Hva synes du om ønskelister?

Gir ønskeliste fra barna til de som ønsker det, ikke fordi vi må ha noe på listen. Men fordi da får de en veileder på hva de kan kjøpe, og spesielt når de pleier å kjøpe ting som er på bærtur. F.eks eldste bruker bare boxer eller hipster og ønsker seg nå ullboxer til jul. Men uten at jeg sier noe om det, får hun slike små vanlige truser med pusekatter på. Og hun klarer ikke å bruke den type truser. Eller at folk kjøper klær som ikke kan byttes og kjøper str som er helt borti natta.
At noen ønsker øiste er jo en ting, men jeg tenker mer på de som bare sender ut uten at noen spør.
Hører jo fra andre som får lister hvor barn bare har ønsket seg dyre ting feks og de vil ikke ha noe snnet enn det på øisten

Slik som sambo er vant til synes jeg er bestilling. Der sier de kun en ting om man spør - og så sier de forskjellig til alle. Og så kjøper alle det og de vet hva de får og av hvem. Da er poenget borte. Og så er den gjerne så spesifikk at det blir en bestilling. Ikke "jeg kunne trengt en ny vannkoker for den gamle begynner å gå", det er "jeg vil ha den og den typen av det merket i den fargen".

Jeg er vant med å gjerne si hvis det er noe man ønsker seg eller trenger. Men om man får det er en helt annen ting. Som regel så finner alle noe de tenker personen trenger/liker eller har lyst til å gi. Og det stemmer som regel når man faktisk har noen tanker bak :)

Folk uten oppdragelse? Hvordan i all verden fikk det utfra hva jeg skreiv??
For meg er det sånn det oopleves uten at noen av de krever å få noe fra listen.
Om det oppleves sånn er det enten uten oppdragelse, eller sin innstilling som bør endres, sa jeg

Opplever du det sånn er det virkelig din innstilling som gjør det utrivelig for deg (og dem rundt deg om du lar dem vite at du tolker det slik)

Faktisk ble jeg veldig glad vi ikke utvekslee gaver med deg!
(og det til tross for at jeg sånn ellers liker deg...)

Slik som sambo er vant til synes jeg er bestilling. Der sier de kun en ting om man spør - og så sier de forskjellig til alle. Og så kjøper alle det og de vet hva de får og av hvem. Da er poenget borte. Og så er den gjerne så spesifikk at det blir en bestilling. Ikke "jeg kunne trengt en ny vannkoker for den gamle begynner å gå", det er "jeg vil ha den og den typen av det merket i den fargen".

Jeg er vant med å gjerne si hvis det er noe man ønsker seg eller trenger. Men om man får det er en helt annen ting. Som regel så finner alle noe de tenker personen trenger/liker eller har lyst til å gi. Og det stemmer som regel når man faktisk har noen tanker bak :)
Det er type bestilling som jeg synes er ufint ja
Da er det jo ikke noe gøy, om man bare får et ønske helt spesifikt og forventninger om å få akkurat det. Poenget med en ønskeliste er jo en liste. Over ting man ønsker.

Om det oppleves sånn er det enten uten oppdragelse, eller sin innstilling som bør endres, sa jeg

Opplever du det sånn er det virkelig din innstilling som gjør det utrivelig for deg (og dem rundt deg om du lar dem vite at du tolker det slik)

Faktisk ble jeg veldig glad vi ikke utvekslee gaver med deg!
(og det til tross for at jeg sånn ellers liker deg...)
Jøss så hyggelug du er
Jeg har aldri sagt noe om hva jeg synes om ønskelister til noen bortsett fra i tråden her
Så.nå synes jeg faktisk du bare var frekk for å være ærlig

Ja har man noen tanker bak så ooplever jeg også at det som oftest stemmer :)

Her skriver vi ønskeliste for guttungen på 3 år. Men det er fordi få kjenner ham og sist jul fikk han for små klær og ett lekehamster som var knall rosa :P Så i år har vi skrevet opp størrelser på klær og sko. I tillegg er ønsket stort etter en sykkel, så da er det greit å skrive det på ønskelista til besteforeldrene. Så syns det er veldig greit! Skrev også ønskeliste selv når jeg var barn.

Jøss så hyggelug du er
Jeg har aldri sagt noe om hva jeg synes om ønskelister til noen bortsett fra i tråden her
Så.nå synes jeg faktisk du bare var frekk for å være ærlig
Ikke sånn ment. Det var bare den innstillingen som rett og slett var innmari sårende for den stakk rett inn i hjertet. Frekk mener jeg ikke være. Bare at å si at en ønskeliste oppfattes som en bestillingsliste..... Når det altså ifølge det du sier er ønskelister. Ikke bestillinger, sånn fra avsender. Ja, det virker da som om innstillingen din er i utakt med verden, og jeg ser ikke..... Nei dette klarer jeg ikke formidle på en måte som får frem hva jeg mener "uten å være frekk" for frekk mener jeg virkelig ikke være.

Syns ønskelister er veldig kjekt! Så lenge det er en liste og ikke en spesifikk bestilling.
Hater tanken på å kjøpe noe som potensielt blir liggende ubrukt. :)

Jeg har begynt med det. Ellers får jeg bare masse som er unødvendig, og jeg føler meg så utakknemlig da. Og folk spør jo, så jeg er litt i forkant. Men jeg ønsker meg jo ikke dyre ting da.

Jeg synes det er greit å få en ønskeliste om folk har, hvis ikke så finner jeg på noe. Pleier å lykkes bra :)
De som spør meg om ønskeliste får det. Ellers så er jeg glad for det jeg får :)

At noen ønsker øiste er jo en ting, men jeg tenker mer på de som bare sender ut uten at noen spør.
Hører jo fra andre som får lister hvor barn bare har ønsket seg dyre ting feks og de vil ikke ha noe snnet enn det på øisten

Nei det gjør jeg ikke, gir bare de som ønsker en liste. Andre som jeg vet ofte handler klær, kan jeg gjerne tipse om at vist de har planer om å kjøpe klær så er ull noe barna vil sette pris på (eldste lever i ull hele vinteren helt frivillig) og evt hva slags str som hadde hvert greit.

Har heldigvis bare en som bare kommer med dyre ønsker og det er min far. Han får ofte dyr gave, men hender jeg ber han komme med noe billigere ellers så finner jeg på noe annet :P

Veldig kjekt med ønskelister syns jeg, så har man en liten pekepinn på hva man skal kjøpe. Og om det er noe folk trenger så syns jeg det er veldig greit å hjelpe med det.
Men jeg kommer ikke til å kjøpe det eneste som står på ønskelisten til ene nevøen, som er en i-pad :p
Klarer alltids å finne på noe, men folk har en tendens til å kjøpe etterhvert, så det å snappe opp iløpet av året fungerer veldig dårlig

Og da er man igjen ikke på folk som ikke har god oppdragelse ang det med ønsker.

Jeg får ikke tak på hva du vil frem til her

Først er det bestillinger selv om det ikke er ment sånn, men neida, det er ikke din innstilling som er problemet for eksemplene er... Nettopp de som ER bestillinger, slik du først sa det ikke var de du mente.

Så hva er problemet? At folk har ønskelister? Eller at de uten oppfordring sender bestillinger på hva de krever å få?

Eller at jeg mener at første tilfelle er innstillingen din på villspor og at andre tilfelle så er de som sender sånne uten rett forståelse for høflighet/god oppdragelse på området?

Du blir fornærma over at jeg mener at de som du mener er frekke bestillere, ikke har fått god oppdragelse/sosial forståelse for hvordan ønskelister ideelt skal fungere?

Last edited:
(burde gitt opp før siste post, innser det)

Elsker ønskelister jeg:D
Blir såå mye enklere å treffe med gaven:)

Nei det gjør jeg ikke, gir bare de som ønsker en liste. Andre som jeg vet ofte handler klær, kan jeg gjerne tipse om at vist de har planer om å kjøpe klær så er ull noe barna vil sette pris på (eldste lever i ull hele vinteren helt frivillig) og evt hva slags str som hadde hvert greit.

Har heldigvis bare en som bare kommer med dyre ønsker og det er min far. Han får ofte dyr gave, men hender jeg ber han komme med noe billigere ellers så finner jeg på noe annet :p
He he de foreldrene altså ;)
Mine vil aldri ha noe de

Jeg liker ønskelister! Liker ikke å kjøpe ting som bare blir liggende å samle støv. Da er det bedre å ha litt peiling på hva vedkommende ønsker seg.

I vår familie lager vi ønskelister, og vi går sammen om f.eks oss barna sier hva vi kjøper til mamma (sier til hverandre) slik at det ikke er flere som kjøper samme greie. Det har nemlig hendt at alle har kjøpt lik gave :p

Vi kjenner hverandre veldig godt, så vi kan gjerne kjøpe noe utenom ønskelisten fordi vi vet at de vil like det. F.eks kjøpte vi ps4 til lillebror for noen år tilbake. Det stod ikke på listen fordi den var dyr og vi pleier ikke ønske oss gaver til flere tusenlapper, men fort gjort at vi kjøper noe dyrt, men da er vi flere om gaven.

Her har vi og ønskelister, og liker jo å få ting jeg ønsker meg og at barna får ting de ønsker seg. Føler og mer og mer når jeg feks handler til voksne så ligner det mer bestillingslister da, særlig når det opplyst om pris og hvor det kan kjøpes. Men kaka for meg var her da en bekjent la ut ønskeliste på et sosialt media og hvor det nederst med stor skrift (både store bokstaver og større skrift enn resten)og masse utropstegn stod hva de ikke ønsket seg. Makan til utakknemlighet skal man lete lenge etter.

Ønskeliste er ØNSKEliste, ikke bestillingsliste, enten omgir du deg da med folk uten oppdragelse eller så må du endre litt på oppfatningen din :-)

Ønskelister er veiledning om størrelser og hva barna liker å leke med, hva man ønsker seg. Ikke hva man bestiller. Den som bestiller er frekk. Den som ønsker seg er grei.

Og den som går utenom listen og treffer et flink. Og den som insisterer på å kjøpe størrelser det er oppgitt at ikke passer, er sta.

Bill.mrk "har hatt sengetøy med voksen størrelse med frost på liggende på vent i halvannet år"

Men for stort et bedre enn for lite da, så får det stå for mottakers regning når jenta har på seg en kjole for første gang i fireårsdagen sin. Og stolt forteller at den fikk jeg i bursdagsgave av xx. Da jeg ble tre :-)

Kunne ikke sagt det bedre selv!!

Back
Topp