Hva spiser de? Og hvordan?

Håpimagen

Forelsket i forumet
Oktoberskattene 2015
Lenge siden jeg har vært innom, men fint å se at det fremdeles er aktivitet:) Jeg trenger litt tips når det gjelder mat og foring. Jenta mi har vært glad i fast føde siden vi begynte å introdusere det. I juni sluttet jeg å amme på dagtid og i starten av august kuttet vi nattammingen også. Hun vil heller ikke ha mme, så her er det "vanlig" mat som gjelder.

Hva spiser deres små fortiden? Her er det stort sett grøt til frokost og kvelds, brød med leverpostei til formiddagsmat, ett middagsglass midt på dagen og diverse "plukkmat" fra vår middag (potet, div. grønnsaker, kjøtt, pasta etc) sent på ettermiddagen. Innimellom er det frukt, tomat (en utvilsom favoritt) og banavokado (krysning mellom avokado og banan, som dessverre ikke vokser på trær - foreløpig). Nå nærmer det seg barnehageoppstart og jeg tar gjerne i mot tips til annet pålegg enn leverpostei. Ost og smør er utelukket, for hun er allergisk mot melk.

Siden jenta har melkeproteinallergi og nekter å drikke mme er det viktig at hun får i seg morsmelkserstatning gjennom maten. Slik det er nå er det i all hovedsak gjennom grøten vi klarer å lure dette i henne. Utfordringen nå er at hun er lei av grøt. I kveld pekte hun på brødboksen under kveldsmaten og endte opp med å få brød med grøt på... Ellers pleier vi å lure i henne grøten hvis hun får noen biter tomat å plukke i ved siden av. Derfor: Er det noen som har tips til mat en kan blande morsmelksersttning i? Gjerne mat som kan funke som pålegg...

Lurer også på hvor selvhjulpne deres babyer er når de spiser. Her spiser hun brød selv, men vi deler det i ganske små biter. (Jeg er redd hun skal sette det i halsen om hun får større biter, for hun er ganske glups, men de må kanskje bare få prøve seg??) Middag fra glass og grøt må hun mates med. Hun har alltid egen skje, men får ikke til å bruke den. Vet dere om det forventes at barna skal kunne spise med skje selv når de begynner i barnehage?
 
Hei på deg! Ikke så aktiv på oktober lenger jeg heller :)

Her har vi problemer med å komme oss bort fra grøt. Han spiser sinlac med sviskemos til frokost, lunch og kveldsmat :) Han har ikke allergi, men her begynte med den for jeg tenkte den var mildere for babymagen og nå er det umulig å bytte :p Til middag spiser han selv. Elsker fisk (ovnsstekt laks med paprikakrydder og hvitløk) og kylling med for eksempel bbq saus. Det er egentlig det han spiser mest. Lasagne, koteletter og biff går også ned! Grønnsaker spytter han ut, men gulrøtter tygger han hvertfall først! Pastaskruer elsker han :)

En lang periode spiste han speilegg til frokost eller lunch, men det er ikke så ofte han gidder det lenger. Litt brød og knekkebrød får han også, men han spiser ikke så han blir mett av det. Nektariner og eple liker han å gnage på, og mange smoothier :) Føler han har utrolig god kontroll på hvor store biter han skal ta og å ikke sette noe i halsen. Eller det gjør han jo ofte, men han hoster det opp og prøver igjen :D

Hva med å blande melkepulver i smoothie? Hvorfor må du fortsette med mme forresten? Kan ikke tenke meg det er forventet at de skal kunne spise med skje når de begynner i bhg. Min prøver også å spise med skje av og til, og med tjukk grøt går riktig ende av skjea inn etterhvert, men har har en gape periode og det er deilig :D
 
Min spiser såvidt grøt til kvelden hvor vi får lov til å mate han, ellers skal han spise selv! Spiser alt av middag som vi spiser og veldig sjelden middagsglass, ikke noe særlig glad i det lenger :p En av favorittene til frokost eller lunsj for tiden er eggerøre :) Dette er jo en plass du evnt kan lure inn litt mme? Er vel ikke så mye det er behov for lenger i denne alderen uansett?
Opplever forøvrig lillemannen min også som veldig flink til å tygge og finne riktig størrelse! Og overraskende mye får han til, selv med bare 2 1/2 tann :p

Lykke til!
 
Vi er inne i en litt vanskelig spise-periode.
Prøver å avvenne litt på natt (ammer 23-00 og 05-06) i håp om at han skal spise litt mer mat. På morgenen ammer han da masse - og vil ikke ha frokost. Pappaen er i perm og etter første lur spiser han som regel brødskive/youghurt/kavring/smoothie. Ellers utover dagen er det bare småtterier til jeg kommer hjem og han er helt manisk på ammingen.. Er blitt enda mer ivrig etter at jeg begynte å jobbe.
Middagen vil han helst spise selv - ikke glad i å bli matet. Går mye i pasta, brokkolibuketter, tomatbiter.. Og så klarer vi lure inn noen skjeer med most middag underveis om vi er heldige. Generelt veldig utålmodig med matbordet og per nå er det mer en stressende stund enn hyggelig:/
Til kvelds forsøker vi med grøt, men er ikke spesielt interessert. Vi får kanskje lurt inn noen skjeer om vi distraherer med å lese bok/gir i badekaret. Vil helst bare amme da også.

Håper denne fasen går over snart! Ser frem til litt mer hygge rundt matbordet!
 
Hei på deg! Ikke så aktiv på oktober lenger jeg heller :)

Her har vi problemer med å komme oss bort fra grøt. Han spiser sinlac med sviskemos til frokost, lunch og kveldsmat :) Han har ikke allergi, men her begynte med den for jeg tenkte den var mildere for babymagen og nå er det umulig å bytte :p Til middag spiser han selv. Elsker fisk (ovnsstekt laks med paprikakrydder og hvitløk) og kylling med for eksempel bbq saus. Det er egentlig det han spiser mest. Lasagne, koteletter og biff går også ned! Grønnsaker spytter han ut, men gulrøtter tygger han hvertfall først! Pastaskruer elsker han :)

En lang periode spiste han speilegg til frokost eller lunch, men det er ikke så ofte han gidder det lenger. Litt brød og knekkebrød får han også, men han spiser ikke så han blir mett av det. Nektariner og eple liker han å gnage på, og mange smoothier :) Føler han har utrolig god kontroll på hvor store biter han skal ta og å ikke sette noe i halsen. Eller det gjør han jo ofte, men han hoster det opp og prøver igjen :D

Hva med å blande melkepulver i smoothie? Hvorfor må du fortsette med mme forresten? Kan ikke tenke meg det er forventet at de skal kunne spise med skje når de begynner i bhg. Min prøver også å spise med skje av og til, og med tjukk grøt går riktig ende av skjea inn etterhvert, men har har en gape periode og det er deilig :D

Takk for svar:) Vi må fortsette med mme fordi hun har melkeproteinallergi og jeg ikke ammer lenger. Doctors order... Mme er visstnok viktig pga kalsium. Kjenner jeg blir litt matt. Ville egentlig bare gitt henne tilskudd, men av en eller annen grunn anbefaler ikke legen det. Er henvist til ernæringsfysiolog og har time i slutten av måneden. Blir spennende å høre hva de sier.
 
Min spiser såvidt grøt til kvelden hvor vi får lov til å mate han, ellers skal han spise selv! Spiser alt av middag som vi spiser og veldig sjelden middagsglass, ikke noe særlig glad i det lenger :p En av favorittene til frokost eller lunsj for tiden er eggerøre :) Dette er jo en plass du evnt kan lure inn litt mme? Er vel ikke så mye det er behov for lenger i denne alderen uansett?
Opplever forøvrig lillemannen min også som veldig flink til å tygge og finne riktig størrelse! Og overraskende mye får han til, selv med bare 2 1/2 tann :p

Lykke til!

Eggerøre var lurt! Takk for tips:)
 
Vi er inne i en litt vanskelig spise-periode.
Prøver å avvenne litt på natt (ammer 23-00 og 05-06) i håp om at han skal spise litt mer mat. På morgenen ammer han da masse - og vil ikke ha frokost. Pappaen er i perm og etter første lur spiser han som regel brødskive/youghurt/kavring/smoothie. Ellers utover dagen er det bare småtterier til jeg kommer hjem og han er helt manisk på ammingen.. Er blitt enda mer ivrig etter at jeg begynte å jobbe.
Middagen vil han helst spise selv - ikke glad i å bli matet. Går mye i pasta, brokkolibuketter, tomatbiter.. Og så klarer vi lure inn noen skjeer med most middag underveis om vi er heldige. Generelt veldig utålmodig med matbordet og per nå er det mer en stressende stund enn hyggelig:/
Til kvelds forsøker vi med grøt, men er ikke spesielt interessert. Vi får kanskje lurt inn noen skjeer om vi distraherer med å lese bok/gir i badekaret. Vil helst bare amme da også.

Håper denne fasen går over snart! Ser frem til litt mer hygge rundt matbordet!

Oi! Det hørest slitsomt ut. Får håpe det snur etterhvert, det gjør det sikkert. Nattavvenning gikk forskrekkende greit her. To netter med litt sutring, så var det helt greit og hun sov plutselig bedre. Men, da var hun allerede blitt ganske uinteressert og den siste uka var det bare snakk om ett minutt eller to med amming, sannsynligvis mer for å få trøst enn mat. Når det er sagt så våkner hun fremdeles ganske mye. Enten fordi hun har spytta ut smokken eller fordi kosebamsen har forvillet seg noen centimeter for langt bort... Sovner som regel med en gang hun har fått assistanse til å fikse problemet:)
 
Her er brød den desidert mest populære maten! Han elsker makrell i tomat og skinke som pålegg, i tillegg til leverpostei. Hva med å bake brød med mme? Da kan du også bake noen brødsticks som hun kan ha som snacks, både i vogna og for å dyppe i litt pålegg. Hva med hjemmelagd hummus som pålegg? Er vel kanskje masse bra greier der for disse melkeallergikerne våre :) Vet at produsentene har endel oppskrifter på hjemmesidene sine, sjekka der? Vi ammer enda så mye at vi ikke trenger tenke på mme i maten. Driver for tida å tester om han er begynt å tåle melk, så det er spennende. So far so good!

Eller spiser S litt grøt, men da helst med en minifruktbit på hver skje, evt smoothie i grøten. Middag skal han helst spise selv, altfor kjedelig å bli matet. Liker best når utvalget er stort, litt sånn tapasaktig. Quinoaballer, litt grønnsaker i staver, kylling eller fisk i såpass store biter at han selv kan putte det i munnen og kanskje litt brød til.

Prøvd egg i ulike former, men han hater det. Lagde bananpannekaker i går (1 banan, 2 egg) og det falt i smak! Tipper du kan lure inn litt mme i røra der og!

Ellers har jeg og erfart at han har god kontroll på tygginga. Blir det for mye i munnen spytter han ut, svelger han litt feil hoster han og fortsetter.
 
Her er frøkna også inne i en "vanskelig" matperiode, maten må lures inn, men når hun får spise selv med fingrene så går det fint. Men vil ha inn litt grøt og da gir vi. Da begynner tullet og vi må aktivisere hele tiden. Hun åpner på refleks om hun har noe å drive med, men ikke noe bra uvane! Hun har også begynt å ha maten i munnen lenge før hun svelger.. Tror sakte men sikkert nå at det blir mer og mer fingermat her i huset, så blir det litt mer kos rundt måltid igjen;-)
 
spiser deres med skje/gaffel? Her prøver hun men alt fyker jo veggemellom foreløpig, og litt usikker på hvor mye gris jeg skal tillate;-)
 
Øver å spise med gaffel og skje.
Lar han holde på litt selv først og når han mistet interessen så gir vi.
 
Han spiser stort sett alt. Klarer ikke å spise med gaffel eller skje selv, men vi øver på det. Han spiser stort sett middag med hendene :)
 
Back
Topp