Hva spiser dere når dere er kvalm?

Grønne epler, skrellede gulrøtter, french fries, div med lakrissmak (tyrkisk pepper, mentos lakris, lakris is...) og vann med isbiter og sitron/lime-skiver :happy:
Åå lakris ja! Det spiste jeg litt forrige svangerskap. Bare type en drops nå og da liksom. Takk for tips:)

Nytter ikke å tenke på næringsinnhold når man er kvalm dessverre. Jeg klarte bare å få i meg snacks og godteri i starten. Pass på å få i deg nok væske (drikk gjerne kaloririk drikke), og masse salt!

Kvalmen forsterkes hvis saltverdiene i blodet blir for lave.
Ikke rart jeg er saltsyk da nei. Spiser potetgull hver dag nå da. Men ennå ikke hatt skikkelig ille kvalme sånn som sist med oppkast osv.
Takk for råd:-)

Dessverre hjelper så og si ingenting for meg nå... Å spise IFA har hjulpet littegrann faktisk, så tar et par i blant når det et verst. Ellers hjelper verken vann eller mat. Har kjøpt inn knekkebrød, skinke, ost og agurk for det er det eneste som ikke gjør meg veldig kvalm etterpå. :happy:
Kjipt når det er sånn. Blir jo sånn at en bare må spise det som ikke kommer opp igjen/ikke gjør det verre. Og det er ofte sånn kjedelig mat som knekkebrød med smakløst pålegg. En blir så fort lei av sånt.. Ifa husker jeg hjalp sist med meg faktisk også :-)

Ser enkelte svarer IFA, tyrkisk pepper og annen lakris. Trodde ikke man skulle spise lakris som gravid? Har nemlig craving på tyrkisk pepper selv, men ikke turt å spist siden jeg trodde lakris var fyfy?
Er vel bare i store mengder er det ikke? Syns å huske det fra forrige svangerskap men har ikke googla det siden.

Kjipt når det er sånn. Blir jo sånn at en bare må spise det som ikke kommer opp igjen/ikke gjør det verre. Og det er ofte sånn kjedelig mat som knekkebrød med smakløst pålegg. En blir så fort lei av sånt.. Ifa husker jeg hjalp sist med meg faktisk også :)
Huff ja det er så kjedelig! Kjenner jeg gleder meg til andre trimester nå, hadde håpet jeg slapp denne kvalmen. Men så heldig var ikke jeg! Skal jobbe i morgen og, med frityrmat og burgeros... Gruuuuer meg! :depressed: Ja det er interessant, lurer på hvorfor akkurat det hjelper. o_O

Jeg spiser akkurat det jeg vil ha når jeg vil ha det. Og spiser litt mindre enn vanlig, men ofte, hver tredje time max.
Knekkebrød med gulost, pitabrød med Krispy salat og ost og skinke, lyst brød med kremost og skinke fungerer. I tillegg til rett i koppen supper, nudler eller potetmos rett i koppen (salt).

Hos meg er så og si det eneste jeg klarer å spise lyse knekkebrød med litt majones, Gräddost og noen skiver agurk. For noen uker siden spiste jeg en god del yoghurt, men nå bare klarer jeg ikke tanken på det :yuck: Den siste uka har jeg gradvist følt meg dårligere og dårligere. Kjenner meg så sinnsykt oppblåst og har halsbrann og brystbrann hele tiden. Er verst på natta og dette fører til at jeg ikke får sove ordentlig. Kjenner meg helt utslitt som igjen får meg til å bli enda kvalmere. Håper formen er bedre i morgen når jeg skal på jobb igjen. Noen andre som er plaget med halsbrann, oppblåsthet, o.l. :anyone

Må kanskje prøve å spise litt mer mat som er rikt på salt. French fries hørtes egentlig ikke så dumt ut :happy119

Hos meg er så og si det eneste jeg klarer å spise lyse knekkebrød med litt majones, Gräddost og noen skiver agurk. For noen uker siden spiste jeg en god del yoghurt, men nå bare klarer jeg ikke tanken på det :yuck: Den siste uka har jeg gradvist følt meg dårligere og dårligere. Kjenner meg så sinnsykt oppblåst og har halsbrann og brystbrann hele tiden. Er verst på natta og dette fører til at jeg ikke får sove ordentlig. Kjenner meg helt utslitt som igjen får meg til å bli enda kvalmere. Håper formen er bedre i morgen når jeg skal på jobb igjen. Noen andre som er plaget med halsbrann, oppblåsthet, o.l. :anyone

Må kanskje prøve å spise litt mer mat som er rikt på salt. French fries hørtes egentlig ikke så dumt ut :happy119

Jeg er plaget av halsbrann! Prøver å ikke ligge flatt på sofaen på kveldstid, da blir det mye verre. Har også hørt om at det er visse matvarer man bør holde seg unna for å unngå halsbrann, men har ikke gjort noe research på det, så usikker hvilke matvarer det er snakk om :rolleyes:

Har du funnet noen tips som hjelper mot halsbrannen? :p

Jeg hadde sykt halsbrann sist graviditet og da hjalp det å drikke melk, og holde meg unna banan og brød. Tok også gaviscon, men synes det var ille uansett. Men vet jo ikke om det egentlig kunne vært værre..

Jeg tar nexium mot halsbrann. Fåes på resept :)

Jeg er plaget av halsbrann! Prøver å ikke ligge flatt på sofaen på kveldstid, da blir det mye verre. Har også hørt om at det er visse matvarer man bør holde seg unna for å unngå halsbrann, men har ikke gjort noe research på det, så usikker hvilke matvarer det er snakk om :rolleyes:

Har du funnet noen tips som hjelper mot halsbrannen? :p
Fant dette: https://www.apotek1.no/graviditet/halsbrann-i-svangerskapet
Står at man bl.a. bør unngå fet mat og prøve å ha hodet høyere når man sover. Har merket at det å ligge flatt ned gjør det verre så skal prøve å heve hodet litt når jeg legger meg i kveld. Når det gjelder å unngå å spise fet mat kan det bli vanskelig for min del ettersom det eneste som akkurat nå går greit å spise er knekkebrød med Gräddost. Er jo en av de feteste ostene du får tak i :happy: Kunne godt tenkt meg å spise knekkebrød med appelsin marmelade, men er type 1 diabetiker og får bestandig store svingninger i blodsukkeret som ikke er bra. Så foreløpig blir nok Gräddost stående på menyen for min del ;)

Huff ja det er så kjedelig! Kjenner jeg gleder meg til andre trimester nå, hadde håpet jeg slapp denne kvalmen. Men så heldig var ikke jeg! Skal jobbe i morgen og, med frityrmat og burgeros... Gruuuuer meg! :depressed: Ja det er interessant, lurer på hvorfor akkurat det hjelper. o_O
Ååånei huff, det hørtes ikke lett ut. Jeg jobber i barnehage og må takle bæsjebleier, slev og matpakker med alt mulig mat oppi. Ser for meg det blir vanskelig hvertfall de verste dagene:spitoutdummy:

Jeg spiser akkurat det jeg vil ha når jeg vil ha det. Og spiser litt mindre enn vanlig, men ofte, hver tredje time max.
Knekkebrød med gulost, pitabrød med Krispy salat og ost og skinke, lyst brød med kremost og skinke fungerer. I tillegg til rett i koppen supper, nudler eller potetmos rett i koppen (salt).
Takk for gode tips jeg også spiser i litt mindre mengder og heller oftere. Det hjelper:)

Det hørtes ikke godt ut med halsbrann oppi det hele. Jeg var plaget med det siste trimester på forrige, da tok jeg flytende gavison. Men tror aldri jeg hadde klart det mens jeg var kvalm for det er ikke noe godt!

frensh fries og annet salt potetgull er supert om en ikke får i seg annet:-) en blir jo kvalm av å være sulten også, så når ingenting frister så ender jeg opp med sånt. Men prøver å spise annen mat når kvalmen roer seg litt - går litt i bølger gjennom dagen.

Og forresten kom jeg på - lag milkshake av is, oboy og melk - det funka ganske bra mot halsbrann hos meg forrige svangerskap. Satt lenge og nøt det. Og lagde den litt tykk så det kjølte skikkelig ned i halsen liksom.

Knekkebrød med krydder-kremost

Back
Topp