Hva kan funke for å øve på å svelge piller?

Jeg sitter nå og prøver å få ned dagens kosttilskudd for gravide, som jeg har endt opp med å dele i 4 nå, pga. pilleangsten som bare lukker hele halsen min. Jeg er mye flinkere nå enn som barn, for å si det sånn, for nå TAR jeg ihvertfall piller!
Så det som funker for meg akkurat nå i tillegg til å dele dem opp er å ta bittelitt vann fra en sånn Contigo flaske med munnstykke sugerør, poppe pillen inn, kaste hodet bak så den havner langt bak, så tenker jeg ''svelg stort nå'' elns, og det pleier å funke! Tok en nå mens jeg skrev det :D Av og til tar det fortsatt noen forsøk, men prøver å ikke få panikk, tar mer vann, prøver igjen. Skammer meg heller ikke hvis jeg har en dårlig pillesvelgedag, sånn er det bare av og til. Form og tykkelse har mye å si for meg også, hvis jeg ikke er vant med den blir det vanskelig, men det blir bedre med øvelse.

Forskjellige metoder funker for forskjellige, men jeg tror som noen nevnte over at å øve på å svelge små godteri er en god idé! For da kjenner man kanskje ikke på det presset at man MÅ svelge medisinen, dette er bare øving, og det er jo godis :p
Ellers har jeg hørt at å ''se ned'' istedenfor å legge hodet bakover hjelper, for noen er det mye eller lite vann, sugerør eller et glass.. pillen først eller vannet først.. (kanskje noen ikke klarer med vann?)

Ønsker henne / dere lykke til ihvertfall! Jeg vet så godt hvordan det er, og håper hun mestrer det nå så hun slipper å slite som voksen som jeg fortsatt gjør selv om jeg har tatt piller hver dag i flere år :dead:

Min 9åring takler dårlig piller, de blir liksom sittende fast i munnen hennes. Hun klarer ikke svelge ned samme hvor mye vann hun tar inn i munnen.
Dog er det sjelden hun får noe større enn en reisesyke-tablett.
Men her hjalp det å gjemme reisesyketabletten inni en bit med Twix. Tør ikke si om hun tygde den litt eller ikke, men tablett inni myk karamell har vært det enkleste.
Vi har knust tabletter i vann, i brus, gjemt i syltetøy og nugatti, men Twix har vært best så langt.

Jenta mi på 3 år har vært på antibiotika for uvi denne uka. Det var tomt for mikstur fra produsent så hun har måttet ta pillene i stedet (og de smaker pyton!).

Vi har prøvd litt forskjellig som funker bra og alt involverer å putte den inn litt mat og si til henne at hun bare skal svelge det. Følgende "glir" lett ned:

Inni en skive banan
Inni en sviske
En teskje syltetøy
En teskje smør (litt ekkelt synes jeg, men hun kunne spise smør rett fra boksen hvis hun fikk lov:hilarious:)
Kombinasjon av litt smør, pille og syltetøy har funket best

Ville passet på å alltid kjøpe piller som enten er glatte eller i sånn kapsel. Det er mye enklere å svelge. Må ikke kjøpe Paracet som smuldrer i munnen liksom. Jeg kjøper alltid medisiner som er enkle å svelge, ellers brekker jeg med en gang jeg får de i munnen

Det går ikkje med reseptbelagte medisiner, der kommer dei som dei er.

Min 9åring takler dårlig piller, de blir liksom sittende fast i munnen hennes. Hun klarer ikke svelge ned samme hvor mye vann hun tar inn i munnen.
Dog er det sjelden hun får noe større enn en reisesyke-tablett.
Men her hjalp det å gjemme reisesyketabletten inni en bit med Twix. Tør ikke si om hun tygde den litt eller ikke, men tablett inni myk karamell har vært det enkleste.
Vi har knust tabletter i vann, i brus, gjemt i syltetøy og nugatti, men Twix har vært best så langt.

Denne må ikke tygges. Den må ikke knuses, for de små kulene inni kapselen må komme hele ned i magen. Så viktig at den ikke tygges.

Mulig det er sånn i Norge. Her i Uk så spør jeg alltid om jeg kan få tabletter som er lette å svelge, og det er som regel alternativer

Her til lands er det nå engang sånn at det er grenser for hvilke preparater de kan bytte til innenfor resepten, og det ER ikke alle virkemidler som finnes i "lett å svelge" form, men nå ER det nå en glatt kapsel som er ganske liten hun har fått da, så det er nok innenfor "lett å svelge"-spekteret i så måte.

Hun skal i alle fall gå på denne ut februar, så ha pause for å ikek forstyrre PH-målingen i spiserøret i mars, og så trolig tilbake på medisin etter den dersom den bekrefter et legen antar er problemet, i... hvem vet om hun noen gang vokser det av seg...

Jeg spør alltid om paraceten som jeg syns er lettest å svelge så på noe går det med!

Det spørs jo mye hvilke alternativer som FINNES rett og slett, noen medisiner finnes det MANGE varianter av.

Innenfor paracetamol tar ungene her i huset, noen tar granulat med jordbørsmak fra panidil eller pamol eller noe sånn, noen tar paracet smeltetablett med banansmak og yngste klarer ikke det og tar fortsatt flytende paracet.

Men, denne medisinen her finnes ikke i helt like mange alterntiver. Det finnes uike medisiner for probemet, og får vi doagnosen er det mulig vi kan prøve oss frem til hva som funker bet, men for nå må hun svelge denne pillen. (eller, jeg må stå opp et kvarter tidliger for å klare den der prosessen med å løse det i vann hver morgne, men det smakte enda verre sier hun, det fikk hun dog NED da)

Her i familien har det funket å enten øve på å svelge sammen med drikke/ gjerne med delt opp tablett i starten om det er praktisk løselig og om tabletten er noe stor i utgangspunktet, eller feks svelge sammen med noe som har litt tykkere konsistens feks en litt tykk smoothie eller noe:-) lykke til:-)

Det spørs jo mye hvilke alternativer som FINNES rett og slett, noen medisiner finnes det MANGE varianter av.

Innenfor paracetamol tar ungene her i huset, noen tar granulat med jordbørsmak fra panidil eller pamol eller noe sånn, noen tar paracet smeltetablett med banansmak og yngste klarer ikke det og tar fortsatt flytende paracet.

Men, denne medisinen her finnes ikke i helt like mange alterntiver. Det finnes uike medisiner for probemet, og får vi doagnosen er det mulig vi kan prøve oss frem til hva som funker bet, men for nå må hun svelge denne pillen. (eller, jeg må stå opp et kvarter tidliger for å klare den der prosessen med å løse det i vann hver morgne, men det smakte enda verre sier hun, det fikk hun dog NED da)
Ja og det er kjipt, angående kapsler, så foreslo de på sykehuset rett og slett at jeg skulle drikke med f eks appelsinjuice, for med vann så kunne de flyte på toppen og sitte fast i ganen. Ikke samme tabletter men i kapsel. Kanskje det hjelper, om hu kan drikke litt juice? Jeg har slitt mye med tabletter selv og det er ett realt slit og styr iblant.

Ja og det er kjipt, angående kapsler, så foreslo de på sykehuset rett og slett at jeg skulle drikke med f eks appelsinjuice, for med vann så kunne de flyte på toppen og sitte fast i ganen. Ikke samme tabletter men i kapsel. Kanskje det hjelper, om hu kan drikke litt juice? Jeg har slitt mye med tabletter selv og det er ett realt slit og styr iblant.

Iroisk nok står appelsinjus som et alternativ ja. Når hun er anbefalt å unngå akkurat der grunnet diagnosen hun går medisinen for (reflux/gørs)

Vi får se om vi skal prøve det også om det ikke går. Melk og kullsyreholdig skal ikke brukes. Men først skal vi nå i kveld øve med mais korn når hun spiser taco.

LIIIIITT uprqaksik å koke en makaroni hver eneste morgen, men ikke helt dum ide det heller. Tre den utenpå så smaker det jo i det misnte kanskje ikke så ekkelt, for ja, det smaker ikke direkte godt. Jeg testet ved å smake på kapselen jeg hadde tømt, for hun fikk innholdet i vann i morgres. Men, hva er reia med t granilatet holder seg fast inni kapselen so mved statisk elektrisitet, Det var IKKE bare å helle det ut, akkurat...
Blir eventuelt til hun har fått inn teknikken, tar forhåpentligvis ikke altfor lang tid :happy:
Kjedelig at de er statiske da, ikke alltid lett å forstå hvorfor de gjør som de gjør

Iroisk nok står appelsinjus som et alternativ ja. Når hun er anbefalt å unngå akkurat der grunnet diagnosen hun går medisinen for (reflux/gørs)

Vi får se om vi skal prøve det også om det ikke går. Melk og kullsyreholdig skal ikke brukes. Men først skal vi nå i kveld øve med mais korn når hun spiser taco.
Håper det går bra!!

Om hun skulle slite veldig kan dere eventuelt spørre om nexium granulat, nexium er esomeprazol og antar dere har fått omeprazol å prøve, pleier å være den de prøver ut til å begynne med ihvertfall.

Håper det hjelper og at er finner en måte hun lett kan ta tabletter på kapsler.

Om hun skulle slite veldig kan dere eventuelt spørre om nexium granulat, nexium er esomeprazol og antar dere har fått omeprazol å prøve, pleier å være den de prøver ut til å begynne med ihvertfall.

Håper det hjelper og at er finner en måte hun lett kan ta tabletter på kapsler.

Jepp. Omeprazol hørtes rett ut. Fikk resept på losec? Og apoteket sa dette var samme.
Hvit resept siden vi ikke har diagnosen enda så jeg føler ikke for å prøve hele utvalget. Ikke før vi har gitt dette noen forsøk i alle fall.

Hun svelger maiskorn som beviselig var større enn kapselen uten problem. 5 stk på første forsøk, et etter et.

Jeg ser for meg tårer og hyl igjen i morgen tidlig likevel.
For jeg tror det låser seg på et vis. Men i moegen er det lørdag og naboen står ikke på døra 8.10 så vi har litt mer ro over oss.

Jepp. Omeprazol hørtes rett ut. Fikk resept på losec? Og apoteket sa dette var samme.
Hvit resept siden vi ikke har diagnosen enda så jeg føler ikke for å prøve hele utvalget. Ikke før vi har gitt dette noen forsøk i alle fall.

Hun svelger maiskorn som beviselig var større enn kapselen uten problem. 5 stk på første forsøk, et etter et.

Jeg ser for meg tårer og hyl igjen i morgen tidlig likevel.
For jeg tror det låser seg på et vis. Men i moegen er det lørdag og naboen står ikke på døra 8.10 så vi har litt mer ro over oss.

Så bra at hun klarte det! Men høres ut som det kan være selve angsten og presset, ja (kjenner godt til den selv). Forhåpentligvis så går det bra i morgen :happy:

Så bra at hun klarte det! Men høres ut som det kan være selve angsten og presset, ja (kjenner godt til den selv). Forhåpentligvis så går det bra i morgen :happy:
Jepp. Jeg tror det er angsten og presset som gjør at tårene sitter løst og det ikke går.
Så jeg håper det går bedre i morgen. For teknikken fikk hun jo til. Bare hun slapper av. Ja. Det smaker ikke godt, derfor svelger vi fort. Og drikker etterpå.

Det er kjedelig. Men. Broren svelger en pille hver morgen, og det bare gjør han på badet uten et glass engang (litt vann fra springen antar jeg, eller han har ei flaske på rommet han fyller daglig) så hun er ikke den eneste i familien. Faren tar vel 2 piller hver dag og 3 i pollensesongen. Livet er ikke alltid rettferdig, men det er bra vi har medisiner som kan hjelpe.

Jepp. Jeg tror det er angsten og presset som gjør at tårene sitter løst og det ikke går.
Så jeg håper det går bedre i morgen. For teknikken fikk hun jo til. Bare hun slapper av. Ja. Det smaker ikke godt, derfor svelger vi fort. Og drikker etterpå.

Det er kjedelig. Men. Broren svelger en pille hver morgen, og det bare gjør han på badet uten et glass engang (litt vann fra springen antar jeg, eller han har ei flaske på rommet han fyller daglig) så hun er ikke den eneste i familien. Faren tar vel 2 piller hver dag og 3 i pollensesongen. Livet er ikke alltid rettferdig, men det er bra vi har medisiner som kan hjelpe.

Er veldig vanskelig å slappe av når man vil svelge fort! :arghh: Av og til så må jeg passe på at jeg senker skuldrene og tar et dypt åndedrag for å både fysisk og mentalt løsne meg opp. Jeg som tar 8 ''kvart'' piller hver dag nå tar meg god tid :bag:
Jeg misunner folk som klarer det helt fint, t.o.m. uten drikke! Min mann er sånn, han tar omega3 kapslene som fulgte med i pakken med kosttilskudd for gravide rett ned, mens for meg er det klin umulig :spitoutdummy:

Back
Topp