Hvilken dekningsgrad velger du?

Aprilmum

Vi venter på lillegull skal komme i april
Jeg er skikkelig i tvil .. Hei forresten :) ..... Har dere begynt å se på dekningsgrad og hva dere velger å gå for? Etter å ha lest side opp og side ned på internett ser jeg at de fleste anbefaler 100 prosent. Dette fordi man "mister" en del penger ved 80 prosent. Ok - jeg ser den! MEN ved 100 prosent er det jo vanvittig kort permisjon. Jeg må jo ut i jobb igjen i desember måned :eek: !! Nå er vi jo såpass heldige at vi venter april barn, så får vel barnehageplass ganske så garantert fra 1 august - men allikevel er det jo sommer i mellom fra pappa er ferdig med sin permisjon til 1 august! Vi har ingen barnevakt hjelp - og derfor avhengig av at en av oss er hjemme.

Om jeg tar 100 prosent, så kan jeg ta ut resterende ferie og dra det ut til januar måned. Så kan jeg feks søke ulønnet permisjon i feks tre måneder. Så kan pappa ta sin permisjon også kan jeg kanskje ta 2016 sin ferie ut til 1 august. ..... Men jeg synes det er risikabelt med ulønnet permisjon siden man da også mister sykepengeretten de første 4 ukene. Men på en annen side så er det jo liten risiko for at man blir sykemeldt akkurat disse ukene også! Men sjansen er jo tilstede...

Tar vi 80 prosent, kan jeg være hjemme til februar måned ca - pappa frem til mai. Om jeg tar 80 prosent, kan jeg i tillegg ta ut ferie og det går mer opp i oppp i henhold til 1 august - MEN mindre å rutte med!!! HJELP!!!

Jeg blir ikke klok, klarer ikke bestemme meg - synes det er veldig vanskelig OG for alt jeg vet har jeg kanskje ikke forstått alt heller.. :anyone

Jeg tenker akkurat likt som deg ;)
Og jeg aner ikke hva vi velger til slutt!
Har tatt 80 med de andre og det har fungert supert :)
Men denne hadde det vært fint med full lønn. Jeg har også bestemt meg for å ta 40% ulønnet etter endt permisjon og med 100% da så må jeg jo tape litt enda tidligere..

Vi velger 80%. Som du sier taper vi litt penger på det (ca 7000,- i året) Likevel er det å ha lengst mulig permisjon det som er viktigst for oss. Det vi eventuelt får ekstra ved å velge 100% er ikke nok til at jeg kan ha ulønnet permisjon. Vi har valgt den løsningen som passer best for oss, selvom vi taper noen tusenlapper;)

Dette er vanskelig. Enig. Vi venter i slutten av april, og skal ha barnet hjemme til august 2016.
Her tar vi 100 %. Vi har ikke bestemt oss helt, og vet ikke om det går An. Men planen foreløpig er slik:
Jeg tar permisjon til slutten av sept, så 4-5 uker ferie , så 4-6 ukers ulønnet. Så skal vi ha gradert permisjon til april mai. Jeg og mannen jobber litt hver. I april mai tar jeg ut ferie for 2016 og 4-6 ukers ulønnet igjen. Og det som mangler da dekker far av sin ferie.
Men vet ikke om NAV godtar dette rotet [emoji1]

Jeg tenker akkurat likt som deg ;)
Og jeg aner ikke hva vi velger til slutt!
Har tatt 80 med de andre og det har fungert supert :)
Men denne hadde det vært fint med full lønn. Jeg har også bestemt meg for å ta 40% ulønnet etter endt permisjon og med 100% da så må jeg jo tape litt enda tidligere..

Det er skikkelig vanskelig..... :rolleyes: For hvordan skal man vite hvor i verden man er om så lang tid og hvordan det økonimiske er på den tiden! Nå er jeg førstegangsmamma - så enda mer ukjent sånn sett.

Hvordan synes du det var med 80 prosent lønn? Var det merkbart mindre enn det du var vant med??? Måtte du snu mye på krona??? :rolleyes:

Vi velger 80%. Som du sier taper vi litt penger på det (ca 7000,- i året) Likevel er det å ha lengst mulig permisjon det som er viktigst for oss. Det vi eventuelt får ekstra ved å velge 100% er ikke nok til at jeg kan ha ulønnet permisjon. Vi har valgt den løsningen som passer best for oss, selvom vi taper noen tusenlapper;)

7000,- er jo mye penger - men tenker også at dersom vi er flinke å spare opp nå - eller ev har en sparekonto så er ikke 7000,- så mye allikevel når det er spredt utover ett helt år...... Men så var det det å spare da... :rolleyes:
Benyttet du deg av utregneren som er å finne på Nav.no ?

Dette er vanskelig. Enig. Vi venter i slutten av april, og skal ha barnet hjemme til august 2016.
Her tar vi 100 %. Vi har ikke bestemt oss helt, og vet ikke om det går An. Men planen foreløpig er slik:
Jeg tar permisjon til slutten av sept, så 4-5 uker ferie , så 4-6 ukers ulønnet. Så skal vi ha gradert permisjon til april mai. Jeg og mannen jobber litt hver. I april mai tar jeg ut ferie for 2016 og 4-6 ukers ulønnet igjen. Og det som mangler da dekker far av sin ferie.

Nav godtar ett mareritt av rot ;)
Jeg og min samboer jobbet gradert sist gang og vi endret held tiden :p
Bare dekningsgraden som er fast alt annet kan endres på :D

Det er skikkelig vanskelig..... :rolleyes: For hvordan skal man vite hvor i verden man er om så lang tid og hvordan det økonimiske er på den tiden! Nå er jeg førstegangsmamma - så enda mer ukjent sånn sett.

Hvordan synes du det var med 80 prosent lønn? Var det merkbart mindre enn det du var vant med??? Måtte du snu mye på krona??? :rolleyes:

Vi merket det faktisk ikke så mye egentlig. Vi tilpasset oss fort. Eneste er at vi merker det godt På min samboerslønn. Det var 13 tusen mindre i måneden på han.
Ve begge tjener over 6g så heldigvis får vi lønn av arbeidsgiver. Om ikke hadde vi merket det mer :o
Nå er vår økonomi litt andeledes og vi vil merke 80% mer enn dem gang.

13000??? Oi det er ganske mye mindre i månden ja! Det er vel kanskje der vi kommer til å merke det også vil jeg tro.
Men får jeg spørre Smile - tjener over 6 G så får man lønnen direkte fra arbeidsgiver og ikke via nav? og dermed også mer? Slik å forstå? Mulig dette er et dumt spørsmål....

13000??? Oi det er ganske mye mindre i månden ja! Det er vel kanskje der vi kommer til å merke det også vil jeg tro.
Men får jeg spørre Smile - tjener over 6 G så får man lønnen direkte fra arbeidsgiver og ikke via nav? og dermed også mer? Slik å forstå? Mulig dette er et dumt spørsmål....

Nei, det går ikke automatisk slik. Det er en gode å få betalt av arbeidsgiver. Vår fagforening har arbeidet for en slik gode. Det betyr at når jeg er sykemeldt eller har permisjon så får jeg lønn som vanlig hos arbeidsgiver :) Nav har en inntektsgrunnlag på Max 6 G og det er litt over 500.000. Alt du egentlig tjener over blir borte om du får lønn fra Nav. Forklarte jeg det forståelig? :D

Du kan også ta 100% dekning og spare 20% av det til å ta ulønnet permisjon etterpå. Du vil tjene litt mer på det enn å ta 80% dekning.

Jeg velger 100% og heller perm uten lønn.. rett og slett mtp tapet og at det er lettere for oss å spare opp da, enn når det er 80% og samboer får veldig mye mindre.. men mulig vi får bhg plass i april også da.. vet jo aldri hvem som flytter

Hvorfor tar du ulønnet midt inni? Er det for å ikke miste sykepengerett, og går det? :-)

Lettere å ta ulønnet før vi begynner med gradert permisjon, når jeg er ferdig med min fulle permisjon, hvis du forstår.
Er ikke med tanke på sykepenger

Vet ikke selv.
Og sambo forstår ikke noe, så jeg som må prøve å regne på ting. Ikke at jeg forstår noe mer...

Tror ikke vi har råd til å velge 80%, men problematisk med tanke på jobb, barnehage osv.

Lettere å ta ulønnet før vi begynner med gradert permisjon, når jeg er ferdig med min fulle permisjon, hvis du forstår.
Er ikke med tanke på sykepenger
Ok. :-)
Jeg kan jo ingenting om det her merker jeg. :-)

Nei, det går ikke automatisk slik. Det er en gode å få betalt av arbeidsgiver. Vår fagforening har arbeidet for en slik gode. Det betyr at når jeg er sykemeldt eller har permisjon så får jeg lønn som vanlig hos arbeidsgiver :) Nav har en inntektsgrunnlag på Max 6 G og det er litt over 500.000. Alt du egentlig tjener over blir borte om du får lønn fra Nav. Forklarte jeg det forståelig? :D

meget godt forklart,for jeg forstod :p vi trenger ikke tenke paa det med 6G hvertfall. mon tro om jeg også får direkte fra arbeidsgiver, tror kanskje det for jeg mottar penger fra arbeidsplass og ikke fra nav ved sykemelding.

Du kan også ta 100% dekning og spare 20% av det til å ta ulønnet permisjon etterpå. Du vil tjene litt mer på det enn å ta 80% dekning.

ja det er en mulighet som vi ogsa har tenkt over. men flere vi har snakket med har sagt at man klarer aldri a spare disse pengene, 20 %. de fleste ender opp med a droppe permisjonen uten lonn. jeg har sparekonto, og jeg vil kanskje klare a spare enda litt til. men litt utrygt å hvilke på den også.

Vet ikke selv.
Og sambo forstår ikke noe, så jeg som må prøve å regne på ting. Ikke at jeg forstår noe mer...

Tror ikke vi har råd til å velge 80%, men problematisk med tanke på jobb, barnehage osv.

da sitter vi i akkurat samme båt :D mannen her skjønner ingenting, så jeg må sitte å klø meg i huet ... og skjønner vel strengt tatt ikke så mye mer heller. derfor hjelper det litt med andres meninger her inne.
jeg heller litt mot 80 % nå, men det kan fort endre seg også o_O

Back
Topp