Hva er DIN mening?

Jeg synes det ikke skal være forskjell på mm og mme. Jeg blir uglesett fordi dattera mi fortsatt vil ha mme og er 18 mnd, men å amme så lenge skal være greit? Hvis jeg hadde hatt melk lengre enn 3 uker så hadde hu fått det enda, akkurat som hu får mme. Hu roer seg ikke med kumelk og vil ha kose melk før duppen og før hu legger seg. Når kumelk ikke fungerer må man gi mm eller mme. Jeg bare synes det skal være likt. Liker ikke å bli kritisert for mme når mm skal være greit. Det der kommer jo veldig ann på barnet og deres behov. Men syntes det var rart med amming så lenge frem til min datter sto å pekte på mme og sa melk. De skjønner ting fort men er ikke dermed sagt at de ikke vil ha det eller trenger det.
Mme er MYE bedre for barnet enn kumelk, så gi mme du!

Vår jente er 2.5 år og får enda flaske med mme før leggetid om kvelden. :)

Andre får mene hva de vil, men det bryr jeg meg fint lite om.

Hun tåler ikke kumelk, men vet ikke om jeg ville gitt det dersom hun tålte det. Da vi var på Kreta i sommer så jeg at de gir ulike former for mme helt til skolealder. Det var en enorm reol med ulike melkepulverbokser og kartonger, og bilde av skolebarn på "junoir +" melken. :) Så tror bare det er nordmenn flest som er konserkvativ mht mme og aldersbegrensninger ;)

Jeg bryr meg ikke så mye om det, men jeg hadde nok syntes det var litt rart å se en unge eldre enn to år bli ammet. Uansett, jeg hadde ikke sett rart på dem og skapt en ubehagelig situasjon for dem som gjør det. Det er ikke min sak. ;)

Jeg kunne fint ammet en 2-3 åring.

Dessverre hadde jeg ei lita jente med brystaversjon og det var bare hyl og vræl med amminga. Da hun var 3 måneder ga jeg opp med tungt hjerte men fortsatte å pumpe.

Ammet på natt, det godtok hun, og ga mm på flaske på dagtid.

Pumpet meg til hun var 9 måneder og ga på flaske. Da måtte jeg stoppe pga tette melkekjertler og betennelse. Men skulle gjerne fortsatt pumpingen til hun ble 2år pga melkeallergi!

Det er fint at alle her på BV er saklige og "måteholden" med utsagnene sine selv om de ikke ville ammet så lenge selv. :)
Så kommentarfeltet til Idébank for Småbarnsforeldres lenke på FB idag, hvor de hadde delt en artikkel om en 6-åring som ble ammet. Jeg ble sjokkert over hvordan mødre hetset en annet mor, og ikke minst barnet, pga langtidsamming. :eek: :mad: Alle har rett til sine meninger, men offentlig hets av et barn et ikke greit!
hetsing er ikke greit uansett, det syns jeg er en uting blitt i denne internattverden.. Å Så tøff man er når man sitter bak hver sin skjerm.. :/
syns også amme 6åringer er litt drøyt, jeg så bare bildet, leste ikke artikkelen btw.. :)

Og følge denne tråden, og mange andre om samme tema, er det jo ikke greit å amme et barn som er 1,5 år :-p
Gi den koseflasken så lenge det er behov :)
Det var det som var poenget. At folk kan amme så lenge de vil for min del, min datter får mme så lenge hu vil så burde ikke være forskjell. Bare synd helsesøstrene ikke er enige. De jeg har hatt mener at man kan amme så lenge man vil men ikke gi mme etter fylte 1 år.

Og følge denne tråden, og mange andre om samme tema, er det jo ikke greit å amme et barn som er 1,5 år :p
Gi den koseflasken så lenge det er behov :)
Er vel ikke noen som har sagt at det ikke er greit å amme lengre enn til 1,5 år?! Nå skjer nettopp det jeg håpet IKKE skulle skje ved oppretting av tråden, nemmelig at folk feiltolker hverandre og hisser seg opp... Meningen var at ALLE skulle få si SIN mening, UTEN å bli rakket ned på!! Og alle har da vel rett til å ha ulikt syn på dette, som med alt annet?! Gud hjelpe meg.

ALL ÆRE TIL LANGTIDSAMMERE, jeg mente IKKE at dette skulle bli en tråd hvor noen føler seg tråkket på tærne! Men igjen: folk MÅ FÅ LOV å mene ulike ting!;)

Det var det som var poenget. At folk kan amme så lenge de vil for min del, min datter får mme så lenge hu vil så burde ikke være forskjell. Bare synd helsesøstrene ikke er enige. De jeg har hatt mener at man kan amme så lenge man vil men ikke gi mme etter fylte 1 år.
Ja det synes jeg er rart !

Er vel ikke noen som har sagt at det ikke er greit å amme lengre enn til 1,5 år?! Nå skjer nettopp det jeg håpet IKKE skulle skje ved oppretting av tråden, nemmelig at folk feiltolker hverandre og hisser seg opp... Meningen var at ALLE skulle få si SIN mening, UTEN å bli rakket ned på!! Og alle har da vel rett til å ha ulikt syn på dette, som med alt annet?! Gud hjelpe meg.

ALL ÆRE TIL LANGTIDSAMMERE, jeg mente IKKE at dette skulle bli en tråd hvor noen føler seg tråkket på tærne! Men igjen: folk MÅ FÅ LOV å mene ulike ting!;)
Alle har rett til å ha forskjellige syn ja, det er jeg helt enig med deg i.
Når flere sier "det er det samme for meg hva andre gjør, men jeg synes det er ekkelt at et barn som er så og så gammelt blir ammet", synes jeg faktisk at man rakker ned.
Det er min mening!
Er det virkelig nødvendig å hisse seg så opp bare fordi jeg konstaterer enkelte syn i tråden?

Men det er jo bra at helsesøster ikke bestemmer over hva du skal eller ikke skal gi ditt barn da ;)

Jada, alle har lov til å mene ulike ting. Men nå er dette et diskusjonsforum og når man oppretter en tråd må man nesten regne med at det blir diskusjon når man er uenig ;)

Når flere sier "det er det samme for meg hva andre gjør, men jeg synes det er ekkelt at et barn som er så og så gammelt blir ammet", synes jeg faktisk at man rakker ned.
Det er min mening!

Jeg ser annerledes på det. Når folk sier sånt så forteller det meg at de har egne meninger om saken, men respekterer at andre gjør ting annerledes.

Jeg synes det ikke skal være forskjell på mm og mme. Jeg blir uglesett fordi dattera mi fortsatt vil ha mme og er 18 mnd, men å amme så lenge skal være greit? Hvis jeg hadde hatt melk lengre enn 3 uker så hadde hu fått det enda, akkurat som hu får mme. Hu roer seg ikke med kumelk og vil ha kose melk før duppen og før hu legger seg. Når kumelk ikke fungerer må man gi mm eller mme. Jeg bare synes det skal være likt. Liker ikke å bli kritisert for mme når mm skal være greit. Det der kommer jo veldig ann på barnet og deres behov. Men syntes det var rart med amming så lenge frem til min datter sto å pekte på mme og sa melk. De skjønner ting fort men er ikke dermed sagt at de ikke vil ha det eller trenger det.
Dette har jeg aldri tenkt på, men det er faktisk veldig sant....

Jeg er helt for langtidsamming! Amming, også etter at barnet er fylt ett år har mange positive effekter. Ernæringsmessig har mm foretatt en funksjon for barnet, og for mor beskytter amming mot ulike kreftformer. Ei sykepleiervenninne av meg fortalte at amming skulle man bare holde på med så lenge man orket nettopp for å beskytte seg selv mot kreft, ungens nytte var egentlig uinteressant for henne ( må nevnes at min sønn var 1,5 år på denne tida). Både jeg og faren har mye astma, allergi og eksem i familien, så barnelegen anbefalte også å amme så lenge vi begge ønsket det fordi det kunne ha en positiv effekt på utviklingen av disse plagene.

Personlig ammet jeg til guttungen var 1 3/4 år, da var jeg mentalt ferdig med det hele og guttungen var ikke videre interessert. For min del var det viktig å amme til han var året (iallfall etter at det endelig føltes all right å amme etter å ha slitt meg gjennom de første tre månedene). Når jeg endelig fikk det til skulle vi iallfall fortsette til han blei ett (eller selv ville slutte). Så blei han ett og skulle begynne i barnehagen, synes jo det ville være slemt mot han å ta fra han puppen og sende han fra oss hele dagen samtidig... Så da "måtte" jeg bare fortsette litt til, og da skulle vi plutselig flytte, nok en stor overgang for han, så da fikk han beholde puppen litt til... Sånn i etterpåklokskapens lys kan jeg innrømme at jeg koste meg med å amme, det var en kosestund for meg og guttungen som vi tok når det passet oss begge. Og det mener jeg er det viktigste, amming skal være kos (iallfall etterhvert), så lenge det er kos for de involverte, altså mor lg barn, så finnes det gode argumenter for å fortsette så lenge begge ønsker det.

Jeg skammet meg ikke over å amme så "lenge", men opplevde nok press fra andre til at jeg synes det blei ubehagelig å amme mer eller mindre offentlig. Jeg gjorde det likevel av og til fordi noen faktisk må gjøre det for å vise at det går an og for å gi andre mødre som kanskje ønsker å gjøre det, mot til å gjøre det. Uten å ha sett artiklene og klippene av mødre som ammer til barna er både 6 og 8 år, de er modige som gjør det og de gjør det lettere å amme etter at barna har fylt året. Samtidig så må man vurdere om det er riktig ovenfor barnet å gå ut i media med det, jeg vet ikke og regner med at mødrene har gjort en bevisst vurdering av dette selv.

Når alt kommer til alt er amming (og bruk av mme) et spørsmål om hva man får til og hva man ønsker for seg selv og sitt barn. Så får vi oppfordre til å prøve amming, støtte de som får det til og de som velger eller må bruke mme og forsøke å spre kunnskap om begge deler slik at mødre tar informerte valg på vegne av seg selv og sine barn. Uansett så er en fornøyd mamma det beste vi kan gi barna våre, uansett alder!

Last edited:
J forstår at folk ikke er ærlige om d når man hører at de rundt en synes d er ekkelt, upassende og teit. J merker selv j kan reagere på at store barn blir ammet, men d holder j for meg selv.
Hva et ekkelt, upassende og teit med å gjøre d en føler er riktig for sitt barn?? Hva er skadevirkningene på barnet? Jeg tenker at så lenge det er til gunst for barnet så ser j ikke hvorfor andre skal legge seg i d. J ammet mineldste til han var over 2 år. D var om mårran når han kom inn rundt 5, fikk pupp og sovnet hos oss, også var d når han skulle legge seg. D var ikke noe j reklamerte for, for da måtte j plutselig svare på en hel drøss av spm om hvorfor som om j utsatt han for noe forferdelig.. D var til gunst for han. Roen og tryggheten han følte gjorde han godt.
(han sluttet forøvrig med smokk før han var 2 år på eget initiativ).
Nestemann sluttet av seg selv. Plutselig en dag var d nok for han, da var han rundt 1,5 år.

Barna mine får være med å bestemme når de er klare for å slutte.
J ville reagert mer på en som gikk bevisst inn å avvente ungen sin med pupp da den var 8 mnd enn en som ammet et barn på to år (med mindre d var gode grunner for d, ikke at en ikke gadd mer).

Når d er sagt synes j d er viktig at d er positivt for barnet. Hvis barnet blir bedt om å lyge om d eller kan risikere å bli mobbet for d tenker j kanskje d er bedre å slutte. Barnet skal jo også løsrive seg fra mor, litt etter litt så j mener en bør følge med på barnets signaler og utvikling. Men j mener at en fint kan amme barna til de er to år dersom barnet viser behov for d.
Fullamming er d bare snakk om til barnet er 4-6 mnd.

Jeg synes det er rart at det regnes som "langtidssmming" å amme en ettåring.

Jeg synes også det er trist at mødre føler de må skjule at de ammer. Mens ammepress snakkes høyt og stygt om... Håper de som opplever å se en mor amme et "større" barn, ikke snur seg og glaner men opptrer som det er det naturligste i verden og kanskje gir henne et smil. Selv om man ikke sier noe så synes holdninger. Det blir på samme måte som at man ikke bør uglese foreldre som gir et spedbarn flaske.

Jeg synes det er rart at det regnes som "langtidssmming" å amme en ettåring.

Jeg synes også det er trist at mødre føler de må skjule at de ammer. Men ammepress snakkes høyt og stygt om...

Det er vel ikke greit andre veien heller? Den som ikke har opplevd ammepress vet heller ikke hvordan det føles! Så flott at det snakkes om ammepress for det ødlegger mer enn å få flere mammaer til å amme!
Du blir også like uglesett om du bruker flaske til barn over 1 år.
Jeg vet ikke hvorfor det er slik, men mange mener dessverre at 1åringer er så store at de bør kunne spise maten med kniv og gaffel.
Men det betyr ikke at man skal snakke mindre om noe annet, gjelder å ha to tanker i hode samtidig ;)
Det er verken greit å gjøre at kvinner skammer seg for å amme lenge like lite som det er greit at kvinner skammer seg fordi de ikke får til ammingen.

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvor lenge folk ammer. Det kan være medisinske grunner f eks.

Jeg for min del, likte ikke amming noe særlig, men ammet yngste til hun var nesten 5 mnd. Og eldste i kun 2 mnd.

Og jeg gjorde mitt ytterste for å få det til å fungere, men når de krevde mat hver 30-60 min hele døgnet, så ble det mye. Ble derfor mme :-)

Jada, alle har lov til å mene ulike ting. Men nå er dette et diskusjonsforum og når man oppretter en tråd må man nesten regne med at det blir diskusjon når man er uenig ;)
Selvfølgelig! ;) Men var bare litt med måten ting ble skrevet på her jeg reagerte på:p Folk må jo få lov å si at DE personlig ikke hadde ammet så og så gamle barn, og hvis de velger å skrive at det er "ekkelt", så ja, er da det deres synspunkt på saken;)

Alle har rett til å ha forskjellige syn ja, det er jeg helt enig med deg i.
Det er min mening!
Er det virkelig nødvendig å hisse seg så opp bare fordi jeg konstaterer enkelte syn i tråden?
Sier meg enig i det, man kan gjerne finne et annet ord enn "ekkelt" i en slik sammenheng (for det er da ikke ekkelt i den forstand ). Men dersom folk velger å bruke den måten å uttrykke sin mening på, så er jo det DERES syn på saken;) Var absolutt ikke meningen å virke SÅ hissig i kommentaren altså, reagerte bare litt på måten det ble skrevet på der og da:p

Sier meg enig i det, man kan gjerne finne et annet ord enn "ekkelt" i en slik sammenheng (for det er da ikke ekkelt i den forstand ). Men dersom folk velger å bruke den måten å uttrykke sin mening på, så er jo det DERES syn på saken;) Var absolutt ikke meningen å virke SÅ hissig i kommentaren altså, reagerte bare litt på måten det ble skrevet på der og da:p
Jeg tror bestemt ikke at jeg var den første til å bruke det ordet (eller liknende)!!

Back
Topp