Hva unngår dere og spise?

Det vanskeligste er å begrense kaffe til 1-2 kopper per dag. Herremin så lyst jeg har på mer :-D

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Jeg spiser stort sett alt :) har gjort det med de to andre og kommer til å Gjøre det nå og :)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
 
har ikke begynt å tenke på det enda faktisk. men bortsett fea pepsi max (som jeg er i overkant glad i) så tror jeg ikke jeg spiser så mye av neimaten til vanlig heller.
jo, sukker :p har blitt ekstremt sjokoman etter at jeg ble gravid!!

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Jeg spiser ikke salami og spekemat, og myk&/eller muggost. Drikker ikke kaffe og nesten ikke te. Visste ikke at røykalaks var fyfy før jeg leste på matportalen i går, så nå slutter jeg med det også.

Og så har jeg blitt mye mer kresen når det kommer til grønnsaker, før har jeg bare skåret bort det som er dårlig, men nå går hele gulrota i matavfallsbøtta... blir litt smådårlig av sånt som ser dårlig ut.

Hvordan er det med bløtkokte egg? Er det greit? Også etter at de har gått ut på dato?

Og så har jeg oppdaga at jeg er mer forsiktig med restemat, og f.eks fiskekaker som ble åpna for mer enn et par dager siden. Det er kanskje dumt - men samtidig er det vel bedre å være på den sikre siden?
 
Jeg har egentlig ikke noe problem med å holde meg unna det matportalen sier MEN jeg kjenner at når det er krabbesesong til høsten og jeg ikke kan kose meg med innmaten i krabba ( det er det aller beste jeg vet i hele verden :p ) Da kommer jeg nok til å gå inn i en liten depresjon, hihi. Men det er verdt det, helt klart :D Kan kose meg med krabbeklør denne sesongen :)
 
Jeg spiser ikke salami og spekemat, og myk&/eller muggost. Drikker ikke kaffe og nesten ikke te. Visste ikke at røykalaks var fyfy før jeg leste på matportalen i går, så nå slutter jeg med det også.

Og så har jeg blitt mye mer kresen når det kommer til grønnsaker, før har jeg bare skåret bort det som er dårlig, men nå går hele gulrota i matavfallsbøtta... blir litt smådårlig av sånt som ser dårlig ut.

Hvordan er det med bløtkokte egg? Er det greit? Også etter at de har gått ut på dato?

Og så har jeg oppdaga at jeg er mer forsiktig med restemat, og f.eks fiskekaker som ble åpna for mer enn et par dager siden. Det er kanskje dumt - men samtidig er det vel bedre å være på den sikre siden?

Du kan spise røktlaks, men helst godt innenfor datoen står det på matportalen.no. Bløtkokt egg også etter at datoen har gått ut går fint, så lenge egget er i orden og ikke blitt dårlig. Men for å slippe salmonella bør egget være norskt.
 
Det sies at kjøtt bør være gjennomstekt. Men hvis det er filéter, er ikke da bakterier på sidene av kjøttet, og ikke inni? Eller?
 
Det sies at kjøtt bør være gjennomstekt. Men hvis det er filéter, er ikke da bakterier på sidene av kjøttet, og ikke inni? Eller?

Jo, det har du rett i. Men det kommer jo litt an på hvordan kjøttet er håndtert før steking. Om det er snittet eller banket slik at noe av utsiden kommer inni. Men når det gjelder kjøtt og gravide så er man ekstra forsiktige og anbefaler at det er gjennomstekt.
 
Spiser det jeg har lyst på, sunt og variert. Holder meg unna rakfisk og muggoster, og mat som har gått ut på dato. Føler meg trygg på norsk mat. Tar mer hensyn i utlandet.
 
Holder meg unna nei-maten på matportalen, er nok ingenting jeg kommer til å savne. Utenom kaffen.... Tøft å trappe ned fra 8 til 2 kopper for dagen... :p Kastet røykene når testen var positiv, og drikker selvsagt ikke alkohol - men jeg har både røykt og drukket dette svangerskapet, før jeg visste at jeg var gravid.
 
Reker kan vi vel spise? Det har jeg spist en god del av i dette svangerskapet? Aldri hørt om noe skummelt i de?
Reker kan du helt fint spise, det er skjell og krabbehuset du ikke skal spise:)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Folger spiserådene fra matportalen slavisk, men spiser veldig variert utenom det


Sent from my iPad using BV Forum
 
Nei mat: spekemat, myggost, råe dyreprodukter (rått kjøtt, rå egg, upastoriserte meieriprodukter) litt forsiktig med ferskvannsfisk ( står detaljert på matportalen) brunt i krabbe, alkohol selvfølgelig,

Spiser variert, og vasker godt alt av frukt og grønt, og gjennomsteiker alt av varmmat.

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app
 
Holder meg unna salami spesielt :) og passer på at kjøtt er godt stekt, ellers sjekker jeg matportalen om jeg lurer :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Salami og spekemat.. Eller tror jeg ikke det er så mye annet..
Men sliter med Pepsi Max da, men klarer jeg med en halvliter om dagen, og da drikker jeg ikke kaffe eller noe
annet meg koffein, så det får være greit:)
 
Leste nettopp en plass på nett at salami kan man spise som gravid. Så lenge det var norsk og fra en kjent stor produsent :) vi lager ikke farlig mat i norge
 
Leste nettopp en plass på nett at salami kan man spise som gravid. Så lenge det var norsk og fra en kjent stor produsent :) vi lager ikke farlig mat i norge
Er ei her som er microbiolog (eller hva det var) som sa at d ikke er godt nok. Stoler på henne ettersom hun hae mange års utdanning pluss hun kobber med det daglig.

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app
 
Trygt å spise norske blaut kokte egg! Ville holdt meg unna egg som ikke var hard kokt i utlandet..
Spiser det jeg har lyst på, er ikke spesielt gla i spekemat, så berger der.. Har spist hjemmelaget sushi i helgen, og regner med jeg lager det flere ganger også :) kaffen smaker ikke like godt nå som før, så 1-2 kopper i uka er nok nå :)
 
Back
Topp