Hva GJØR man i navnefesten?

Sillynelly

Betatt av forumet
Ja, det lurer jeg på.

Bortsett fra å ha seremoni, spise og forhånd snakke litt med gjestene, hva gjør folk?

Våre to familier har nesten aldri møttes, og selv er vi nokså introverte og uvante med vertskapsrollen... Kan bli nokså klein stemning, frykter jeg! Greit med litt program som bryter opp dagen, kanskje.

Så... Hva gjør folk? Sanger? Taler? Selskapsleker?
 
Bare vært på en navnefest, men var bare servering av mat og kaker etter seremonien.
 
Vi har hatt dåp da, ikke navnefest, men opplegget eller er jo likt bare at vi har seremonien i kirka.

Vi har harr fotografering av dåpsbarnet med alle mulige kombinasjoner av besteforeldre, faddere, etc, og ellers mat og mingling.

Sanger og taler er for meg mer kleint men jeg lurer på om ikke noen bestemødre laget noe. Der gjorde de i alle fall til bryllupet vårt....

Våre familier har jo etterhvert møttes en del ganger da. Vi har vært sammen i 20 år, gift i 14, og har døpt tre barn. Neste år begynner vi med konfirmasjonene....
 
Hatt dåp, men gjør vel sånn noenlunde det samme etter seremonien. Hatt mat og kaffe/kaker. Her har vi vært gift nå i 8 år og med 4 barn med ditto dåp, bursdager osv så blir det litt sammenkomster. Men praten har nå gått ganske så lett mellom familiene. Er ikke så stor familie da. Mannen har voksne nevøer/nieser som vi ikke alltid har invitert (de er etablerte med egne familier så hadde blitt utrolig mange da). Har også brukt venner som faddere og folk prater på tvers av familie og hverandre:). Vi er ikke noe sang familie så ikke hatt sanger, lite taler også
 
Vi hadde navnefest for sønnen vår i fjor høst, og da var det mange i familiene våre som aldri hadde møtt hverandre før. Vi hadde ikke så mye program. Vi foreldrene sa noen ord før vi begynte å spise, og så hadde vi en liten session underveis i middagen der vi sang tre sanger (litt kleint, men koselig). Ellers bare satt folk og pratet, og barna fløy litt inn og ut eller lekte i naborommet.
 
Sermoni - mat - kaffe/kake pg prating blant gjester og så ferdig. Altså et «vanlig» selskap er vanlig i min familie/vennekrets. Aldri hørt om noen som har kjørt taler og lignende i dåp men man må da gjøre ting slik det passer fir en selv;-)
 
Lurer jeg også på. Vil ikke ha human-etisk navnefest heller, akkurat som jeg ikke ville ha human-etisk bryllup, gadd ikke betale for noe vi kunne få gjort gratis :hilarious: Men lurer på om det egentlig er noe vits i å ha en formell fest, eller bare invitere én og én familie på besøk
 
Vi hadde navnedag så ingen sermoni. Jeg hadde det samme når jeg var liten. Vi har bare hatt mat og kaker. Familiene våre møttes ordentlig over lang tid i bryllupet vårt. Vi planla bryllup på 4 uker så var ikke store greiene. Fordelen med bryllup våt jo at det var alkohol inne i bildet og de som var sjenerte klarte mer.
 
Vi har hatt navnefest privat, ingen seremoni. Har kjøpt inn ei bok/album i forkant som vi ber alle gjestene skrive ei helsing i. Så limer vi inn bileter i den etterpå. Koselig minne frå dagen.

Har ellers hatt middag og kaker. Eg og faren min har sunge og spelt et par songar, som er vanlig i min familie. Praten pleier gå greit mellom familiene.
 
Vi hadde navnefest med nr 2. Jeg lagde hefte med bilder av baby, bilder av de som kom og noen sanger og dikt, gjorde det litt formelt men med baby i fokus. Vi hadde og en bok som gjester kunne skrive i.
Har ikke hatt noe feiring av siste så når vi nå får nr 4 vurderer vi en felles uformell navnefest for de begge. Kjekt at ungen er i sentrum og ikke kirken :D
 
Vi hadde seremoni og mat :) jeg har opplevd quiz i grupper i konfirmasjon, kanskje noe sånt?

Det var en kul idé! :D


Jeg har også lurt på det samme. Jeg synes formelle sermonier og sånt er gørr kjedelige, så sånne ting hadde vært fantastisk.. :)
 
Kjekt at ungen er i sentrum og ikke kirken :D

Denne reagerte jeg på. Ungen er jo så definitivt 100 % i fokus i selskapet selv om vi har vært i en gudstjeneste først. Selve selskapet etter eventuell seremoni er jo helt likt egentlig? Forskjellen ligger i at for noen føles det rett å døpe, for noen føles det rett med en humanetisk seremoni, for noen føles det rett å bare ha en egen markering. Men ungen er jo i fokus uansett. Også under seremonien for den del
 
Denne reagerte jeg på. Ungen er jo så definitivt 100 % i fokus i selskapet selv om vi har vært i en gudstjeneste først. Selve selskapet etter eventuell seremoni er jo helt likt egentlig? Forskjellen ligger i at for noen føles det rett å døpe, for noen føles det rett med en humanetisk seremoni, for noen føles det rett å bare ha en egen markering. Men ungen er jo i fokus uansett. Også under seremonien for den del
Kunne skrevet det annerledes, men jeg mente i selve kirken, ikke i selskapet :) Der er nok man uenig i og hvor stor grad dåpsbarnet er i fokus under dåpsseremoni, og sikkert ulikheter fra kirke til kirke.
 
Kunne skrevet det annerledes, men jeg mente i selve kirken, ikke i selskapet :) Der er nok man uenig i og hvor stor grad dåpsbarnet er i fokus under dåpsseremoni, og sikkert ulikheter fra kirke til kirke.

Også er det forskjell på foreldre,, de som døper har jo gjerne et ønske om akkurat det at der er et religiøst preg på seremonien.
 
Kunne skrevet det annerledes, men jeg mente i selve kirken, ikke i selskapet :) Der er nok man uenig i og hvor stor grad dåpsbarnet er i fokus under dåpsseremoni, og sikkert ulikheter fra kirke til kirke.

Skjønner hva du mener. Ikke tenkt over det :p Men ikke så rart kirken er mest i fokus under gudstjenesten egentlig siden dåp er en religiøs greie. Vi døper ungene våre, men min mening ang kirke og kristendom har endret seg så hadde vi fått første barnet nå er det ikke sikkert jeg ville hatt dåp. Er tredje barnet så får bare fullføre :p
 
Bumper denne litt! :D

Har lyst å invitere hele familien til navnefest. Det er ikke aktuelt med dåp og ser heller ikke helt poenget med humanetisk sermoni. Vi hadde et lite koronabryllup med bare de nærmeste (akkurat som vi egentlig ønsket det), så hadde vært veldig hyggelig og samlet storfamilien denne gangen! Tanter, onkler, søskenbarn osv. Men så er det hva som skal foregå?? Ser for meg vi bestiller middag eller koldtbord, og har kakebord etterpå. Pynte litt fint, bordkort osv :Heartpink Vi holder sikkert en liten velkommen-tale. Kanskje en av fedrene våre holder en liten tale også. Men trenger det «skje» noe mer? Er mange unger der som sikkert har begrenset tålmodighet, men det vil være tilgang på lekerom der vi tenker å være.
Blir det bare kleint å invitere til noe som ikke er så formelt som dåp? At det virker som man forventer gaver bare…
 
Bumper denne litt! :D

Har lyst å invitere hele familien til navnefest. Det er ikke aktuelt med dåp og ser heller ikke helt poenget med humanetisk sermoni. Vi hadde et lite koronabryllup med bare de nærmeste (akkurat som vi egentlig ønsket det), så hadde vært veldig hyggelig og samlet storfamilien denne gangen! Tanter, onkler, søskenbarn osv. Men så er det hva som skal foregå?? Ser for meg vi bestiller middag eller koldtbord, og har kakebord etterpå. Pynte litt fint, bordkort osv :Heartpink Vi holder sikkert en liten velkommen-tale. Kanskje en av fedrene våre holder en liten tale også. Men trenger det «skje» noe mer? Er mange unger der som sikkert har begrenset tålmodighet, men det vil være tilgang på lekerom der vi tenker å være.
Blir det bare kleint å invitere til noe som ikke er så formelt som dåp? At det virker som man forventer gaver bare…
Jeg synes det høres ut som en god plan og nok program! Jeg ville synes det var hyggelig å bli invitert til en slik navnefest, kjekt å samles for å feire barnet <3
 
Bumper denne litt! :D

Har lyst å invitere hele familien til navnefest. Det er ikke aktuelt med dåp og ser heller ikke helt poenget med humanetisk sermoni. Vi hadde et lite koronabryllup med bare de nærmeste (akkurat som vi egentlig ønsket det), så hadde vært veldig hyggelig og samlet storfamilien denne gangen! Tanter, onkler, søskenbarn osv. Men så er det hva som skal foregå?? Ser for meg vi bestiller middag eller koldtbord, og har kakebord etterpå. Pynte litt fint, bordkort osv :Heartpink Vi holder sikkert en liten velkommen-tale. Kanskje en av fedrene våre holder en liten tale også. Men trenger det «skje» noe mer? Er mange unger der som sikkert har begrenset tålmodighet, men det vil være tilgang på lekerom der vi tenker å være.
Blir det bare kleint å invitere til noe som ikke er så formelt som dåp? At det virker som man forventer gaver bare…
Syns ikke det høres kleint ut, en ny baby er jo en fin anledning for en fest selv om det ikke skal være noen formell seremoni. Og med middag og kakebord så er det jo ikke sånn at folk bare skal komme og gi gave, de får jo en fest ut av det :)
 
Jeg var ei en navnedag helt uten seremoni til et barn i nær familie i fjor. Vi gjorde alt vi ville gjort i dåpen til mine, utenom at vi ikke var i kirka først. Mat, prat, fotografering, gaver, sosialisering.

Kjekt.
 
Back
Topp