Hvilken måned er det best å få baby i?

Hei!

Vi skal snart starte prøvingen på sistemann og ønsker å få alt «perfekt». Så har tenkt så mye på hvilken årstid/mnd som er den beste å få baby i? Har både sommerbarn og vinterbarn og ser fordeler og ulemper med begge, men klarer ikke sette fingeren på hva som var best :laughing002

Evt hva er dine for/imot om de ulike årstidene?
Jeg har barn født i januar, desember og juli. Foretrekker helt klart vinterbarn.

Tiden rundt og etter fødsel var jeg mye hjemme, og det var perfekt med vinterbarn. Babyene var da også i den beste utforskerperioden da sommeren kom, slik at vi enkelt kom oss ut døra for å utforske sammen.

Med julibabyen mistet jeg hele sommeren. Jeg hadde i tillegg keisersnitt så fikk ikke lov til å gå tur engang de første 6 ukene. Ikke kunne vi kjøre steder heller, for jenta hatet jo bilturer de første 3 mnd. Satt hjemme og ikke hadde babyen noe glede av at vi kunne være i hagen heller, for hun var jo nyfødt og ikke så opptatt av annet enn mamma og pappa.

Hadde jeg kunnet velge hadde jeg kun født i vintermnd!
 
Bare ett barn her i gården så ikke så mye erfaring med andre mnder, men vi fikk desemberbarn. Og ift. graviditeten var det ganske fint, akkurat bra fra kvalmen innen sommeren, og fikk egentlig en veldig fin sommer og høst. Og 4. trimester i mørketiden hvor livet er litt tregt uansett. Men, vi vil unngå desember på nytt fordi jeg opplevde det veldig stressende å potensielt måtte vente i 7-8mnd på barnehageplass. Ordnet seg for oss, men det stresset meg veldig. Av samme grunn kommer jeg til å unngå de første 2 mndene på nyåret. For øyeblikket drømmer jeg om litt tidligere høstbaby(september-november) eller vårbaby. Men, personlig syns jeg sånt er håpløst å planlegge for, kan jo være vanskelig nok å få spira til å sitte fra før av.
 
Mai eller desember skal vi prøve få babyen til. Altså bli gravide i mars eller august for å få
Desemberbarn sliter ofte på skolen, spesielt gutter. Det har lenge vært snakk om at de får feil adhd diagnose. Hvis jeg kunne velge så ville jeg venter til januar i stedet
 
Jeg fikk første barnet i starten av januar og synes det var perfekt. Nå kommer lillesøster i starten av april og jeg synes at det har vært grusomt å gå gravid hele vinteren. Storesøsteren er i bhg og smitter meg hele tiden med noe virus. Jeg har aldri vært så mye syk som nå, og nå i tillegg kan jeg ikke ta så mye medisin så det er veldig kjedelig. 3 mnd av vinteren igjen og med influensa, rsv, corona osv som herjer...
 
Tips, etter å ha jobbet flere år på fødeavdeling kan jeg anbefale: IKKE PLANLEGG FØDSEL PÅ SOMMEREN. - Sier jeg med termin 22 juni, men det var uplanlagt ;)..

Seriøst, noen fødeavdelinger stenger helt ned. De som holdes åpne, alle de faste jordmødrene/barnepleierne skal ha ferie, sånn at du risikerer en vikar som ikke vet hvordan ting fungerer. Selv om de ikke nødvendigvis er noe dårligere så er alle sykehus forskjellige, og det tar lang tid å komme inn i systemene til de enkelte sykehusene. Barsel og hotellavdelinger har gjerne nedbemannet, slik at kapasiteten ikke er like god, og du må kanskje flytt ut for tidlig da de skal ha inn ei ny dame.

Dessuten planlegger hele resten av Norge å føde på sommeren fordi det passer så godt mtp ferie osv, sånn at du må konkurrere om de få jordmødrene som er med en hel drøss av damer.

Min anbefaling er fødsel i nov eller desember, da er det gjerne tomt på fødeavdelingen og du kan få så mange jordmødre du bare vil. :D
 
Skjønner ikke hvor dere bor i landet som sliter med varme, føler ikke vi er så priviligerte her i Trøndelag at det er et tema :hilarious: :sad010

Har født i juli og januar. Synes januar var helt pyton mtp snø og kulde og mørke og mye mindre turmuligheter. Juli var flott, merket ingenting til kapasitetsproblemer på St. Olavs.

Venter nå i mars og er veldig fornøyd med det, går mot lysere tider, kan trille i vår-vær og får hele sommeren hjemme. Blir lettere å bære på tur også. Tipp topp tipper jeg! :love2 Blir litt drit mtp at det blir lenge til barnehagestart og men det må jo bare gå på et eller annet vis.
Juni 2020 når jeg fødte sist var det kjempevarmt en liten periode i Trondheim. Var ubehagelig siste tida som gravid og første tida med baby. Og når vi var på barsel stod sola rett på vinduet hele dagen og det var ekstremt varmt! (De hadde problemer med solskjerminga akkurat de dagene..)
 
Jeg fikk første barnet i starten av januar og synes det var perfekt. Nå kommer lillesøster i starten av april og jeg synes at det har vært grusomt å gå gravid hele vinteren. Storesøsteren er i bhg og smitter meg hele tiden med noe virus. Jeg har aldri vært så mye syk som nå, og nå i tillegg kan jeg ikke ta så mye medisin så det er veldig kjedelig. 3 mnd av vinteren igjen og med influensa, rsv, corona osv som herjer...

Samtidig bedre enn at man har en nyfødt som får alle de sykdommene da. Men ja, jeg har aldri brukt så mye tid på å bli frisk som da jeg var gravid, immunforsvaret var elendig og jeg dro på meg alt mulig. Var så slitsomt å ha barnehagebarn og termin i mars! God bedring og håper du holder deg frisk de siste ukene.
Tips, etter å ha jobbet flere år på fødeavdeling kan jeg anbefale: IKKE PLANLEGG FØDSEL PÅ SOMMEREN. - Sier jeg med termin 22 juni, men det var uplanlagt ;)..

Seriøst, noen fødeavdelinger stenger helt ned. De som holdes åpne, alle de faste jordmødrene/barnepleierne skal ha ferie, sånn at du risikerer en vikar som ikke vet hvordan ting fungerer. Selv om de ikke nødvendigvis er noe dårligere så er alle sykehus forskjellige, og det tar lang tid å komme inn i systemene til de enkelte sykehusene. Barsel og hotellavdelinger har gjerne nedbemannet, slik at kapasiteten ikke er like god, og du må kanskje flytt ut for tidlig da de skal ha inn ei ny dame.

Dessuten planlegger hele resten av Norge å føde på sommeren fordi det passer så godt mtp ferie osv, sånn at du må konkurrere om de få jordmødrene som er med en hel drøss av damer.

Min anbefaling er fødsel i nov eller desember, da er det gjerne tomt på fødeavdelingen og du kan få så mange jordmødre du bare vil. :D

Jeg fødte en i januar et år og da var det så ille at ei jeg kjenner måtte innom alle 3 sykeshus i aktiv fødsel i Oslo før hun fikk fødestue samme dag som jeg også fødte. Og barsel var kjåka fullt det også :hilarious: jeg spurte om detvar vanlig i januar, hadde forventet litt mindre folk, men sånne perioder kunne visst komme hele året.
Men ja, det er jo såklart flere vikarer på sommeren heller enn resten av året. Det er ikke ferie, men barnehageplass som gjør at mange vil prøve å føde før 1. august. Nå får man også plass til barn tom november fra babyen er 12 mnd, så det lønner seg sånn sett å føde på høsten også.
Men for å unngå peridoer med mye sykdom i samfunnet og samtidig roligere fødeavdeling, ville jeg prøvd på april.
 
Født i okt og i slutte av juni. Må venter jeg i begynnelsen av august. Må si jeg foretrekker okt. Gruer meg nesten til å Føde I august da jeg vet det blir mest sannsynligvis smekk fult på føden og barsel og høygravid om sommeren. Ikke noe som frister! Termin i juni ødela hele sommeren for storebror da jeg selv måtte til hektene etter fødsel med bekknet og alt. Og varmt for den lille. Må være unna sol osv. Nei oktober er min favoritt.
 
Juni 2020 når jeg fødte sist var det kjempevarmt en liten periode i Trondheim. Var ubehagelig siste tida som gravid og første tida med baby. Og når vi var på barsel stod sola rett på vinduet hele dagen og det var ekstremt varmt! (De hadde problemer med solskjerminga akkurat de dagene..)
Skriver under på denne!
Fødte også i juni 2020 i Trondheim. De siste ukene før fødsel var grusomme. Måtte sitte i bilen med aircon på for kjøling, eller i badekaret med iskaldt vann. Vifte hjemme var ikke nok. Sov dårlig gjorde jeg også pga varmen. Og den dagen/natta jeg fødte var det tropenatt. Og på barsel hadde ikke rommet vårt fungerende blending, så vi hadde også sola rett inn (kanskje vi hadde samme rom på forskjellig tidspunkt, hehe). Meldte ganske sint ut til samboer at vi «ALDRI skal ha barn på sommeren igjen!!!!» :playful:

Nå får vi i starten av april. Syns det er helt greit å gå gravid om høsten/vinteren, og tror det blir en fin tid både å føde og å ha en nyfødt på :happy:
 
Skriver under på denne!
Fødte også i juni 2020 i Trondheim. De siste ukene før fødsel var grusomme. Måtte sitte i bilen med aircon på for kjøling, eller i badekaret med iskaldt vann. Vifte hjemme var ikke nok. Sov dårlig gjorde jeg også pga varmen. Og den dagen/natta jeg fødte var det tropenatt. Og på barsel hadde ikke rommet vårt fungerende blending, så vi hadde også sola rett inn (kanskje vi hadde samme rom på forskjellig tidspunkt, hehe). Meldte ganske sint ut til samboer at vi «ALDRI skal ha barn på sommeren igjen!!!!» :playful:

Nå får vi i starten av april. Syns det er helt greit å gå gravid om høsten/vinteren, og tror det blir en fin tid både å føde og å ha en nyfødt på :happy:
Jeg har notert at jeg var på 5122. Fødte 10. juni, samme dag som de åpna for partner på barsel så det var veldig bra!!
 
Jeg har notert at jeg var på 5122. Fødte 10. juni, samme dag som de åpna for partner på barsel så det var veldig bra!!
Husker ikke helt hvilket rom vi hadde, men jeg fødte rett over midnatt 23.juni og endte opp på barselavdelinga (ikke hotellet) etterpå. Men husker godt hvor varmt det var den 10. også, for jeg hadde i utgangspunktet termin 15.juni, og de siste ukene der var altså helt grusomme :shy:
 
Det er bare tull. Slite kan du gjøre uansett
Er dessverre ikke bare tull.
Men det betyr jo ikke at man må unngå å føde i desember. :) Fordeler og ulemper med alle måneder.

Jeg har født i januar og september. Årstid var tilfeldig begge gangene. Har ikke bestemt meg enda hva jeg foretrekker, men hvis jeg skulle hatt en til tror jeg jeg ville prøvd på et vårbarn. Jeg er dessverre litt lat og orker ikke å gå ut å trille når været er så surt. :p
 
Er dessverre ikke bare tull.
Men det betyr jo ikke at man må unngå å føde i desember. :) Fordeler og ulemper med alle måneder.

Jeg har født i januar og september. Årstid var tilfeldig begge gangene. Har ikke bestemt meg enda hva jeg foretrekker, men hvis jeg skulle hatt en til tror jeg jeg ville prøvd på et vårbarn. Jeg er dessverre litt lat og orker ikke å gå ut å trille når været er så surt. :p
Forandre ikke hva jeg vil uansett. Bare tull
 
Juni 2020 når jeg fødte sist var det kjempevarmt en liten periode i Trondheim. Var ubehagelig siste tida som gravid og første tida med baby. Og når vi var på barsel stod sola rett på vinduet hele dagen og det var ekstremt varmt! (De hadde problemer med solskjerminga akkurat de dagene..)
Skriver under på denne!
Fødte også i juni 2020 i Trondheim. De siste ukene før fødsel var grusomme. Måtte sitte i bilen med aircon på for kjøling, eller i badekaret med iskaldt vann. Vifte hjemme var ikke nok. Sov dårlig gjorde jeg også pga varmen. Og den dagen/natta jeg fødte var det tropenatt. Og på barsel hadde ikke rommet vårt fungerende blending, så vi hadde også sola rett inn (kanskje vi hadde samme rom på forskjellig tidspunkt, hehe). Meldte ganske sint ut til samboer at vi «ALDRI skal ha barn på sommeren igjen!!!!» :playful:

Nå får vi i starten av april. Syns det er helt greit å gå gravid om høsten/vinteren, og tror det blir en fin tid både å føde og å ha en nyfødt på :happy:
Kan jo bare føye til at det var noe feil med solskjerminga på barsel på St Olavs i juli 2019 og. Det var steiksol og latterlig varmt, vi var der i nesten to uker :hilarious:
 
Kan jo bare føye til at det var noe feil med solskjerminga på barsel på St Olavs i juli 2019 og. Det var steiksol og latterlig varmt, vi var der i nesten to uker :hilarious:
Jeg var altså naiv når jeg tenkte at de jobba aktivt med å fikse det :p
 
Det ideelle føler jeg er april-mai eller august-september

Både på grunn av årstidene, men også mtp fødetilbud og oppfølging i og etter svangerskap, permisjon, barnehageplass og økonomi.

Når systemet er lagt opp slik det er så blir det også at man planlegger deretter.
 
Hvis alt går bra så føder jeg i september, og er egt veldig fornøyd med det :) Eneste er at jeg gruer meg til å gå gravid i sommer, hvis det er ille varmt ute:wtf: Ser for meg at jeg bor i kjoler og ikke orker å gå ut døra en gang- pga varme:bag:
Har alltid ønsket meg april barn, men så tenkte jeg litt over at det er deilig å slippe sommer med 3mnd gammel baby.. Da er det bedre den er 9-10mnd og kan være litt ute:D Så jeg tror det blir veldig greit med septemberbaby, også ift barnehageplass.. ;) søker nok så vi kommer inn i august, men heldigvis har jeg fleksibel arbeidsplass og kan være en del mer hjemme ved behov.. evt også ta meg ut en mnd med ferie ekstra:shy:
 
Back
Topp