Hvem lager middagen på juleaften hos dere?

Dansk jul her også, and fylt med epler og svisker, kartofler, rødkål og fløtesaus.
Hva er risalamande?

Risalamande er dansk riskrem også har vi lun kirsebærsaus til:happy: Jepp, anda blir fylt med epler som vi høstet i hagen i sommer(skrelt, skjært opp og fryst ned) og svisker. Så blir flæskesteg, kartofler, brunkartofler, rødkål, rosenkål og fløtesaus til:D Naaaaaam:)
 
Risalamande er dansk riskrem også har vi lun kirsebærsaus til:happy: Jepp, anda blir fylt med epler som vi høstet i hagen i sommer(skrelt, skjært opp og fryst ned) og svisker. Så blir flæskesteg, kartofler, brunkartofler, rødkål, rosenkål og fløtesaus til:D Naaaaaam:)
Brunkartofler er jeg ikke noe glad i, har mareritt om det fra min barndom :p
Alle barn elsker jo da, jammen Nina da, sikker på at du ikke har lyst på flere nå som Moster har laget det spesielt for dere barna, det vrir seg i magen min.
Her er det små-kartofler (som min mormor kalte dem) smørdampet i panne med litt hvitløk på svak varme til de er møre.
Skal har riskrem :)
 
Brunkartofler er jeg ikke noe glad i, har mareritt om det fra min barndom :p
Alle barn elsker jo da, jammen Nina da, sikker på at du ikke har lyst på flere nå som Moster har laget det spesielt for dere barna, det vrir seg i magen min.
Her er det små-kartofler (som min mormor kalte dem) smørdampet i panne med litt hvitløk på svak varme til de er møre.
Skal har riskrem :)

Hahah, det hørtes ikke noe særlig greit ut:p Har det sånn med brunkål... Klarer virkelig ikke smaken av deto_O Sånne små- poteter fra glass du tenker på? Hørtes da godt ut det:)
 
Hahah, det hørtes ikke noe særlig greit ut:p Har det sånn med brunkål... Klarer virkelig ikke smaken av deto_O Sånne små- poteter fra glass du tenker på? Hørtes da godt ut det:)
Nei.
Min mormor bodde på Als, lige sør for Nordborg.
Lige ved Bruksen, på den andre siden av veien lå en gård hvor det stod et bord utenfor.
På dette bordet stod det poser med kartofler i 3 størrelser, store, mellomstore og små, man tok en pose og la penger i et glass som stod der.
Hun valgte alltid de små siden de er litt søtere, kjøper slike pakker med små poteter (som er det det heter her i Norge :p ) og bruker det, men i mitt hode er det små-kartofler
 
Nei.
Min mormor bodde på Als, lige sør for Nordborg.
Lige ved Bruksen, på den andre siden av veien lå en gård hvor det stod et bord utenfor.
På dette bordet stod det poser med kartofler i 3 størrelser, store, mellomstore og små, man tok en pose og la penger i et glass som stod der.
Hun valgte alltid de små siden de er litt søtere, kjøper slike pakker med små poteter (som er det det heter her i Norge :p ) og bruker det, men i mitt hode er det små-kartofler

Ser deg for meg:rolleyes: Fikk skikkelig Danmarks følelse:Heartred Åååh, Brugsen ja:happy: fikk bittelitt hjemlengsel nå:hilarious:
 
Du er dansk :)
Jeg er "bare" halvt (og mannen kvart), men var i Danmark hos mormor litt over en måned hver sommer når jeg var barn, og har enkelte ord og uttrykk i språket mitt som avslører mitt herkomst :p

Yes, er 100% dansk:) Flytta opp til Norge med pappa da jeg var 14 år i 1999, så bodd her noen år nå:rolleyes: Stortrives i Norge og snakker norsk også:p føler meg faktisk mer norsk enn dansk. Er 33 år nå, så har jo bodd her mesteparten av livet mitt. Koselig å være hos mormor en mnd hver sommer og FOR noen minner det blir man tar med seg resten av livet:rolleyes::Heartred
 
Imponert!

Varierer veldig her, men jeg lager aldri ;) Ifjor var det vel pappa i hovedsak, året før svigermor.
 
Jeg lager alt. Og nå kom jeg på at pinnekjøttet må vannes ut og det bør gjøres før vi reiser idag! Skal litt hit og dit for å si god jul, levere gaver og spise middag hos svigers.
 
Litt off topic: Kan man si juleaften?

Her er det svigermor i år
 
Mannen som lager i år, vi skal feire julaften hjemme:) Jeg tar meg av pynting av bord, kle på ungene osv:) Han elsker å kokkelere og det gjør ikke jeg så passer greit å fordele det slik:D
 
Jeg lagde maten før, etter helseproblemer fikser han det meste og jeg står for litt tilbehør.
 
Mannen :)
 
I år ble det meg. Og lagde verdens beste ribbe forrige uke når jeg skulle prøve meg. Ser ikke like bra ut idag desverre
 
Back
Topp