Hva kan en baby absolutt IKKE hete, etter din mening?

Nja, det er jo et gammelmanns navn å hete Arne og diverse i den sjangeren.Men det funker med tanke på at jeg har en del familiemedlemmer der.

Det er verre med f.eks. Maximillian som jeg verken ser for meg for passende for baby, barn, ungdom voksen eller en fot i grava.

Frøken Hege skrev:
Arne, Laila og Laura er jo NAVN.

Chrisander Amander Leandrus Analius er jo eksempler på hjemmelagete navn som IKKE er fint.

Hørte om tvillinger som het Nathan og Tristan. I og for seg fine navn på ENGELSK, ikke når begge foreldrene og begges familier er norske og de sier navnene på kav Siddis dialekt. Nataaaan og Tristaaaaan!!

Hehe... Analius... Da er stakkaren garantert å bli et mobbeoffer! Heh... Uff... ;)

Merker den siste tiden at jeg også har fått avsmak for navnet Anders.  Som faktisk (for meg) er et navn som passer gutter/menn i alle aldre.

Men i alle fall for meg så går det nå inn i samme kategori som Adolf, Judas og Vidkun, og andre judaser.

Enig med de som oppgir såkalt belastede navn - de bør man være forsiktig med å bruke på barna sine. Utover det synes jeg ikke det er noen navn en baby ikke KAN hete. Navn er en smakssak, og jeg personlig er ikke så begeistret for nymotens, hjemmesnekrede eller "fancy" navn (Her bor Per, Kari og Natasha Violetta).

Vi har valgt et gammelmodig navn på gutten vår, han heter Oddmund. Mannens far het det og vi syntes det var fint å kunne kalle opp. Dessuten liker jeg de gode, gamle navnene som Runar, Halvor, Olav og Håkon. Uansett er vi bare babyer en liten prosentdel av livet, og det blir for meg like rart å treffe på en voksen mann som heter Marius eller Theodor (ingen ting galt med navnene, men jeg forbinder dem med små gutter). 

Man ser kanskje for seg gamle kjerringer når man hører Ragnhold og Magnhild osv, men jeg har faktisk mer problemer med å se for meg en gammel dame som pisser i buksa og sikler som presanterer seg som Emmeline-Isabella eller andre sukkersøte navnemoticon

Navnemoten går i bølger og gjentar seg. Det mest utelukkede navna, for min del, er fra egen og våre foreldres generasjon, fordi det blir for nære assosiasjoner. Men besteforeldre og oldeforeldrenavn er jo nettopp mange av de som igjen er på topp-listene. Samtidig får vi jo veldig mye mer inspirasjon fra utlandet i våre dager. Så jeg vil nesten ikke avskrive noen. Kanskje Judas og Adolf, men ikke Anders.

For meg høres det litt "feil" ut med poppisnavn fra 40-50-60 tallet.. Får det bare ikke helt til å klinge med dagens navn..;-)

Må si jeg faktisk ble litt overaska over mange av de navnene som var "fy" navn her inne. 

Men her er mine navn som jeg ikke ser for meg at en baby heter: 
Leif, Gunleik, Eilif, Reidar, Arthur, Randi, Gudrun, Ruth, Gerd, Rannveig å sånner type navn.

Ser ikke for meg at jeg kunne sett på en baby og sagt "nææææ se så søt lille Gudrun er der hun ligger" 

Men har selv et Gudbarn som heter Rannveig og det gjør meg ingen ting at andre barn heter det. Bare ikke navn jeg ville valgt. 

Tefruen skrev:
Merker den siste tiden at jeg også har fått avsmak for navnet Anders.  Som faktisk (for meg) er et navn som passer gutter/menn i alle aldre.

Men i alle fall for meg så går det nå inn i samme kategori som Adolf, Judas og Vidkun, og andre judaser.

Tror det er så vanlig at det ikke vil falle helt bort... Har ikke noen følelser ovenfor det navnet, for jeg kjenner så mange som heter det.
Jeg "reagerer" mer på etternavnet. Har kommet over det et par ganger på jobb, og tenker at det er litt synd på de som heter det nesten...

toneany skrev:
Jeg syns Arne er et bra navn, jeg har vurdert å bruke det selv om vi skulle få en gutt. Farfar het Arne, og jeg kunne gjerne tenkt meg å oppkalle etter ham.

Greia er at man vennes jo veldig fort til navnet, selv om man først ikke tenker det passer til en baby eller er uvant. Og så er de jo bare en baby i et lite år eller noe, de er jo voksne mennesker i mange tiår. Jeg har større problemer med at en voksen mann heter Emiliander enn en baby som heter Arne eller Mildrid (farmor). 

For det første: HELT enig! 
For det andre: Fins det noen som faktisk har kalt barnet sitt for Emiliander?

FrkPedersen skrev:
Enig med de som oppgir såkalt belastede navn - de bør man være forsiktig med å bruke på barna sine. Utover det synes jeg ikke det er noen navn en baby ikke KAN hete. Navn er en smakssak, og jeg personlig er ikke så begeistret for nymotens, hjemmesnekrede eller "fancy" navn (Her bor Per, Kari og Natasha Violetta).

Vi har valgt et gammelmodig navn på gutten vår, han heter Oddmund. Mannens far het det og vi syntes det var fint å kunne kalle opp. Dessuten liker jeg de gode, gamle navnene som Runar, Halvor, Olav og Håkon. Uansett er vi bare babyer en liten prosentdel av livet, og det blir for meg like rart å treffe på en voksen mann som heter Marius eller Theodor (ingen ting galt med navnene, men jeg forbinder dem med små gutter). 

Signerer denne. Synes nesten det er trist å lese hvor mange som synes det verste man kan kalle babyen sin er de gamle, norske navnene. Vi har ikke valgt det, men kunne fint hatt en Ola, Sverre, Solveig, Astrid osv selv.

Er jo som flere skriver at det går i bølger. Mannens navn er for meg et gammelmannsnavn, men jammen meg har jeg møtt flere på hans alder som heter det. Og de har vært babyer de og. Kommer nok litt an på hvor i landet man er fra, noen av disse trauste navna er mer vanlige andre plasser enn på Østlandet.

Husker for noen år siden at Herman var veldig populært. For meg var det et "gammelmannsnavn", men når jeg hører det nå tenker jeg på barn.

LittleMonkey skrev:

monaogmini skrev:
Georg, Halvor, Jon, Erna, Grethe og Frank er navn jeg ikke synes passer en baby. Sånne typisk gamle dame/manne navn.

Jeg ELSKER navnet Georg! Jeg tror jeg er den eneste i (baby)verden :p

Jeg er helt enig med deg! Det er nydelig:-)

Sicily skrev:

toneany skrev:
Jeg syns Arne er et bra navn, jeg har vurdert å bruke det selv om vi skulle få en gutt. Farfar het Arne, og jeg kunne gjerne tenkt meg å oppkalle etter ham.

Greia er at man vennes jo veldig fort til navnet, selv om man først ikke tenker det passer til en baby eller er uvant. Og så er de jo bare en baby i et lite år eller noe, de er jo voksne mennesker i mange tiår. Jeg har større problemer med at en voksen mann heter Emiliander enn en baby som heter Arne eller Mildrid (farmor). 

Hvis det ikke er det til nå er det sikkert noen som får en knallgod ide med denne tråden og sitter hjemme og mekker lignende navn.

Anders som ingen vil bruke mer kan jo bli til Andersiander!!!

Jeg kunne aldri kalt barnet mitt Satan, f.eks...

Heller ikke navn som slutter på -frid eller -laug. Typ Annfrid, Ingfrid, Herlaug, Aslaug osv. Eller Kåre, Knut, Harry, Egil, Johannes, Simen, Silje, Marte, Ronja, Oliver, Oskar, Marianne, Karianne, Martine, Britt, Odin, Reidar, Mathias, Thea, Leah, Linnea, Amalie, Emilie, Andreas, Daniel eller Ingrid.

Jeg liker navnene Tommy, Thomas, Emma, Madelen, Erlend, David, Emre, Ive, Ida, Mathilde, Johnny og Morten.

GLADIS!! En bekjent gammel dame som het det, og ho var ikke noe "glad"! Vi kalte ho for SURIS!! Det navnet er stygt på baby og rett og slett på alle.... Mener jeg....

Vel.....skal ikke nevne alle navnene for mange her inne har valgt nettopp de navnene på sine barn. Hver sin smak... :)

Frøken Hege skrev:

Sicily skrev:

toneany skrev:

Hvis det ikke er det til nå er det sikkert noen som får en knallgod ide med denne tråden og sitter hjemme og mekker lignende navn.

Anders som ingen vil bruke mer kan jo bli til Andersiander!!!

Kan godt hende, det var bare noe jeg fant på i farten. :p Tror ikke noen av mine bekjente hadde valgt et slikt navn iallefall. Jeg liker ikke sånne navn i det hele tatt.
Virker ikke som om folk tenker over at dette navnet skal barna også ha når de blir voksne. :p

Frøken Hege skrev:

inlisek skrev:
Luna! Etter min mening er det en hundenavn og ikke ett menneskenavn. vet om en som har det som fornavnet for ungen hennes.

Luna ja, sammen med Milla eller Mille- det er også dyrenavn. Pontus stiller i samme klasse,vet om en som heter det.

Men dette er da ikke noe argument. Jeg kjenner en hund som heter Jens og en hund som heter Ida, og naboens katt heter Asbjørn.

Det er ikke noe skille mellom dyrenavn og menneskenavn mer.

Nja.. Oddbjørg, Gjertrud, Jan, Oddbjørn, Odd, Gerd, Ottar, Birgit, Asle, Asbjørn,Frode, Gunhild, Kjell, Kurt, Roger, Roy, Raymond, Mayfrid, Viggo, Birthe osv osv..

Back
Topp