Hva gjør du annerledes fordi du er gravid?

Bkno1797992

Bli kjent med forumet
Hei, jeg har en veldig interesse for å forsøke å ha mest mulig positiv innvirkning på fosteret gjennom å gjøre endel positive ting gjennom svangerskapet.

For noen vil ikke interessen være like stor, for noen vil det være umulig å gjennomføre de samme tingene i hele eller deler av svangerskapet, og noen vil gjerne være dypt uenig og gjør ting på en helt annen måte, fordi de har gode argumenter for hvordan de vil gjøre ting.

Jeg ønsker å finne likesinnede, men vil også at andre som gjør ting annerledes og har lyst til å dele, kan bidra med fine, kloke, rare ting vi tar oss selv i å gjøre mens vi planlegger å bli gravide og er gravide.

Personlig har jeg en kjempestor interesse for helhetlig helse (min egen først og fremst) og hvordan dette påvirker fosteret. Derfor har jeg stor fokus på søvnmengde og kvalitet, bevegelse/trening, råvarebasert kosthold og rik tarmflora, stresse ned og mindre skjermbruk. Så vil jeg påpeke at jeg sover langt dårligere og mindre enn jeg burde (med en 2- og 3-åring i hus), jeg har knapt tid til trening innimellom 2x turnus i hus, to små, og andre prioriteringer, og jeg bruker skjerm mye mer enn jeg skulle ønske. Jeg er langt fra mitt eget ideal, men det er jo ikke meningen å være perfekt. Så kan vi alltid ha noe å jobbe mot, selv om vi aldri når målet.

Håper flere har lyst til å bidra med hva dere gjør, positivt som negativt, utelukkende fordi vi er gravide. Jeg håper tråden kan ha en hyggelig tone da det må være helt greit og velkomment at vi har ulike meninger om hva som er best for oss og eget barn ❤️
 
Én ting jeg gjør, utelukkende fordi jeg er gravid, er å spise fermentert surkål den jeg bruker er sur, men krydra. Målet er å spise det hver dag, fordi jeg ønsker at jeg skal få en rik tarmflora, slik at barnet får en rik tarmflora _og_ at barnet skal gjenkjenne smaken når jeg introduserer det som fast føde. Så er også målet at jeg skal spise det så mye at jeg til slutt liker smaken av det, og at motivasjonen til å spise det også vedvarer etter jeg har sluttet å amme babyen. Siste, for min egen helse. Jeg spiser ca. en toppet ss med Eimealt surkål fra Stavanger Øst.

Også pleier jeg ikke å ta kosttilskudd, fordi jeg forsøker å dekke behovet gjennom kosten, men verdiene mine tilsier at jeg må ta jerntilskudd, så det har jeg begynt å gjøre igjen hver dag.
 
Det mange ikke vet er at man skal passe på hvilke hudpleieprodukter man bruker. Mange ingredienser som er veldig fy fy! Jeg bruker blant annet dagkremen til rituals som er 97% naturlig eller noe sånt, uten alle de stoffene som er skadelige for fosteret ❤️ Retinol og salisylsyre skal man absolutt unngå!
 
Det mange ikke vet er at man skal passe på hvilke hudpleieprodukter man bruker. Mange ingredienser som er veldig fy fy! Jeg bruker blant annet dagkremen til rituals som er 97% naturlig eller noe sånt, uten alle de stoffene som er skadelige for fosteret ❤️ Retinol og salisylsyre skal man absolutt unngå!
Den dagen jeg fant ut av at jeg er gravid så rydda jeg ut ALT med salisylsyre og retinol (til hudens største misnøye :hilarious: )
Jeg har også blitt flinkere på å prioritere ordentlig måltider fremfor å spise meg mett på feks sjokolade… selv om sjokolade er amazing:smiley-angelic003
 
Tar tran, folat, jod, vitamin D. Spiser mer grønt og er mer påpasselig med å få i meg mer kalsium.. og drikke nok vann. Utover det, lite andre tilpasninger. Sitter mer på forum da :laughing002
 
Jeg prøver å unngå å løpe over terskel, dvs holde pulsen under anaerobt nivå når jeg trener. Jeg synes det er ganske utfordrende, for jeg løper mye intervaller, og da får jeg gjerne puls som går en del opp på maks før den faller igjen. Men det er på mange måter fint også, for det er egentlig ikke ideelt å løpe så mye over terskel på trening, og kanskje kan det faktisk være til nytte for trening/løping på lang sikt. Så for første gang løper jeg på puls og ikke på pace, og oppdager nye sider ved egen kropp/kondisjon/løpestil. Jeg tenker at jeg vil fortsette å løpe så lenge kroppen føles ok, og så må jeg vel forvente å trappe ned til gangfart etter hvert. Jeg begynte å løpe jevnlig først etter det siste svangerskapet mitt for ca 3 år siden, så jeg har ikke vært aktiv på denne måten i svangerskap tidligere.
 
Jeg prøver å unngå å løpe over terskel, dvs holde pulsen under anaerobt nivå når jeg trener. Jeg synes det er ganske utfordrende, for jeg løper mye intervaller, og da får jeg gjerne puls som går en del opp på maks før den faller igjen. Men det er på mange måter fint også, for det er egentlig ikke ideelt å løpe så mye over terskel på trening, og kanskje kan det faktisk være til nytte for trening/løping på lang sikt. Så for første gang løper jeg på puls og ikke på pace, og oppdager nye sider ved egen kropp/kondisjon/løpestil. Jeg tenker at jeg vil fortsette å løpe så lenge kroppen føles ok, og så må jeg vel forvente å trappe ned til gangfart etter hvert. Jeg begynte å løpe jevnlig først etter det siste svangerskapet mitt for ca 3 år siden, så jeg har ikke vært aktiv på denne måten i svangerskap tidligere.
Det er helt individuelt hva du kjenner er best å gjøre for deg ❤️ da jeg var gravid med første og hadde all verdens tid løp jeg intervaller 2-4 ganger hver uke. Jeg løp som jeg alltid hadde gjort, etter pace, på mølle. Den gangen var det også det eneste jeg gjorde siste par mnd som ikke gjorde vondt. Jeg løp intervaller inntil tre uker før fødsel (fire uker før termin). Da kjente jeg at grensen var nådd. Det var vondt å gå, stå, sitte, ligge (og sove). Men å løpe - det syntes jeg var helt nydelig. Hun ble en veldig frisk baby, aldri hatt noen spesielle sykdommer eller allergier, født godt over snittet på vekt og er i dag en superglup 3-åring. Alt er ikke _på grunn av_ trening og intervaller, men for meg og mitt barn ga det i hvert fall ingen skadevirkninger. Jeg var i både første og andre svangerskap under forskning på det å bli gravid, være gravid og med på oppfølging av barna etterpå (i fem år). Jeg hadde blant annet på meg aktivitetsmåler før og under svangerskapene. Både helsesykepleier, fastlege, og legene og jordmødrene som fulgte meg i forskningen sa det var flott at jeg løp intervall.

Nå har jeg ikke kapasitet til å trene som den gang, men skyter inn en lengre løpetur til jobb når jeg har sovet nok og har overskudd til å stå opp et par timer tidligere.

Det viktigste er at du kjenner etter hva du er trygg på, hvordan din kropp kjennes, og at du opplever å ha en balanse hvor majoriteten av kapasiteten din brukes på det som gir deg glede og mestring.
 
Spiser sunt
Prioriterer søvn
Trener (men lytter til kroppen)
Drikker mye vann
Spiser folat
Unngår kosmetikk, solkrem og parfymer med ingredienser som kan være skadelig
Unngår rusmidler
Unngår mat som kan være skadelig
 
Råvarebasert, kun kremer fra Ærlig by Walle typ, stressmestring, tannkrem uten fluor, nesten ikke laks. Ikke drikke og spise fra plast, spesielt varm mat. Leser bøker om ernæring, BLW, selvutvikling, hører på podcaster om oppdragelse, startet underskriftskapanje for å kutte is og kake på bursdager i barnehagen brødrene går i og hun skal begynne i :Heartred
 
Det er helt individuelt hva du kjenner er best å gjøre for deg ❤️ da jeg var gravid med første og hadde all verdens tid løp jeg intervaller 2-4 ganger hver uke. Jeg løp som jeg alltid hadde gjort, etter pace, på mølle. Den gangen var det også det eneste jeg gjorde siste par mnd som ikke gjorde vondt. Jeg løp intervaller inntil tre uker før fødsel (fire uker før termin). Da kjente jeg at grensen var nådd. Det var vondt å gå, stå, sitte, ligge (og sove). Men å løpe - det syntes jeg var helt nydelig. Hun ble en veldig frisk baby, aldri hatt noen spesielle sykdommer eller allergier, født godt over snittet på vekt og er i dag en superglup 3-åring. Alt er ikke _på grunn av_ trening og intervaller, men for meg og mitt barn ga det i hvert fall ingen skadevirkninger. Jeg var i både første og andre svangerskap under forskning på det å bli gravid, være gravid og med på oppfølging av barna etterpå (i fem år). Jeg hadde blant annet på meg aktivitetsmåler før og under svangerskapene. Både helsesykepleier, fastlege, og legene og jordmødrene som fulgte meg i forskningen sa det var flott at jeg løp intervall.

Nå har jeg ikke kapasitet til å trene som den gang, men skyter inn en lengre løpetur til jobb når jeg har sovet nok og har overskudd til å stå opp et par timer tidligere.

Det viktigste er at du kjenner etter hva du er trygg på, hvordan din kropp kjennes, og at du opplever å ha en balanse hvor majoriteten av kapasiteten din brukes på det som gir deg glede og mestring.
Så fint å høre at det fungerte bra å løpe så lenge. I dag har jeg løpt intervaller i skogen, og da blir det nærmest umulig å ikke løpe over terskel, pulsen går jo rett til himmels hver gang det kommer en motbakke i dragene (løper 800m med pace rett over måltempo + 3min rest x 8). Men kroppen føltes bra, og det er jo ikke mange minuttene om gangen før restitusjonen, så jeg lot det stå til. I mine to forrige svangerskap har jeg vært veldig inaktiv, lagt på meg hinsides mye, og generelt følt meg i elendig form, særlig med yngstemann. De siste tre mnd kunne jeg knapt røre meg uten å få blodtrykksfall, og det tok lang tid å finne igjen en normal hverdagsform etter fødsel. Jeg kjenner veldig at jeg ikke orker å komme i den situasjonen igjen. Nå har jeg et helt annet utgangspunkt, med lavere BMI, mye bedre kondisjon, og en genuin treningsglede. Jeg vil så gjerne beholde den gode fremgangen og forsøke å gi meg selv et bedre utgangspunkt for barseltiden som jeg gleder meg sånn til. Dessuten har jeg to barn som trenger en aktiv og frisk mamma, jeg kan ikke sette meg til i 8 måneder.
 
Så fint å høre at det fungerte bra å løpe så lenge. I dag har jeg løpt intervaller i skogen, og da blir det nærmest umulig å ikke løpe over terskel, pulsen går jo rett til himmels hver gang det kommer en motbakke i dragene (løper 800m med pace rett over måltempo + 3min rest x 8). Men kroppen føltes bra, og det er jo ikke mange minuttene om gangen før restitusjonen, så jeg lot det stå til. I mine to forrige svangerskap har jeg vært veldig inaktiv, lagt på meg hinsides mye, og generelt følt meg i elendig form, særlig med yngstemann. De siste tre mnd kunne jeg knapt røre meg uten å få blodtrykksfall, og det tok lang tid å finne igjen en normal hverdagsform etter fødsel. Jeg kjenner veldig at jeg ikke orker å komme i den situasjonen igjen. Nå har jeg et helt annet utgangspunkt, med lavere BMI, mye bedre kondisjon, og en genuin treningsglede. Jeg vil så gjerne beholde den gode fremgangen og forsøke å gi meg selv et bedre utgangspunkt for barseltiden som jeg gleder meg sånn til. Dessuten har jeg to barn som trenger en aktiv og frisk mamma, jeg kan ikke sette meg til i 8 måneder.
Så fint at du har funnet glede over trening og en treningsform som passer for deg! Og kan anbefale «Hva og når skal vi spise»-boka som er veldig lettlest og skikkelig øyeåpner. Kommer til og med på lydbok fra mandag av håper du finner den balansen som fungerer for deg, og at du ikke får dårlig samvittighet om kroppen sier noe annet enn hodet ditt
 
  • Liker
Reactions: TKW
Det mange ikke vet er at man skal passe på hvilke hudpleieprodukter man bruker. Mange ingredienser som er veldig fy fy! Jeg bruker blant annet dagkremen til rituals som er 97% naturlig eller noe sånt, uten alle de stoffene som er skadelige for fosteret ❤️ Retinol og salisylsyre skal man absolutt unngå!
Har du noen eksempler på hudpleieprodukter du vet er trygge å bruke? Leter for eksempel etter en ansiktsrens :D
 
Jeg lever ikke veldig annerledes. Tar folsyre, sluttet på ADHD-medisiner, drikker så klart ikke alkohol, og unngår det man ikke skal spise. Legger meg litt tidligere om kvelden fordi jeg blir trøtt tidligere.
 
Har du noen eksempler på hudpleieprodukter du vet er trygge å bruke? Leter for eksempel etter en ansiktsrens :D
Ja disse bruker jeg, de er trygge ❤️ Bruker micellar for å fjerne sminke, så den clarins toner for å få vekk rester, også ansiktskremen :)
 

Vedlegg

  • IMG_7523.png
    IMG_7523.png
    634,7 KB · Visninger: 9
  • IMG_7522.png
    IMG_7522.png
    596,4 KB · Visninger: 9
  • IMG_7524.png
    IMG_7524.png
    1,6 MB · Visninger: 9
Slutta på ADHD medisiner ved positiv test, slutta og røyke og drikke kaffe også samme dag. Tar tran, multivitamin og folsyre. Mere bevist på hva jeg spiser.
 
Jeg lever ganske som normalt. Jeg tar folsyre fra før. Jeg prøver å drikke mere vann, og mindre kaffe. Jeg er veldig glad i kaffe :arghh:jeg har kuttet ut vanlig salami og nå spiser jeg Frisk, som er gravid vennlig. Jeg prøver også å småspise mer gjennom dagen siden jeg er redd for å bli kvalm :facepalm: med 2022 barnet spydde jeg fra uke 7 til og med uke 28.. ble så bedre til ca uke 35 før jeg ble kvalm igjen :arghh:
 
:HeartbigredHar du noen eksempler på hudpleieprodukter du vet er trygge å bruke? Leter for eksempel etter en ansiktsrens :D
Rudolph care- serien er laget av ei dansk kvinne som ønsket rene og gode produkter for seg selv gjennom hennes første svangerskap. Følgende står på hjemmesiden;

«Vi er certificeret med Svanemærket, Ecocert COSMOS Organic, Vegan Trademark, AllergyCertified og Astma-Allergy Nordic – og med GOTS og B Corp. Vores produkter bærer certificeringer alt efter, hvad hvert enkelt produkt lægger op til. Som B Corp-virksomhed vil Rudolph Care ikke kun være den bedste i verden, men for verden.»

Jeg bruker sjampo og deo fra dette merket. Så har jeg en sminkefjerner også, men den bruker jeg sjelden. Ellers bruker jeg ikke noen andre produkter og sminker meg med mascara et par ganger i året. Så ikke noe nytt fordi jeg er gravid altså, men godt tips til andre som vil ha kjemikalie-frie produkter i disse tider :Heartbigred

Jeg har kjøpt dem hos Fredrik & Louisa
 

Vedlegg

  • IMG_4704.png
    IMG_4704.png
    499,1 KB · Visninger: 5
Back
Topp