Hvem har tatt tidlig ul og hvorfor?

Tinker-Bell

Forelsket i forumet
Augustmødrene 2014
Nå er det 6 år siden sist jeg var gravid, å da var det omtrent ikke snakk om tidlig ultralyd på forumene (så vidt jeg kan huske). Mens nå er det omtrent en selvfølge.

Selv har jeg bestillt privat i "uke 12", hovedsaklig fordi jeg ikke har peiling på hvor langt jeg er på vei og ikke minst at jeg har opplevd SA for ikke lenge siden og har vært mye plaget med blødninger, noe som bekymrer meg også.


Hvorfor og hvilke uke hadde du tidlig ul?
Ble du henvist eller tok du det privat?
Hvordan var opplevelsen??? Hva så dere? :) er så spent jeg!!!
 
Jeg har vært igjennom ivf og skal til ul på mandag. Er da 7+3. Det er en del av "pakka", og håper på å se et bankende hjerte og at spiren sitter på riktig plass :)
 
Jeg har tatt for å skjekke at graviditeten ikke satt utenfor livmoren da jeg ble gravid med spiral. Også for å finne ut hvor langt på vei jeg faktisk er.
 
Jeg hadde tilig ul i uke 5 for å sjekke om den lå på rett plass, skal også på ul i uke 12 pga oppfølging av at jeg har mistet før. Får jevnlige ultralyder :)
 
Jeg har hatt mange MAer, så derfor tar jeg tidlig ul for å finne ut om alt er ok.

Legen henviser meg pga abortene. De siste graviditetene har jeg bare ringt direkte til gynekologen som fikk henvisningen min og bestilt time. Pleier å sette opp uke 7, 9, 11 osv. Denne gangen skal jeg gå uke 8, 10 og 12.
 
Last edited:
Jeg blødde i noen dager og folk derfor UL ved uke 5 (kunne ikke se annet enn plommesekk) og uke 6 (så embryo med hjerteblink). Skal igjen ved 11+2 for å sjekke at alt er i orden.
 
Fikk*
 
De to første gangene var det forresten med henvisning, neste gang er det uten av egen lomme ;)
 
Hadde i uke 7 bare for å få en bekreftelse. Mistet en gang tidligere, så ville se om det var liv :)
 
Jeg hadde tilig ul i uke 5 for å sjekke om den lå på rett plass, skal også på ul i uke 12 pga oppfølging av at jeg har mistet før. Får jevnlige ultralyder :)

Det høres jo kjempeflott ut med jevn oppfølging etter at du har mistet.
Er nok mye forskjellig praksis rundt om, mistet etter at legene anbefalte fjerning av spiralen i uke 8 sist sv.skap, og har vært plaget med mye vondter og blødniinger i det nye sv.skapet, men selv om jeg bestillte hastetime for sjekk og tilstandsrapport (for å roe ned meg selv) så har jeg ikke time før på mandag, mer enn en måned siden jeg bestillte.

Tenkte at jeg ikke kunne gå rundt å bekymre meg så mye så bestillte tidlig ul, men var ikke noe ledig før den 22 januar (er også en mnd siden jeg bestillte den).

Var tidlig UL en god opplevelse? Eller ble dere mer bekymret??
 
Er det ikke noen mulighet for deg og kontakte fastlegen din evt jordmor, å be om en tilig ul?
Synes du bare skal kreve det, som du har hatt problemer med blødninger og ikke vet hvor langt du er på vei.
For meg så var en tilig ul en god opplevelse for jeg fikk se at alt var bra og at spiren lå på rett plass. :) lykke til vidre! :)
 
Takk for omtanken, men det var fastlege og JM jeg kontakta. Tok kontakt 5 desember med helsestasjonen, JM var på USA tur og kom ikke tilbake før i begynnelsen av Januar, men legene skulle tydligvis ta unna så det var bare å bestille hos fastlegen. Fastlegen hadde ikke mulighet til å ta meg inn før 6. januar, ingen andre leger heller tydligvis. Så bestillte jeg privat UL, å de hadde ikke ledig før 22. januar :p

Er noe dritt å bo i distriktet.
 
Om tidlig UL er en god opplevelse, kommer nok helt an på hva som blir sett. Den første jeg var på, var ingen god opplevelse, for den tydet jo på at jeg var to uker kortere på vei enn jeg hadde regnet ut. Og for meg er det fortsatt helt uforståelig at det går an siden jeg er så bombesikker på datoene. Men UL nr 2 var så klart veldig beroligende siden vi da så et bankende hjerte :)
 
Jeg hadde på sykehuset (gyn) pga blødning, og skal tilbake på kontrolltime den 7.januar. :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Jeg hadde i dag (9+5 uker på vei). Hovedsakelig for bekreftelse av at alt sto bra til:) veldig spesielt å se den lille knøtten danse rundt der og hjertet som slo:)
 
Æ va på tidlig ul i uke 7+5, for ¨få bekrefta at aillt va i orden med lillegull, sia æ nettopp hadd mista :) Utrolig spesielt å sjå den bittelille dotten med hjertet som slo :love7

Æ ska tebake i uke 12/13 å har et lite håp å sjå kjønn da :)
 
Jeg fikk ul i uke 6/7 nå, da de trodde det var utenfor livmoren. Så ikke så veldig mye, men så lille knøttet og et hjerte.
 
Se KJØNN i uke 12-13???? Er det overhode mulig???
 
Hadde tidlig ul i går. da var jeg 7+1. Bestilte selv på Volvat. Betalte 1150kr. Var rett å slett for å få en bekreftelse og for å se ca hvor langt jeg var på vei. Dette er våres første.
 
Jeg skal ha så fort som mulig, viktig for meg å se om alt er i orden... siden jeg mistet sist..

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp