Hvem inviterer man i dåp?

Miss Fat skrev:
Jeg tenker bare hva alternativ 2 og 3 har i ditt barns dåp å gjøre.

Haha nei si det... Jeg hadde som sagt ikke helt peiling hva som var vanlig å gjøre. Men NÅ har jeg det

Her gikk vi for deres alternativ.1; Våre foreldre, søsken med familier og besteforeldre!
For meg hadde det ikke vært et alternativ å be tanter, onkler og søskenbarn av oss, men mannen syntes det ville bli litt rart å ikke be dem da han har et nærere forhold til dem. Det ble da til at vi ikke inviterte dem da svigers tilbydde seg å ha dåpen hjemme hos dem - da hadde det ikek vært plass til flere enn de aller nærmeste:))

vi ba rett og slett de som vi har kontakt med av familie og som hadde vist interesse for babyen.

det ble: våre foreldre+samboer, våre søsken, våre besteforeldre, mine 2 tanter og 1 av mine kusiner med sitt barn, bf sin bestekompis, et felles vennepar og min venninne+mann og barn.

Nærmeste familie. Nå har jeg ikke så stor slekt så vi ble ikke så mange. Hjalp heller ikke på at sambo er enebarn og ikke har kontakt med slekta si, så fra hans side ble det bare foreldrene hans. Fra min side ble det mamma (pappa er død), broren min og ungene hans, mormora mi, tanten og onkelen min + unger (eldste er nesten 20 år yngre enn meg) og tanten og onkelen til mamma. Siden vi er liten slekt så har vi god kotakt med de få som er, og jeg har etter jeg ble 18, hatt mer kontakt med tanten min enn med mamma, derfor ble disse "fjerne" slektningene invitert. Vi ble ikke 20 til sammen en gang.

vi inviterer aller nærmeste familie (våre foreldre, besteforeldre, søsken) + evt faddere utenom familie. inviterer heller mer slekt og venner på kaffe eller attpålag. Tror vi blir max 19 i dåpen til lilletuppa her

Sist gang vi inviterte til dåp så inviterte vi våre foreldre, søsken, besteforeldre og de vennen vi ville skulle ta del i dagen sammen med oss. Vi ville gjerne invitere litt flere men for å unngå bråk så lot vi være, og de som tok som en selvfølge at de skulle bli invitert men som vi ikke ville ha der snakker ikke med oss enda ;-) 
Så denne gangen kommer de VI vil skal komme, inkl. de som forsto oss sist om at det ikke gikk :-) 

Inviter de dere føler for. :-) 

Mine søsken, bf sine søsken, foreldre, steforeldre, besteforeldre og faddere ! :) Tanter, onkler og søskenbarn til kaffien... 

vi gikk for alt.1. kun den nærmeste familie + min bestevenninne og min kusine med mann som er ett nært vennepar av oss begge:)

Sjakkruta skrev:
Jeg og sambo snakket litt om dåpen idag, og begynte å skrive liste over hvem vi skulle invitere. Men vi ble ikke helt kloke på hvem...

Alt. 1: Våre foreldre, steforeldre, søsken, besteforeldre = 25 stk.
Alt. 2: Samme som over + alle samboers tanter og onkler, og mine på mammas side = 42 stk.
Alt. 3: Samme som alt. 1 og 2 + mine tanter, onkler og søskenbarn på pappas side og samboers søskenbarn = 70 stk.

Grunnen til alt. 2 er fordi jeg har mye bedre/mer kontakt med slektningene mine på mammas side. Samboer har like god kontakt med begge sine sider. Men så vet jeg ikke hva som er vanlig, og om ting evt. blir urettferdig. Aner heller ikke hvor mange personer det er vanlig å ha i en dåp. Og hva med evt. venner? Vi er ikke millionærer heller, så... Hjelp?

alternativ 1 + faddere og 3 vennepar og kusina og mannen til mannen = 35

Ha ikke dåp ennå men tenker å invitere nærmeste familien og fadderne.

inviter de som har kontakt med babyen og viser interesse.

Vi hadde alle våre foreldre, besteforeldre, søsken (jeg har bare en søster, han ingen), våre tanter, onkler og søskenbarn. Eller, nesten alle. Noen unntak i min familie som jeg overhodet ikke har kontakt med.
Og noen venner var også innvitert.
Vi ville blitt ca 110-120 hvis alle kom (husker ikke helt), men ble ca. 80.

Det var på den tiden jeg drev café, og hadde derfor lokale og storkjøkken, så mamma og jeg laget maten selv. Derfor ble det ikke så dyrt, ville nok hatt det mye mindre hvis jeg var avhengig av å leie et sted.

Tanketrollet skrev:
Vi inviterte dåpsbarnets nærmeste familie, rett opp, altså hennes tanter, onkler, kusiner, faddere og besteforeldre

Vi og:-)

Vi hadde ca sånn som alt. 1 + noen felles venner :)

Vi inviterte våre foreldre, søsken m/samboere + barn, bestemor, faddere m/samboer + barn, pluss samboerens ene tante, onkel og søskenbarn. Samboeren sin slekt på den ene siden er veldig liten, og søskenbarnet hans er i tillegg fadder. Derfor inviterte vi hennes foreldre også. 

I min familie har det "alltid" vært sånn at alle inviterer alle. Mine foreldre, besteforeldre, søsken, søskenbarn, tanter og onkler + deres partner og barn, som da blir over 60 stk.! Disse forventer seg nesten å bli bedt. Jeg er ikke så glad i disse gigaselskapene, og heller ikke folkene i dem.

Vi har "alltid" leid lokale og servitører+kokker, og alltid middag, dessert, kaffe og kaker innimellom alle talene og gud vet hva. Med andre ord, ganske stort.

Sambo sin familie er like mange - og så sammenspleiset at det ville nesten vært en skam å ikke invitert alle.

Også om vi da skulle hatt med noen venner av oss, så blir vi jo oppe i 130 personer! Og det er så lite aktuelt som det bare er mulig. Tenker vi går for besteforeldre, foreldre, søsken og venner + partner og barn.

Ikke greit når folk her ser på barnedåp og bryllup som det samme...

Dette lurer jeg også på. Jeg har ingen søsken, men 3 stesøsken. 2 av de liker jeg ikke spesielt godt - de har igrunn en ufordragelig oppførsel. Mens en av dem (som også har ektefelle og et barn) har jeg et godt forhold til.

Men, jeg føler liksom det blir feil å utelate de to, og bare invitere den ene, så da tenkte jeg å utelate alle. Blir dette veldig dumt?
Det skal nevnes at vi har ikke vokst opp sammen, foreldrene våre møttes etter vi flyttet hjemmefra.

Alt 1 er vel nærmest det vi har hatt, i tillegg til noen enkeltpersoner i tillegg. Ser ikke noe problem med f.eks å invitere 1 tante og ikke de andre om ho faktisk er mye med ungene og passer de mens de andre tantene mine er av typen jeg ser til høytider i familieselskap og slikt...

Back
Topp