Hvem inviterer man i dåp?

Sjakkruta skrev:

Dollface skrev:
med T inviterte jeg naturlig nok bare min familie..
Så det ble mine foreldre, min farmor, min bror m/følge, mine tanter og onkler, samt mine fettere og kusiner.. i tillegg ei venninne med familie siden hun var fadder.. :)
Vi var omtrentlig 20 +...

Til nestemann inviterer vi nok det samme på min side, pluss mannens søsken m/følge, foreldre og nevøer/nieser.. Antar at ikke alle kommer da vi bor 3 timer unna nå...  
Om alle kommer blir vi vel 30+. 
Det er naturlig for meg å invitere mine fettere og kusiner, da vi har tettere familiebånd enn det mannen har med sine.. Samme med mine tanter og onkler. De har blitt som T sine tanter og onkler også, siden han kun har en onkel og en fetter...  

Ja vi har litt forskjell i familibåndene vi også... Men føler litt for at det bør være rettferdig på en måte.. Nei, vanskelig greier altså...

Vi gjorde det samme til bryllupsfesten vår - bortsett fra at vi også inviterte mannens tanter og onkler da.. og flere venner selvfølgelig..
Det var ingen sure miner av den grunn. Som mannen sa - han var ikke bedt i sine kusiner/fetteres bryllup. Det var jeg blitt i mine... Og han har ikke noe forhold til dem utover at de er i slekt.. og hilser på hverandre om de treffes. Vi har hatt for vane siden vi var små å invitere rubbel og bit i bursdager og andre høytider, og det har vi bare fortsatt med etterhvert som vi har blitt flere og flere :)

Tanketrollet skrev:
Vi inviterte dåpsbarnets nærmeste familie, rett opp, altså hennes tanter, onkler, kusiner, faddere og besteforeldre

Samme her, da ble vi 15 stykker i selskapet. Hadde aldri, ikke så om det smalt, orka å hatt førti eller sytti stykker i barnedåp! Det tror jeg ikke er så vanlig heller, egentlig...

Det er vel ikke vanlig å ha med sine egne tanter og onkler nei... Samboeren min har jo.. Hehe, over 30 til sammen med tanter og onkler :P Hehe..

Her hadde vi:

Våre foreldre, våre søsken og deres samboere + barn. Faddere til barnet + deres samboere og evt. barn. Så var beste - og oldeforeldre med. :) 

Mer enn nok :P

Dollface skrev:

Sjakkruta skrev:

Dollface skrev:
Så det ble mine foreldre, min farmor, min bror m/følge, mine tanter og onkler, samt mine fettere og kusiner.. i tillegg ei venninne med familie siden hun var fadder.. :)

Til nestemann inviterer vi nok det samme på min side, pluss mannens søsken m/følge, foreldre og nevøer/nieser.. Antar at ikke alle kommer da vi bor 3 timer unna nå...  
Det er naturlig for meg å invitere mine fettere og kusiner, da vi har tettere familiebånd enn det mannen har med sine.. Samme med mine tanter og onkler. De har blitt som T sine tanter og onkler også, siden han kun har en onkel og en fetter...  

Ja vi har litt forskjell i familibåndene vi også... Men føler litt for at det bør være rettferdig på en måte.. Nei, vanskelig greier altså...

Vi gjorde det samme til bryllupsfesten vår - bortsett fra at vi også inviterte mannens tanter og onkler da.. og flere venner selvfølgelig..
Det var ingen sure miner av den grunn. Som mannen sa - han var ikke bedt i sine kusiner/fetteres bryllup. Det var jeg blitt i mine... Og han har ikke noe forhold til dem utover at de er i slekt.. og hilser på hverandre om de treffes. Vi har hatt for vane siden vi var små å invitere rubbel og bit i bursdager og andre høytider, og det har vi bare fortsatt med etterhvert som vi har blitt flere og flere :)

Ja det er litt som oss også. Jeg har veldig god kantakt med mammas side, og lite med pappas. Sambo har like god kontakt med begge sine.

Prikketrusa skrev:

Tanketrollet skrev:
Vi inviterte dåpsbarnets nærmeste familie, rett opp, altså hennes tanter, onkler, kusiner, faddere og besteforeldre

Samme her, da ble vi 15 stykker i selskapet. Hadde aldri, ikke så om det smalt, orka å hatt førti eller sytti stykker i barnedåp! Det tror jeg ikke er så vanlig heller, egentlig...

Nei det var det jeg ville finne ut, hva som var vanlig

Sjakkruta skrev:

Dollface skrev:

Sjakkruta skrev:

Dollface skrev:

Ja det er litt som oss også. Jeg har veldig god kantakt med mammas side, og lite med pappas. Sambo har like god kontakt med begge sine.

Glemte forresten å presisere at det kun var tanter og onkler på min fars side som ble invitert i dåpen.. Pappa har 3 søsken, mamma 4 - disse 4 kom ikke i dåpen.
Til bryllupsfesten ble selvfølgelig alle invitert - men kun søskenbarna mine på pappas side.. Har ingen kontakt med de på mammas side.. 
Jeg og mannen er litt sånn at vi inviterer de det er naturlig å invitere - de vi har kontakt med.. Man trenger ikke invitere bare fordi andre mener at det skal være sånn.. Og om noen blir furtne, så får de bare bli det da.. 

Vi hadde besteforeldre, oldeforeldre, og våre søsken m/følge/familie.  + faddere da selvsagt=)
Vi var vel rundt 20-25 personer

Her blir det 40 +. Da er hele mannens familie (de er ikke mange) invitert, og min pappas familie, altså tanter, fettere og kusiner og deres barn igjen. Har ikke noe særlig kontakt med mammas familie, annet enn en onkel som da selvfølgelig er invitert, og besteforeldrene mine.

Jeg hadde ikke kunnet gjøre det på noen andre måter. Vi er så sammensveiset i familien at ingen har en festlig anledning uten at alle er invitert.

Så du må nesten se hva som er naturlig for deg.

Vi har leid lokale selvfølgelig, og jeg gleder meg så til ikke å løfte en finger. Det er en restaurant som leier ut til sånne anledninger, så de ordner i stand, serverer og rydder etterpå. Luksus:)

Vi har invitert "alle". Altså barnets oldeforeldre, besteforeldre, grandtanter- og onkler, tanter og onkler, søskenbarn, og så endel av våre venner med barn.
Vi blir vel omkring 60 stk nå, og var kanskje 50 sist.
Vi har kjørt enkelt opplegg da, sist hadde vi kun kaker og kaffe, denne gangen tar vi snitter i tillegg, men det blir ikke så veldig dyrt. Vi bruker menighetssalen som lokale (det er gratis for oss siden jeg jobber der), svigermor ordner pynt, og jeg får endel praktisk hjelp i selskapet av etpar av mine venninner (vi har rullert på det :P ), sånn at jeg slipper å tenke på av- og pådekking og sånt.

Vi har gjort det sånn fordi vi hadde lyst til det :D

Jeg vil gjerne invitere alle jeg føler er nære. Noe som vil si alle mine tanter og søskenbarn. Vi bor på samme sted og har mye kontakt. Min samboer mener da at han også må gjøre det så det ikke blir urettferdig, selv om de ikke er nære overhodet.. Jeg synes det er litt unødvendig når de aldri snakker sammen ellers. Men gjør det som han vil. Så her blir vi over 60 stk.. Nok.

Vi inviterte de ville dele dagen med, som er en del av livet vårt og ungen vår sitt. Det ble foreldrene våre - med følge for foreldrene hans da, besteforeldrene våre, seks venner, søskene mine, onkel og fetter til sambo.

Ikke noe "ber vi en onkel/et søskenbarn, må ALLE bes" når jeg ikke har noe kontakt med min slekt og han ikke har så mye kontakt med andre enn disse to, det ble bare latterlig for oss^^

Vi inviterte besteforeldrene, oldeforeldrene, tanter, onkler til unga våre og noen søskenbarn som vi har god kontakt med og som også var faddere til ungene.

Også inviterte vi våre tanter og onkler og mine gudforeldre.

Også inviterte vi våre nære venner.

Vi var mellom ca 45 tror jeg.

Heldigvis hadde vi en fantastisk familie som bakte og kjøpte inn kaker og smurte smørbrød og lagde litt ekstra. Så det ble ikke så veldig dyrt for oss da.

det er noe en velger selv

her så hadde vi mine foreldre, svigers, søskene våres, og de nærmeste vennene våres. Vi var rundt 30stk i begge

jeg vil i hvertfall si at hvis en har foreldre som har fått seg nye følger så ber en med begge både steforeldre og biologiske

Vi inviterer oldeforeldre, besteforeldre, onkler, tanter og søskenbarn til dåpsbarnet + eventuelt faddre som ikke er innenfor familien. Skulle vi invitert alt som kunne krype og gå av familie på begge sider, hadde vi blitt langt over 100 stk og det er drøyt for en barnedåp for vår del iallefall!

Takk igjen for mange svar Var veldig greit å få ett innblikk i hva folk gjør siden jeg ikke hadde peiling.

Vu kommer nok til å velge alt 1 men har skikkelig liten nærmeste familie.. 

-mine foreldre, bror, søster+ samboer, mannens bror med to barn = 8 stk..... 

Vi hadde velsignelse men det går jo for det samme her. Vi inviterte jenta vår sine besteforeldre, tanter og onkler og søskenbarn, og i og med at jeg er enebarn og at vi begge bare har mødrene våre så ble vi 12 stk, og egentlig bare et vanlig familieselskap.

Jenta mi hadde en oldefar men han bodde på aldershjem alt for langt unna til at det var praktisk mulig å invitere ham (sånn 800 km liksom :-P)

Vi inviterte barnets tanter , onkler , besteforeldre , olderforeldre , faddere og søskenbarn.. altså kun nærmeste familie for dåpsbarnet..

Jeg tenker bare hva alternativ 2 og 3 har i ditt barns dåp å gjøre.

Back
Topp