Hva er grunn nok til å snu barna i bilstolen for tidlig?

Det med den beltespenna mellom bena? Ja jeg digger det setet :-D

Da er han som frøkna her da, evt en kg tyngre ;-)
Ja, den stolen ja :) Flott ting det der :D og i tillegg til at den sikrer magen i en eventuell kollisjon tror jeg det blir super når han slutter med bleie (han er litt sein med akkurat det :p) for da presser ikke sela på blæra.
Stolen i seg er både jo både funksjon-bra og stilig å se på så vi elsker den :) han har sovet mange ganger i den (sovnet på tur altså ;)) og ikke en gang at hodet har hengt fremover! Det er godt mtp at vi kjører mye langturer =mange dupper i bilen.
Hehe, han er gla i mat gutten vår ;)
 
Jeg synes det er på tide at disse bilstolprodusentene lager stoler som går lengre opp i antall kilo og lengde. I følge bilstolprodusentene er en gjennomsnittlig 2 åring 13 kg, min veide det som 1 åring. Og når hun var 3 år, så var hun like lang som 6 åringene rundt oss og over 18 kg. Vi prøvde de største stolene på markedet, men eneste sittemåte ungen fant var med føttene lirket rundt nakkestøttene og da hylte hun etter 2 minutter.
Så da ble det til vår store fortvilelse fremovervendt. Og noen mener at man da heller kan ta bussen, men heller fremovervendt i godkjent bilstol og seler, enn fremovervendt uten både seler og bilstol
"Ifølge bilprodusentene"? Det er det who sine målinger viser ja, så det stemmer nok :)
http://resource.nhi.no/resource/10432-21-gutt-vekt-for-alder-fodsel-5-ar-pdf.pdf
http://resource.nhi.no/resource/10442-21-vekt-for-alder-fodsel-5-ar-jenter-pdf.pdf

En fireåring som er innenfor normalen i vekt er under 25 kg som bakovervendte stoler går til:)

Så jeg synes ikke dette er "feil" beregning av bilstolprodusentene. Alle barn er forskjellige, men tenker at de har jo riktige tall å gå ut etter i utgangspunktet.

Hadde vært flott om stolene var større så de passet alle fireåringer. Men stolene skal jo også få plass i bilen. Jeg tenker at de kan ikke være så mye større enn de er?? Har en på 126 og 25kg. Hadde ikke fått plass i en av de største bakovervendte setene, men hadde heller ikke fått plass til et større sete og med god nok benplass uansett. Kan ikke se for meg hvordan han skulle ha sittet bakovervendt.... Tenker størrelsen på stolene må jo bare stoppe et sted...
 
Last edited:
"Ifølge bilprodusentene"? Det er det who sine målinger viser ja, så det stemmer nok :)
http://resource.nhi.no/resource/10432-21-gutt-vekt-for-alder-fodsel-5-ar-pdf.pdf
http://resource.nhi.no/resource/10442-21-vekt-for-alder-fodsel-5-ar-jenter-pdf.pdf

En fireåring som er innenfor normalen i vekt er under 25 kg som bakovervendte stoler går til:)

Så jeg synes ikke dette er "feil" beregning av bilstolprodusentene. Alle barn er forskjellige, men tenker at de har jo riktige tall å gå ut etter i utgangspunktet.

Hadde vært flott om stolene var større så de passet alle fireåringer. Men stolene skal jo også få plass i bilen. Jeg tenker at de kan ikke være så mye større enn de er?? Har en på 126 og 25kg. Hadde ikke fått plass i en av de største bakovervendte setene, men hadde heller ikke fått plass til et større sete og med god nok benplass uansett. Kan ikke se for meg hvordan han skulle ha sittet bakovervendt.... Tenker størrelsen på stolene må jo bare stoppe et sted...
Der sa du det. Og dette er grunnen til at det kun er anbefalt til 4 år og ikke lovpålagt. Ingen barn er like, ingen stoler er like og ingen biler er like.
 
"Ifølge bilprodusentene"? Det er det who sine målinger viser ja, så det stemmer nok :)
http://resource.nhi.no/resource/10432-21-gutt-vekt-for-alder-fodsel-5-ar-pdf.pdf
http://resource.nhi.no/resource/10442-21-vekt-for-alder-fodsel-5-ar-jenter-pdf.pdf

En fireåring som er innenfor normalen i vekt er under 25 kg som bakovervendte stoler går til:)

Så jeg synes ikke dette er "feil" beregning av bilstolprodusentene. Alle barn er forskjellige, men tenker at de har jo riktige tall å gå ut etter i utgangspunktet.

Hadde vært flott om stolene var større så de passet alle fireåringer. Men stolene skal jo også få plass i bilen. Jeg tenker at de kan ikke være så mye større enn de er?? Har en på 126 og 25kg. Hadde ikke fått plass i en av de største bakovervendte setene, men hadde heller ikke fått plass til et større sete og med god nok benplass uansett. Kan ikke se for meg hvordan han skulle ha sittet bakovervendt.... Tenker størrelsen på stolene må jo bare stoppe et sted...

Men enten bør de gå etter kilo eller sørge for at det finnes bilstoler til selv de største 4 åringene. Spriket mellom den største og den minste er jo kjempestort. Bare på min forrige termingruppe skilte det 30 cm og 10-15 kg i vekt mellom den største og den minste 4 åringen. Så at foreldre skal "henges" ut som dårlige foreldre pga at de må snu barna, for de finner ingen stol som er stor nok synes jeg er feil.
 
Men enten bør de gå etter kilo eller sørge for at det finnes bilstoler til selv de største 4 åringene. Spriket mellom den største og den minste er jo kjempestort. Bare på min forrige termingruppe skilte det 30 cm og 10-15 kg i vekt mellom den største og den minste 4 åringen. Så at foreldre skal "henges" ut som dårlige foreldre pga at de må snu barna, for de finner ingen stol som er stor nok synes jeg er feil.
Leste du innlegget mitt?

Jeg stiller litt spørsmålstegn til om man i det hele tatt får satt et så stort barn bakovervendt. Setet må jo da være veldig stort og i tillegg skal det være plass til bena også bort til seteryggen. Er det i det hele tatt mulig? Lett å si "lag større seter" men det skal jo få plass i bilen også, på et eller annet tidspunkt så må ungen snues pga størrelse.

Og jeg synes ikke bilstolprodusentene gjør det helt feil når stolene går opp til lengde og vekt på store 4åringer. Stolene er jo internasjonale og norske unger er litt store. Men som sagt, de skal få plass til de største 4åringene ut i fra who-målinger så det er jo ikke et feil utgangspunkt. Og så skal de jo som sagt få plass til stolene i bilen, på ett eller annet tidspunkt så må ungen snues uansett alder. Er ungen for stor så er ungen for stor. Min på 126cm kunne aldri sittet bakovervendt...det er rett og slett ikke plass. Så nei jeg er litt uenig i at de "må bare lage større seter." Ett sted må det jo stoppe.
 
Leste du innlegget mitt?

Jeg stiller litt spørsmålstegn til om man i det hele tatt får satt et så stort barn bakovervendt. Setet må jo da være veldig stort og i tillegg skal det være plass til bena også bort til seteryggen. Er det i det hele tatt mulig? Lett å si "lag større seter" men det skal jo få plass i bilen også, på et eller annet tidspunkt så må ungen snues pga størrelse.

Og jeg synes ikke bilstolprodusentene gjør det helt feil når stolene går opp til lengde og vekt på store 4åringer. Stolene er jo internasjonale og norske unger er litt store. Men som sagt, de skal få plass til de største 4åringene ut i fra who-målinger så det er jo ikke et feil utgangspunkt. Og så skal de jo som sagt få plass til stolene i bilen, på ett eller annet tidspunkt så må ungen snues uansett alder. Er ungen for stor så er ungen for stor. Min på 126cm kunne aldri sittet bakovervendt...det er rett og slett ikke plass. Så nei jeg er litt uenig i at de "må bare lage større seter." Ett sted må det jo stoppe.

Men da burde det het opp til 25 kg og/eller 105 cm, ikke inntil 4 år. Det jo veldig mye fokus på alle disse dårlige foreldrene som snur barna sine for tidlig, f.eks. leste jeg på kommentarfeltet til muligens VG en gang at noen skrev "foreldre som snur barna sine før 4 år, må jo ønske at barna skal dø i en evt. kollisjon". Hvem ønsker det da, det er jo bare at man ikke får tak i store nok stoler og dermed ikke har noe valg.
 
Men da burde det het opp til 25 kg og/eller 105 cm, ikke inntil 4 år. Det jo veldig mye fokus på alle disse dårlige foreldrene som snur barna sine for tidlig, f.eks. leste jeg på kommentarfeltet til muligens VG en gang at noen skrev "foreldre som snur barna sine før 4 år, må jo ønske at barna skal dø i en evt. kollisjon". Hvem ønsker det da, det er jo bare at man ikke får tak i store nok stoler og dermed ikke har noe valg.

Så alle de 50% barna som blir snudd tidlig er pga lange barn?
Så mange lange barn ser ikke jeg, og når barn ned i 13 måneder sitter fremovervendt vil jeg si det handler om uvitenhet eller ignoranse.
Som lutzern sier så er de aller fleste fireåringer innenfor disse målene som sete blir laget til. Min 8 åring får plass i ett bakovervendtsete, han er 125 cm og 22 kilo. Trangt ja, men det går. Det er svært få fireåringer som er høyere enn det. Har man 4 åring som ikke har plass lenger så har man jo prøvd å ha så lenge som mulig ;)
 
Så alle de 50% barna som blir snudd tidlig er pga lange barn?
Så mange lange barn ser ikke jeg, og når barn ned i 13 måneder sitter fremovervendt vil jeg si det handler om uvitenhet eller ignoranse.
Som lutzern sier så er de aller fleste fireåringer innenfor disse målene som sete blir laget til. Min 8 åring får plass i ett bakovervendtsete, han er 125 cm og 22 kilo. Trangt ja, men det går. Det er svært få fireåringer som er høyere enn det. Har man 4 åring som ikke har plass lenger så har man jo prøvd å ha så lenge som mulig ;)

Nå tenker jeg på 3-4 åringer som veier for mye og/eller er for lange. Å snu ett barn på 13 mnd er jeg enig i, for det er ikke mulig at en 13 mnd gammel unge er mer enn 25 kg, i tillegg er det jo ulovlig å snu ett så lite barn. Loven sier jo minst 15 mnd.
2 av barna i familien min er 3 år eldre enn vår største, de satt bakovervendt til de var 6, men min største var like lang og tung som de når hun var 3 år.
 
Nå tenker jeg på 3-4 åringer som veier for mye og/eller er for lange. Å snu ett barn på 13 mnd er jeg enig i, for det er ikke mulig at en 13 mnd gammel unge er mer enn 25 kg, i tillegg er det jo ulovlig å snu ett så lite barn. Loven sier jo minst 15 mnd.
2 av barna i familien min er 3 år eldre enn vår største, de satt bakovervendt til de var 6, men min største var like lang og tung som de når hun var 3 år.

Har man for stor unge har man det, men jeg tror ikke på at 50% av treåringene er for lange ;)
Nei loven sier ikke 15 måneder, det er kun om man har isize sete.
De andre setene skal fases ut, men det tar tid og er mange år til. Derfor har vi to regelverk å forholde oss til. Fullt lovlig å snu 13 måneders gamle babyer dessverre :(
 
Men da burde det het opp til 25 kg og/eller 105 cm, ikke inntil 4 år. Det jo veldig mye fokus på alle disse dårlige foreldrene som snur barna sine for tidlig, f.eks. leste jeg på kommentarfeltet til muligens VG en gang at noen skrev "foreldre som snur barna sine før 4 år, må jo ønske at barna skal dø i en evt. kollisjon". Hvem ønsker det da, det er jo bare at man ikke får tak i store nok stoler og dermed ikke har noe valg.
Du må ikke lese kommentarfeltet til VG!

Ja man har ikke noe valg når setene ikke er store nok, men jeg tror ikke det er et reelt valg å lage større stoler heller? Er det ikke plass så er det ikke plass.

Det er anbefalt til 4 år. Så det er jo positivt at det informeres om for å forebygge at folk snur tidligere enn de må. Så jeg synes det er bare fint at produsentene skriver 4 år :) Og 25kg og 104cm er jo stort nok for de aller fleste 4 åringer, så det er jo ikke feil av produsentene å skrive det. Det gjelder jo bare de som er utenfor normalen (altså ikke over gjennomsnittet men over normalen) og det er jo ikke mange.
 
Så alle de 50% barna som blir snudd tidlig er pga lange barn?
Så mange lange barn ser ikke jeg, og når barn ned i 13 måneder sitter fremovervendt vil jeg si det handler om uvitenhet eller ignoranse.
Som lutzern sier så er de aller fleste fireåringer innenfor disse målene som sete blir laget til. Min 8 åring får plass i ett bakovervendtsete, han er 125 cm og 22 kilo. Trangt ja, men det går. Det er svært få fireåringer som er høyere enn det. Har man 4 åring som ikke har plass lenger så har man jo prøvd å ha så lenge som mulig ;) Har man for stor unge har man det, men jeg tror ikke på at 50% av treåringene er for lange ;)
Enig

Synes det høres drøyt mye ut at 58% (som det står i artikkelen oppgir barnets størrelse som årsak) har over normalen store unger. Alle er forskjellige og det finnes jo store unger, men over halvparten er over normalen? Neppe... Og om ungen er en av de få som faktisk er for stor så er det fint lite å gjøre. Å lage større stoler vil nok ikke hjelpe.
 
Enig

Synes det høres drøyt mye ut at 58% (som det står i artikkelen oppgir barnets størrelse som årsak) har over normalen store unger. Alle er forskjellige og det finnes jo store unger, men over halvparten er over normalen? Neppe... Og om ungen er en av de få som faktisk er for stor så er det fint lite å gjøre. Å lage større stoler vil nok ikke hjelpe.
Enig med deg, det representerer ikke fireåringene her. De fleste er som min Sønn på litt over 100 cm og 15 kilo :)
 
Enig med deg, det representerer ikke fireåringene her. De fleste er som min Sønn på litt over 100 cm og 15 kilo :)
Det finnes selvfølgelig høyere unger. Men det blir liksom for dumt å si det er feil å skrive alder. Feks om man kjøper ei bukse i str 104 og klager på at den ikke passer fireåringen siden det står det i størrelsesguiden :p
 
Grunnen til at det er 4 år har jo noe med at skjelettet er sterkere og ved 4 års alder er ikke hodet så stort i forhold til kroppen lengre som det er når man er mindre. Da er det ingenting å si om man veier 15 eller 25 kg eller er 95 eller 110cm :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Grunnen til at det er 4 år har jo noe med at skjelettet er sterkere og ved 4 års alder er ikke hodet så stort i forhold til kroppen lengre som det er når man er mindre. Da er det ingenting å si om man veier 15 eller 25 kg eller er 95 eller 110cm :)


Sent from my iPhone using BV Forum

Så da burde de i allefall hatt stoler som dekket absloutt alle 4 åringer
 
Mitt barn sitter i et godkjent sete for hans vekt og lengde. Den dagen det bestemmes at noe ikke er trygt nok til å være lovlig, da kan vi snakkes.
 
Det setet har vi og! Utrolig fornøyd :D
Vi snudde vår 3-åring i vår... Har ingen bra unnskylding egentlig, bare at det var trangt og ubehagelig for han (han klaget) og vi kjører mye bil. Når vi fant det bilsetet med ny teknologi i frontkollisjoner hadde vi allerede tenkt lenge på om vi skulle snu han snart eller vente, så bestemt vi oss bare for å kjøpe det.
Han er stor da, nærmere 100cm og veier 16,5 kg, så han er på størrelse med en 4-åring.
Nøyaktig det samme er vår 2 åring:p, men kommer ikke til å snu han enda:)
 
Last edited by a moderator:
Enig

Synes det høres drøyt mye ut at 58% (som det står i artikkelen oppgir barnets størrelse som årsak) har over normalen store unger. Alle er forskjellige og det finnes jo store unger, men over halvparten er over normalen? Neppe... Og om ungen er en av de få som faktisk er for stor så er det fint lite å gjøre. Å lage større stoler vil nok ikke hjelpe.
om halvparten av ungene er over normalen så må jo normalen justeres opp tenker jeg da :p
 
Er det egentlig noen god grunn, sånn i teorien jaffal?
Her har vi kjøpt et bilsete som han kan sitte bakfrem i til han veier 25 kg :)
 
Back
Topp