Hva synes du om pakkekalendere?

  • Trådstarter Moderator Heidi
  • Opprettet
Kommer nok til å lage til lille, men først neste år ;) har selv hatt det, og syntes det var veldig stas! Trengte ikke være store ting, stas var det uansett! :)
 
Kjempe koselig. Det var en stor spenning for meg og broren min når vi var små :) vi elsket det. :) men er jo mye unyttig man får i disse pakkene så når jeg skal lage til mine unger en gang skal jeg tenke nøye på hva jeg skal gi :). Og kanskje noen dager med aktiviteter :)
 
Syns det er koselig å lage det til ungene :)
Er ikke vokst opp med det selv, men var alltid så misunnelig på de som hadde ;p
 
Koselig. Og på Søstrene Grene kjøpte jeg 48 gaver til kr 150 i fjor. Så det går fint an å gjøre det billig. Klistremerker, et sjokoladebit, såpebobler, nøkkelring, julepynt, osv.
 
Koselig. Og på Søstrene Grene kjøpte jeg 48 gaver til kr 150 i fjor. Så det går fint an å gjøre det billig. Klistremerker, et sjokoladebit, såpebobler, nøkkelring, julepynt, osv.

Sånne kalendergaver har jeg sans for :)
 
Her blir det for første gang pakkekalender i år :) De er 0, 3 og 5 år :)
Har tidligere hatt legokalender, og det var bare tull.. Så nå vil jeg gjøre det ordentlig :) Hadde selv også som liten :)
 
Syns det er kjempekoselig ! Pleide å få det selv som barn/ungdom, og har lagd selv til gutten min tidligere år. Har kjøpt halvparten av gavene allerede i år, men det ser ut til at min mamma vil ordne resten :D
 
Jeg har selv vokst opp med pakkekalender, og syns det er kjempegøy.
Selv om det kunne være bare et stykk smågodt og et klistremerke nesten alle pakkene en hel advent, så var det noe med den kosen av en liten overraskelse om morgenen.

Det eneste som er viktig for meg er at det ikke skal være alt alt for mye. At fokus er på den kosen og spenningen det er, og at man setter pris på det man får. Så jeg prøver å ikke gjøre kalenderen alt for stor og flott, selv om jeg har bedre råd nå enn min mor hadde.
Sånn er jeg også oppvokst med.

Mamma har brodert kalender til alle barnebarna. Det begrenser størrelsen på pakkene, de kan ikke være så tunge.

Fokus er kosen, nedtelling og spenning. Der er ikke veldig dyre pakker i
 
Bruker det ikke selv, men synes det er helt greit. Kan kanskje bli litt dyrt. Synes adventstiden er kjekk og da kan en velge hvilke kalender en ønsker.
 
Jeg synes egentlig det er litt tull. Man får jo så mange pakker til jul fra før av. Kan være at det bare er fordi jeg ikke vokste opp med det selv. Liker mye bedre tanken på en aktivitetskalender. Skrive opp forskjellige aktiviteter på 4 lapper og la barnet få trekke enn hver dag, eventuelt henge opp lappene (skjult tekst) slik at store aktiviteter kan henges opp på helger slik man vet man har tid :)
 
Jeg synes egentlig det er litt tull. Man får jo så mange pakker til jul fra før av. Kan være at det bare er fordi jeg ikke vokste opp med det selv. Liker mye bedre tanken på en aktivitetskalender. Skrive opp forskjellige aktiviteter på 4 lapper og la barnet få trekke enn hver dag, eventuelt henge opp lappene (skjult tekst) slik at store aktiviteter kan henges opp på helger slik man vet man har tid :)
24 lapper selvfølgelig :)
 
Jeg syns det er galskap når det blir kjøpepress, og med de pakkekalenderne der det er 24 pakker til en samlet verdi av tusenkroners klassen. Jeg er mye mer for å gi barna gode og sunne verdier, og bruke tid sammen, og se barna - ikke kjøpe de. Den første julen vi begynte å innføre julekalender uten alle disse pakkene som fort kostet litt, men heller gjorde ting sammen, så sa han at det var den beste julekalenderen han hadde fått noen gang, og da var han vel kanskje 10 år. Nå er han 13 og setter fremdeles pris på denne formen for kalender. Noen dager ligger det en liten pakke, men vi kunne aldri ha brukt tusen kroner på en pakkekalender. Det er så vidt vi har råd til det i julegave enkelte år...
 
Jeg syns det er galskap når det blir kjøpepress, og med de pakkekalenderne der det er 24 pakker til en samlet verdi av tusenkroners klassen. Jeg er mye mer for å gi barna gode og sunne verdier, og bruke tid sammen, og se barna - ikke kjøpe de. Den første julen vi begynte å innføre julekalender uten alle disse pakkene som fort kostet litt, men heller gjorde ting sammen, så sa han at det var den beste julekalenderen han hadde fått noen gang, og da var han vel kanskje 10 år. Nå er han 13 og setter fremdeles pris på denne formen for kalender. Noen dager ligger det en liten pakke, men vi kunne aldri ha brukt tusen kroner på en pakkekalender. Det er så vidt vi har råd til det i julegave enkelte år...
Vi gjør som sagt før begge deleer,men har ikke med akitviteter i kalenderen. Jeg vet forresten at mange hller gir dyre kalendere og lite i julegave for da får de så my elikevel.
Om man går på teater og putter det i kalenderen så koster jo det litt.
 
Vi gjør som sagt før begge deleer,men har ikke med akitviteter i kalenderen. Jeg vet forresten at mange hller gir dyre kalendere og lite i julegave for da får de så my elikevel.
Om man går på teater og putter det i kalenderen så koster jo det litt.
Og jeg kjenner veldig mange (meg selv inkludert for et par tre år siden) som gruer seg til hver eneste desember, for de har ikke råd til å leve opp til det kjøpepresset som faktisk er i vårt samfunn, særlig rundt dette med pakkekalendere, og dermed faller hele hensikten bort, og det er ingen kos med det. Mennesker tar til og med lån for å ha råd til å gi barna sine "normale" juleopplevelser på lik linje med standarden i resten av samfunnet. Just sayin' ;) Og jepp, det er faktisk sånn for mange... så ingen vits å si at slik bør det ikke være!
 
Og jeg kjenner veldig mange (meg selv inkludert for et par tre år siden) som gruer seg til hver eneste desember, for de har ikke råd til å leve opp til det kjøpepresset som faktisk er i vårt samfunn, særlig rundt dette med pakkekalendere, og dermed faller hele hensikten bort, og det er ingen kos med det. Mennesker tar til og med lån for å ha råd til å gi barna sine "normale" juleopplevelser på lik linje med standarden i resten av samfunnet. Just sayin' ;) Og jepp, det er faktisk sånn for mange... så ingen vits å si at slik bør det ikke være!
Jeg kjenner ingen som har det sånn, de aller fleste gir jo for de de kan, mange har heller ikke pakkekalendere.De som hr, gir jo småting eller har akitivtetskalendere evt en blanding. Selvsagt finnes det noen som tar helt av, men de er i mindretall!
Jeg synes det er merkelig at det er pakkekalendere som får skylden for det.

At det er press på endel andre ting er jeg enig i , men sånn har det jo alltid vært, det kommer nok aldri til å forandre seg.
 
Her i huset har jeg pleid å gi barna en gave hver søndag i advent. De har da bestått av familiefilmer, spill e.l. og den siste søndagen har de fått en ny pysj som kan brukes på julaften. :D Det er de veldig fornøyd med.
I år har jeg laget en aktivitetskalender, som jeg tror kommer godt med når vi får en liten mini som kommer til å kreve mye oppmerksomhet i julestrida.
 
Back
Topp