Hvis bleiene

Bruker tøybleier på min.
Så ville gjort det samme hvis engangs var dyrere.

Redigert i HI.

Er det ikke på flere områder blitt drøftet at det har mye med hvor komfortable bleiene er, hvor lenge bleiene "ønskes" på av barna? Altså, om de ikke merker så godt at de blir våte når de tisser, så er det vel ikke så farlig å gå med den bleien?
Jeg har ikke lest hele tråden, bare skummet gjennom diskusjonen.
Men jeg synes det er interessant at en del land (spesielt i asia) ikke har bleier som går over en viss størrelse, fordi de fleste 1-2-åringer er tørre, og at norske (vestlige?) barn bruker bleier lenger enn tidligere.
Med i betraktningen bør man kanskje ta med de løsningene man hadde før. Tøybleier UTEN vaskemaskin. Jeg ser for meg at det var en STOR motivasjon for foreldrene for å få barna tørre tidligere. Jeg snakker ikke om at dagens foreldre er late, men at det har vært en stor utvikling både i syn og holdninger, som kan gjøre at foreldrebefolkningen over tid har endret praksis?
Vi har tatt en avgjørelse på vegne av våre barn +/- 2,5-års alder at bleien skulle av. Det ene barnet hadde da vært litt på potte i kort tid på forhånd, det andre barnet hadde vært MYE på potte OG brukt tøybleier. Det gikk fint med dem begge, men sistnevnte har vært mye raskere på å kjenne på at han er tissetrengt selv og si i fra når han må på do, enn det broren var.
I min erfaring med barn (som ansatt i barnehage, som tante, som mor osv, osv) har jeg erfart at 3+- åringer er vanskeligere å overtale og mye mer vant til og komfortable med å gå med bleie. Jeg mener personlig også at å vente til 3-4-åringen sier "nå vil jeg kaste bleiene og gå med truse", ikke nødvendigvis er den beste løsningen, i og med at det tross alt er oss voksne som har lært dem å bruke bleien og forbinde tissing og bæsjing med noe som skal gjøres nettopp i den bleien...

Dyre bleier eller ei; vi er hvertfall mye mer fornøyd med å ha brukt tøybleier enn å kun bruke engangs, som vi gjørde med vårt første barn, og jeg anbefaler det virkelig!

Back
Topp