Hva unngår dere og spise?

Upasteuriserte oster, spekemat/salami, rått kjøtt/fisk, salat når jeg spiser ute (kan ikke garantere for at den er godt nok vasket) og kaffe:)

Sent from my iPad using BV Forum

I alle dager majones er ikke farlig?!??! Hvor i alle dager kom den fra? :)

Sent from my LG-E460 using BV Forum mobile app

Favoritten min er tomat og agurk med litt majones på brødskiva, seriøst, hvorfor skal majones være nei-mat?? :-O

---

Update: Har lest om det på nett nå, norske egg skal være trygt å spise, så da antar jeg at majones er ok også. Regner med at de hadde skrevet det på matportalen.no dersom det var "Nei-mat".

Jeg tenker at man får gjøre det som føles mest riktig selv, er man ikke komfortabel med å spise egg så lar man være. :) Jeg skal til Spania om noen uker, innså nå at jeg bør være litt forsiktig med hva jeg putter i meg mens jeg er på ferie der... :-)

Last edited:
I dag smakte ikke kaffen godt.... æsj...

Altså, synes man skal holde seg unna den maten som står på Matportalen men alt det andre f.eks skyr, alt med måte! :)

❤️Februar 2015❤️

Taster på appen :)
Spiser jo glatt en til to om dagen

Dere kan spise majones! Sjekk matportalen.no for listen over hva som ikke kan spises. Jeg har jobbet å med besvare tlf med spørsmål om hva man kan spise når man er gravid.

Majones kjøpt ferdig er trygg. Hjemmelaget også, men om man bruker norske egg er man sikker på de er uten salmonella, noe som ikke er spesielt viktig for gravide å unngå, men for alle.

Jeg har også spist spekemat før jeg fant det ut. Men jeg har slått opp i fagbøkene, og listeria er faktisk farligst for babyen i tredje trimester, så det som ble spist så tidlig har ikke utgjort noen fare. Bare unngå det framover.

Spiser jo glatt en til to om dagen
Men er det virkelig så farlig da? Tror ikke veldig mange vet om det :) Jeg ville kost meg med skyren jeg.

❤️Februar 2015❤️

Men er det virkelig så farlig da? Tror ikke veldig mange vet om det :) Jeg ville kost meg med skyren jeg.

❤️Februar 2015❤️

Neida går nok bra

Dere kan spise majones! Sjekk matportalen.no for listen over hva som ikke kan spises. Jeg har jobbet å med besvare tlf med spørsmål om hva man kan spise når man er gravid.

Majones kjøpt ferdig er trygg. Hjemmelaget også, men om man bruker norske egg er man sikker på de er uten salmonella, noe som ikke er spesielt viktig for gravide å unngå, men for alle.

Jeg har også spist spekemat før jeg fant det ut. Men jeg har slått opp i fagbøkene, og listeria er faktisk farligst for babyen i tredje trimester, så det som ble spist så tidlig har ikke utgjort noen fare. Bare unngå det framover.

Så bra :-) Nå bar jeg redd for at jeg måtte slutte og spise det :-P

Sent from my iPhone using BV Forum

Ah, vil prøve å holde meg unna rå egg uansett jeg :P
Mn trenger da trenger jeg ikke være redd om jeg skulle finne på å spise det da :D

-iPhone appen-

Snart kan vel ikke gravide spise noen til så alle får sondemat Hehe :laughing025

Last edited:
Så jeg bør slutte med pepsi max og heller drikke vanlig?

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Så jeg bør slutte med pepsi max og heller drikke vanlig?

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

De anbefaler oss å innta max 100 - 200 mg koffein pga fare for lav fødselsvekt hos babyene. Det viser seg at de barna som blir født med lav fødselsvekt har større sjanse for å få diabetes og hjerte-karsykdommer som voksen. Babyene har visst vansker med å bryte ned koffeinet :) I en pepsimax er det vel ca 20 mg og kaffe er det vel også en del pr dl. Så jeg trakter meg en kopp om morgenen, men blir ikke mange slurkene :) Nå tar jeg heller meg en sprite med sukker når jeg skal kose meg, den er uten både aspartam og koffein, men med sukker. Det er nesten bedre synes nå jeg :)

Jeg unngår de matvarene som matportalen anbefaler at vi holder oss unna. Spiser dog sushi og røkt laks dersom jeg vet den er helt fersk. Salami har jeg store problemer med å la ligge, men skal vel klare å holde ut ;) ellers prøver jeg å drikke mindre kaffe og cola zero, er ei skikkelig kaffekjerring i utgangspunktet så det er hardt!

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg holder meg unna kjøtt som ikke er gjennomstekt, og upasteuriserte oster som ikke er varmebehandlet. Har veldig lyst på salami om dagen, så pleier å legge pakka en dag i fryseren før jeg spiser den. Har selvsagt kuttet ut alkohol og nikotin, og begrenser meg stort sett til to kopper kaffe om dagen. Reker og majones spiser jeg som før. Er heller ikke noe mer redd for kunstig søtningsstoffer nå enn det jeg er til vanlig.

Jeg holder meg unna kjøtt som ikke er gjennomstekt, og upasteuriserte oster som ikke er varmebehandlet. Har veldig lyst på salami om dagen, så pleier å legge pakka en dag i fryseren før jeg spiser den. Har selvsagt kuttet ut alkohol og nikotin, og begrenser meg stort sett til to kopper kaffe om dagen. Reker og majones spiser jeg som før. Er heller ikke noe mer redd for kunstig søtningsstoffer nå enn det jeg er til vanlig.

Dessverre hjelper det ikke å fryse salamien, da listeria ikke dør av frysing kun varmebehandling.

Back
Topp