Hva gjør dere når...?

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Omgangssyken er i hus?

Hva vasker dere? Med hva?
Hvilken mat/drikke kjøper dere inn?

Vasker med klorin. Engangskluter, spray og vanlig, engangsmopp og hansker.

Også går alt av håndklær og sengetøy og kluter på 60 i maskina.

De spiser gjerne sånne babysmoothies, og ellers det de orker av mat og drikke

Vasker med klorin ja.
Har alltid engangshansker i hus til det formålet.

Bruker mye tørkerull før jeg vasker med klut og klorinvann.

Vasker det som kan på 60 grader.

Jeg dekker også til senga med masse håndklær før de legger seg, og så kan jeg bare ta av håndklær ettersom om natten, og så beskytter det madrassen.

Spises en del kjeks her når de er syke.
Farris og eplemost blandet 50/50

Jepp, derav mye håndklær å vaske

Jøss... Forstår nå at vi har vært veldig heldige;) for har aldri vært behov for å ta ekstra "forbehold" ved oppkast her. Han kaster opp på do (noen få ganger han har våknet av oppkast). Vasker helt som vanlig, og vi har aldri blitt smittet ;)

Jøss... Forstår nå at vi har vært veldig heldige;) for har aldri vært behov for å ta ekstra "forbehold" ved oppkast her. Han kaster opp på do (noen få ganger han har våknet av oppkast). Vasker helt som vanlig, og vi har aldri blitt smittet ;)
Men hvor gammel er han, og hvor gammel var han første gang han kastet opp?

Jeg har opplevd ei seng, en hel gutt, en halv vegg og ned på gulvet nedspydd, så tar forbehold etter den gangen ;-)

Nå derimot er han blitt så stor at han våkner om natta hvis han må spy ;-)
Han er 6.5

Frøkna på 3.5 stoler jeg ikke på enda. Hun bare spyr der hun er enda.

Men hvor gammel er han, og hvor gammel var han første gang han kastet opp?

Jeg har opplevd ei seng, en hel gutt, en halv vegg og ned på gulvet nedspydd, så tar forbehold etter den gangen ;-)

Nå derimot er han blitt så stor at han våkner om natta hvis han må spy ;-)
Han er 6.5

Frøkna på 3.5 stoler jeg ikke på enda. Hun bare spyr der hun er enda.

Han hadde omgangssyke da han var baby.. Da spydde han såklart der han var. Men det er ikke mange ganger han har kastet opp akkurat (snart 7 år). Men han har sprunget på do siden han var ca 2 ;) som sagt ett par ganger han har våknet av oppkast som da har kommet i senga, men ellers springer han på do ;)

Han hadde omgangssyke da han var baby.. Da spydde han såklart der han var. Men det er ikke mange ganger han har kastet opp akkurat (snart 7 år). Men han har sprunget på do siden han var ca 2 ;) som sagt ett par ganger han har våknet av oppkast som da har kommet i senga, men ellers springer han på do ;)
Men sover han uten å kaste opp på natta, eller våkner han?

For her har de ikke våkna heller når de har spydd, bare spydd i søvne :-o

På dagen er det jo mye lettere å styre, og yngste begynner å klare å gå på badet tidsnok nå før det kommer.

Jeg har et par som har lært å løpe til do. Men de sover litt langt unna, og jeg har derfor sånn før jul vasket fra "hun nådde til halvt bort i gangen" til "og bomma visst litt på do".

Forøvrig har vi, mindre smittsomt men mer flekker, også vasket jente og toalettrom fullt av blod, neseblod. Og på spørsmål om hvorfor hun hadde gått opp på do også vasket badet. For svaret var "det ble så mye blod på badet at der ville jeg ikke være".

Midt på natta er ikke mine barn heeeeeelt tilregnelige. Og ikke helt i stand til å rekke frem på do når de kaster opp.

På dagen er de langt mer renslige, både ved oppkast og neseblod

Last edited:
Jeg kokvasker alle tekstiler, og vasker alt som har fått oppkast på seg, og alle berøringspunkter (dørhåndtak, lysbrytere, blandebatteri osv) med klor. Er panisk redd for å få omgangssyke selv når et av barna har det. :p

Jeg kjøper inn cola, potetgull, eplejuice og loff, fordi det er det jeg har lyst på om jeg skulle få det. I virkeligheten pleier jeg ikke å bli smittet, og barna mine har normal matlyst selv om de har omgangssyke. o_O Lar dem drikke det de vil av søt drikke, og passer på å få i dem litt salt mat i tillegg.

Eldste min på 8 har også rukket fram til do. Da han var liten, så skjønte jeg at han kanskje måtte spy og løp på do. Yngste spyr uten så mye forvarsel. Våkner av at hun gråter og roper æsj ETTER at hun har kastet opp.

Heldigvis "lett" i sengen, bare å skifte og vaske. På gulvet er det verre, for det spruter overalt og man må få vasket hver minste lille prikk for ellers stinker det. Har alltid bøtte ved sengen istedefor å prøve å rekke do, evt løpe med bøtta foran.

Last edited:
Men sover han uten å kaste opp på natta, eller våkner han?

For her har de ikke våkna heller når de har spydd, bare spydd i søvne :-o

På dagen er det jo mye lettere å styre, og yngste begynner å klare å gå på badet tidsnok nå før det kommer.

Han våkner av at han blir kvalm, roper til oss at han er kvalm når han er i gangen og springer til do ;)

Her har jeg vasket med ren klor på hele kjøkkenet, alle dørhåndtak og lysbrytere i huset, alle vasker, badekar og doer. Så med rent vann etterpå. Skiftet på seng og byttet håndkler og vasker alltid sengetøy og håndkler på 90, dyne og pute på 60. Luftet godt.

Må få legge til at jeg MENTE at jeg har vært heldig altså.. Var ikke en undertone med at man kan "forvente" at barna rekker fram til do eller noe sånt.. ;) vi har oppriktig talt vært heldig - samt at vi med storebror knapt har hatt sykdom i hus :) spent på hvordan dette utvikler seg med lillesøster da ;)

Må få legge til at jeg MENTE at jeg har vært heldig altså.. Var ikke en undertone med at man kan "forvente" at barna rekker fram til do eller noe sånt.. ;) vi har oppriktig talt vært heldig - samt at vi med storebror knapt har hatt sykdom i hus :) spent på hvordan dette utvikler seg med lillesøster da ;)
Ja jeg tolket det ikke noe anderledes :) Var heldig med storebror her, men minste er helt anderledes

Ja jeg tolket det ikke noe anderledes :) Var heldig med storebror her, men minste er helt anderledes

Ja ting kan utarte seg helt annerledes med lillesnupp vil jeg tro ;) men lov å håpe ;)
JEG tror barna blir mindre syke dersom man ikke er hysterisk i forhold til bakterier ;)

Alle tekstiler som får noe på seg av spy vaskes på 60 eller 90, vasker huset normalt, utsatte steder vaskes med klor og senga dekkes til av håndklær i tillegg til tisselaken.
Dynene og putene får seg alltid en runde i maskinen etter en runde med omgangssyke.

Kjøper inn frukt, eplemost, farris, GEM pulver, litt forskjellige kjeks, loff og eventuell yndlingsmat.

Ja ting kan utarte seg helt annerledes med lillesnupp vil jeg tro ;) men lov å håpe ;)
JEG tror barna blir mindre syke dersom man ikke er hysterisk i forhold til bakterier ;)
Ja det er viktig at de får styrket imunforsvaret sitt. Men omgangssyke forårsakes av virus og man blir ikke imun, man kan få flere runder med samme smitte. Derfor vasker jeg :) Men generelt har jeg det ganske rent der de sover mtp feks krybbedød. Og det kan bli for mye bakteriesykdom også. De blir utsatt nok i bhg så da har jeg ikke dårlig samvittighet for å ha det rent hjemme :D

Ja det er viktig at de får styrket imunforsvaret sitt. Men omgangssyke forårsakes av virus og man blir ikke imun, man kan få flere runder med samme smitte. Derfor vasker jeg :) Men generelt har jeg det ganske rent der de sover mtp feks krybbedød. Og det kan bli for mye bakteriesykdom også. De blir utsatt nok i bhg så da har jeg ikke dårlig samvittighet for å ha det rent hjemme :D

Haha! Nei såklart mener jeg ikke man skal unngå å vaske etter omgangssyke! Men vårt barn
Er sjeldent syk og dette tror jeg handler delvis om at vi ikke har vært hysterisk i forhold til bakterier i det daglige ;) (ved sykdom blir det jo såklart noe annet). Og såklart skal man ha det rent hjemme altså! Men å spise ting som har falt på gulvet, putte sand i munnen, glemme å vaske hendene før måltid en gang i blant osv DET tror jeg ikke er skadelig ;)

Har også kollegaer som er ekstreme på å sprite hender i barnehagen. Panikk for å hjelpe barn med å snyte seg osv i forhold til smitte. De får gjerne alt som går i barnehagen! Jeg derimot som vasker hendene før måltid og ellers ved behov, blir sjeldent syk. Jeg spriter hendene ved farrang osv, men stort sett så holder jeg meg til grundig håndvask ;)

Hos oss er det slett ikke hysterisk rent, langt derifra.

Men syke unger får jeg likevel. Eldste har astma også. Inne fordi han bodde i er klinisk rent hjem før den tid, eller etter nei.

Min svigerinne, hun er renslig, der er det rent og pent ja. Eldste der er ikke syk. Seriøst, ikke syk. Yngste mer normalt.

Back
Topp