Hva er grunn nok til å snu barna i bilstolen for tidlig?

Vi måtte snu yngste i vinter pga oppkast.. Vi hadde prøvd alt annet. Men vi har ikke kjørt mye, ikke lange turer, og hun blir 4 nå på søndag. Så sånn sett holdt vi ut lenge. Og hun er over 15 kg.

Men den satt langt inne. Jeg har vært fast bestemt på at ungene skulle sitte bakover til minst 4 år. Vi gikk for et sete med ekstra beskyttelse, det ene setet som kom best ut i test nå. Britax kidfix-ii-xp-sict. Føler hun sitter ekstra beskyttet der når vi først måtte snu.

Ellers synes jeg egentlig ikke at noen unnskyldninger er bra nok :p
Det setet har vi og! Utrolig fornøyd :D
Vi snudde vår 3-åring i vår... Har ingen bra unnskylding egentlig, bare at det var trangt og ubehagelig for han (han klaget) og vi kjører mye bil. Når vi fant det bilsetet med ny teknologi i frontkollisjoner hadde vi allerede tenkt lenge på om vi skulle snu han snart eller vente, så bestemt vi oss bare for å kjøpe det.
Han er stor da, nærmere 100cm og veier 16,5 kg, så han er på størrelse med en 4-åring.
 
Sist vi målte 4 åringen var hun 128 cm. Ganske så stor, så vi måtte snu tidlig. Husker ikke hvor mye hun veier, men sist var det 23,5 kg. Helt umulig for henne å sitte bakovervendt.

Ikke så mye med bilsikring å gjøre, men 128 cm og 4 år, hun er 10cm høyere enn min snart 8 åring, hun er dog liten :p
Hun brukte søsteren på 3 sitt bakovervendte sete litt i vinter om vi hadde full bil til og fra skitrening :p


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Ikke så mye med bilsikring å gjøre, men 128 cm og 4 år, hun er 10cm høyere enn min snart 8 åring, hun er dog liten :p
Hun brukte søsteren på 3 sitt bakovervendte sete litt i vinter om vi hadde full bil til og fra skitrening :p


Sent from my iPhone using BV Forum
Ja, barnet mitt er kjempestor for alderen. Pappaen er 194cm og jeg 180, så vi visste at ungene ville bli lange, men det er helt utrolig hvor lang hun er for å være 4 år. Så når jeg sier det ikke er plass til henne bakovervendt får folk bare himle med øynene. Orker ikke bry meg :p
 
Jeg synes det er på tide at disse bilstolprodusentene lager stoler som går lengre opp i antall kilo og lengde. I følge bilstolprodusentene er en gjennomsnittlig 2 åring 13 kg, min veide det som 1 åring. Og når hun var 3 år, så var hun like lang som 6 åringene rundt oss og over 18 kg. Vi prøvde de største stolene på markedet, men eneste sittemåte ungen fant var med føttene lirket rundt nakkestøttene og da hylte hun etter 2 minutter.
Så da ble det til vår store fortvilelse fremovervendt. Og noen mener at man da heller kan ta bussen, men heller fremovervendt i godkjent bilstol og seler, enn fremovervendt uten både seler og bilstol
 
Jeg synes det er på tide at disse bilstolprodusentene lager stoler som går lengre opp i antall kilo og lengde. I følge bilstolprodusentene er en gjennomsnittlig 2 åring 13 kg, min veide det som 1 åring. Og når hun var 3 år, så var hun like lang som 6 åringene rundt oss og over 18 kg. Vi prøvde de største stolene på markedet, men eneste sittemåte ungen fant var med føttene lirket rundt nakkestøttene og da hylte hun etter 2 minutter.
Så da ble det til vår store fortvilelse fremovervendt. Og noen mener at man da heller kan ta bussen, men heller fremovervendt i godkjent bilstol og seler, enn fremovervendt uten både seler og bilstol
Enig. Jeg skrev at man heller kunne ta bussen, hvis det er uaktuelt å snu selv om barnet tydelig ikke kan sitte bakovervendt. Vi snudde, og har gode bilstoler. Tøft, men for oss et riktig valg.
 
Her var bilsyken så ille at vi prøvde å snu han, fordi hvis det skulle fortsatt kunne vi likegodt solgt bilen. Hadde jeg hatt andre alternativ så ville jeg ikke snudd han.

Fikk kommentert engang at det var jo bedre at han spydde hele tiden enn at han skulle bli drept i en ulykke! Helt idiotisk å si noe sånt, hva er poenget? Det er jo ikke akkurat sånn at jeg ikke er bevisst på sikkerheten og valgene vi tar! Når barnet spyr konstant, kan det forstyrre føreren i så stor grad at det er større risiko for ulykker, så det går litt opp i opp her
 
JEG stusser litt over at det alltid henvises til alder... de skal sitte bakover til de er MINST 4... også går bilstolene til 4 år - eller 105 cm.... sønnen min var 105 cm da han var 3 år... og på akkurat det tidspunktet så valgte vi å snu han (høydereferansen la jeg først merke til nå når jeg lette etter nytt sete til minstemor, så det var ikke PGA høyden at jeg snudde han altså). Han satt i baksete og gråt fordi han hadde vondt i føttene, også på korte turer. Vi pushet og pushet den våren, og hadde mange tårer i baksete fra han som tydelig hadde vondt. Da vi skulle på bilferie så hadde vi ikke noe valg.... da måtte vi faktisk snu
 
JEG stusser litt over at det alltid henvises til alder... de skal sitte bakover til de er MINST 4... også går bilstolene til 4 år - eller 105 cm.... sønnen min var 105 cm da han var 3 år... og på akkurat det tidspunktet så valgte vi å snu han (høydereferansen la jeg først merke til nå når jeg lette etter nytt sete til minstemor, så det var ikke PGA høyden at jeg snudde han altså). Han satt i baksete og gråt fordi han hadde vondt i føttene, også på korte turer. Vi pushet og pushet den våren, og hadde mange tårer i baksete fra han som tydelig hadde vondt. Da vi skulle på bilferie så hadde vi ikke noe valg.... da måtte vi faktisk snu

Det er kun i-size setene som går til 105, de andre går på vekt :) Må ikke ha isize sete heldigvis :)
 
At man vokser ut av stolrn men siden jeg vet flere som har sittetbakover til de var mellom 120 og 130 å det er det ikke mange som er før de er 4 år
Nei det er ikke mange. Jeg kan ikke skjønne at det er så mange? Synes det er litt merkelig om mange 4 åringer er 120-130 høy for da ligger de jo unormalt langt over hva som er vanlig. 110 er det høyeste som fremdeles er innenfor normalen. 130 er gjennomsnittlig 8-9åring. Har aldri sett så store fireåringer før. Mens her inne hører man om det støtt og stadig at ungene er såå store. Noen er jo høye, men synes det er så mange som er det (som feks i den brukerundersøkelsen). Nesten 60% sier ungene er for store. Veldig rart at det er så mange unger som er så store for alderen...

Men altså hadde man fått en unge på 130 i bakovervendt sete? Toåringen sitter i et sete som er en av de som er lengste i ryggen. 8åringen er 126cm og er alt for stort til det. Ikke at han skal sitte bakovervendt altså, men...
 
Last edited:
Ja, barnet mitt er kjempestor for alderen. Pappaen er 194cm og jeg 180, så vi visste at ungene ville bli lange, men det er helt utrolig hvor lang hun er for å være 4 år. Så når jeg sier det ikke er plass til henne bakovervendt får folk bare himle med øynene. Orker ikke bry meg :p
Oi! Stor jente! Akkurat 4 eller?
Min sønn er 4,5 og er ca 120 cm. Men alle tror han går i 1 eller 2 klasse :D
 
Her ble hu snudd etter at vi ikke fikk hu inn i bilen lengre. Hu skreik og holdt deg fast i bilen. Gjorde absolutt alt for å ikke kjøre bil. Jeg fikk aldri hu inn i bilen fordi hu er ganske sterk til å være så liten. Begynte rett etter at hu var 2 år og den ferien på biltur var ikke akkurat lett. Hu ga opp når vi hadde spent hu fast. Jeg var gravid og vi kjører veldig lite på vinteren så da snudde vi. Hu veier over 15 kg og er nå snart 3 år. Er en fryd å sette hu i bilen nå og vi får hu faktisk inn i bilen. Og det at hvis mannen min sitter foran ett bakovervendt sete så kan han bli alvorlig skadet i en liten kollisjon( ifølge statens vegvesen).
Hva var grunnen til at hun ikke ville sitte i bilen?
 
Oi! Stor jente! Akkurat 4 eller?
Min sønn er 4,5 og er ca 120 cm. Men alle tror han går i 1 eller 2 klasse :D
Nei, hehe hun blir 5 år i desember. :) Det finnes faktisk noen barn som er store for alderen, og jeg og mannen var selv en av de barna. Vi er veldig høye begge to, og det er ingen overraskelse at barna våre også er lange. Syns det er ignorant å ikke kunne forstå at noen barn er høye for alderen akkurat på samme måte som at noen er veldig korte.

Hvilken str bruker dere i klær? Her bruker vi str 122-128 fra HM

Er du og/eller pappaen også høye?
 
Nei, hehe hun blir 5 år i desember. :) Det finnes faktisk noen barn som er store for alderen, og jeg og mannen var selv en av de barna. Vi er veldig høye begge to, og det er ingen overraskelse at barna våre også er lange. Syns det er ignorant å ikke kunne forstå at noen barn er høye for alderen akkurat på samme måte som at noen er veldig korte.

Hvilken str bruker dere i klær? Her bruker vi str 122-128 fra HM

Er du og/eller pappaen også høye?
Jeg vet. Mange som ikke skjønner det.
Vi er helt vanlige. Jeg er 1.70 og han 1.80 med farfaren var ca 2 meter og min pappa nesten 1.90 :) Blir spennende å se.

Han bruker også 122-128 fra Hm :)
 
Jeg vet. Mange som ikke skjønner det.
Vi er helt vanlige. Jeg er 1.70 og han 1.80 med farfaren var ca 2 meter og min pappa nesten 1.90 :) Blir spennende å se.

Han bruker også 122-128 fra Hm :)
Åja :) Jeg er 180 og mannen 194. Høyde kan man jo ikke noe for. Syns bare det er så rart når folk reager på en litt ufin måte fordi barnet er høy for alderen. Fortsatt sunne og friske :D Gikk hele barneskolen og ville være lav for alle skulle kommentere høyden min og det var jo helt unormalt å være høy som jente, og foreldrene mine burde ha satt i gang behandling for å stoppe veksten min, mente de. Det er veldig synd. :( Verre med overvektige barn. Det er jo ikke bra for helsen. Uansett er det jo ikke noe gøy å måtte snu stolen tidlig, men så blir det jo sånn når man er ganske høy :)
 
Åja :) Jeg er 180 og mannen 194. Høyde kan man jo ikke noe for. Syns bare det er så rart når folk reager på en litt ufin måte fordi barnet er høy for alderen. Fortsatt sunne og friske :D Gikk hele barneskolen og ville være lav for alle skulle kommentere høyden min og det var jo helt unormalt å være høy som jente, og foreldrene mine burde ha satt i gang behandling for å stoppe veksten min, mente de. Det er veldig synd. :( Verre med overvektige barn. Det er jo ikke bra for helsen. Uansett er det jo ikke noe gøy å måtte snu stolen tidlig, men så blir det jo sånn når man er ganske høy :)
Vet :( Var høy i forhold til mange venninner jeg også, så ønsket alltid å være lav. Merkelig :)

Høyde er jo bare bra :) Men overvekt er farlig som du sier :(
Nå syntes jeg det er vakkert å være høy :)
 
Det setet har vi og! Utrolig fornøyd :D
Vi snudde vår 3-åring i vår... Har ingen bra unnskylding egentlig, bare at det var trangt og ubehagelig for han (han klaget) og vi kjører mye bil. Når vi fant det bilsetet med ny teknologi i frontkollisjoner hadde vi allerede tenkt lenge på om vi skulle snu han snart eller vente, så bestemt vi oss bare for å kjøpe det.
Han er stor da, nærmere 100cm og veier 16,5 kg, så han er på størrelse med en 4-åring.
Det med den beltespenna mellom bena? Ja jeg digger det setet :-D

Da er han som frøkna her da, evt en kg tyngre ;-)
 
Ja, barnet mitt er kjempestor for alderen. Pappaen er 194cm og jeg 180, så vi visste at ungene ville bli lange, men det er helt utrolig hvor lang hun er for å være 4 år. Så når jeg sier det ikke er plass til henne bakovervendt får folk bare himle med øynene. Orker ikke bry meg :p
Hun er nesten like lang som min 7 år gamle gutt da ;-)
Han er ca 130 ;-)

Han hadde heller ikke fått plass bakover nå.

Her er Pappan 188, men jeg bare 160 ;-)
 
Hun er nesten like lang som min 7 år gamle gutt da ;-)
Han er ca 130 ;-)

Han hadde heller ikke fått plass bakover nå.

Her er Pappan 188, men jeg bare 160 ;-)
Ja, hu er ganske lang :) :p Mamma sier jeg var like høy da jeg var 4. Måtte gå rundt med pass til tider for bussjåførene trodde ikke noe på at jeg var så ung.
 
Det er kun i-size setene som går til 105, de andre går på vekt :) Må ikke ha isize sete heldigvis :)

Jeg mente at det er det som står oppgitt bak vektgrensa ;) står gjerne 9-18 kg (6mnd-4år eller 105 cm)
Mente ikke at man ikke kunne bruke det over det. Poenget var at "antatt høyde" for en 4åring ikke stemte med min ;) min VAR også for stor til å sitte bakovervendt da han var 3
 
Last edited:
Vi måtte snu minsten nå fordi han sa det gjorde vondt og fordi han klatret ut av setet. Uansett hva vi gjorde kom han seg ut av de fordømte selene. Hadde håpet å ha ham bakovervendt i minst ett år til, men det er skumlere at han er løs enn at han sitter feil vei.
 
Back
Topp