Hva gjør du annerledes fordi du er gravid?

Rudolph care- serien er laget av ei dansk kvinne som ønsket rene og gode produkter for seg selv gjennom hennes første svangerskap. Følgende står på hjemmesiden;

«Vi er certificeret med Svanemærket, Ecocert COSMOS Organic, Vegan Trademark, AllergyCertified og Astma-Allergy Nordic – og med GOTS og B Corp. Vores produkter bærer certificeringer alt efter, hvad hvert enkelt produkt lægger op til. Som B Corp-virksomhed vil Rudolph Care ikke kun være den bedste i verden, men for verden.»

Jeg bruker sjampo og deo fra dette merket. Så har jeg en sminkefjerner også, men den bruker jeg sjelden. Ellers bruker jeg ikke noen andre produkter og sminker meg med mascara et par ganger i året. Så ikke noe nytt fordi jeg er gravid altså, men godt tips til andre som vil ha kjemikalie-frie produkter i disse tider :Heartbigred

Jeg har kjøpt dem hos Fredrik & Louisa
Takk for tips!!
 
Hvor mye cola drikker dere? Jeg er sykt kvalm allerede og lurer på om det er innafor å drikke litt cola? Drikker ikke særlig med cola til vanlig, men hjelper litt mot kvalmen. Eventuelt andre tips? Spiser ritz kjeks. Merker jeg blir dårligere om jeg er sulten og spesielt om morgenen.

Jeg er syk nå, håper spiren klamrer seg fast til tross. Har rundt 38 i temp, har lest at jeg kan ta paracept opptil 1g x3 i løpet av dagen. Hva tenker dere om det?
 
Både Paracet og cola er greit, men kan være vanskelig å si hvor mye som er «for mye», så i utgangspunktet greit å bruke så lite som mulig av begge deler. Men som sagt er begge deler godt innafor :) Ibux skal man ikke bruke
 
Jeg drikker fortsatt Pepsi Max, forresten :) men prøver å begrense meg til et par glass daglig. Har vel egentlig lest meg frem til at det er 13 mg koffein i 1 dl cola, eller noe sånt, og man anbefaler vel at daglig dose for gravide ikke overskrider 200 mg
 
Jeg drikker fortsatt Pepsi Max, forresten :) men prøver å begrense meg til et par glass daglig. Har vel egentlig lest meg frem til at det er 13 mg koffein i 1 dl cola, eller noe sånt, og man anbefaler vel at daglig dose for gravide ikke overskrider 200 mg
ja ett par glass daglig er nok innafor.
prøver å unngå paracept, men bikka nå 39 i temp så må prøve å få den ned.
 
Takk for info, får den ned med 2x500 paracept men bare til 38. Den spira må virkelig gjemme seg godt :angelic:
Hehe jeg lå med 39 i minst 2 døgn og var drit syk, hadde akkurat bikket 4 uker og var lettere sagt hysterisk. Spesielt når jeg IKKE tok paracet. Var sikker på at jeg skulle abortere men neida. De ligger veldig trygt og godt gjemt :shy: :Heartred håper du kommer deg raskt, masse god bedring!
 
Hehe jeg lå med 39 i minst 2 døgn og var drit syk, hadde akkurat bikket 4 uker og var lettere sagt hysterisk. Spesielt når jeg IKKE tok paracet. Var sikker på at jeg skulle abortere men neida. De ligger veldig trygt og godt gjemt :shy: :Heartred håper du kommer deg raskt, masse god bedring!
Fy søren høres ut som meg!! Haha. Som om det ikke er nok bekymringer også skal en bli syk dagen etter positiv test :dance018tusen hjertelig takk:Heartbigred:love7:Heartbigred
 
Fy søren høres ut som meg!! Haha. Som om det ikke er nok bekymringer også skal en bli syk dagen etter positiv test :dance018tusen hjertelig takk:Heartbigred:love7:Heartbigred
Jeg veeeet. Forferdelig stressende! Kanskje det er et sabla godt tegn for oss egentlig - å bli syk altså :hilarious: jeg tok inntil 1g paracet x 3 de dagene feberen herjet som verst (tok selv full dose i 2 dager). Heldigvis går det meste av sykdom raskt over, jeg var feberfri på ca 5 dager og tok ikke noe siste dagen da jeg ikke bikket 38. Å ligge med 38 i feber er bare "sunt" så ikke ta noe da. (Så du spurte i annen tråd om maksdose).
 
Jeg veeeet. Forferdelig stressende! Kanskje det er et sabla godt tegn for oss egentlig - å bli syk altså :hilarious: jeg tok inntil 1g paracet x 3 de dagene feberen herjet som verst (tok selv full dose i 2 dager). Heldigvis går det meste av sykdom raskt over, jeg var feberfri på ca 5 dager og tok ikke noe siste dagen da jeg ikke bikket 38. Å ligge med 38 i feber er bare "sunt" så ikke ta noe da. (Så du spurte i annen tråd om maksdose).
Haha jaa. Satser på at det gjør at det tåler alt som kommer. Okay takk for tips, jeg er på dag to nå håper sykdommen går over om en dag og to så jeg heller kan ‘’kose meg’’ med alle symptomene denne graviditeten byr på. :yuck:
 
Sulten har tatt meg siden før positiv test. Jeg spiser normalt to ganger om dagen. Jeg pleier å spise når jeg er sulten, som tilfaller rundt kl. 10-12 og kl. 17.00. Jeg spiser meg skikkelig mett og har trivdes så godt med dette i litt over ett år.

Siden 3+ 0 (positiv ved 3+2) har jeg våknet mellom kl. 02.00 og kl. 04.30 hver dag, og kjenner meg umiddelbart sulten - nett som i de to andre svangerskapene mine. Har jeg først våkna får jeg ikke sove igjen. Jeg prøver ikke å stå opp før kl. 05.30. Da lager jeg frokost og lunsj og drar tidlig på jobb. De dagene jeg bare har lagd meg lunsj har den røket før klokka 08.00. Jeg spiser samme mengde pr. måltid og stopper når jeg er mett, så er ikke redd for å gå mer opp i vekt enn kroppen trenger. De sier at man bare trenger å spise et ekstra eple i starten av graviditeten, men jeg er sikker på at jeg spiser mer. Det er mulig jeg spiser _litt_ mindre pr. måltid, og at totalen blir rimelig lik, men jeg kommer til å fortsette å spise når jeg er sulten og slutt når jeg er mett. Jeg veier så klart aldri mat og vil derfor ikke få noen fasit. Den tenker jeg kroppen min vet best selv (mett/sulten).

Jeg prøver så godt jeg kan å spise mat som holder meg mett lenge, og ekstra oppmerksom på det til middag, slik at spisevinduet mitt ikke blir så langt. Når tarmene mine ikke får tilstrekkelig hvile til å rense seg og reparere, blir jeg så oppblåst og sliter med å sovne, og IBS-en kommer tilbake.

Håpet er at det skal avta litt rundt uke 9-12 når hcg-produksjonen går nedover igjen. Jeg vil helst tilbake til å ha et kortere spisevindu på rundt 6-7 timer. Men enn så lenge lytter jeg til kroppen (som vanlig) og spiser 3-4 ganger om dagen.

(Spiser utelukkende råvarebasert mat og minimalt prosessert mat, mye økologisk, utelukkende helfete meieriprodukter, mye forskjellige grønnsaker og nøtter. Ikke så mye frukt, men litt, og litt bær når jeg tar meg råd til det :p )
 
Har måttet bytte ut noen av favoritt-aktivitetene mine - nå blir det focus på svømming, yoga og pilates i stedet for buldring, klatring og kickboksing
Ellers prøver jeg å fokusere på å spise litt mindre smågodt, og har byttet ut mine vanlige lydbøker og podcaster med nye som har fokus på graviditet!
 
Hvor mye cola drikker dere? Jeg er sykt kvalm allerede og lurer på om det er innafor å drikke litt cola? Drikker ikke særlig med cola til vanlig, men hjelper litt mot kvalmen. Eventuelt andre tips? Spiser ritz kjeks. Merker jeg blir dårligere om jeg er sulten og spesielt om morgenen.

Jeg er syk nå, håper spiren klamrer seg fast til tross. Har rundt 38 i temp, har lest at jeg kan ta paracept opptil 1g x3 i løpet av dagen. Hva tenker dere om det?
Jeg drikker cola/pepsi som før. Det er mye mindre koffein i brus enn i kaffe, og nå viser forskning at det sannsynligvis ikke er så krise med koffein i svangerskapet likevel. Men litervis bør man jo sikkert ikke drikke uansett, av hensyn til både blodsukker, tannhelse og graviditet. "Med måte" er min strategi.
 
Går daglige turer
Kuttet ut alt av koffein
Holder meg helt unna alkohol
Passer på å slappe av
Tar folsyre og vitaminer
Har kuttet ut Sushi
 
Går daglige turer
Kuttet ut alt av koffein
Holder meg helt unna alkohol
Passer på å slappe av
Tar folsyre og vitaminer
Har kuttet ut Sushi
Ååh! Jeg håper ikke du har kuttet sushi fordi du har hørt at man ikke kan spise rå fisk som gravid. Sushi kan man fiiint spise som gravid ;) Heldigvis!! Jeg har spist det mye med de to første, men unngått de få fisketypene det er anbefalt å kutte. Står info om dette overalt på nett, og leste det senest i boken «Ventetid» skrevet av en barnelege. Lånt på biblioteket. (For andre som lurer er det nok en nyttig bok for førstegangsfødene, men som gravid tobarnsmor har jeg ikke lært noe nytt av den boka. Veldig generell syns jeg.)

Jeg spiser mer poke bowl enn sushi nå, for da kan jeg fikse det hjemme, og det er mye enklere. Så da blir det billigere. Salmalaksen får vi tak i på tilbud hele tiden.
 
Ååh! Jeg håper ikke du har kuttet sushi fordi du har hørt at man ikke kan spise rå fisk som gravid. Sushi kan man fiiint spise som gravid ;) Heldigvis!! Jeg har spist det mye med de to første, men unngått de få fisketypene det er anbefalt å kutte. Står info om dette overalt på nett, og leste det senest i boken «Ventetid» skrevet av en barnelege. Lånt på biblioteket. (For andre som lurer er det nok en nyttig bok for førstegangsfødene, men som gravid tobarnsmor har jeg ikke lært noe nytt av den boka. Veldig generell syns jeg.)

Jeg spiser mer poke bowl enn sushi nå, for da kan jeg fikse det hjemme, og det er mye enklere. Så da blir det billigere. Salmalaksen får vi tak i på tilbud hele tiden.
Neida. Er nok mer det at jeg ikke stoler helt på renholdet på mange sushirestauranter og fersketen på fisken. Også er jeg veldig glad i ingefær til sushi og det er jo fyfy med ingefær.
 
Har måttet bytte ut noen av favoritt-aktivitetene mine - nå blir det focus på svømming, yoga og pilates i stedet for buldring, klatring og kickboksing
Ellers prøver jeg å fokusere på å spise litt mindre smågodt, og har byttet ut mine vanlige lydbøker og podcaster med nye som har fokus på graviditet!
Har du funnet noen gode podcaster du kan anbefale?:)
 
Back
Topp