Hva skal i barnevogna?

Linus84

Flørter med forumet
Hei!

Blir mor for første gang i januar <3 og jeg er heeelt grønn på det meste. Feks - hvordan gjøre klar barnevogna før man kan trille ut i kulda? Og hva skal babyen ha på seg?
Har fått med meg at man ikke burde gå ut på de kaldeste dagene.
Men ved -5 og oppover går det vel greit?
Vi skal ha en ganske trang og liten vogn, Emmaljunga viking. Hva skal vi prioritere? Lammeskinn nederst? Tisselaken? Vognpose? Hvilken vognpose er best da?
Har nettopp kjøpt en brukt ulldress på finn fra nøstebarn, varm som bare det. Men det var kanskje et bomkjøp- for det høres uhyre varmt ut å først ha lammeskinn under, deretter en vognpose i dun, og så baby i ullbody og genser uttapå og ullue og hansker og så ulldress til slutt? Har jeg fått ullsyken her? Kan ikke en av dere vennlige sjelene skrive en oppskrift her for hva dere prioriterer på en januarbaby? Takk :)
 
Babyer er forskjellige og noen er varme og noen kalde. Du kan justere ved å ta ut skinnet eller kle av eller på lag med tøy. Min første var en varm gutt og trengte ikke så mye tøy. Nå planlegger jeg en vognpose, et lag tynn ull på ungen og så et lag tykk, med tykkest jakke og tynnere bukse. Og en litt tykk lue. Har også strikket et skjerf. Man kan se an ungen. Kanskje man trenger et teppe inni posen, kanskje det holder med ullbody med ulldress på?
 
Lammeskinn og vognpose må du ha oppi. Ull er varmeregulerende og lammeskinn kan brukes året rundt. Babyer har heller ikke evne til å regulere sin egen temperatur og trenger derfor en del varme den første tida. Tisselaken, sånn med plastunderlag, anbefales ikke å bruke til babyens soveplass pga økt fare fot krybbedød.
Jeg har ikke så mye erfaring med påkledning på vinter. Men du må nesten bare kjenne i nakken på babyen underveis, der kjenner du om den er for varm. Alle babyer er ulike i hvor varme de er av seg, men i minusgrader ville jeg hatt 2 lag ull hvertfall :)
 
Jeg er også førstegangs, så må prøve meg frem.
Men det jeg har tenkt til nå er: vognpose (lammeskinnspose) i vogna, ullbody og ullstrømpebukse underst og ull/fleecedress øverst. Lammeskinnstøfler og ullue. Har også et ullpledd jeg kan slenge over vognposen igjen, dersom baby skulle kjennes kald ut. Da blir det lett å regulere litt. Vognposen vi har kjøpt er også lett å glide helt opp, så her kan jeg og regulere litt.
 
Varierer ut i fra værforholdene. Men skal ha vognpose og justere varmen med klær ut ifra været ;)
 
Jeg skal jo levere i barnehagen uansett (når mannens to uker hjemme er over) så jeg må jo ut uansett om det er femten eller fem minusgrader...
 
Jeg skal jo levere i barnehagen uansett (når mannens to uker hjemme er over) så jeg må jo ut uansett om det er femten eller fem minusgrader...
Skjønner. Vi kommer til å gå ut litt uansett tenker jeg. Men her i kr.sand blir det ikke så ekstremt kaldt, så er bare til å pakke oss inn så går det bra :joyful:
 
Ja, det går vel alltids bra. Det er varmere nedi vognposen enn oppe i lufta. Heldigvis er jo ikke veien lang. Men jeg håper på en mild vinter.
 
Tror ikke det er noe problem å gå ut uansett temperatur. Tenker man også kan legge et pledd over åpningen på barnevognen dersom vind/trekk står rett mot. Jeg har planer om at baby skal få sove en del ute i vogna si på dagtid. Da setter jeg vogna ut på veranda som er overbygd, så blir jo ganske lunt der. Dessuten tror jeg det er lenge siden jeg har opplevd mer enn -10/-15 grader :)
 
Det er ikke anbefalt å ha et pledd over åpningen på vognen, selv om det er minusgrader. Fikk januarbaby sist også, og hadde lammeskinn og vognpose. Babyen hadde på tynn ull pluss hjemmestrikket tykkere ull utenpå i vognen på de kaldeste dagene (og lue og votter selvfølgelig). Så ulldressen var nok ikke et bomkjøp [emoji6]
 
Tror ikke det er noe problem å gå ut uansett temperatur. Tenker man også kan legge et pledd over åpningen på barnevognen dersom vind/trekk står rett mot. Jeg har planer om at baby skal få sove en del ute i vogna si på dagtid. Da setter jeg vogna ut på veranda som er overbygd, så blir jo ganske lunt der. Dessuten tror jeg det er lenge siden jeg har opplevd mer enn -10/-15 grader :)

Oi nei det er vel det man aldri skal gjøre? Pledd over åpningen tenker jeg
 
Det er ikke anbefalt å ha et pledd over åpningen på vognen, selv om det er minusgrader. Fikk januarbaby sist også, og hadde lammeskinn og vognpose. Babyen hadde på tynn ull pluss hjemmestrikket tykkere ull utenpå i vognen på de kaldeste dagene (og lue og votter selvfølgelig). Så ulldressen var nok ikke et bomkjøp [emoji6]

Ja, man kan vel heller snu vogna og gå med den bak seg om vinden blåser rett inn i vogna? Bedre enn å legge teppe foran.
 
Det er grunner til at det ikke anbefales med lengre turer utendørs når temperaturen er lavere enn -10, spesielt for nyfødte/ spedbarn under 6mnd. En av årsakene er at lungene ikke tåler å trekke inn så mye av den kalde lufta. Men luftfuktighet spiller også inn og derfor kan ned mot -15 gå an i feks innenlandsklima sånn som jeg har skjønt, og like viktig som at babyen ikke fryser, er det at den ikke er for varm. Så her må vi nok bare følge med og prøve oss fram :)

Jeg tenker å prøve ullbody og ullstrømpebukse + hjemmestrikka bukse og jakke i ull/ eller heldress i ull og strikka lue i ull, votter og ullsokker/ skinntøfler med ull inni. Siden vognposen er litt stor når de er så små, vurderer jeg å pakke han i et teppe før han puttes i posen. Men vi får se, kanskje blir det alt for varmt. Kan også ha teppet oppå posen. :)

Tepper må aldri henges foran hele vognåpningen, ikke for å gjøre det lunere eller for å skjerme for sol. Uansett om det er varmt eller kaldt, vil det å dekke til åpningen føre til for dårlig oksygen i vogna og har dessverre vært en årsak til at mange små har mistet livet.

Her er noen fine artikler om kulde og små barn:
https://www.trondheim.kommune.no/kulde_sma_barn/

https://www.aftenposten.no/norge/i/8mGE1/--Kaldere-enn-minus-10-Hold-barna-inne

https://altformamma.no/artikler/247/article/item/null/hvor-kaldt-er-for-kaldt-for-baby
 
Kaster meg på her! Vi har kjøpt Voksi dunvognpose med ull nederst. Bør jeg likevel ha sauskinn under vognposen? Jeg tenkte tynn ull innerst, ulldress som andre lag mtp bekledning.
 
Denne California januarbabyen kan ikke sammenlignes med Norges januarbabyer, men sist fikk jeg novemberbarn i Oslo. Den vinteren var veldig kald (flere dager med -15 - -20) så vi fikk beskjed om å ikke bevege oss så mye utendørs. Vi hadde barnehagen til eldstejenta like over veien så jeg fikk lov (hadde sikkert gjort det uansett) til å hente der samt at jeg trillet til helsestasjonen, ellers holdt vi oss inne på de kaldeste dagene. Jeg slet også med brystbetennelse så det gjorde jo sitt til at jeg holdt meg unna kulden.

Jeg hadde saueskinn (dette er nok ikke nødvendig), så dunpose (Troller), babyen hadde på tynn ullbody og strømpebukse med en hjemmestrikket heldress i ull (fra Nøstebarn) over, ullfleece lue/votter/sokker. Det saueskinnet er nok mer når dunposen fjernes (vi hadde dunpose med ull i underldelen).

Teppe over vogna er vel aldri anbefalt. De ligger ganske så beskyttet nedi der når man får putta de nedi, så om det blåser så merker de ikke så mye til det. Jeg brukte regntrekket dersom det var for ille snøføyk.
 
Oi nei det er vel det man aldri skal gjøre? Pledd over åpningen tenker jeg

Nei, nå tenkte jeg ikke et tykt ullpledd, men mer et helseteppe eller noe. Som slipper inn luft men ikke "full blås" om dere skjønner. Men kan godt hende det er for tett det også, skal i så fall ta med meg det videre [emoji6]
 
Vi har en gammeldags voksi-pose med knyting. Den er aaaalt for stor for dypvogna. Vi skal bruke dyne/tepper i den, med lammeskinn under. Håper det blir varmt nok...
 
Vi har en gammeldags voksi-pose med knyting. Den er aaaalt for stor for dypvogna. Vi skal bruke dyne/tepper i den, med lammeskinn under. Håper det blir varmt nok...

Vi har også det. Kom innom en dag så skal jeg vise deg hvordan du knuter den så den blir mindre. Passer fint i vår vogn.
 
Nei, nå tenkte jeg ikke et tykt ullpledd, men mer et helseteppe eller noe. Som slipper inn luft men ikke "full blås" om dere skjønner. Men kan godt hende det er for tett det også, skal i så fall ta med meg det videre [emoji6]
Helsetepper er laget med hull, nettopp for å isolere bedre, så det skal heller ikke brukes til å dekke åpningen. Det slipper ikke noe gjennom, til tross for hull.
 
Helsetepper er laget med hull, nettopp for å isolere bedre, så det skal heller ikke brukes til å dekke åpningen. Det slipper ikke noe gjennom, til tross for hull.

Ja, det har jeg også lest. Er visst like farlig som et tett teppe. Tipset om å bruke regntrekket er jo lurere.. da blir åpningen mindre og det blir lunere inni :)
 
Back
Topp