Hvilken måned er det best å få baby i?

Mammabobla

Forelsket i forumet
Snøkrystallene2021❄️
Septemberlykke 2024
Hei!

Vi skal snart starte prøvingen på sistemann og ønsker å få alt «perfekt». Så har tenkt så mye på hvilken årstid/mnd som er den beste å få baby i? Har både sommerbarn og vinterbarn og ser fordeler og ulemper med begge, men klarer ikke sette fingeren på hva som var best :laughing002

Evt hva er dine for/imot om de ulike årstidene?
 
Jeg ville helst hatt første (frosne) trimester på sommeren og tredje (glohete) trimester på ikke-sommer. Dessverre har jeg endt opp med motsatt tre ganger. :joyful:
Ellers er det jo noen som synes det er greit å time det mot barnehagestart.
 
Mai eller desember skal vi prøve få babyen til. Altså bli gravide i mars eller august for å få den terminen
 
Tenker vårtermin høres fint ut; da slipper man gå gravid på sommeren. Men høst er ikke så ille altså. Da er det ikke iiiiskaldt og stengte veier (pga is, snø og sånt i alle fall) når du skal føde og på første trilletur etc, i alle fall..
 
som du sier er det nok fordeler og ulemper med alt. Jeg har både oktober og mai barn og er godt fornøyd med begge, man opplever ulike årstider til ulik alder som skaper ulik opplevelse av permisjonen. Hadde jeg kunnet velge ville jeg kanskje ha valgt sen aug-nov. Det er grei temp, hverken for varm eller kaldt, og før det værste snøværet. Samtidig slipper man spedbarn i sommersolen (og varme). Baby er ganske stor mot vår-sommer når man kan være mer ute, lettere å reise på sommerferie med større baby og barnehageopptak når baby fyller 1 år.

For min del ville barnehageplass vært noe å tenke på. Des-mars spesielt risikerer en ganske lang periode med ulønnet.

Bor man litt mer usentralt hvor det kan være sommerstengt fødeavdeling og man må reise langt for fødsel ville det også vært en faktor for å styre unna sommermånedene

Men ingenting har vært helt dealbreaker for meg og er vanskelig å time graviditet så jeg har alltid bare kjørt på :p
 
Har sept og mars barn og er fordeler og ulemper med begge. Eneste jeg husker er at det var godt å kaldt ute før fødsel med begge!

Denne gang er termin i mnd-skifte juli/aug og jeg gruer meg ufattelig til den varmen! Men ifht barnehagestart blir det optimalt!
 
som du sier er det nok fordeler og ulemper med alt. Jeg har både oktober og mai barn og er godt fornøyd med begge, man opplever ulike årstider til ulik alder som skaper ulik opplevelse av permisjonen. Hadde jeg kunnet velge ville jeg kanskje ha valgt sen aug-nov. Det er grei temp, hverken for varm eller kaldt, og før det værste snøværet. Samtidig slipper man spedbarn i sommersolen (og varme). Baby er ganske stor mot vår-sommer når man kan være mer ute, lettere å reise på sommerferie med større baby og barnehageopptak når baby fyller 1 år.

For min del ville barnehageplass vært noe å tenke på. Des-mars spesielt risikerer en ganske lang periode med ulønnet.

Bor man litt mer usentralt hvor det kan være sommerstengt fødeavdeling og man må reise langt for fødsel ville det også vært en faktor for å styre unna sommermånedene

Men ingenting har vært helt dealbreaker for meg og er vanskelig å time graviditet så jeg har alltid bare kjørt på :p

Så gode poeng! Kanskje vi bare skal hoppe i det å se om det blir baby i oktober/november, hehe. Nå er jeg veldig heldig og blir fort gravid.

Barnehagestart bryr vi oss ikke så mye om :) men det med liten baby på sommeren hadde jeg glemt litt ut, det er faktisk noe styr :laughing002
 
Med flere barn ville jeg om det var mulig unngått å få baby verste RS/spysyketida. Man kan jo være uheldig og få sykdom på seg eller baby hele året da, men med en baby i mars/april er verste sykdomskjøret i bhg roa seg, og baby er stor og robust til høsten når RS og andre virus kjører igang igjen. Gjelder vel mest om du har barn i bhg, litt roligere med sykdom i skole.
 
Med flere barn ville jeg om det var mulig unngått å få baby verste RS/spysyketida. Man kan jo være uheldig og få sykdom på seg eller baby hele året da, men med en baby i mars/april er verste sykdomskjøret i bhg roa seg, og baby er stor og robust til høsten når RS og andre virus kjører igang igjen. Gjelder vel mest om du har barn i bhg, litt roligere med sykdom i skole.
Signerer denne !
 
Jeg synes for øvrig at å få barn i januar-april er optimalt mtp bhg, vil ikke sende så tidlig som ved 12 mnd. Så hva som er optimalt for dere der vet jeg ikke. Men tenker jo egentlig at vil man ha flere så kjør på - det kan ta tid å bli gravid, eller man er uheldig og mister osv. også synes jeg at hvorvidt det blir veldig bra også har med babyen å gjøre. Min yngste sov lite og gråt mye i mange måneder, det kunne ha vært hvilken som helst tid på året - vi var uabsett låst til å holde oss mest hjemme for hun hatet trilleturer, bilturer og å være blant for mye folk :hilarious:
 
Planlegging er ikke alltid så lett :laughing025 plutselig tar det lang tid før spiren sitter, eller og spiren bestemmer seg for å komme tidlig. Har hatt termin i desember med begge mine, men de har begge blitt født i oktober, 6 og 8 uker før termin
 
Planlegging er ikke alltid så lett :laughing025 plutselig tar det lang tid før spiren sitter, eller og spiren bestemmer seg for å komme tidlig. Har hatt termin i desember med begge mine, men de har begge blitt født i oktober, 6 og 8 uker før termin

Og ble det ikke nøyaktig samme dato også? :p
 
Jeg har et barn født i sent februar, og et barn født sent august. Det å gå Høygravid på sommeren, det vil jeg virkelig unngå igjen :hungover: men å gå Høygravid på vinter er heller ikke optimalt, pga klær som ikke passer, og glatt ute. August var greit å ha en nyfødt baby, den verste varmen har gitt seg.men enda ei stund til det virkelig blir kaldt. Men også greit å ha februar, for da har en litt tid før den verste varmen kanskje (ja. Bor i trondheim) kommer. Har nå terminliste på mai. Og spent på hvordan det er.

Ang barnehage, er det greit med barn født i mai-august. Da har du garantert plass fra august, uten at du trenger å bruke alt for mye ulønnet eller andre måter å få det til å gå rundt på mellom permisjon og barnehagestart.
 
Skjønner ikke hvor dere bor i landet som sliter med varme, føler ikke vi er så priviligerte her i Trøndelag at det er et tema :hilarious: :sad010

Har født i juli og januar. Synes januar var helt pyton mtp snø og kulde og mørke og mye mindre turmuligheter. Juli var flott, merket ingenting til kapasitetsproblemer på St. Olavs.

Venter nå i mars og er veldig fornøyd med det, går mot lysere tider, kan trille i vår-vær og får hele sommeren hjemme. Blir lettere å bære på tur også. Tipp topp tipper jeg! :love2 Blir litt drit mtp at det blir lenge til barnehagestart og men det må jo bare gå på et eller annet vis.
 
Back
Topp