok blitt tøybleier her også :)
Takk for svar :)

Jeg og mine søsken sluttet alle i det vi rundet 2 år. Og min mor jobbet. Og papirbleiebudsjettet var ikke særlig gøy da.

Storesøster slutta på dagtid når hun var 2 år og 11 måneder. D gikk ganske bra. Å bli tørr på natten derimot brukte vi lenger tid på, men d var fordi hun rett og slett ikke var klar kroppslig sett.

Dersom bleier hadde vært som før, hvor barnet kjenner at d blir bløtt, så hadde nok bleieslutten skjedd tidligere tenker jeg nok.

Ja, eller brukt tøybleier tenker jeg.

Men det er jo sånn at i mange andre land der de ikke har bleier/dårligere bleier/dyrere bleier, så slutter faktisk ungene tidligere...

Hadde vi hadde bleier som hadde vært strikket av ull tror jeg vi hadde gjort mye for å få dem tidlig bleiefri gitt :P

Vi sluttet alle som 2 åringer (alle født fra 84-90). Men mine barn sluttet når de var 2 og 2.5 år de også, tror de fleste er klare for å slutte da, men det krever mye innsats.

Barna sluttet tidligere med bleie før, blant annet fordi bleiene var dårligere så huden ble fuktig når de hadde tisset. Da trenes gradvis barnets signaler opp til å oppfatte at "nå tisser jeg, vått, ubehagelig", og til "nå må jeg tisse, gå på do, da blir jeg ikke våt". Det går nødvendigvis raskere når man får "hjelp" av bleiene, enn som nå som vi må fotfølge ungene og slenge dem på do når de tisser fordi de omtrent ikke merket det.

Frøkna mi har gått på do ved omtrent hvert skift siden hun kunne sitte selv. Hadde jeg vært LITT mer aktiv på å prøve å gå uten truse, tror jeg hun hadde vært bleiefri til toårsdagen. Men dessverre var jeg lat og orket ikke tanken på uhell i den perioden hun var motivert. Så vi fortsatte med bleier + dobesøk og håpet det skulle gå i orden. Men så kom toårstrass og treårstrass og hun ville ikke på do. Da ville heller ikke vi tvinge henne. Så hun satt på do når hun ville, og fortsatte med bleier. Innimellom bare tørre bleier i flere dager, all bæsj og nesten all tiss i do.

I høst kom hun hjem fra barnehagen en dag og kunne stolt fortelle at hun hadde sluttet med bleie, da var hun 3 år og 3 mnd ca. Var noen uhell den første tiden, men lite nå. Litt innimellom når hun glemmer (eller ikke VIL) gå på do.

Jeg tror også at barnehagen påvirker mye. Yngste min nektet plutselig å ta på seg bleie en morgen da hun var 18 mnd, ville ha "TUUUSE!" som storebror. Siden jeg var hjemme med henne kunne jeg rulle vekk alle tepper, og la henne få det som hun selv ville. Det ble noen dager der vi ikke kunne gå noen steder mens hun lærte seg det. Hadde hun gått i barnehage kunne jeg aldri i verden levert min 18 mnd gamle baby der uten bleie, og sagt at hun hadde tisset på to for første gang samme morgen. :P En dagmamma har kanskje kapasitet til det, en barnehage er ikke bemannet for det. I tillegg ser jo barnehagebarn at alle rundt dem bruker bleie, det er normalen. Hjemmeværende barn ser nesten aldri at andre har bleier, de ser at alle andre har fine truser.

Vi begynte med litt dotrening ifjor høst, men på grunn av et tungt svangerskap så ble gjennomføringen avbrutt. Klarte ikke å prioritere det. ;) Men plutselig, for en uke siden, fikk vesla for seg at hun ville ikke ha bleie, så nå har hun sluttet. Kun bleie om natta. Veldig greit at det skjedde nå før baby kommer! :) Hun fyller tre år idag. :)
Vet ikke om det hadde skjedd før dersom bleier var dyrere. Kan hende vi hadde brukt tøybleier istedenfor.

Min lille på snart 3 år er ikke i nærheten av å være tørr. Hun går på potta av og til, men det virker som om det bare er fordi det er gøy. Får hun bruke truse så tisser hun nesten med en gang. Jeg håper at det blir bedre når været blir varmere, slik at hun kan gå naken.

Tviler på det siden han sluttet da han var 21 mnd på dagtid og 25 på natten.

Men søstern som har dårlig råd sa at det var siste motivasjon for å få til bleieslutt. Hun tok det rolig, men da hun stod i butikken med lite penger så bestemte hun seg for at nå skulle han slutte. Gikk greit det - han slutta uten uhell.

....merkelig at barn i dag er senere i utvikling enn på 80-tallet...eller i andre land........ Tror nok ikke alltid det kommer an på barna når de er klare.

Back
Topp